LB-2002-3299 <noscript>NCIT: 2:02</noscript> Page 1 of 9

LB-2002-3299

INSTANS: Borgarting lagmannsrett - Dom.

DATO: 2003-12-01

DOKNR/PUBLISERT: LB-2002-3299

STIKKORD: Oppreisning etter &rekrenkelse. Skadeserstatningsloven § 3-6, jf
straffeloven § 247.

SAMMENDRAG: Asker og Beerums Budstikka bragte omtale av en rettsavgjorelse, med
overskrift side 1 « Banket blotter - ble frikjent ». I omtalen pé side 5
fremgikk at tiltalte i saken var blitt frifunnet for 4 ha slétt ned fornermede
fordi han trodde at fornaermede rett for hadde blottet seg for tiltaltes
kjereste. Det var ikke tatt stilling til om det var fornzermede som var
blotteren. Lagmannsretten fant at den alminnelige avisleser méatte oppfatte
omtalen dit hen at forneermede var blotteren, og at omtalen var egnet til 4
identifisere ham i nermiljeet. Avisen ble demt til 4 betale fornaermede
oppreisning med kr 70.000. Journalisten ble frifunnet, idet overskriftene
ikke uten videre kunne tillegges ham.

2

SAKSGANG: Asker og Barum herredsrett Nr 02-240 A - Borgarting lagmannsrett LL.B-
2002-3299 A/03. Hoyesterett HR-2004-1672-A (Asker og Barums
Budstikke frifunnet).

PARTER: Ankende part: A (Prosessfullmektig: Advokat Per Danielsen). Motpart: 1.

Asker og Barums Budstikke ASA, 2. C (Prosessfullmektig: Advokat
Halvor Manshaus).

FORFATTER: Lagdommer Jorgen F. Moen, formann. Lagdommer Kjersti Graver.
Ekstraordinaer lagdommer Gunnar Vefling.

Saken gjelder krav om oppreisning etter a&rekrenkelse.

Asker og Baerums Budstikke (i det folgende Budstikka) hadde 2. november 1999 pa side 2
folgende omtale:

Slo ned kioskansatt

RYKKINN: En ansatt i en kiosk pa Rykkinn kjepesenter ble slitt ned av en mann i gér
kveld. Politiet fikk tak i gjerningsmannen, som forklarte angrepet som en reaksjon etter at
kjeeresten hans hadde vaert utsatt for en blotter pa Bryn kirkegard like for. Den kioskansatte skal
ha vert et tilfeldig offer for mannens angrep.

Bakgrunnen for oppslaget var at den ankende part A om ettermiddagen den 1. november 1999
ble overfalt pé sitt arbeidssted pa Rykkinn kjepesenter i Barum av B. B sparket ham slik at han falt
ned mot hyllereolene og slo ham tre til fire ganger i ansiktet/hodet. Foranledningen til overfallet var
at B trodde at A hadde blottet seg for hans kjareste pa Bryn kirkegard ca 20 minutter tidligere.
Blotteren skal ha uttalt p& engelsk: « Do you want to fuck me, do you want to suck me », samtidig
som han holdt sin penis frem.

B ble tiltalt for legemsfornaermelse etter straffeloven § 228 forste ledd. Dom ble avsagt av Asker
og Baerum herredsrett 28. november 2000. B ble frifunnet, i det herredsretten fant at kjaeresten var
blitt utsatt for en @rekrenkelse og at det foreld en straffriende retorsjon (riktig ville vare
provokasjon). Retten uttaler i sin premisser at den ikke tar standpunkt til hvorvidt fornaermede
virkelig var identisk med den person som a@rekrenket tiltaltes kjareste pa kirkegarden, idet tiltalte
etter rettspraksis skal bedemmes ut fra de forestillinger han selv hadde av den faktiske situasjon da



LB-2002-3299 <noscript>NCIT: 2:02</noscript> Page 2 of 9

han begikk legemsfornarmelsen.

A var blitt anmeldt for utuktig adferd. Dette forhold bie henlagt etier bevisets stilling 7. mars
2000.

Budstikka omtalte herredsrettens dom 6. desember 2000. P4 side 1 str folgende:

Slo ned blotter - ble frikjent
[8-aringen fra Barum maétte mote i retten, tiltalt for spark og knyttneveslag.
Da det kom frem at han hadde angrepet en mann fordi han var sikker pa at vedkommende
hadde blottet seg for kjeeresten hans like fer, ble han frikjent.
- En grei dom, sier politifullmektig Andreas Henning.
Se side §

Pé side 5 begynner omtalen slik:
Banket mistenkt blotter - ble frikjent

En 18 4r gammel gutt fra Baerum er frifunnet fra en tiltale om spark bakfra og seks
knyttneveslag i ansiktet. Gutten mente offeret hadde blottet seg for hans kjeereste.

Teksten fortsetter sd med en gjengivelse av herredsrettens dom i hovedtrekk. Det er her referert
at retten ikke tar stilling til om det faktisk var blotteren som ble angrepet. Det er ogsa tatt inn en
kommentar fra aktor, der overskriften lyder: « En grei dom, synes aktor ».

Artikkelen pa side 5 ble ogsé lagt ut pd Budstikkas nettsider. Overskriften og ingressen lyder
her:

Banket blotter - ble frikjent

En 18 ar gammel guit {ra Berum er frifunnet fra en tiltale om spark bakfra og seks
knyltneveslag 1 ansiktet. Gutten mente offeret hadde blottet seg for hans kjaereste.

Teksten fortsatte som den 1 avisutgaven, men med den forskjell at mens det i avisen sto at
vedkommende « arbeidet 1 naerheten », s sto det 1 nettavisen at vedkommende « arbeidet i en
forretning 1 nerheten », videre var det i avisartikkelen vist til at tiltalte og kjeeresten kom til «
arbeidsplassen » til vedkommende, mens nettavisen omtaite den som « forretningen ». I begge
artikler er det oppgitt at blottingen skjedde da en ung jente kom gédende en snarvei gjennom Bryn
kirkegard.

Ved stevning av 29. januar 2002 41 Asker og Baerum herredsrett reiste A sak mot Asker og
Barum Budstikke og mot journalist C med krav om oppreisning for azrekrenkelser.

Asker og Beaerum tingrett avsa den 21, august 2002 dom med slik domsslutning:
1. Asker og Beerum Budstikke ASA og C frifinnes.

2. A betaler til Asker og Baerum Budstikke ASA og C innen 2 -to- uker fra dommens forkynnelse
kr 57.000 - femtisyvtusen - med tillegg av den til enhver tid forsinkelsesrente etter
morarenteloven § 3 1. ledd fra forfallsdag til betaling skjer.

A har i rett tid pdanket dommen i sin helhet pa& grunn av feil bevisbedemmelse og
rettsanvendelse. Asker og Barums Budstikke ASA og C har tatt til motmaele. Ankeforhandling ble
holdt i Oslo tinghus 18. og 19. november 2003. Den ankende part mette med prosessfullmektig og
avga forklaring. Ankemotparten journalist C mette, med felles prosessfullmektig med ankemotparten
Asker og Barums Budstikke ASA, som var representert ved redakter Andreas Gjolmen. Han overvar
forhandlingene i medhold av tvistemélsloven § 213 annet ledd. De avga begge forklaring. Det ble



LB-2002-3299 <noscript>NCI'T: 2:02</noscript> Page 3 of 9

avhert ytterligere fire vitner. Dokumentasjonen fremgar av rettsboken.

Den ankende part, A, har i hovedsak gjort gjeldende:

Asker og Beerums Budstikke er et allmenaksjeselskap, med objektivt ansvar. Selskapet hefter for
feil begdtt 1 organisasjonen, uten at det er nedvendig & ta stilling til hva slags feil som er begéit. Det
avgjerende er at sluttproduktet er feil.

Journalisten er ansvarlig for det han har skrevet. Det mé anses sannsynlig at han har skrevet alt,
ogsé overskriftene.

Det kreves oppreisning etter skadeserstatningsloven § 3-6, som er basert pa et
uaktsomhetsansvar. Retten ma prejudisielt ta stilling tif om det foreligger overtredelse av
straffeloven § 246 og § 247, der § 247 er den sentrale bestemmelse. Det foreligger klart overtredelse
av § 246, cttersom det ikke er tvilsomt at As @resfalelse ble krenket. A bli beskyldt for 4 vaere blotter
er svaert krenkende.

Straffeloven § 247 beskytter omdemmet. Det forutsetter at beskyldningen var kjent for andre
enn A. Bevisforselen viser at flere { As miljo hadde kjennskap til den. Det gjaldt bade hans familie,
bekjente og andre i lokalmiljeet pa Rykkinn. Det var ikke til & unngé at avisomtalen 6. desember
2000 ble koblet mot hendelsen ett ar tidligere, som den gang var omtalt i avisen, og som hadde fert
til at saken ble kjent av flere. Det var ingen andre blottersaker i omradet. A ble gjenkjent gjennom
omtalen, og det foreligger objektivt sett en beskyldning mot ham som rammes av straffeloven § 247.

Ved tolkningen av oppslaget skal det legges til grunn hva den alminnelige avisleser oppfattet.
Det kreves ikke at enhver leser oppfattet utsagnet som @erekrenkende; det er tilstrekkelig at en gruppe
lesere oppfattet utsagnet slik. Journalistens egen oppfatning er irrelevant.

Rettstilstanden er stadig at det er den alminnelige avisleser som er referanserammen. Det gjelder
over hele Europa, ogsa i Menneskerettighetsdomstolen. Det vises blant annet til Hoysteretts dom av
19. september 2003, TV 2-saken, { HR-2003-233-a ) der det ble uttalt at det skal tas stilling 11l hvilke
forestillinger utsagnene ma antas & skape hos den alminnelige tv-seer, videre til Haysteretts
kjennelse av 1. juli 2003 ( Rt-2003-928 ), som gialdt Tensberg Blad, og avgjerelse i EMD 19. juni
2003, Pedersen og Baadsgaard mot Danmatk ( EMD-1999-49017-1 ).

Forsideoppslaget ga leserne den informasjon at det var en blotter som var slatt ned. Et mer
nyansert bilde far man ferst om man leser artikkelen pd side 5, men ogsé her kastes mistanke mot A,
til tross for at det i dommen er tatt uttrykkelig reservasjon. Det hadde vaert fullt mulig 4 f& frem at
blotterutsagnet sto for tiltaltes regning. Internettutgaven er like ille. Det inntrykket leserne gis, er at
avisen mener at det er en blotter ute og gar. Overskriften er egnet til & gi leserne en bestemt
forhdndsoppfatning. Pressens rett til 4 dramatisere gjelder ikke rettsreferater.

Haysterett har i den sékalte « Kemner »-dommen i Rt-1987-1058 flg, fastslatt at det skal legges
vekt pd at mange leser bare overskriften. Budstikkas felgende tekst er ikke egnet til 4 rette opp
inntrykket den har skapt. Det vises ogsa til Rt-1988-1398 , som gjaldt NRKs presentasjon.

Omtalen skal videre vurderes ut fra et spersmél om rettsstrid, proporsjonalitet, nedvendighet -
alle tre begreper som gjelder det samme tema og resultatet. EMK inngér i rettskildene. Artikkel 10 nr
2 hjemler inngrep 1 ytringsfriheten ut fra hensynet til & beskytie personers gode navn og rykte.
Vurderingene er de samme etter nasjonal rett som EMK. De tre dommene i EMD der Norge ble feit,
har ikke relevans i denne sak. Pendelen har for ovrig svingt i EMD 1 ettertid. Denne sak gjelder krav
til akisomhet av pressen.

Det vises til Rt-1976-10355 | som gjaldt rettsreportasje i VG, der Hayesterett slo ned pa
forsterkning og dramatisering, videre R-1979-807 , som gjaldt VGs referat av en siktelse, Rt-1990-
636 , Hoyesteretts kjennelse av 1. juli 2003, som gjaldt Tensberg Blad, og til avgjerelser i EMD,
herunder dom av 29. august 1997, Worm mot @sterrike ( EMD-1993-22714 ), der det fremgér at
journalisten skulle ha gjort det klart nar han siterte aktor. I en dom av 29. mars 2001, Thoma mot
Luxembourg ( EMD-1997-38432 ), ble det lagt vekt pa at journalisten hadde fremhevet nar han
siterte andre. Tilsvarende krav til referat folger av kjennelse av 3. april 2003, Harlanova mot
Lettland.



LB-2002-3299 <noscript>NCIT: 2:02</noscript> Page 4 of 9

Det folger av rettspraksis at Budstikkas referat av rettsavgjerelsen er rettsstridig.

Vilkdrene for oppreisning etter skadeserstatningsloven § 3-6 er oppfylt. Det foreligger
uaktsomhet fra avisens side. Den var klar over hva som ble skrevet. Oppreisning forutsetter ikke at
skade ma sannsynliggjeres. Det er klart at en beskyldning om & vaere blotter er belastende. Det gjaldt
i serlig grad for A, med hans arbeid blant ungdom 1 menigheten. A har fatt sitt sosiale liv 1 dette
miljoet edelagt. Han har fétt psoriasis og er mer innvendt. Allmennpreventive grunner ma tillegges
betydning for oppreisningens storrelse. Oppreisning kreves oppad begrenset med kr 300.000 fra
Budstikka og kr 100.000 fra journalist C.

Om A skulle tape saken bor saksomkostningene for underretten deles, idet han hadde grunn til &
fa pravet saken.

Den ankende part har nedlagt slik pastand:

1. Asker og Beerums Budstikke ASA demmes til & betale oppreisningserstatning til A, fastsatt
etter lagmannsrettens skjenn, men oppad begrenset til kr 300.000,- med tillegg av fovens rente
fra forfall til betaling skjer.

2. Journalist C demmes til & betale oppreisning til A, fastsatt etter lagmannsrettens skjenn, men
oppad begrenset til kr 100.000,- med tillegg av lovens rente {ra forfall til betaling skjer.

3. Asker og Barums Budstikke ASA og journalist C demmes in solidum til 4 betale As
saksomkostninger for begge retter med tillegg av 24 % mva, samt med tillegg av lovens rente
fra forfall til betaling skjer.

Ankemoipartene, C og Asker og Baerums Budstikke ASA, har i hovedsak gjort gjeldende:

For at den ankende part skal kunne tilkjennes oppreisning etter skadeserstatningsloven § 3-6, mé
han oppfylle den bevisbyrde han har for at det foreligger ®rekrenkelse og for at det foreligger
drsakssammenheng.

Budstikkas omtale er ikke arekrenkende. Det vises til tingrettens dom. Utgangspunktet for
tolkningen er hvordan den alminnelige avisleser oppfattet budskapet. Her viser rettsutviklingen at det
ma legges til grunn at den alminnelige avisleser setler seg mer inn 1 stoffet enn a stoppe ved en
overskrift.

« Kemner »~dommen i Rt-1987-1058 , er ikke lenger representativ for rettspraksis. Her ble for
gvrig kemneren identifisert 1 overskrifien. 1 Haysteretts dom av 19. september 2003, TV 2-saken, ble
det uttalt at det ikke skal foretas en isolert bedemmelse av de pastitt &rekrenkende utsagn, men at
disse md ses 1 sammenheng med hele reportasjen. Hoyesterett legger det samme synspunkt til grunn i
sin kjennelse av 1. juli 2003, Tensberg Blad-saken.

Det pastés ikke i artikkelen at A var blotteren. Avisomtalen var ikke rettet mot ham, men mot at
den tiltalte i straffesaken gikk fri. Fokus var pd dommen, ikke pd A. Det kom frem i artikkelen at
tiltalte B mente at A var blotteren, og at det var Bs subjektive oppfatning. A ble ikke identifisert. De
som hadde fulgt saken ville kjenne ham igjen, men det forutsatte at de hadde lest hele artikkelen.

Artikkelen inneholdt et balansert og sannferdig referat av en dom. Det mé gis rom for en kort og
fyndig overskrift. Det gjelder ogsa omtalen i nettavisen.

Ved vurderingen av om avisens omtale er rettsstridig, star EMK artikkel 10 sentralt.
Rettsavgjerelser har offentlig interesse, og pressen har rett til & referere dem. Pen mé selv kunne
velge form og skape debatt om avgjerelsene.

Ved vurderingen av om det foreligger rettsstrid, skal det legges vekt pa hvor alvorlige
beskyldningene var, Jf R1-1992-854 , der en person som var demt for sedelighets{forbrytelser i
avisartikler ble beskyldt for flere slike handlinger. Det foreld her sterre identifikasjon enn i var sak.

Heyesterett anser seg bundet av prinsippet om at unntak fra ytringsfriheten skal undergis en «
narrow » fortolkning. Airekrenkelser stir mindre sterkt enn ytringsfriheten. Eldre
Haysterettsavgiorelser har ikke den samme tyngde i dag. Heyesterettsjustitiarius Tore Schei har gitt



LB-2002-3299 <noscript>NCIT: 2:02</noscript> Page 5 of 9

uttrykk for at det er nyere norsk rettspraksis og dommer fra EMD som er viktige som rettskilder i
forhold il injuriesaker.

Hoyesterett har 1 dommen inntatt i Rt-2002-764 , som gjaldt en artikkelserie i Nordlandsposten,
uttalt at utsagnene mé ses 1 sammenheng med reportasjene som helhet. Hensynet til pressens
yiringsirihet gikk foran hensynet til personvernet, nér det gjaldt vurderingen av utsagnene.

{ EMDs dom av 20. mai 1999, Bladet Tromse mot Norge, ( EMD-1993-21980 ) den sékalie
Lindbergsaken, ble pressens referatrett understreket, og slik at det er en saerlig sterk rett til § referere
offentlige dokumenter. Det vises til artikkel av Kyrre Eggen 1 Kritisk Juss 2000 (27) nr 3, side 223
flg, der det blant annet uttales at denne dommen viser at EMD er opptatt av & beskytte medienes
funksjon i et demokratisk samfunn som informasjonsformidler, og at det tillates spillerom for « feil
», sa sant det journalistiske handverket ligger pa et akseptabelt nivéd. Det foreligger ingen feil fra
Budstikkas side.

Budstikka har anonymisert personene i sin artikkel. Dommen kunne for evrig ha vaert unntatt
offentlighet helt eller delvis etter domstolloven § 130 om personvernhensynet ble ansett 4 sti sarlig
hayt.

Det hadde offentlig interesse & informere om dommen. Samlet foreligger ikke rettsstridig
omtale.

Oppreisning forutsetter at det var arsakssammenheng mellom avisomtalen og skadevirkningene
for A. De reaksjonene han var utsatt for kom fra folk som kjente til saken fra for. Avisomtalen av
reftsavgjorelsen var ikke egnet til 4 skade ham ytterligere.

Det foreligger for evrig slike s@rlige grunner som tilsier at avisen uansett ber unntas for
erstatningsplikt, jf skadeserstatningsloven § 3-6 annet ledd. Hensynet til pressens informasjonsrolle
ber g foran eventuelle negative virkninger for A. Den ankende parts oppreisningskrav ligger uansett
for hoyt.

Ankemotparten har nedlagt slik pestand:
1. Tingrettens dom med tilherende omkostningsavgjerelse stadfestes.
2. Ankemotparten tilkjennes omkostninger for lagmannsretten.

Lagmannsretten bemerker:

Vilkéret for 4 tilkjenne oppreisning etter en péstitt &rckrenkelse fremgar av
skadeserstatningsloven § 3-6. Etter forste ledd kan den som uaktsomt, eller pa straffbar mate, har
krenket en annens @re eller privatlivets fred, palegges a betale slik oppreisning som retten finner
rimelig. Etter annet ledd hefter ogsd eler og utgiver nér krenkingen er forevd i trykt skrift, og noen
som har handlet 1 eierens eller utgiverens tjeneste er ansvarlig etter forste ledd, med mindre retten av
saerlige grunner finner & burde frita dem.

Etter forste ledd kreves at noen « har krenket en annens ere ». I dette ligger at
gierningsbeskrivelsen 1 straffeloven § 246 eller § 247 objektivt sett er oppfylt. Videre folger det av
rettspraksis at utsagnene mé vaere rettsstridige. Dette ma vurderes pd samme maéte i1 forbindelse med
oppreisningsansvar som i forbindelse med straffebestemmelsene, jf Rt-1994-174 . En sann
arekrenkelse er rettssiridig om den er fremsatt uten aktverdig grunn eller er utilberlig pa annen méte
if straffefoven § 249 nr 2. Det herer med i vurderingen av rettsstrid om omtalen har allmenn
interesse, og det inngér en interesseavveining mellom hensynet til pressefriheten mot personvernet,
der EMK og rettspraksis etter den bade nasjonalt og i EMD star sentralt.

a

A omtale en person som blotter er objektivt sett 2zrekrenkende. Blotting pa offentlig sted er
straffbar, jf straffeloven § 201. A ble anmeldt for utuktig adferd, men saken ble henlagt etter bevisets
stilling. A bli omtalt som blotter mé videre anses som sterkt sosialt stigmatiserende og egnet til 4
utsette personen for ringeakt. For A dreide det seg ogsd om & miste den tillit han var avhengig av 4
ha som aktiv i -- menighets ungdomsarbeid, der han var ungdomsleder, aktiv i TenSing og med i
konfirmantundervisningen.



[.B-2002-3299 <noscript>NCIT: 2:02</noscript> Page 6 of 9

Spersmaélet er om Budstikkas omtale 6. desember 2000 mé forstis som en beskyldning om at A
var blotter. Isolert sett er overskrifien side | i avisen og I nettavisen arekrenkende, nar det her stér
henholdsvis « Slo ned blotter » og « Banket blotter ». Men tolkningen skal ikke begrenses til en
bedemmelse av disse utsagn alene. Hele omtalen md ses i sammenheng, jf Hoyesteretts dom av 19.
september 2003, TV 2-saken, punkt 54. Det fremgér videre her, jf ogséd blant annet Rt-1999-1541 flg,
at tolkningen skal ta utgangspunkt i hvordan en alminnelig avisleser forsto oppslaget samlet sett.

Budstikkas omtale gjaldt gjengivelse av en frifinnende straffedom, som klart hadde allmenn
interesse. At en person som slo ned en annen gikk straffii, er egnet til 4 vekke oppmerksomhet, og
det er naturlig at det fokuseres pa grunnen til frifinnelsen. Det er i omtalen pd side S referert til at
retten ikke tar stilling til om det faktisk var blotteren som ble angrepet. Det er ut fra dommen ikke
grunnlag for & etablere noen mistanke mot A. Nar det i overskriften pa side 5 star « Banket mistenkt
blotter », er dette utsagn isolert sett egnet til 4 oppfattes dit hen at avisen stiller seg bak mistanken.
Men her dempes dette inntrykk noe, ved at det av den umiddelbart fulgende ingress fremgar at det
var gjerningsmannens mistanke overskriften viste til. Det stér her at gutten « mente at offeret hadde
blottet seg ».

Nar hele omtalen ses 1 sammenheng, {inner lagmannsretten at det ma legges szerskilt vekt pa at
dekningen pé side 1 var langt mer absolutt enn den pa side 5. Overskriften pa side 1 dpner ikke for
tvil om at gjerningsmannen slo ned en blotter. | teksten stir at « han var sikker pd at vedkommende
hadde blottet seg ». For den alminnelige avisleser er det naturlig 4 forstd omtalen side 1 slik at det
her slés fast at den person som ble sldtt ned var blotteren. Overskriften star for avisens regning, og
avislesere ma oppfatte den shik at redaksjonen stér bak utsagnet om at det var blotieren som ble slatt
ned, slik at den har trukket denne konklusjon av rettsavgjerelsen. Det er intet i teksten under som er
egnet til 4 balansere dette inntrykket. Forst i teksten pa side 5 kommer forbeholdene inn. Med det
inntrykket som er skapt pé side 1, er det imidlertid fett a forsta dekningen slik at det foreligger
mistanke om at det var blotteren som ble slitt ned. Det skapes ikke tilstrekkelig distanse mellom
avisens gjengivelse av dommen og tiltaltes subjektive oppfatning. At retten ikke har tatt stilling til
om det faktisk var blotteren som ble slétt ned, kommer frem langt nede i artikkelen pé side S, uten &
vaere fremhevet. Det kan ikke regnes med at den alminnelige avisleser vil feste seg ved denne
setningen som den sentrale og avgjerende i forhold til resten av dekningen. Det kan heller ikke
regnes med at den alminnelige avisleser vil lese hele teksten pé side 5. Det anses sannsynlig at en del
vil neye seg med referatet pé side 1 og regne med at dette gjengir det relevante 1 saken.

Nettavisens overskrift « Banket blotter - ble frikjent » er med pa 4 forsterke inntrykket av at
Budstikka gir uitrykk for den oppfatning at det var blotteren som ble slétt ned av gjerningsmannen.
Dette inntrykk anses ikke tilstrekkelig rettet opp i den folgende tekst.

Om det ma forventes at den alminnelige avisleser leser mer enn overskriftene, er den samlete
fremstilling her etter lagmannsrettens syn, ikke egnet til & gi ¢t bilde som kan balansere de bastante
overskriftene. Inntrykket er samlet at det foreligger en klar mistanke om at den person som ble slatt
ned var blotteren. Avisen mitte ha gjort det kiart at utsagnene i overskriftene ikke sto for dens
regning. Det matte ogsd ha kommet langt tydeligere frem at det ikke foreld grunnlag for mistanke.

Lagmannsretten er ikke i tvil om at avisens hensikt var 4 gjengi en rettsavgjerelse som hadde
allmenn interesse - ikke & fremsta med noen selvstendig oppfatning av om det var blotteren som ble
slatt ned. Tolkningen av budskapet mé like fullt skje ut fra hvordan det ble oppfattet av leserne, ikke
ut fra hva som var i fokus for redaksjonens interesse 1 saken.

Spersmalet er sd om oppslaget er egnet til & krenke ikke bare As mresfelelse, jf straffeloven
§ 246, men ogsa hans omdemme, straffeloven § 247,

As navn var ikke nevnt i oppslaget. Som nevnt ovenfor legges til grunn at det ikke var meningen
a henge ut ham. Men det er i omtalen nevnt at blottingen fant sted pd Bryn kirkegérd, for dreyt ett r
siden og at vedkommende 1 folge tiltalte arbeidet 1 neerheten, 1 nettavisen at han arbeidet i en
forretning i naerheten. For folk som kjente til hendelsen vel ett ar tidligere og bakgrunnen for den,
var disse opplysningene egnet til & identifisere A. Lagmannsretten legger ut fra bevisforselen til
grunn at hendelsen ble kjent i neermiljeet i tiden etter at den skjedde. Oppslaget 1 Budstikka 2.
november 1999 bidro til at saken ble omtalt. Den var kjent av personer med kontakt med As familie,



[.B-2002-3299 <noscript>NCIT: 2:02</noscript> Page 7 of 9

venner og omgangskrets og en rekke personer 1 Rykkinn-miljeet, der mange kjenner hverandre og
der A var kjent med mange gjennom sitt menighetsarbeid. Etter avisoppslaget 6. desember 2000
begynte ryktene & gd igjen, og det bredie seg informasjon om at A var blotteren.

Lagmannsretten finner etter dette at det foreligger en beskyldning rettet mot A som rammes av
straffeloven § 247.

Det er ikke fort sannhetsbevis for beskyldningene. Anmeldelsen mot A ble henlagt pd grunn av
bevisets stilling. :

Spersmalet blir da om det like fullt var berettiget av Budstikka & bringe den omtale den gjorde,
ut fra den rett og plikt avisen har til & bringe nyheter og bidra til den offentlige debatt. Avveiningen
mellom medienes grunnloviestede og EMK-baserte ytringsfrihet og personvernet star sentralt i flere
rettsavgjerelser i den senere tid, som ogsé vist til av prosessfullmektigene.

A bringe referat fra rettssaker og & gjengi rettsavgjerelser herer med til de viktige oppgaver
mediene har. Retten til & referere offentlig fra rettsavgjorelser er fastslatt 1 domstolloven § 124.
Retten kan forby at hele eller deler av rettsavgjorelsen gjengis offentlig, blant annet ut fra hensynet
til fornermede nar personlige opplysninger som navn, sted mv, kan bidra til & identifisere de
involverte, domstolloven § 130. Som saksforholdet var presentert 1 herredsrettens dom, foreld ikke
en slik situasjon.

Det ma stilles det krav til gjengivelse av rettsavgjorelser at det gis et balansert, riktig og
objektivt bilde av avgjerelsen. De krav som her ble stilt av Hoeyesterett til en reportasje 1 VG, i Rt-
1976-1055 , anses stadig gjeldende. Det fremgéar av Rt-1979-807 at de samme krav gjelder for
siktelser. Det slas her fast at det ikke vil vaere nevneverdig spillerom for « fargelegging » eller en «
journalistisk vri » av slike referater.

Det skilles etter rettspraksis mellom verdivurderinger og faktaopplysninger. Hoyesterett har i
kjennelse av 1. juli 2003, som gjaldt faktiske utsagn i Tensbergs Blad, uttalt, punkt 41, at
hovedregelen bade etter norsk mjurielovgivning og etter EMK artikkel 10 er at ikke beviste
arekrenkende faktapédstander ikke er beskyttet av ytringsfriheten. Det er i punkt 44 vist til at
avveiningen mellom pressens ytringsfrihet og personvernet mé vurderes etter flere kriterier.
Hoyesteret! har fremhevet graden av allmenn interesse, beskyldningens karakter, om beskyldningen
gielder verdivurderinger eller faktiske forhold, om den retter seg mot offentlig person eller
privatperson, samt graden av aktsomhet.

Det er 1 punkt 39 i kjennelsen vist til Rt-2002-764 , der det uttales at pressens ytringsfrihet ogsé
kan matte avveies mot den sdkalte uskyldspresumsjon 1 EMK artikkel 6 nr 2 om at enhver som blir
siktet for en straffbar handling, skal antas uskyldig inntii skyld er bevist etter loven.

Lagmannsretten finner at det ikke foreligger hensyn til pressens yiringsfrihet som her tilsier at
hensynet til personvernet skal vike. Omtalen gjelder ikke begrensninger i pressens frihet til & sette
sokelyset pa aktuelle forhold 1 samfunnet. Den gjelder ikke andre restriksjoner 1 forhold til referat av
rettsavgjerelser enn at omtalen av dem ma veere riktig, og pé en neytral méte dekke det saken
gjelder, sa lenge omtalen fremstar som en gjengivelse og ikke en kommentar. Hensynet til en privat
person som er omfattet av uskyldspresumsjonen star sentralt. A bli beskyldt for & veere blotter mé
anses sveert stigmatiserende. Det pahviler avisredaksjonen en plikt til & forsikre seg om at det er
dekning for en overskrift der det uten forbehold fastslas at den som ble slatt ned var blotter. Selv om
et slikt utsagn uttrykkelig skulle bli tillagt en person og ikke noe avisen slutter seg til, s ma avisen
ha en seerlig plikt til & pase at dette ikke urettmessig rammer en tredjeperson. Budstikka har ikke
utvist tilstrekkelig aktsomhet i valg av overskrifter sammenholdt med innholdet forevrig.

Vilkarene for 4 tilkjenne oppreisning er etter dette til stede. Utmalingen mé ferst og fremst skje
pa grunnlag av at As omdemme er krenket, jf straffeloven § 247. Det tillegges betydning at det var
berettiget av og naturlig for Budstikka 4 omtale rettsavgjerelsen. Omtale av rettforhandlinger og
rettsavgjorelser er i offentlighetens interesse. Det fant heller ikke sted noen bevisst uthengning av A.
P4 den andre siden ma det legges betydelig vekt pa beskyldningens karakter. A fikk store problemer
psykisk, han mistet kontakt med venner og milje, han trakk seg fra mye av menighetsarbeidet, og
hans psoriasis er muligens ogsa kayttet til virkningene av ryktene og sladderen han ble utsatt for.



[.B-2002-3299 <noscript>NCI'T: 2:02</noscript> Page 8 of 9

Ryktene om at A skulle veere blotteren hadde gatt 1 naermiljoet 1 tiden etter at han ble slatt ned av
B. De fikk forsterket kraft gjennom Budstikkas omtale 6. desember 2000. Lagmannsretten finner at
ikke alle de problemene A har hatt kan tilferes denne omtalen. Men den var egnet til & forsterke en
mistanke om at det var han som var blotteren.

Etter lagmannsrettens syn er vilkérene for 4 tilkjenne oppreisning etter dette oppivit,
Overskriftene har statt sentralt nar lagmannsretten har kommet frem til at omtalen samlet var
arekrenkende for A. Journalist C opplyste i retten at han har hatt ansvaret for teksten pé side 5, mens

omtalen pa side 1 ikke var hans. Han kunne ikke si hvem som har statt for overskriftene, om det var
han eller desken. Dette varierer. Nettavisen er laget av andre enn ham.

Lagmannsretten legger dette til grunn og anser det ikke sannsynlig at C er & bebreide for det
samlete bilde som ble skapt. Budstikka er ansvarlig for at det ikke har veert tilstrekkelig kontroll med
at overskrifter og ovrig dekning av saken ikke @rekrenket fornazrmede 1 den rettssaken som ble
omtalt. Avisen hefter ogsa etter skadeserstatningsloven § 3-6 annet ledd nar noen i avisen er
ansvarlig etter forste ledd.

Journalist C blir etter dette a frifinne for kravet pa oppreisning. Budstikka demmes til 4 betale
oppreisning, som passende settes til kr 70.000.

Anken har vunnet delvis frem. Med den skjennsmessige utmaling som er péstatt, har anken fort
frem overfor Budstikka. Anken har ikke fart frem overfor journalist C. Anken har ikke veert
forgjeves og tvistemaélsloven § 180 annet ledd far anvendelse, videre § 174. Lagmannsretten finner at
unntaksbestemmelsen i tvistemalsloven § 174 annet ledd far anvendelse, slik at Budstikka pélegges &
betale saksomkostningene i sin helhet. Journalist C anses ikke a ha hatt egne utgifter i forbindelse
med rettssaken. Saken har veaert prosedert slik at den 1 realiteten har angétt avisens ansvar og ikke
spesielt Cs,

Advokat Panielsen har pé vegne av den ankende part krevd saksomkostninger med kr 84.387,
hvorav kr 16.333 er mva og kr 64.600 er salar. Av salaerkravet gjelder kr 15.000 den forste
prosessfullmektig A hadde, advokat Slinde. Han leverte ankeerklaeringen og trakk seg kort tid
deretter. Motparten skal ikke belastes meromkostninger ved advokatskifte. Det samlete saler som
ilegges Budstikka nedsettes ut fra en vurdering av hva som anses nadvendig, skjennsmessig med kr
5.000, til kr 79.387. [ tillegg kommer ankegebyr, som er kr 18.090. Det er ikke fremsatt innsigelser
fra den annen side mot belepet.

Etter lagmannsrettens resultat tilkjennes ogséd saksomkostninger for tingretten, jf tvisteméalsloven
§ 172 farste ledd. As davarende prosessfullmektig, advokat Per Slinde, fremsatte salerkrav pa i alt
kr 87.571. Motparten ble tilkjent saksomkostninger med kr 57.000. Advokat Slindes
saksforberedelse for tingretten omfattet stevning og ett prosesskrift. Det er 1 saleroppgaven vist til at
det var forhandlingsmeter forut for stevningen, herunder mete i forliksradet. Hovedforhandlingen
tok en dag. Den var opprinnelig berammet til to maneder tidligere, men den métte utsettes pa kort
varsel. Selv med disse hensyn tatt i betrakining anses advokat Slindes salzroppgave for tingretten &
gd utover det som ses som nedvendige omkostninger. Lagmannsretten setter belepet skjennsmessig
til kr 70.000.

Av hensyn il A besluttes anonymisering hva angér hans navn, jf domstolloven § 130.
Dommen er enstemmig.

Domsslutning:

1. Asker og Beerums Budstikke ASA betaler oppreisning til A med 70.000 - syttitusen - kroner, med
tillegg av rente etter forsinkelsesrenteloven § 3 forste ledd forste punkt, for tiden 12 % pro
anno, fra forfall til betaling skjer.

2. Jowrnalist C frifinnes.

3. Asker og Beerums Budstikke ASA betaler saksomkosininger for lagmannsretten til A med 97.477
- nittisjutusenfirehundreogsyttisiu - kroner, med tillegg av rente etter forsinkelsesrenteloven § 3



L.I3-2002-3299 <noscript>NCIT: 2:02</noscript> Page 9 of 9

forste ledd forste punkt, for tiden 12 % pro anno, fra forfall Gl betaling skjer.

4. Asker og Beerums Budstikke ASA betaler saksomkosininger for tingretien til A med 70.000 -

syttitusen - kroner, med tillegg av rente elter forsinkelsesrenteloven § 3 forste ledd forste punki,
for tiden 12 % pro anno, fra forfall Gl betaling skjer.

3. Oppfyllelsesfristen er 2 -to- uker fra forkynnelsen av lagmannsrettens dom.

Sist oppdatert 1. april 2009



