HR-2004-1672-A - Rt-2004-1483 <noscript>NCIT: 11:08</noscript> Page 1 of 6

HR-2004-1672-A - Rt-2004-1483

INSTANS: Norges Hoyesterett - Dom.

DATO: 2004-10-07

DOKNR/PUBLISERT: HR-2004-1672-A - Rt-2004-1483

STIKKORD: Oppreisning etter pastatt eerekrenkelse 1 avisreportasje.

Skadeserstatningsloven § 3-6, jf straffeloven § 247.

SAMMENDRAG: Saken gjaldt krav fra offeret i en straffesak om oppreisningserstatning fra

en avis for en pastétt @rekrenkelse i reportasjen om dommen. Avisen hadde
brakt reportasje om straffesaken, der gjerningsmannen var frifunnet for en
voldstiltale fordi han hadde oppfattet det slik at den han overfalt kort for
hadde blottet seg for kjeresten hans. Den overfalte mente at avisen hadde
fremstilt ham som blotter. Hoyesterett kom til at den overfalte ikke var
identifisert i overskriften og i den grad han kunne identifiseres i
avisartikkelen, gikk det der klart frem at retten i straffesaken ikke hadde tatt
stilling til gjerningsmannens pastand om blotting, og at anmeldelsen for
blotting mot den overfalte var henlagt.

SAKSGANG: Asker og Baerum herredsrett Nr 02-240 A - Borgarting lagmannsrett LB-
2002-3299 - Hoyesterett HR-2004-1672-A, (sak nr. 2004/338), sivil sak,
anke.

PARTER: Asker og Barums Budstikke AS (advokat Halvor Manshaus - til preve) mot

FORFATTER: Coward, Oie, Bruzelius, Gussgard, Gjelstad.

A (advokat Per Danielsen). A (advokat Per Danielsen) mot Asker og
Barums Budstikke ASA (advokat Halvor Manshaus - til preve).

(M

)

3)

(4)

Dommer Coward: Saken gjelder krav fra offeret i en straffesak om oppreisningserstatning fra
en avis for en péstatt rekrenkelse i reportasjen om dommen.

Narmere bestemt gjelder kravet en reportasje 6. desember 2000 i Asker og Barums Budstikke
- 1 det folgende ofte omtalt som avisen - om dommen i en straffesak som var avsagt en ukes tid
tidligere. Saken gjaldt en hendelse i november 1999 der en ung mann, A, ble slatt ned pa sitt
arbeidssted av en 17 ar gammel gutt, B. Overfallet skyldtes at B mente at A omtrent 20
minutter for hadde blottet seg for kjeeresten hans. Avisen hadde dagen etter overfallet brakt
folgende korte notis om saken:

« Slo ned kioskansatt

RYKKINN: En ansatt i en kiosk pa Rykkinn kjepesenter ble slatt ned av en mann
i gar kveld. Politiet fikk tak i gjerningsmannen, som forklarte angrepet som en
reaksjon etter at kjaresten hans hadde vaert utsatt for en blotter pa Bryn kirkegérd like
for. Den kioskansatte skal ha vart et tilfeldig offer for mannens aggresjon. »

I straffesak i herredsretten senhesten 2000, altsa omtrent et ar senere, ble B frifunnet for
legemskrenkelse pa grunn av provokasjon. Retten tok ikke stilling til om A var blotteren, men
begrunnet frifinnelsen med at B hadde oppfattet situasjonen slik. En anmeldelse av A for
blotting hadde politiet i mars 2000 henlagt etter bevisets stilling.

As krav gjelder som nevnt omtalen i Asker og Baerums Budstikke av dommen, der han mener



HR-2004-1672-A - Rt-2004-1483 <noscript>NCIT: 11:08</noscript> Page 2 of 6

)

(6)

N

®)

©)

(10)

at han blir fremstilt som en blotter. Jeg nevner allerede her at saken reiser spersmél om
reportasjen mé oppfattes som 4 inneholde utsagn om at mannen som ble overfalt, hadde blottet
seg, og om A mé anses identifisert som denne mannen.

Avisreportasjen bestod av en kort notis pé side 1 og en lengre artikkel pé side 5. Notisen pé
side 1 tyder slik:
« Slo ned blotter - ble {rikjent
18-4ringen fra Beerum maétte mete 1 retten, tiltalt for spark og knyttneveslag. Da
det kom frem at han hadde angrepet en mann fordi han var sikker pd at vedkommende
hadde blottet seg for kjeresten hans like for, ble han frikjent. - En grei dom, sier
politifullmektig Andreas Henning.

Se side 5 »

I artikkelen pé side 5, som gér over to spalter, begynner omtalen slik:
« Banket mistenkt blotter - ble frikjent
En 18 dr gammel gutt fra Beerum ex frifunnet fra en tiltale om spark bakfra og
seks knyttneveslag i ansiktet. Gutten mente offeret hadde blottet seg for hans
kjereste. »

Teksten fortsetter sd med en gjengivelse av herredsrettens dom i hovedtrekk, men slik at
personnavn ikke er tatt med. Det er oppgitt at blottingen skjedde da en ung jente kom géende
en snarvei giennom en navngitt kirkegard, og at overfallet skjedde pa voldsofferets arbeidssted
i nerheten. Flere steder 1 artikkelen refereres det til at det var den voldstiltaltes cgen
oppfatning som var grunnlaget for frifinnelsen, jf. blant annet folgende:

« Tiltalte mente da at det var blotteren han hadde snakket med, og ... »

« Retten fant det bevist at tiltalte hadde evet vold mot den angivelige blotteren. »

« Retten tar ikke stilling til om det fakiisk var blotteren som ble angrepet. Det
holder at tiltalte selv var overbevist om at det var blotteren. »

I artikkelen er det tatt inn en kommentar fra aktor i saken, der det er opplyst at « den
angivelige blotteren » tidligere var anmeldt for blottingen, men at denne saken for lengst var
henlagt og trolig ikke vilie bli gjenopptatt.

Artikkelen pé side 5 ble ogsa lagt ut pa avisens nettsider, der teksten 1 hovedtrekk er som i
avisutgaven, mens overskriften og ingressen lyder slik:
« Banket blotter - ble frikjent

En 18 &r gammel gutt fra Beerum er frifunnet fra en tiltale om spark bakfra og
seks knyttneveslag 1 ansiktet. Gutten mente offeret hadde blottet seg for hans
kjeereste. »

Ved stevning 29. januar 2002 til Asker og Barum tingrett krevde A oppreisningserstatning av
Asker og Barums Budstikke ASA og journalist C. I tingrettens dom 21. august 2002 ble de
saksokte frifunnet. Retten mente at reportasjen samlet ikke kunne anses som @rekrenkende for
A. Domsslutningen lyder slik:

« 1. Asker og Barum Budstikke ASA og C frifinnes.

2. A betaler til Asker og Bazrum Budstikke ASA og C innen 2 - to - uker fra
dommens forkynnelse kr 57.000 - femtisyviusen - med tillegg av den til enhver tid



HR-2004-1672-A - Rt-2004-1483 <noscript>NCIT: 11:08</noscript> Page 3 of 6

forsinkelsesrente etter morarenteloven § 3 1. ledd fra forfallsdag til betaling skjer. »

(11) A anket til Borgarting lagmannsrett, som 1 dom . desember 2003 { LB-2002-3299) tilkjente

(12)

(14)

(15)

(16)

ham en oppreisningserstatning pd 70 000 kroner fra avisen. Retten mente at en alminnelig
avisleser métte oppfatte avisomtalen slik at den personen som ble slatt ned, hadde blottet seg,
og videre at for folk som kjente til hendelsen 1 november 1999, var opplysningene egnet til &
identifisere A. Etter retiens mening tilsa ikke hensynet til ytringsfriheten at hensynet til
personvernet skulle vike. Journalisten ble frifunnet. Han hadde opplyst at omtalen pd side 1
ikke var hans, og at nettavisen var laget av andre enn ham, og retten sé det derfor ikke som
sannsynlig at han kunne bebreides for det samlete bildet som var skapt. Domsslutningen lyder
slik:
« 1. Asker og Barums Budstikke ASA betaler oppreisning til A med 70.000 - syttitusen
- kroner, med tillegg av rente etter forsinkelsesrenteloven § 3 forste ledd forste
punktum, for tiden 12% pro anno, fra forfall til betaling skjer.
2. Journalist C frifinnes.

3. Asker og Barums Budstikke ASA betaler saksomkostninger for lagmannsretten til
A med 97.477 - nittisjutusenfirehundreogsyttisju - kroner, med tillegg av rente etter
forsinkelsesrenteloven § 3 farste ledd ferste punktum, for tiden 12% pro anno, fra
forfall til betaling skjer.

4. Asker og Barums Budstikke ASA betaler saksomkostninger for tingretten til A
med 70.000 - syttitusen - kroner, med tillegg av rente etter forsinkelsesrenteloven
§ 3 farste ledd forste punktum, for tiden 12% pro anno, fra forfall til betaling skjer.

5. Oppfyilelsesfristen er 2 - to - uker fra forkynnelsen av lagmannsrettens dom. »

Asker og Beerums Budstikke ASA har anket til Hoyesterett over rettsanvendelsen i
fagmannsrettens dom nar det gjelder tolkningen av avisreportasjen, rettsstridsvurderingen og
oppreisningserstatningen. A har motanket overfor avisen nér det gjelder erstatningsbelepet,
ogsd motanken gjelder rettsanvendelsen. Hayesteretts kjeremalsutvalg ga samtykke til anke til
Hgyesterett uten hensyn til ankegjenstandens verdi, og anken og motanken ble henvist til
Heyesterett. For Hoyesterett er det lagt frem noen parts- og vitneforklaringer og en del nye
dokumenter, men saken star i alt vesentlig 1 samme stilling som for lagmannsretien.

Den ankende part - Asker og Beerums Budstikke ASA - har 1 hovedsak anfort:

Lagmannsrettens dom avviker klart fra den linje og praksis som Heyesterett har fulgti de
senere &r nér det gjelder ytringsfrihet generelt og pressens referatrett spesielt. Praksis fra Den
europeiske menneskerettsdomstol (EMD) har fort til et paradigmeskifte i norsk injurierett.
Men heller ikke ut fra tidligere norsk rett er lagmannsrettens resultat riktig.

Prinsipalt anferes det at allerede en tolkning av avisreportasjien ma fore til at avisen frifinnes.
Det foreligger ikke noen arekrenkelse, ettersom A ikke er identifisert. Som ogsé
lagmannsretten sier, kan reportasjen ikke vurderes utelukkende ut fra overskriften, men ma
leses i sammenheng. Da kommer det klart frem at det er den tiltaltes oppfatning som refereres,
at herredsretten ikke tok stilling til spersmalet om blotting, og at avisens tema er frifinnelsen
av overfallsmannen. Og bare n&r man har lest hele artikkelen, vil det veere mulig - for den som
allerede kjenner historien - & gjenkjenne A. Nettavisen gir ikke noe annet inntrykk. Notisen fra
1999 er det lite naturlig & koble til reportasjen, men i tilfelle ma man ogsa ta med innholdet,
der den overfalte betegnes som « et tilfeldig offer ».

Subsidiart anferes det at ogsa rettsstridsreservasjonen {erer il at avisen mé frifinnes.
Artikkelen gir et korrekt rettsreferat; journalisten har ikke fargelagt saken eller fremstilt den pa



HR-2004-1672-A - Rt-2004-1483 <noscript>NCIT: 11:08</noscript> Page 4 of 6

(17

(18)

(23)

(24)

(25)

en ubalansert méte. Det ma gjeres en konkret avveining mellom hensynet tif ytringsfriheten og
hensynet til den omtalte. Etter EMDs vekt pd pressens rolle som « public watchdog » mé det
vazre noe rom for feil og overdrivelser, domstolene skal veere tilbakeholdne med & gripe inn i
avisers redaksjonelle utforming av artikler, og det skal legges vekt pa om fremstillingen som
helhet fremstar som balansert. Uansett inneholder den aktuelle artikkelen ingen feil eller
usannheter. Det som stér i fokus, er at en voldsmann har gatt fri pd grunn av subjektive
forhold. Dette er en sak av interesse for allmennheten, noe som star sentralt 1 forhold til
referatretten,

Atter subsidizrt anfares det at oppreisningserstatning etter et « kan-skiemn » ikke ber
tilkjennes, og at erstatningen i alle fall er for hay i forhold til det som folger av rettspraksis.

Asker og Baerums Budstikke ASA har nedlagt slik pastand:
« 1. Prinsipalt: Den ankende part frifinnes.
2. Subsidizrt: Lagmannsrettens dom oppheves.

3. T alle tilfelle: Asker og Beaerums Budstikke ASA tilkjennes saksomkostninger for
alle instanser med tillegg av renter etter lov om forsinkelsesrenter § 3, fra forfall og
til betaling finner sted. »

Ankemotparien - A - har 1 hovedsak anfort:
Lagmannsrettens rettsanvendeise 1 forhold til avisen er i det vesentlige riktig.

[ nyere avgjarelser fra EMD i erekrenkelsessaker har pendelen svingt, og det er tvilsomt om
det kan sies & veere skjedd noe « paradigmeskifte » 1 norsk injurierett.

A beskylde noen for blotting har ogsé lite med ytringsfrihet 4 gjere. Det er sterkt
stigmatiserende 4 bli beskyldt for blotting, og reportasjen ma tolkes som en slik beskyldning
fra avisen mot A , sarlig ut fra overskriften pd side 1, men ogsa som et totalinntrykk av
reportasjen. A er tilstrekkelig identifisert som den som beskyides for 4 ha blottet seg, blant
annel pd grunn av henvisninger til hvor blottingen skal ha skjedd, og til at overfallet skjedde
pé den overfaltes arbeidssted 1 narheten. Reportasjen 1 desember 2000 ma her sees i
sammenheng med notisen aret for like etter overfallet. Hendelsen har vaert et stort
samtaleemne 1 lokalmiljeet, og historien er holdt varm.

Det var ogsd rettsstridig av avisen a fremsette beskyldningen. Saken gjelder ikke et korrekt
rettsreferat; det er ikke grunnlag 1 herredsrettens dom for 4 fastla at A er en blotter, slik
overskriften 1 bade avisen og nettavisen fastslédr. Det foreligger en vaktsom identifikasjon av A
som ikke har noen allmenn interesse, og som lett kunne vaert unngitt. Beskyldningen om
blotting gjelder et faktum, den er sterkt stigmatiserende, rammer en privatperson og krenker
uskyldspresumsjonen i disfaver av ham. EMD har gang pd gang understreket at medienes
informasjon mé vaere presis og pélitelig. Avisens fremstilling fremstar ikke som balansert, og
det er ikke rom for feil og overdrivelser i en sak som her.

Oppreisningsbelapet pa 70 000 kroner er altfor lavt, alle omstendigheter tatt i betraktning.

A har nedlagt slik péstand:
« 1. Asker og Baerums Budstikke ASA daommes til & betale oppreisning til A med et
belep fastsatt etter Hoyesteretts skjenn, begrenset oppad til kr 500.000,-.
2. Lagmannsrettens saksomkostningsavgjerelser, domsslutningens punktene 3 og 4,
stadfestes.

3. Asker og Baerums Budstikke ASA demmes til & betale A s saksomkostninger for



HR-2004-1672-A - Rt-2004-1483 <noscript>NCIT: 11:08</noscript> Page S of 6

(26)
(27)

(28)

(29)

(30)

(32)

(33)

Hoyesterett. »

Mitt syn pa saken:
Jeg er kommet til at anken mé fore frem.

Jeg nevner forst at det 1 prosedyren - sarlig fra ankemotpartens side - i stor grad er tatt opp
generelle sparsmél om betydningen av nyere praksis fra Den europeiske menneskerettsdomstol
(EMD) 1 ®rekrenkelsessaker. Hoyesterett har imidlertid de siste arene behandlet flere
arekrenkelsessaker der forholdet til praksis fra EMD er grundig drefiet, se saerlig Rt-2002-764
(Nordlandsposten), Rt-2003-914 (Akershus Amtstidende), Rt-2003-928 (Tensbergs Blad) og
R1-2003-1190 (Minnefondsaken). Ut fra det som folger av disse avgjerelsene, og slik jeg
oppfatter vér sak, ser jeg ikke grunn til 4 gd nermere inn pa mer generelle spersmal.

Som det er redegjort for blant annet 1 Rt-2003-1190 avsmitt 53, kreves det for oppreisning etter
skadeserstatningsloven § 3-6 at noen « har krenket en annens a&re », det vil si at
gierningsbeskrivelsen i straffeloven § 246 eller § 247 objektivt sett mé vaere oppfylt. [
avgjerelsen av dette méa man for det ferste ta stilling til om det foreligger en beskyldning mot
noen. Er det tilfellet, m& man vurdere om det foreligger forhold som gjer at fremsettelsen av
beskyldningen likevel ikke er rettsstridig.

Det innebarer apenbart en beskyldning & fremstille en identifisert person som en blotter. Ikke
bare er blotting straftbart, jf. straffeloven § 201, men mange vil ogsd anse utsagn om at en
person er blotter, som infamerende langt utover det strafferammen | denne bestemmelsen
skulle tilsi. Dette kan nok blant annet gielde i et slikt kristent ungdomsmilje som det er opplyst
at A tilherte.

Var sak reiser imidlertid spersmél om tolkningen - den nzrmere forstdelsen av -
avisreportasjen. Etter rettspraksis er det pa det rene at det skal foretas en helhetsvurdering av
reportasjen, og at det avgjerende er hvordan en aiminnelig avisleser vil oppfatte den, se blant
annet avgjerelsen i Rt-2003-1190 avsnilt 54 med videre henvisninger. Konkret er det i var sak
spersméal om reportasjen kan sies a inneholde en beskyldning om blotting, og om A i tilfelle er
identifisert som blotteren. Slik reportasjen 1 avisen var lagt opp, henger disse to spersmalene
ngert sammen.

Overskriften pd forstesiden i avisen bruker uttrykket « blotter » om den som ble overfalt. Dette
er etter mitt syn klart uheldig og gir isolert sett et inntrykk av at avisen mener at den overfalte
hadde blottet seg. Men pa side 1 er det ikke noen identifikasjon av denne personen - det er
verken navn eller bilde, og heller ikke noe stedsnavn eller liknende som kan vere egnet til 4
identifisere ham for en alminnelig avisleser. Jeg nevner ogséa at notisen ikke var seerlig
fremtredende; den var én av flere notiser uten saerlig store typer. Allerede 1 den korte teksten
pé side 1 vises det ogsa til angriperens subjektive oppfatning - « han var sikker pé at
vedkommende hadde blottet seg ».

Fra side I er det vist til side 5. Géir man til artikkelen pa side 5, er det enkelte opplysninger
som kan gi en viss mulighet for identifisering; det {remgér at blottingen skal ha skjedd pd en
navngitt kirkegdrd, og det er opplysninger om at den overfalte arbeidet i neerheten. I tiden etter
overfallet skal det ha gétt rykter i lokalmiljoet - der det bor ca. 12 000 mennesker - om
overfallet og bakgrunnen for det. Som nevnt hadde avisen brakt en kort notis om hendelsen
dagen etter. Noen av dem som da hadde hert om hendelsen og As rolle i den, ville nok - hvis
de leste hele artikkelen i avisen - kunne skjenne at det var A som var offeret for overfallet i
den rettssaken som ble referert aret etter. Men det avgjorende for meg er at leser man hele
artikkelen, gar det klart frem at retten uttrykkelig hadde sagt at den ikke tok stilling til



HR-2004-1672-A - R{-2004-1483 <noscript>NCIT: 11:08</noscript> Page 6 of 6

(34)

(335)

(30)

(37

(38)
(39)
(40)
(41)

(42)

gierningsmannens pastand om at den overfalte hadde blottet seg. Og det sies ogsi uttrykkelig i
avisens intervju med aktor 1 saken at anmeldelsen for blotting var henlagt. - Artikkelen gir et
utforlig og 1 hvert fall i alt vesentlig korrekt referat av dommen, men slik at bédde navn og
enkelte andre identifiserende opplysninger 1 dommen er utelatt. Jeg kan heller ikke se at
reportasjen 1 nettutgaven gir noe annet bilde. Sekelyset mé begge steder oppfattes som & vaere
rettet mot det prinsipielle i grunnlaget for frifinnelsen - nemlig overfallsmannens subjektive
oppfatning om en forutgdende krenkelse. I den grad en leser kunne knytte reportasjen til A,
kan jeg ikke se at den samlet sett kunne oppfaties som & inneholde noen beskyldning mot ham.

Nar jeg er kommet til at en tolkning av reportasjen forer til at den ikke innebaerer noen
beskyldning mot A, er det ikke grunn for meg til & gd inn pa det subsidiare sporsmélet om en
beskyldning ville veert rettsstridig, noe som her seerlig ville reist sparsmal knyttet til pressens
adgang til & referere rettsavgjerelser. Jeg nevner likevel at momenter som jeg har knyttet til
tolkningen av reportasjen, til dels ville vaere relevante ogsa i en slik dreftelse.

Oppreisningserstaining er ikke aktuelt nar jeg er kommet til at avisen ikke har rettet noen
beskyldning mot A, og avisen mé derfor frifinnes.

Anken har etter dette fort frem. Men som jeg har pekt pd, var avisens overskrift uheldig, og det
har fort til at saken har voldt tvil i rettsapparatet. Jeg er kommet til at det ikke beor tilkjennes
saksomkostninger for noen instans, jf. tvisteméalsloven § 180 andre ledd og § 172 andre ledd.
Motanken forte ikke frem, men jeg kan ikke se at den har medfort ekstra omkostninger av
nocn betydning.

Jeg stemmer for denne dom:
1. Asker og Beerums Budstikke ASA {rifinnes.

2. Saksomkostninger tilkjennes ikke for noen instans.

Dommer @Qie: Jeg er i det vesentlige og 1 resultatet enig med forstvoterende.
Dommer Bruzelius: Likesa.
Dommer Gussgard: Likesa.
Dommer Gjelstad: Likesa.
Etter stemmegivningen avsa Hayesterett denne
dom:

1. Asker og Beerums Budstikke ASA frifinnes.

2. Saksomkostninger tilkjennes ikke for noen insians.

Sist oppdatert 1. april 2009



