HR-2000-12-B - Rt-2000-279 (64-2000) <noscript>NCIT: 15:08</noscript> Page 1 of 9

HR-2000-12-B - Rt-2000-279 (64-2000)

INSTANS: Hoyesterett - Kjennelse.

DATO: 2000-02-25

DOKNR/PUBLISERT: HR-2000-12-B - Rt-2000-279 (64-2000)

STIKKORD: Strafferett. Erekrenkelse. Referat av forvaltningsvedtak.
SAMMENDRAG: Utgangspunktet for saken var en reportasje om vedtak fra vegkontoret om &

inndra kjerelerergodkjenninger. Det var ikke bestridt at reportasjen
inneholdt @rekrenkende beskyldninger, og sannhetsbevis var ikke forsekt
fort. Det var likevel ikke grunnlag for mortifikasjon eller andre rettsfolger,
jfr. rettsstridsreservasjonen i straffeloven § 246 og § 247, jfr. grunnloven

§ 100 og EMK art. 10. Det ble lagt vekt pé at det gjaldt et i alle hovedtrekk
korrekt referat av et forvaltningsvedtak som var truffet etter vanlig
kontradiktorisk saksbehandling, og som journalisten hadde fatt tilgang til i
samsvar med offentlighetslovens regler.

SAKSGANG: Gulating lagmannsrett - Hoyesterett HR-2000-12-B, snr. 61/1998.
PARTER: 1. A 2. B (Advokat Per Danielsen) mot 1. Anne-Mette Hjelle 2. Magne
Gaasemyr 3. Bergens Tidende AS (Advokat Pal W. Lorentzen).
FORFATTER: Coward, Aarbakke, Utgard, Rieber-Mohn, Aasland.
Side 280

Dommer Coward: Saken gjelder krav om mortifikasjon, oppreisning og erstatning for
arekrenkende utsagn i avisen Bergens Tidende. Den sentrale problemstillingen er adgangen til & fa
mortifisert pressens referat av forvaltningsvedtak.

Bakgrunnen for den avisreportasjen som saken gjelder, var at vegkontoret i Sogn og Fjordane
20. desember 1991 vedtok a inndra kjerelaerergodkjenningene for ektefellene A og B, som drev
kjereskole pa Y. Inndragningen gjaldt for ham for alltid, for henne for to &r. For A hadde
vegkontoret tidligere, 1 august 1990, vedtatt inndragning av godkjenningen for to ar. Han hadde
forgjeves paklaget dette vedtaket til Vegdirektoratet, og deretter reist rettssak mot staten ved
Samferdselsdepartementet om lovligheten. Nordfjord herredsrett hadde frifunnet staten i dom 26.
april 1991. Denne dommen ble anket av A, og den ble senere - under en viss tvil nar det gjaldt
lengden av inndragningstiden - stadfestet av Gulating lagmannsrett i oktober 1992. Vegdirektoratet
vedtok senere at A kunne fa ny godkjenning som kjerelarer fra 8. oktober 1993.

Bergens Tidende hadde brakt referat fra forhandlingene og dommen i herredsretten, og journalist
Anne-Mette Hjelle i avisen, som var kjent med uroen omkring kjereskolen, henvendte seg jevnlig til
vegkontoret for & underseke om det var nye vedtak om skolen. Hun fikk kopi fra vegkontoret av de
to vedtakene fra 20. desember 1991 og tok kontakt med A for kommentarer. Han hadde da ikke
mottatt vedtakene, og sa at han var uenig i dem, men ensket ikke & kommentere saken utover at han
og ektefellen ville paklage vedtakene. Pa grunnlag av de to vedtakene og dommen fra herredsretten
skrev Hjelle en artikkel til avisen. Bergens Tidende brakte 27. desember 1991 folgende oppslag
overst pa forsiden, med store typer i overskriften:

«« Uskikka » sjaferleerar: Livsvarig yrkesforbod

Sjaferleerar A pa Y er fratatt loyvet til & drive sjaferoppleering pa livstid. Kona hans er
frétatt loyvet for to &r. Biltilsynet stir bak denne uvanleg strenge straffa. Arsaka er at dei to
sjaferlaerarane skal ha brote 26 lover, forskrifter og instruksar. A blei i fjor fratatt leyvet for to
ar. Biltilsynet meiner at han trass i dette har fungert som dagleg leiar for trafikkskulen. Tilsynet
meiner A er uskikka som keyrelerar, og viser til at han har pressa elevar til & keyre 120 km/t og



HR-2000-12-B - Rt-2000-279 (64-2000) <noscript>NCIT: 15:08</noscript> Page 2 of 9

at han skar monster inn 1 blankslitne dekk. »
Pa side 2 stod bilde av A og falgende tekst:

« "Uskikka »

keyrelaerar {rateken loyvet pa livstid

Han er stempla som uskikka til & vere koyrelaerar. Han har pressa elevar til & keyre 120
kilometer t timen, og han har sovna 1 bilen under koyreopplering. No er han for resten av livet
frateken loyvet til & drive trafikkopplecring. »

FORDE: Den omsiridie keyrelararen pd Y, A, er blitt friteken retten til 4 drive
trafikkoppleering pa fivstid. Biltilsynssjefen i Sogn og Fjordane har ogsa inndrege layvet til
kona hans, B, for to ar. Arsaka er at dei to skal ha brote lover, forskrifter og instruksar heile 26
gonger. Begge kjem til & klage sakene inn til Vegdirektoratet.

A mista i september 1990 retten til 4 undervise for ein periode pé to ar. Ein anke til
Nordfjord heradsrett forte ikkje fram. Under rettssaka 1 sommar slo dommar
Side 281
Louis Anda fast at A hadde brote ei rekkje reglar. Mellom anna fann dei prov pa at han hadde
pressa elevar til & kayre i 120 kilometer i timen pé tur til Oslo, at han skar menster inn i
blankslitne motorsykkeldekk, at han sovna 1 bilen under keyreopplering og at han hadde slatt

ein elev i overarmen fordi eleven ikkje koyrde langt nok ut il hegre. Kona B hadde da overteke
som dagleg leiar av X Trafikkskule.

Underviste likevel

No, eit halvt ar etter, blir A frateken loyvet pé livstid. Vedtaket er basert pa hendingar og
innkomne klager f1a elevar ved X Trafikkskule. Biltilsynssjef Jan Tore Odd og Tilsynsutvalget
for kjereskoler meiner A har undervist fleire gonger, 1 tillegg til & ha opptradd som dagleg leiar
ved keyreskulen. B har etter utvalet og biltilsynssjefen sitt syn sileis ikkje utfort arbeidet som
dagleg leiar slik regelverket krev. Tillegg skal laerevogner ha vore for darlege, bilar skal ikkje
ha vore framstilte til etterkontroll, elevar skal ha fatt feil informasjon og skulen skal ha unnlete
4 svare pa skriv 11a Vegkontoret. Til troyst skriv utvalet at det 0g har kome fram utsegner som
er positive for henne som keyrelerar.

Tilsynsutvalet er mindre nidig med ektemannen A, 1 tilrddinga til biltilsynssjefen blir A
kalla uskikka som keyrelarar. Etter deira vurdering har han ikkje dei evner og den
ansvarskjensle som trengst for & ha autorisasjon som keyrelaerar. Til saman er det lista opp 26
brot fordelt pd vegtrafikklova, forskrift om krav til keyrety, forskrift om
avingskeyring/trafikkopplering, forskrift om obligatorisk oppleering for delar av
foraropplacring i klasse B og instruks for keyreskular,

Anker saka

- Dette er veldig kraflig kost, seier A i ein kommentar til Bergens Tidende.

- Bade eg og B vil anke saka i hdp om at vedtaket 1kkje blir sett ut i livet. Det vil i tilfelle {4
dramatiske konsekvensar for oss. Som sjalvstendig naringsdrivande far vi ikkje
arbeidslaysetrygd. Vi vil difor matte gé pa sosialkontoret i to 4r, fer B for layvet attende,
seier A,

Han seier vedtaket kom som lyn fra klar himmel.

~ Vi meiner vi ikkje har brote desse lovene. B3 har heller aldri fatt klager eller tvaring 14
Biltilsynet, hevdar A.
Han vil ikkje g& inn pa einskildpunkt, fer han har diskutert saka med advokat Per Magne
Strandborg i firmaet Wikborg, Rein & Co. 1 Bergen. Klageinstans er Vegdirektoratet. »

Artikkelen pé side 2 var skrevet av Hjelle, mens oppslaget pa forsiden og ingressen pa side 2 var
skrevet av « desken » 1 avisen.



HR-2000-12-B - Rt-2000-279 (64-2000) <noscript>NCIT: 15:08</noscript> Page 3 of 9

Ved stevning 27. desember 1994 til Bergen byrett reiste A og B privat straffesak mot Anne-
Mette Hjelle, redaktor Magne Gaasemyr og Bergens Tidende AS (i det folgende til dels omtalt under
et som Bergens Tidende). Det ble krevd mortifikasjon av atte utsagn fra avisreportasjen, og dessuten
oppreisning og fastsettelse av erstatningsplikt, Byretten avsa 24. februar 1997 dom med slik
domsslutning:

«1. Anne-Mette Hjelle, Magne Gaasemyr og Bergens Tidende AS frifinnes.
2. Hver av partene barer sine omkostninger.»

A og B anket til Gulating lagmannsrett over lovanvendelsen under skyldspersmalet i byrettens
dom. De sekte samtidig om & fa bringe
Side 282
saken direkte inn for Heyesterett, men dette ble nektet ved beslutning 9. mai 1997 fra Hoyesteretts
kjzremélsutvalg. Anken til lagmannsretten ble tillait fremmet, Ved lagmannsrettens kiennelse 30.
oktober 1998 ble anken forkastet. Lagmannsretten la til grunn at det ikke gjaldt noe generelt
referatprivilegium for pressen i forhold til forvaltningsvedtak, men kom ti} at avisreportasjen etter en
interesseavveining ikke kunne anses rettsstridig. Stutningen lyder skik:

«1. Anken forkastes.

2. Saksomkostninger tilkjennes ikke. »

A og B har anket til Hoyesterett over lagmannsrettens kjennelse, og Hayesteretts
kjeremalsutvalg tillot 9. desember 1998 anken fremmet.

De ankende parter - A og B - har i hovedsak anfort:

Det er ikke bestridt av Bergens Tidende at utsagnene i avisen er arekrenkende, og det er ikke
forsekt 4 fere sannhetsbevis. Beskyldningene ma da mortifiseres, og det m4 tilkjennes oppreisning
og fastsettes erstatningsplikt.

Det er her to menneskerettigheter som stér mot hverandre - @resvernet mot yiringsfriheten. De
to rettighetene ma sees som prinsipielt sett likestilt, og ved konflikt mé det foretas en
interesseavveining.

Det er ikke noen realitetsforskjell av betydning mellom det som er lagt til grunn i norsk rett, og
praksis hos menneskerettighetsorganene i Strasbourg; forskjellen ligger mer i ordbruken. Det er
dermed ikke rikiig ndr Bergens Tidende hevder at praksis fra Den europeiske
menneskerettighetsdomstol (EMD) krever en prinsipiell nyorientering fra Hoyesteretts side.

Pressen har ikke noe generelt referatprivilegium for forvaltningsvedtak, i hvert fall ikke for
annet enn vedtak fatiet av sentrale forvaltningsorganer. Og selv om det hadde gjeldt et
referatprivilegium, ville det ikke fort tif frifinnelse i var sak, pa grunn av de tilleggskrav som ma
stilles - il riktig referat og tit balansert fremstilling.

Etier den domstolsskapte rettssiridsrescrvasjonen skal det foretas en interesseavveining. Grensen
for nar det er reftsstridig 4 fremsette en @rekrenkelse, er i forhold til mange typer utsagn en annen
ved mortifikasjon enn ved straff, erstatning og oppreisning. I var sak er imidlertid serekrenkelsene
rettsstridige i refasjon til alle de retisfelgene det er krevd dom for, slik at drofielsen kan tas under ett,
knyttet til mortifikasjonsadgangen.

Den konkrete rettsstridsvurderingen kan her ikke fore til at man fraviker hovedregelen om at
arekrenkende beskyldninger som det ikke er fert sannhetsbevis for, kan kreves mortifisert, Det er
tale om grove mrekrenkelser, jf. at det er péstatt & foreligge 26 lovbrudd, at A er betegnet som «
uskikka », og at det gjelder inndragning av kjerelerergodkjenning pa livstid. Den interesse som et
slikt oppslag vekker i lokalmiljoet, gir en ekstra grunn for avisen til 4 vare forsiktig. Formen pa
avisens reportasje har betydning for rettsstridsvurderingen, og her brukte avisen en stor del av



HR-2000-12-B - R(-2000-279 (64-2000} <noscript>NCIT: 15:08</moscript> Page 4 of 9

forsiden, den brakte bilde og navn, og artikkelen var uten motforestiltinger. Journalisten foretok ikke
nzermere undersgkelser, og krav til aktsomhet er da ikke oppfylt. Vegkontorets vedtak gir ikke
dekning for pastanden om 26 lovbrudd - maksimalt er det tale om 18, og

Side 283

ikke for betegnelsen « uskikka » - ikke i noe fall for B. Noe dementi av betydning har avisen ikke
kommet med til tross for at den senere utviklingen gav grunn til det. Det ville ikke forhindret
rettsstrid om den krenkede var kommet til orde, men her fikk A heller ikke adgang til 4 legge frem
sitt syn pd en slik méate som han burde. Nér det gjelder avisens motiv og formdl, kan man sparre om
sensasjonslyst var inne i bildet. Det er tvilsomt i hvilken grad oppslaget kan sies & ha hatt allmenn
interesse - det gikk direkte pd person, ikke pa sak, og det gjaldt vedtak truffet pa laveste
forvaltningstrinn. Man m4 reise spersmal om konsekvensene hvis det skulle dpnes fii adgang til
avisoppslag om alle som mister bevillinger e.l.

Saksforholdet i Tromse-dommen fra EMD ( EMD-1993-21980 ) atskiller seg pé viktige punkter
fra véar sak: Ingen krenkede var der identifisert ved navn, og krenkelsene gjaldt en siorre gruppe
mennesker. Domstolen anfarte at saken gjaldt spersmal av nasjonal og internasjonal interesse, og la
vekt pd at det gjaldt en lepende debatt, med en stabil lesergruppe, som fulgte saken. EMD mente
ogsa at det var urimelig 4 kreve bevis fra avisens side, blant annet fordi Fiskeridepartementet pa
tidspunktet for reportasjen hadde holdt muligheten apen for at kritikken kunne veere riktig. Ikke noe
av dette gjelder tilsvarende for vér sak.

Kravet om oppreisning skal avgjeres etter en rimelighetsbetraktning, jf. skadeserstatningsloven
§ 3-6. To hensyn har generelt betydning i denne sammenheng: for det forste ensket om & hindre
andre tilsvarende krenkelser - og her m4 man ogsé ta i betraktning den saksomkostningsrisiko som
de krenkede utsetier seg for ved 4 reise sak, og for det andre ensket om & gi oppreisning for de
krenkede. Pastandsbelopet i saken har vart uendret opp gjennom instansene, og det ma sees som
beskjedent.

A og B har nedlagt slik pastand:

«1. Felgende beskyldninger offentliggjort i Bergens Tidende fredag 27. desember 1991 erkizres
for dede og makteslose (mortifisert):

Side ]

1.1 «Uskikka» sjéforlerar: Livsvarig yrkesforbod

1.2 Arsaka er at dei to sjaferlararane skal ha brote 26 lover, forskrifter og instruksar.

[.3 Tilsynet meiner A er uskikka som keyrelwerar, og viser til at han har pressa elevar til §
koyre 1 120 km/t og at han skar menster inn i blankslitne dekk.

1.4 « Uskikka » kayrelerar frateken layvet pé livstid

1.5 Han er stempla som uskikka til & veere koyrelaerar.

1.6 Arsaka er at dei to skal ha brote lover, forskrifier og instruksar heile 26 gonger.

1.7 T tilradinga til biltilsynssjefen blir A kalla uskikka som keyrelerar.

1.8. Til saman er det lista opp 26 brot fordelt pa vegtrafikklova, forskrift om krav til kayrety,
forskrift om evingskeyring/trafikkopplering, forskrift om obligatorisk opplaring for delar
av fereropplaering i klasse B og instruks for keyreskular.

2. Anne-Metie Hjelle demmes til & betale erstatning for ikke skonomisk skade (oppreisning) Gl A
og B med et belop Hoyesterett finner rimelig, begrenset oppad til kr 50.000,~ til hver,
3. Magne Gaasemyr demmes til 4 betale erstatning for ikke ekonomisk skade

Side 284
(oppreisning) til A og B med et belop Heyesterett finner rimelig, begrenset oppad til kr 50.000.-
til hver.

4. Bergens Tidende AS demmes til 4 hefte solidarisk for de oppreisningsbelep som Anne-Mette
Hjelle og Magne Gaasemyr matte bli demt til & betale til A og B i.h.t. pastandens punkt 2 og 3.



HR-2000-12-B - Rt-2000-279 (64-2000) <noscript>NCIT: 15:08</noscript> Page 5 of 9

5. Bergens Tidende AS demmes til & betale erstatning for ikke ekonomisk skade (oppreisning) til
A og B med et belop Hoyesterett finner rimelig, begrenset oppad til kr 200.000,- ti] hver.

6. Bergens Tidende AS har oppiradt erstatningsbetingende i forhold til A og B.

7. Ankemotpartene tilpliktes in solidum 4 betale A og Bs saksomkostninger for byrett,
lagmannsrett og Hayesterett.»

Ankemotpartene - Anne-Mette Hielle, Magne Gaasemyr og Bergens Tidende AS - har 1 hovedsak
anfort:

Bergens Tidendes reportasje representerer ikke rettsstridige beskyldninger. Avisen ma fritt
kunne formidle innholdet i vedtakene fra vegkontoret selv om de inncholder @rekrenkende
beskyldninger, og det er uten betydning om avisen kan fore sannhetsbevis eller ikke.

I den rettsstridsvurderingen som skal foretas i forhold til straffelovens srekrenkelsesregler, er
det seerlig viktig at Den curopeiske memneskerettighetskonvensjon (EMK) artikkel 10 beskytter
pressens rett til 4 informere og allmennhetens rett til 4 bli informert. Normen etier artikkel 10
forplikter nd norske domstoler direkte, og som en overordnet norm, jf. menneskerettsloven 21. mai
1999 nr. 30 § 2 og § 3.

Bergens Tidende er ikke uenig med de ankende parter i at ogsa zren kan ha vern som en
menneskerettighet, men det er i alle fall EMK artikkel 10 som - i nr. 2 - angir den avveiningen som
skal foretas.

Praksis fra Den europeiske menneskerettichetsdomstol (EMD) etter artikkel 10 innebeerer at det
pé flere punkter mé foretas en nyorientering i forhold til norsk rettspraksis. Av sarlig interesse er
dommene mot Norge fra 1999 i Tromse- ( EMD-1993-21980 ) og Bratholm-sakene { EMD-1993-
23118 ). 1 EMDs praksis fremheves blant annet pressens funksjon som informasjonsformidier, at
pressen mé ha et spillerom for feil og overdrivelser i fremstillingen, og at pressen normal
ansvarsfritt ma kunne formidle innholdet av rapporter avgitt i offentlig tjeneste.

Det er ikke tvilsomt at ogsa mortifikasjon mé sees som et « inngrep » i forhold til EMK artikkel
10. Mortifikasjon har ogsa karakter av et tilsiktet onde, og det er ikke grunnlag for & praktisere en
forskjellig rettsstridsreservasjon ved mortifikasjon og ved oppreisning, At rettsstridsvurderingen skal
veere den samme 1 forhold til de forskjellige rettsfolgene, folger ogsd av Hoyesteretts praksis.

Ved den konkrete vurderingen i vér sak ferer en rekke momenter til at rettsstrid ikke foreligger.
Det mé fremheves at grunnlaget for forvaltningsvedtakene i stor grad var alminnelig kjent fra for,
fordi avisen hadde referert fra den tidligere herredsrettssaken om gyldigheten av den forste
inndragningen av kjerelaerergodkjenningen. Avisens reportasje ligger innenfor omradet for
informasjonsfriheten; den tok opp spersméil av allmenn interesse i et geografisk omrade som er en
ikke uvesentlig del av avisens nedslagsfelt. Reportasjen refererte offentlige forvaltningsvedtak, og
det er ikke grunnlag for noen sondring etter om
Side 285
vedtakene var truffet « pd riksplan » eller ikke. Vedtakene var ikke undergitt taushetsplikt, og de ble
sendt journalisten i samsvar med offentlighetsloven. Selv om ytringsfiiheten etter EMK stir seerlig
sterkt 1 forhold til offentlige personer, gjelder den ogsd overfor private, og A og B opptradte i det
offentlige rom nar de tilbad allmennheten tjenester som krever offentlig godkjenning, og som gér ut
pa & leere opp morgendagens trafikkanter. Vegkontorets konklusjon « uskikka » mé sees som en
karakteristikk i relasjon til EMK, og konklusjonen folger naturlig av det faktiske grunnlaget. Avisens
referat av vedtakene er dekkende. En uneyaktighet med hensyn til antallet lovbrudd er uvesentlig,
Pressens presentasjonsform er etter EMDs praksis i atskillig grad overlatt tif mediene selv.

Alternativt anfores at hvis Heyesterett mener at mortifikasjon ikke kunne kreves overfor
vegkontoret, ville det bli darlig sammenheng i reglene om avisen kunne rammes for sitt referat,

Anne-Mette Hjelle, Magne Gaasemyr og Bergens Tidende AS har nedlagt slik pastand:

«1 Anken forkastes.



HR-2000-12-B - Rt-2000-279 (64-2000) <noscript>NCIT: 15:08</noscript> Page 6 0of 9

2 Ankemotparten tilkjennes saksomkostninger for byrett, lagmannsrett og Hoyesterett.»

Mitt syn pa saken.
Jeg er kommet til at anken ikke kan fore frem.

A og B har krevd mortifikasjon, oppreisning og fastsettelse av erstatningsplikt fordi Bergens
Tidende har referert og omtalt vegkontorets vedtak om 4 inndra deres kjerelaerergodkjenninger.
Ankesaken gjelder bare lovanvendelsen, og det er ikke noen uenighet av betydning om faktum. Jeg
legger da - som lagmannsretten - til grunn den fremstillingen som byretten har gitt av faktum i saken.

Hva som er en @&rekrenkelse som kan metes med de nevnte rettsfalgene, er i straffeloven
regulert 1 kapittel 23, seerlig § 247, § 249 og § 253, mens skadeserstatningsloven § 3-6 angir
vilkérene for erstatning og oppreisning.

Jeg fastslar innledningsvis at avisreportasjen inneholder arekrenkende beskyldninger, og at det
ikke er fert sannhetsbevis for dem. Dette har Bergens Tidende ikke bestridt. Hovedreglene som er
uttrykt 1 de nevnte lovparagratene, er da at det er grunnlag for slike rettslige reaksjoner som de
ankende parter har krevd. [ straffeloven selv er det stilt opp unntak fra hovedreglene, men disse
unniakene fér ikke anvendelse i vér sak. [ tillegg er det imidlertid klar rettspraksis for at lovens
uttrykkelige unntak ikke er uttommende. Lovens hovedregler ma altsé tolkes innskrenkende, eller -
som det gjerne sies - det gjelder en rettsstridsreservasjon. Nar man skal fastiegge de naermere
grensene for hvilke yiringer som rettmessig kan fremsettes, ma man se hen til
ytringsfiihetsbestemmelsene bade 1 Grunnloven § 100 og i internasjonale
menneskerettighetsinstrumenter, jf. seerlig Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen (EMK)
artikkel 10 og FN-konvensjonen om sivile og politiske rettigheter artikkel 17. Det ma veere pd det
rene at disse grensene kan endres i takt med utviklingen bade 1 vart samfunn og internasjonalt.

Side 286

Bergens Tidende anforte for de tidligere instanser prinsipalt at frifinnelse matte folge av et sikalt
referatprivilegium for pressen i forhold til forvaltningsvedtak. For Hoyesterett er anferselen om et
slikt referatprivilegium ikke opprettholdt i sin generelle form. Fra avisens side er det né farst og
fremst argumentert med hva som folger av praksis etter EMK artikkel 10. Ganske sarlig er det vist
til to nyere dommer fra Den europeiske menneskerettighetsdomsto!l (EMD) i saker mot Norge -
dommen 20. mai 1999 i saken Bladet Tromse og Stensaas mot Norge (Tromse-dommen) ( EMD-
1993-21980 ) og domimen 25. november 1999 i saken Nilsen og Johnsen mot Norge (Bratholm-
dommen) ( EMD-1993-23118 ).

Bergens Tidende har vist til at etter menneskercttsloven 21. mai 1999 nr. 30 § 2 og § 3 skal
bestemmelser blant annet 1 EMK 1 tilfelle av motstrid ga foran norske lovregler, og har anfort at det
derfor nd mé skje et regimeskifte i norsk rettspraksis om arekrenkelser. - Nar det gjelder
betydningen av disse anforslene for var sak, ma det nevnes at avisoppslaget som saken gjelder, ble
brakt lang tid for menneskerettsloven ble vedtatt, og ogsé for en endring i juli 1996 av straffeloven
§ 1 annet ledd, som regulerer norsk straffelovgivnings forhold til folkerettslige regler. For min
vurdering av saken fir imidlertid dette tidsaspektet ikke betydning. Den presumpsjonen som gjelder
for samsvar mellom folkerctten og norsk rett, mé i alie fall fore (il at den sakalte
retisstridsreservasjonen mé praktiseres slik at det ikke oppstar konflikt med EMKs bestemmelser og
praksis etter konvensjonen.

Som nevnt mé de relevante arekrenkelsesreglene i straffeloven tolkes innskrenkende, og dette
gjelder i forhold til alle de aktuelle rettsfolgene. Hayesterett synes i en rekke avgjorelser 4 ha
forutsatt at den sékalte rettsstridsreservasjonen er den samme for mortifikasjon som for erstatning,
oppreisning og straff. | Rt-1996-731 er likevel sporsmélet holdt apent. For avgjerelsen av var sak ser
jeg tkke grunn til 4 ta stilling til dette spersmélet generelt. | alle fall er det klart at de innskrenkninger
som mé inntolkes, ikke rekker lenger ved mortifikasjon enn ved andre rettsfolger. Jeg er kommet til
at det ikke er grunnlag for mortifikasjon i var sak, og kan da neye meg med & knytte min draftelse til
mortifikasjonsspersmalet.

Det klare utgangspunktet i norsk rett er at mortifikasjon ikke er avskéret ved det at man bare har



HR-2000-12-B - Rt-2000-279 (64-2000} <noscript>NCIT: 15:08</noscript> Page 7 of 9

referert andres utsagn. 1 rettspraksis er det likevel oppstilt unntak fra dette - unntak som iallfall
gjelder for referater fra rettsmeoter, tiltalebeslutninger og siktelser. Dette har i teorien og til dels i
rettspraksis vart betegnet som referatprivilegiet. Det er imidlertid ikke tale om noe absolutt unntak;
skal mortifikasjon vecre avskéret, ma referenten oppfylle krav om riktig referat og balansert
fremstilling. Jeg nevner at det etter mitt syn da ikke er naturlig 4 se denne innskrenkningen i
mortifikasjonsadgangen som noe prinsipielt forskjellig fra de innskrenkninger som ellers tolkes inn. -
Nir det spesielt gjelder temaet for var sak - referat fra forvaliningsorganers virksomhet - er
sparsmalet om unntak fra mortifikasjonsadgangen reist, men uten at norske rettskilder gir noe klart
svar. Jeg viser il Andenas/Bratholm: Spesiell strafferett, 3. utgave 1996 side 205-206, der det blant
annet heter:

« Deter et spersmél om man ikke ber g et skritt videre og som utgangspunkt godta
ansvarfribet ogsé for riktig referat ved gjengivelse av besluininger
Side 287
fattet av offentlig myndighet 1 saker som er undergitt offentlighet. Det vil i s4 fall innebare at
dersom det blir reist injuriesak mot referenten, vil han som hovedregel bli ansvarsfri dersom
han kan bevise at han har gjengitt korrekt den beskyldningen som ligger i den offentlige
besluining. lallfall kan meget tale for & la prinsippet gjelde for gjengivelse av beslutninger fra
myndighetsorganer pa riksplanet, hvor offentlighetsprinsippet gjor seg sarlig sterkt gjeldende.
»

I NOU 1995:10 Reformer innen injurielovgivningen side 19 betegner Straffelovradet det som
uklart hvor langt man kan referere beslutninger fra offentlige myndigheter uten 4 padra seg
selvstendig ansvar. Rédet foreslar at det gis en standardpreget regel som oppstiller seerlige vilkér for
at en referent skal kunne fritas for mortifikasjon, og uttaler blant annet (side 54):

« De generelle vilkdr som synes hensiktsmessige, er at det foreligger et pliktimessig utsagn,
en referatadgang, at referenten har en aktverdig grunn til 4 gjengi beskyldningen, og at
giengivelsen heller ikke er kritikkverdig pga. formen, méten den er skjedd pé, cller av andre
grunner. Dette er kriterier som 1 stor grad ogsé fremgér pa de omrider hvor domstolene allerede
giennom praksis har innremmet mortifikasjonsprivilegier for referat, se f.eks. R1-1976-1035 og
1979 s. 807. »

Ganske s@rlig ndr det gjelder innskrenkninger i adgangen til & f mortifisert referater som
pressen gir av forvaltningsvedtak, mé interne norske rettskilder suppleres med det som folger av
EMDs avgjerelser i tilknytning til EMK artikkel 10. I vér sak er serlig Tromse- og Bratholm-
dommene fra 1999 av betydning.

Jeg nevner forst at det gar klart frem av Bratholm-dommen ( EMD-1993-23118 ) at ogsa
mottifikasjon anses som et « inngrep » 1 ytringsfriheten, og dermed kan komme i konflikt med EMK
artikkel 10.

Av Tromsg-dommen ( EMD-1993-21980 ), med henvisninger til tidligere EMD-avgjoerelser,
fremgar det at EMD legger stor vekt pa pressens adgang til & referere offentlige tjenestemenns
uttalelser. Pressens funksjon som « vaktbikkje » blir understreket. Det gis uttrykk for at en viss grad
av overdrivelse ma vere tillatt, og for at det ikke er opp til domstolene 4 fastsette hvilke
rapporteringsteknikker journalister skal bruke. EMD uttaler at nar pressen bidrar til offentlig debatt i
spersmal av legitim interesse, mé den normalt ha adgang til 4 basere seg pd innholdet i rapporter
avgitt i offentlig fjeneste uten a foreta egne undersekelser.

Forskjeller mellom dommer fra EMD og fra norske domstoler i azrekrenkelsessaker gér nok til
dels pa utgangspunkter og ordbruk mer enn pé realiteter. Jeg oppfatter det likevel slik at det er
momenter 1 EMDs praksis som ma fa betydning nir man skal fastlegge adgangen ctter norsk rett for
pressen til 4 referere forvaliningsvedtak. Ogsé for den konkrete vurderingen av Bergens Tidendes
reportasje 1 var sak er slike momenter av interesse.



HR-2000-12-B - Rt-2000-279 (64-2000) <noscript>NCIT: 15:08</noscript> Page 8 01 9

Som det allerede har fremgatt, er min konklusjon at reportasjen ikke gir grunnlag for
mortifikasjon,

Jeg peker forst pd at det er tale om referat av forvaltningsvedtak, som - pd vanlig vis - var truffet
etter kontradiktorisk saksbehandling.

Side 288

Vegkontoret hadde gitt journalisten tilgang til vedtakene i samsvar med offentlighetslovens regler.
Det var en viss uneyaktighet 1 angivelsen pa avisens forside av antallet lovbrudd omhandlet i
vegkontorets vedtak - 26 i stedet for antakelig 18 - men jeg kan ikke se at det har betydning slik
saken ellers 14 an. Betegnelsen « uskikka » kan ikke oppfattes som & rette seg mot begge ektefellene
- bare mot A, og artikkelen ma i alle hovedirekk betegnes som korrekt som referat. Det at det er tale
om et i alt vesentlig korrekt referat av et offentlig forvaltningsvedtak, mé ha betydelig vekt i den
samlete vurderingen av mortifikasjonsadgangen. Jeg tar likevel ikke stilling til om det alene ville
fore til at mortifikasjon er utelukket, fordi jeg mener at kombinasjonen med andre forhold i saken i
alle fall ma lede til dette resultatet.

Et spesielt moment, av betydelig vekt, er at vesentlige deler av innholdet i avisartikkelen bygde
ikke bare pa vegkontorets vedtak, men pé forhold som var behandlet av herredsretten i saken om det
tidligere inndragningsvedtaket. Denne rettssaken og dommen i saken hadde avisen allerede referert
fra - stik den utvilsomt hadde adgang til, og saksforholdet var altsd allerede brakt frem for
offentligheten. Allerede av denne grunn mé inndragningen av kjerelerergodkjenningene sees som et
tema av allmenn mteresse 1 Nordfjord, som er en del av det geografiske omradet for Bergens
Tidende. Videre hadde avisens lesere etter min mening en legitim interesse 1 4 bli informert om
forholdene omkring kjereskolen, ut fra bide forbruker- og trafikksikkerhetsaspekter. At omtalen
gjaldt privatpersoner, har mindre betydning, siden den ikke gjaldt dem i deres private sfzere, men
som utavere av et yrke som krever offentlig godkjenning. Endelig peker jeg pa at journalisten etter
utfallet av rettssaken ikke hadde noen spesiell grunn til skepsis overfor grunnlaget for vegkontorets
vedtak, slik at hun ikke kan bebreides for manglende akisomhet i denne sammenheng.

Pa den annen side kan man stille et visst spersmal ved presentasjonen av reportasien - et stort
oppslag everst pa avisens forside. Det var ikke heldig at A ikke hadde fatt vedtaket da journalisten
bad om hans uttalelse, og inndragningssakens videre skjebne kunne veert fulgt bedre opp fra avisens
side. Men disse momentene kan ikke fa betydning for min konklusjon - at kravet om mortifikasjon
ikke kan fore frem.

Det folger av det jeg tidiigere har uttalt, at de ankende parter da heller ikke kan f& medhold i
kravene knyttet til oppreisning og erstatning.

Anken forer etter dette ikke frem pé noe punkt. Saksomkostningsspersmélet i private
straffesaker skal avgjores etter tvistemélslovens regler, jI. straffeprosessloven § 440 jf.
tvistemiélsloven § 180 forste ledd. Lagmannsretten tilkjente ikke saksomkostninger for de tidligere
instanser. Jeg peker pé at ikke minst fra Bergens Tidendes side er saken lagt opp som en prinsippsak
om pressens adgang til 4 referere forvaltningsvedtak, og pé at det er under rettssakens gang gjennom
instansene er kommet frem nye rettskildemomenter av betydning, serlig knyttet til praksis fra
menneskerettighetsorganene i Strasbourg. Jeg er pd denne bakgrunn kommet til at saksomkostninger
ikke ber tilkjennes for noen instans,

Jeg stemmer for denne kjennelse:
Side 289

i. Anken forkastes.

2. Saksomkostninger for Hoyesterett tilkjennes ikke.

Dommer Aarbakke: Jeg er 1 det vesentlige og i resultatet enig med forstvoterende.
Dommar Utgard: Det same.
Donmmer Rieber-Mohn: Likesa.

Dommer Aasland: Likesa,



HR-2000-12-B - Rt-2000-279 (64-2000) <noscript>NCIT: 15:08</noscript> Page 9 of 9

Etter stemmegiviingen avsa Hoyesterett denne
kiennelse:

1. Anken forkastes.
2. Saksomkosininger for Heyesterelt tilkjennes ikke,

Sist oppdatert 1. april 2009



