HR-2005-1949-A - Rt-2005-1677 <noscript>NCIT: 19:09</noscript> Page 1 of 15

HR-2005-1949-A - Rt-2005-1677

INSTANS: Norges Hoyesterett - Dom.
DATO: 2005-12-14
DOKNR/PUBLISERT: HR-2005-1949-A - Rt-2005-1677
STIKKORD: Erstatningsrett. Oppreisning.

SAMMENDRAG: Saken gjaldt en tidligere domfelts krav om oppreisning etter

skadeserstatningsloven § 3-6 for reportasjer og oppslag om ham i en avis,
der han under etterforskningen av voldtekt og etterfelgende drap av to
jenter var fremstilt som mulig gjerningsmann og av mange ble oppfattet
som mistenkt. Hoyesteretts flertall fant under noe tvil at det ikke var
rettsstridig & publisere at mannen var den mest interessante av flere
straffedemte som politiet etterforsket, selv om dette ut fra sammenhengen
matte oppfattes slik at han var eller kunne vaere mistenkt. Dissens 3-2.

SAKSGANG: Kristiansand tingrett - Agder lagmannsrett LA-2003-18442 - Hoyesterett
HR-2005-1949-A, (sak nr. 2005/336), sivil sak, anke.

PARTER: A (advokat Per Danielsen) mot Finn Holmer-Hoven, B, Fadrelandsvennen
AS (advokat Halvor Manshaus - til prove).

FORFATTER: Stang Lund, Skoghey og Bruzelius. Dissens: Coward og Lund.

(1)  Dommer Stang Lund: Saken gjelder en tidligere domfelts krav om oppreisning etter

(2)

€)

“4)

()

(6)

skadeserstatningsloven § 3-6 for reportasjer og oppslag om ham i Faedrelandsvennen i mai
2000 i forbindelse med etterforskningen av voldtekt og etterfolgende drap av to jenter.

Om ettermiddagen fredag 19. mai 2000 ble to atte og ti ar gamle jenter voldtatt og drept i
Baneheia i Kristiansand. To yngre menn ble 13. september samme ar pagrepet og siktet for
forbrytelsene. De er senere demt til fengsel i 21 og 19 ér for voldtekt og forsettlig drap under
serdeles skjerpende omstendigheter. Saken fikk en intens og omfattende dekning i media over
hele Norge.

A, fodt *.#.1957, ble i 1988 demt til fengsel i 11 ar og sikring i 5 ar for forsettlig drap,
drapsforsek og atte legemsfornaermelser utfort med kniv. De straffbare forhold ble begatt i juni
1987 i Kristiansand.

A ble i mai 1999 loslatt fra Ila sikringsanstalt og undergitt fri sikring. Sikringen ble ved
Kristiansand byretts dom 30. mars 2000 forlenget med ytterligere tre ar regnet fra 20.
september 1999. A anket dommen til Agder lagmannsrett, som i dom 19. januar 2001 ikke tok
begjeringen om fortsatt sikring til folge.

Fra juli 1999 oppholdt A seg i Kristiansand. Han bodde i en campinghytte pd Y og familiens
hytte ved Z-elva og arbeidet i attferingsbedriften X AS. A misbrukte rusmidler og hadde
tilknytning til rusmisbrukerne som oppholdt seg pa « Syretoppen » i Baneheia.

Faedrelandsvennen var, og er, en abonnementsavis med noe rundt 45.000 abonnenter i
hovedsak i Agder-fylkene og med et relativt beskjedent lessalg. I 2000 kom avisen ut om
ettermiddagen, slik at Dagbladet, Verdens Gang og Aftenposten forela for trykketiden ca.
klokken 08.00.



HR-2005-1949-A - Rt-2005-1677 <noscript>NCIT: 19:09</noscript> Page 2 of 15

(7)  Nyhetsdekningen etter voldiektene og drapene av to jenter i Baneheia 19, mai 2000 var intens
og omfattende. Under den innledende etterforskning ble blant annet A og en del andre tidligere
straffedeomte avhert som vitner. Politiets interesse for A vakte betydelig oppmerksomhet og
ble omtalti TV og avisene. Grunnen var straffedommen fra 1988, og at han fredag 19. mai om
ettermiddagen oppholdt seg i Bancheia i nerheten av stedet de drepte ble funnet.

(8) Tirsdag 23. mai 2000 om ettermiddagen ble A hentet pa arbeidsstedet og brakt til Kristiansand
politikammer. Han ble avhert 1 10 timer som vitne, og deretter kjart til bopel. Avhoret ble
kjent blant pressefolk og omtalt i riksdekkende media 23. og 24, mai 2000 sammen med
straffesaken fra 1988 og sikringssaken.

(9)  Aftenposten, Verdens Gang og Dagbladet omtalte A uten & identifisere ham 23. og 24. mai
2000. I en reportasje 1 Dagbladet 25. mai, som ogsa inneholdt et intervju med A, ble hans
bopel opplyst. TV2 hadde innslag i nyhetene 23, mai, mens A ble avhert av politiet fram ti}
klokken 00.30 den 24. mal. I sendingen klokken 21.00 sa reporter:

« Kanskje den mest spesielle kandidaten av disse personene (tidligere
straffedemte, min tilfeyelse) er nettopp denne 42-aringen fordi han har den fortiden
han har og fordi han er sett i omrédet der drapet skjedde i det tidspunktet det skjedde,
men sé langt er det altsd ingen som er mistenkte og det er nettopp det som nd ogsé er
litt spennende 1 denne saken. Erfaringsmessig tar denne type etterforskning lang tid,
men nar man gjer denne type alibisjekk sé kan det fort skje nye og spesielle
vendinger. »

(10) TV2s reporter opplyste 1 nyhetssendingen 24. mai klokken 18.30 at en 42 ar gammel
drapsdemt mann fra Kristiansand hadde vert « fotfulgt av pressefolk ». Deretter fulgte et
intervju med den drapsdemte, hvor A ble filmet bak{ra og noe fra siden pé vei opp il «
Syretoppen » i Bancheia.

(11) Fadrelandsvennen, som den gang kom ut om ettermiddagen, hadde store oppslag om A 24.
mai 2000. Qverst pé forste side var overskriften:

(12)  « DRAPSDOMT: JEG ER HELT USKYLDIG »

(13} Deretter fulgte folgende:
« PA JOBB: Klokken 07.10 i morges ruslet en 42 ar gammel drapsdomt
kristiansander il bussen for & dra pé jobb igjen. 1 natt ble han kjert hjem av politiet
etter & ha sittet ca. ti timer t avhar om sine bevegelser fredag, dagen da C og D ble
drept.
ALIBI: - Jeg er helt uskyldig, sa 42-dringen til Faedrelandsvennen 1 morgentimene i
dag. Mannen sier at han har alibi fredag kveld. 42-aringen, som flere vitner har sett i
Baneheia fredag, er trolig den mest interessante av flere straffedomte personer som
politiet nd sjekker bevegelsene til.
SIKRINGSDOM: I 1988 ble 42-dringen domt til 11 ars fengsel og fem érs sikring for
et knivdrap, et drapsforsek og flere andre voldshandlinger med kniv. Mannens
sikringstid utlep 20. september i fjor, men han ble s sent som 1 mars i ar idemt nye
tre ars sikring, Dommen er anket. »

(14) Ingressen falges opp inne i avisen med intervjuet av A, hvor han uitaler at han er helt uskyldig.
Det framgér av reportasjen at han ble hentet av politiet om eftermiddagen 23. mai pa sitt
arbeidssted til et 10 timers avher og i denne forbindelse benyttes et stort fotografi av « 42-



HR-2005-1949-A - Rt-2005-1677 <noscript>NCIT: 19:09</noscript> Page 3 of 15

(15)

(16)

(17)

(18)

(19)

(20)

@1

(22)

(23)

(24)

(25)

aringen » med hodet sladdet ledsaget av to pohititjenestemenn. Det opplyses at han var sett av
flere vitner, herunder en politipatrulje, i Bancheia fredag kveld da jentene forsvant. Deretter
folger en noksé detaljert beskrivelse av de forhold A var domfelt for i 1988. Det presiseres at
etterforskningsleder Pedersen dagen for hadde understreket meget sterkt at politiet forelopig
ikke hadde noen mistenkt i saken. Samtlige som hadde veert innkalt til avher, hadde « formelt
status som vitner i saken ».

I reportasjen 25. mai 2000 opplyses at nybyggerfeltet i £ 1 Z er « narmeste nabo til den
drapsdemte 42-dringen ». | en annen reportasje pa samme side vises et fotograft av A fatt
bakfra pa noe lengre avstand pa vei ned mot Z-elven. Det opplyses at 42-aringen arbeidet ved
X og bodde 1 « huset pa ---veieni Z ».

Pa vegne av A krevde advokat Per Danielsen 27. oktober 2000 at avisen beklaget oppslagene
og erslatning og oppreisning. Avisens advokat tilbakeviste kravene 16. november.

A reiste 14, desember 2000 sak for Kristiansand tingrett mot Faedrelandsvennen AS,
sjefredakter Finn Holmer-Hoven og journalist B. Han krevde erstatning for skonomisk tap og
oppreisning. Kristiansand tingrett avsa 16. april 2003 dom med slik domsslutning:

« 1. Faxdrelandsvennen AS, journalist B og sjefredaktor Finn Holmer-Hoven frifinnes.

2. Saksomkostninger tilkjennes ikke. »

A anket til Agder lagmannsrett. Under ankeforhandlingen ble kravet om erstatning for
gkonomisk tap frafalt og saken hevet for dette sporsmél. Agder lagmannsrett avsa 23,
desember 2004 ( LA-2003-18442 ) kjennelse og dom med slik domssiutning:

« 1. Feedrelandsvennen AS, B og Finn Holmer-Hoven frifinnes for kravet om 4 betale

oppreisning til A.

2. Saksomkostininger for tingretten og lagmannsretten tilkjennes ikke. »

En dommer fant at identifiseringen av A og den omfatiende dekningen i Fadrelandsvennen
var rettsstridig og ville tilkjenne A oppreisning etter skadeserstatningsloven § 3-6 med
150.000 kroner fra avisen og 25.000 kroner hver fra redakter og journalist.

A har anket lagmannsrettens dom til Heyesterett, Anken gjelder retisanvendelsen.

Det er framlagt en del skriftlige erkleeringer og avholdt bevisopptak av to parter og sju vitner
og framlagt enkelte nye dokumenter som jeg ikke finner grunn til & spesifisere.

For Heyesterett har A subsidiert krevd oppreisning etter dndsverkloven § 55. Det anfores at
andsverkloven § 45¢ er overtradt ved at det uten samtykke ble publisert fotografier av ham.
For evrig star saken i samme stilling som for lagmannsretten.

As prosessfullmektig har opplyst at sak ogsé er reist mot TV2. Denne sak stér fortsatt for
tingretten.

A, har for Heyesterett 1 hovedsak anfort:

Avgjereisen til flertallet 1 lagmannsretien strider mot Den europeiske
menneskerettighetskonvensjon (EMK) artikkel 6 nr. 2 uskyldspresumsjonen og artikkel 8, som
ogsd beskytier en persons omdemme. Mindretallets retisanvendelse er rikfig og 1 samsvar med
dommene 17. desember 2004 1 Den europeiske menneskerettighetsdomstols (EMD)
storkammer i sakene Cumpana og Mezare mot Romania { EMD-1996-33348-2 ) og Pedersen



HR-2005-1949-A - Rt-2005-1677 <noscript>NCIT: 19:09</noscript> Page 4 of 15

(26)

(27)

(28)

(29)

(30

(32)

og Baadsgaard mot Danmark ( EMD-1999-49017-1 ).

Sakens kjerne er at A ved Fadrelandsvennens oppslag 24. og 25. mai 2000 helt uberettiget ble
uthengt som gjerningsmann for en av de mest graverende forbrytelser 1 moderne tid 1 Norge.
Han har ikke samtykket i mediedekningen, og den var en stor belastning for ham. A mistet
arbeid og bopel. Han har na alvorlige psykiske problemer.

Idemmelse av oppreisning etter skadeserstatningsloven § 3-6 er et inngrep 1 ytringsfiiheten
etter EMK artikkel 10 nr. 1. Det er enighet om at inngrepet er hjemlet i lov og forfelger et
lovlig formal. Idemmelse av oppreisning er nedvendig 1 et demokratisk samfunn for & verne
andres omdemme og rettigheter mot overgrep i nyhetsmedia.

Det ma foretas en avveining av (re grunnleggende menneskeretticheter: Yiringsfriheten etter
EMK artikkel 10, vern av omdemmet etter artikkel 8 og uskyldspresumsjonen etter artikkel 6
nr. 2. Det er et vesentlig og nytt element at omdemmet av EMD utrykkelig anerkjennes etter
artikkel 8 om retten til respekt for privatliv og familieliv, jf. dommene i sakene Radio France
mot Frankrike og Chauvy mfl. mot Frankrike ( EMD-2000-53984 ). Det er ikke holdepunkter
for at nyhetsmedia kan identifisere noen som mistenkt under henvisning til at ytringsfriheten
etter artikkel 10 er utvidet.

Partene er enige om al de aktuelle reportasjer | Faedrelandsvennen ma ses i sammenheng, og
det er bare mindre forskjeller mellom partene med hensyn til innholdet. A anferer at
Feedrelandsvennens reportasjer og oppslag 24. mai 2000 ma forstas slik at avisen utpeker ham
som gjerningsmann og 1 alle fall som mistenkt. Samme dag og i reportasje dagen etter gjores
arbeidssted og bopel kjent. Dette sammen med de publiserte fotografiene gjer at han kan
gienkjennes i narmiljeet.

Ogsa utsagn som innebaerer en mistanke om at ankende part kan vaere gjerningsmannen, er en
faktabasert usann beskyldning. Sannhetsbevis ma fores for at A er gierningsmannen. Det er
ikke nok & gi en riktig framstilling av de forhold som begrunnet en etterforskning av ham, slik
som ved referering av siktelser. Sékalt « tilstrekkelig » faktisk forankring tilfredstiller ikke
kravene til bevis. A hadde ingen befatning med forbrytelsene som han ble anklagd for.
Mistanken er ikke videreformidlet, men framsatt av Faedrelandsvennen. De grove
beskyldninger rammes av straffeloven § 247 fordi de er egnet tif & skade hans gode navn og
rykte og utsctte ham for hat og ringeakt.

Hovedregelen etter tradisjonell norsk injurielovgivning, og etter EMK artikkel 10, er at ikke
beviste arekrenkende faktapastander ikke er beskyitet av ytringsfriheten. Unntak fra
hovedregelen krever at det foreligger sarlige grunner. Slike grunner foreligger ikke 1 denne
sak. Selv om etterforskingen og jakien pa den eller de skyldige hadde stor allmenn interesse,
forela ikke grunner som gjorde det berettiget a identifisere A som mulig gjerningsmann for 4
dekke allmennhetens behov for informasjon. Uansett far ikke hensynet til allmenne interesser
betydning nér journalist eller redakter ikke har veert aktsom. Ankemotpartene har ikke
framlagt noe som underbygger at det ble foretatt undersekelser for reportasjene og oppslagene
ble publisert 24. og 25. mai 2000. Identifiseringen av den ankende part var vansett uaktsom.
Uskyldspresumsjonen har szrlig vekt i forhold til en tidligere drapsdemt og sikret person. A
var ikke en offentlig person.

Den ankede part har anfert som et tilleggsmoment at det foreligger overtredelse av
straffeloven § 390 ved at Faedrelandsvennen opplyste om bopel og arbeidssted 1 reportasjene.
Dette paberopes ikke som selvstendig grunnlag for oppreisning.

Som ny anfersel for Hoyesterett paberopes at andsverksloven § 45¢ er overtradt.
Lagmannsretien fant enstemmig at A ble identifisert, blant annet ved at det ble vist fotografier
av ham. Selv om det ikke foreligger en rettsstridig acrekrenkelse, kan oppreisning kreves efter



HR-2005-1949-A - Rt-2005-1677 <noscript>NCIT: 19:09</noscript> Page 5 of 15

(34)

(35)

(36)

(37

(38)

(39)

(40)

andsverkloven § 55. A har ikke samtykket til bruk av fotografier i reportasjer og oppslag i
Faedrelandsvennen. Passivitet 1 forhold til den eller de som tar bilde er ikke nok.

Vilkarene for &4 idemme oppreisning etter skadeserstatningsloven § 3-6 er oppfylt. Ved
uimalingen ma sxrlig tas hensyn til at beskyldningen gielder at den ankende part hadde
voldtatt og deretter drept to mindre jenter og 1 alle fall at han var mistenkt. Den helt
uberettigete beskyldningen forte til svaert alvorlige konsekvenser for ham. Ogsé ressurssvake
har krav pd oppreisning etter & ha blitt utsatt for overgrep 1 media. Oppreisningen ber settes til
et betydelig belop for & pavirke nyhetsmedia til & vise nadvendig aktsomhet {or alvorlige
beskyldninger publiseres.

A har nedlagt slik pastand:

« 1. Fadrelandsvennen AS demmes til & betale oppreisning til A med et belap fastsatt
ctter Hoyesteretts skjenn, oppad begrenset til kr 250.000,-, tillagt 9% morarente fra
forkynnelsen og til betaling skjer.

2. B demmes til a4 betale oppreisning til A med et belop fastsatt etter Hoyesteretts
skjenn, oppad begrenset til kr 50.000,-, tillagt 9% morarente regnet fra
forkynnelsen og il betaling skjer.

Lad

. Finn Holmer-Hoven demmes til & betale oppreisning til A med et belap fastsatt
etter Hoyesteretts skjonn, oppad begrenset til kr 50.000,-, tillagt 9% morarente
regnet fra forkynnelsen og til betaling skjer.

4. De saksokte demmes in solidum til 4 betale As saksomkosininger for tingretten,
fagmannsretten og Haeyesterett, med tillegg av 9% morarente regnet fra dommens
forkynnelse og til betaling skjer. »

Feedrelandsvennen AS, Finn Holmer-Hoven og B har i hovedsak anfert:

De prinsipper som Heyesterett har lagt (il grunn 1 senere avgjorelser med stotte 1 EMDs
dommer om artikkel 10, md medfere at lagmannsrettens dom stadfestes. Den konkrete
avveiningen mellom ytringsfiiheten og vernet av omdemmet viser at reportasjene ikke er
reftsstridige.

Utgangspunktet er en objektiv tolking av utsagnene i reportasjene i Feedrelandsvennen for &
komme fram til meningsinnholdet for den alminnelige avisleser. A har ikke pavist hvilke
enkeltutsagn som han mener inneholder @rekrenkende beskyldninger. Spesielt bemerkes at
avisen ikke omtaler ham som gjerningsperson eller mistenkt. Avisen gjenga politiets
presisering om at ingen var mistenkt pa dette tidspunkt.

Uttalelsene 1 ingressen pé forste side 24. mai om at « 42 aringen » er « trolig den mest
interessante av flere straffedemte personer som politiet nd sjekker bevegelsene til », gir ikke
uttrykk for en mistanke om at han hadde begatt ugjerningene. Utsagnet er en riktig
sammenfatning av etterforskningen fram til 24. mat, noe som er bekreftet 1
etterforskningslederens utenrettslige erklacring 20. juni 2005, Dette mé ses 1 sammenheng med
avisens gjengivelse av politiets uttalelse om at ingen var mistenkt. Isolert sett er utsagnet ikke
en faktapastand, men neermest en verdivurdering. Det bestrides imidlertid ikke at omtalen av A
i forbindelse med etterforskningen av drapene i Baneheia i objektiv henseende er en krenkelse
« 1 nedre sjikt » av straffeloven § 247.

Faedrelandsvennens reportasjer 24. og 25, mai 2000 ma ses 1 sammenheng med den samlede
mediadekning av drapene i Baneheia. Den 23. og 24, mai hadde riksdekkende media en
omfattende dekning og nargiende omtale av A og hans drapsdom fra 1988, Reportasjene viste
i detalj grunnlaget for politiets interesse for A og medforte en identifikasjon av ham i



HR-2005-1949-A - Rt-2005-1677 <noscript>NCI'T: 19:09</noscript> Page 6 of 15

(4b

(42)

(43)

(44)

(43)

(46)

(47)

(48)

naermiljeet. Fadrelandsvennens etterfolgende reportasjer forte ikke til yiterligere
identifisering,

Uansett var reportasjene eller oppslagene ikke rettssiridige etter norsk tradisjonell
injuriclovgivning eller etter EMK artikkel 10 nr. 2. Lagmannsretten har feilaktig forankret
vurderingen av rettsstrid direkte 1 straffeioven § 249 nr. 2. Spersmalet om utilberlighet gar na
inn under bedemmelsen av rettsstrid etter EMK artikkel 10, Offentliggjoring i andre media er
et element 1 vurderingen av rettsstrid.

De avgjerelser av EMD som A har paberopt, kan ikke forstas slik at vern av omdemme skal
tillegges storre vekt enn for ved avveining mot hensynet til ytringsfriheten nar nyhetsmedia
videreformidier og informerer om saker av allmenn interesse, jf. eksempelvis EMDs dom 16.
november 2004 i saken Solisté mot Finland { EMD-2000-56767 ). Artikkel 8 om vern av
retten til respekt for privatliv og familieliv er av mer begrenset interesse da artikket 10 nr. 2
spesielt nevner vern av andres omdemme eller rettigheter. Pressens ytringsfrihet er etter EMDs
faste praksis fortsatt helt grunnleggende i et demokratisk samfunn.

Drapene i Bancheia var av helt spesiell karakter, og etterforskningen hadde meget stor allmenn
interesse. Spesielt hadde offentligheten interesse 1 den lepende formidling av nyheter, shik at
yiringsfriheten veier meget tungt selv om private personer kan bli rammet.

Faedrelandsvennen ventet med & omtale A til politiavheret av ham 23, mai var avsluttet.
Reportasjer og oppslag 24. og 25. mai md ses samlet. De var forsiktige og refererende og
inneholdt ikke uriktige faktapastander. As uttalelse om at han var helt uskyldig, framgikk av
overskriften gverst pa forste side i avisen 24. mai. Reportasjene spekulerte ikke i faktum og
var vinklet prinsipielt og avdramatiserende. De var ogsd mindre identifiserende enn et filmet
intervju 1 TV2 og et senere oppslag i Byavisen. | sistnevnte intervju samtykket A i at et
fotografi av hans ansikt ble brukt. Referatet av uttalelser fra politiet bidrar il det balanserte
mmtrykk.

Ved den konkrete bedemmelse ma legges vekt pé at krenkelsene i1 forhold til A ikke var grove.
Reportasjene og oppslagene ga en saklig og aktsom dekning av etterforskningen uten bruk av
navn. Han utpekes ikke som gjerningsmann eller mistenkt. Reportasjene er ikke « fargelagt »
eller vinklet pa en for A uheldig méte. Det horer for evrig under avisens eget skjonn & velge
form og presentasjon. Det er utelukkende omtalen av politiets spesielle interesse for A tidlig
under etterforskningen og naerheten til denne som er det infamerende element. Selv om A
utvilsomt ikke er en « offentlig person », var han heller ikke helt ut en « privat person » pa
grunn av straffedommen fra 1988.

Straffeloven § 390 om privathivets fred er ikke overtradt. A samiykket 1 bruk av anonymiserte
fotografier. Uansett er bildene bare et element i bedemmelsen av om oppslagene var
rettsstridige.

Subsidiaert anferes at oppreisning ikke ber idemmes etier skadeserstatningsloven § 3-6. A har
selv medvirket til identifiseringen ved 4 [a seg infervjue og avbilde i andre media. Han var i en
svaert vanskelig situasjon for pressedekningen pé grunn av misbruk av alkohol og narkotika.
Ankemotpartene er bare ansvarlig for sine reportasjer og omtaler, som utgjorde en mindre del
av de omfattende reportasjer og oppslag i riksdekkende media. Denne dekning av saken har
ikke fort til paviste skader. A var ikke i ferd med & bli rehabilitert. Arbeidet 1 vernet bedrift var
tidsbestemt.

Andsverkloven § 45c er ikke overtradt. De publiserte anonymiserte fotografier « avbilder »
ikke en person. Fotografiene identifiserer ikke A og hadde aktuell og allmenn interesse da de
ble offentliggjort, jf. bokstav a. A hadde dessuten samtykket 1 & la seg fotografere hvis
fotografiet ble anonymisert. Han var fra for filmet bakfra og fra siden i TV2. Senere samtykket



HR-2005-1949-A - Rt-2005-1677 <noscript>NCIT: 19:09</noscript> Page 7 of 15

(49)

(30)

(31)
(52)

(53)

4)

(55)

(36)

7)

(58)

han uttrykkelig til bruk av bildet av ansiktet i en reportasje 1 Byavisen 27. mai 2000.

Oppreisning etter andsverkloven § 55 forste ledd kan uansett ikke idemmes arbeidsgiver.
Redakteren har ikke veert grovt uaktsom. Journalisten har ikke medvirket til at avisen brukte
fotografier i reportasjene. I forhold til EMK artikkel 10 vil idemmelse av slik oppreisning
vare et inngrep som er unadvendig. Bruken av fotografier er en del av reportasjene.

Finn Holmer-Hoven, B og Fadrelandsvennen AS har nedlagt slik pastand:
« Agder lagmannsretts dom stadfestes. »

Jeg er kommet til at lagmannsrettens dom maé stadfestes.

Vilkarene for & idemme oppreisning for arekrenkelse framgér av skadeserstatningsloven § 3-
6. Bestemmelsens ferste ledd lyder:
« Den som har krenket en annens @re eller privatlivets fred, skal, safremt han har
vist uaktsombhet eller vilkarene for straff er il stede, yle erstatning for den lidte skade
og slik erstatning for tap i fremtidig erverv som retten under hensyn til den utviste
skyld og forholdene ellers finner rimelig. Han kan ogsa palegges & betale slik
erstatning (oppreisning) for skade av ikke ekonomisk art som retten finner rimelig. »

Nar krenkingen er forevd 1 trykt skrift, felger av annct ledd at cier eller utgiver kan palegges &
betale slik ytterligere oppreisning som retten i forhold til dem finner rimelig.

Bestemmelsens forste ledd har vaert forstatt slik at krenking av en annens are foreligger nir
gjerningsbeskrivelsen i straffeloven § 246 eller § 247 er oppfylt. I tillegg kreves at
erekrenkelsen er rettsstridig.

Jeg ser forst pd innholdet i Faedrelandsvennens oppslag om A 24. og 25. mai 2000. Tolkingen
er en del av rettsanvendelsen.

Med utgangspunkt 1 ordbruken, typografien, innbyrdes sammenheng og bruken av foto ma det
klarlegges hvorledes reportasjene og oppslagene métte oppfattes av den alminnelige avisleser,
jf.eksempelvis Rt-2003-1190 avsnitt 54. EMD viser i sine avgjorelser 1il oppfatningen hos «
the ordinary reader ». Utsagnene ma ses 1 sammenheng med hele reportasjen de er en del av.

Den samlede lagmannsrett fant at faktaopplysningene madtte ses 1 sammenheng med det evrige
innhold i reportasjene og oppslagene 24. og 25. mai 2000 og konkluderte:

« Etter lagmannsrettens oppfatning er tolkningsresultatet at A av
Fadrelandsvennen blir utpekt som en mulig gjerningsmann til drapene av de to
jentene 1 Baneheia. Navnet oppgis ikke, men det er mulig for dem som kjenner A fra
fer & gjenkjenne ham pé grunnlag spesielt av fotografiet av ham bakfra og
opplysninger om bosted og arbeidssted i reportasjen 25. mai. Noe presist om
mistankens styrke er det vanskelig 4 utlede. Selv om det helt korrekt understrekes at A
av politiet bare er gitt status som vitne uten 4 veere formelt siktet eller mistenkt, er den
samlede omtale av saken etter lagmannsrettens oppfatning egnet til & gi den
alminnelige leser inntrykk av at avisen ansa A for 4 vaere en mann som allerede pé
dette tidlige tidspunkt i etterforskningen pekte seg ut som den mest narliggende
gierningsmann blant de personer som var i politiets sekelys. »

Lagmannsretten la blant annet vekt pa at i forstesideoppstaget 24. mai ble uttalt at A var «
trolig den mest interessante av flere straffedemte personer som politiet na sjekker bevegelsene



HR-2005-1949-A - Rt-2005-1677 <noscript>NCIT: 19:09</noscript> Page 8 of 15

(59)

(60)

(61)

(62)

(63)

(64)

til », at han hadde veert til avher i 10 timer etter 4 ha veert hentet av politiet p4 arberdsplassen,
og at reportasjen var illustrert med Dagbladets fotografi av A med hodet sladdet der han
ledsages av to polititjenestemenn. Lagmannsretten fant at fotografiet ga assosiasjoner om
arrestasjon. Dette sammenholdes med opplysningen om at etter hjemkjering kom en annen
politibil med en hundepatrulje til huset, kjerte forbi i sakte fart, snudde og forsvant i merket. 1
tillegg gjengir avisen uttalelser fra en politiinspekter til VG om at politiet har fatt inn mange
opplysninger med substans, og at svaret pa hvem som drepte de to sméjentene {innes i politiets
dokumenter. Ogsa formidlingen 25. mai om at politiet leter etter en lokalkjent drapsmann med
store personlige avvik, underbygger etter lagmannsrettens oppfatning en slutning om at A kan
veere en person med de spesielle egenskaper som skal til for 4 begé en s& gruoppvekkende
forbrytelse. Lagmannsretten fant ikke gjengivelsen av As dementi og naboenes advarsler mot
forhindsdemming tilstrekkelig til & svekke den mistanke som avisens samiede dekning
formidlet.

Jeg er enig med lagmannsretten i at Feedrelandsvennens fokusering pd A som tidligere
knivdrapsmann, hans tilstedevzaerelse i Baneheia den ettermiddag ugjerningen ble begatt, og
etterforskingen av ham, méatte for en vanlig avisleser oppfattes slik at han kunne mistenktes for
ogsd 4 ha begétt disse drap. Det var atlerede kjent offentlig at gjerningspersonen(e) hadde
brukte stikkvéapen da jentene ble drept. Disse opplysninger sammen med gjengivelse av deler
av straffedommen fra 1988 og sikringssaken var egnet til 4 skade As gode navn og rykte og
utsette ham for hat og ringeakt. Den objektive gjerningsbeskrivelse i straffeloven § 247 er etter
dette oppfylt.

Ankemotpartene har anfert at oppslagene i Feedrelandsvennen 24. og 25. mai ikke bidro
ytterligere til 4 identifisere A ut over den identifikasjon som hadde foregatt blant annet i TV2
om kvelden 24. mai, hvor han ble intervjuet og {ilmet bakira og fra siden mens han gikk opp
mot Baneheia. Jeg bemerker til dette at Faedrelandsvennen i forbindelse med omtalen 25. mai
2000 av A opplyste « 42-dringens » arbeidssted og bopel. Fotografiet fra dagen for, hvor A
gikk inn pa bussen, et nytt bilde 25. mai som viste A med samme jakke og med plastpose pé
vel hjem « til huset pd ---veien i Z », og reportasjen fra nybyggerfeltet 1 &£ 1 7, kan ha medfert
at flere i nermiljoet ble klar over As identitet,

Jeg gér sd over il spersmélet om reportasjence og oppslagene i Fadrelandsvennen er
rettsstridige.

Idemmelse av oppreisning er et inngrep 1 ytringsfriheten etter EMK artikkel 10 nr. 1, jf.
cksempelvis Rt-2003-1190 avsnitt 53. Slikt inngrep er etter nr. 2 likevel tillatt nér det er
hjemlet 1 lov, forfolger et lovlig formél og er nedvendig i et demokratisk samfunn for & verne
andres omdemme eller rettigheter. Det er uomtvistet og klart at oppreisning er hjemlet i lov,
og at idemmelse av oppreisning for usanne erekrenkende beskyldninger av hensyn til
personvernet forfolger et lovlig formal. Sparsmélet er om inngrepet er nodvendig i et
demokratisk samfunmn.

EMD har i lang tid forstatt « nedvendig i et demokratisk samfunn » slik at inngrep i
ytringsfriheten mé begrunnes i et tvingende samfunnsmessig behov (« a pressing social need
»), Jf.eksempelvis storkammeravgjorelsen 17. desember 2004 i sak Cumpana og Mazare mot
Romania ( EMD-1996-33348-2 ) premiss 88. Inngrepet mé vaere relevant, tilstrekkelig og
forholdsmessig, if. samme avgjerelse premiss 90. Domstolen avveier konkret beskyttelsen av
ytringsfriheten mot vern av omdemmet for den som har fatt en uriktig anklage rettet mot seg.
Innen den private sfaere verner EMK artikkel 8 mot usanne beskyldninger, jf. premiss 91.

1 Rt-2002-764 (Nordlandsposten), Rt-2003-914 (Akershus Amtstidende), Rt-2003-928
{Tensbergs Blad), Rt-2003-1190 (Minnefond) og Rt-2004-1483 (Asker og Beerums Budstikke)
har Heyesterett behandlet saker om mortifikasjon og oppreisning for pastitte usanne
beskyldninger i nyhetsmedia i forhold til EMDs nyere avgjerelser. I tre av sakene kom



HR-2005-1949-A - Rt-2005-1677 <noscript>NCIT: 19:09</noscript> Page 9 of 15

(63)

(66)

(67)

(68)

(69)

Hayesterett etter en konkret vurdering til at publiseringen av usanne arekrenkende
beskyldninger ikke var rettsstridig. I den konkrete vurdering ble det 1 samsvar med EMDs
praksis etter artikkel 10 nr. 2 tatt utgangspunkt i nyhetsmedias grunnleggende funksjon i et
demokratisk samfunn, bade som sentral utever av ytringsfriheten og som den viktigste arena
for andres bruk av denne frihet. Det understrekes imidlertid at utevelse av ytringsfriheten mé
balanseres mot hensynet til personvernet, herunder enkeltmenneskers omdemme, som ogsé er
en anerkjent menneskerett, jf. R(-2002-764 pé side 773 og R1-2003-928 avsnitt 39.

Den ankende part har anfert at vurderingstemaet har blitt endret ved at EMD na legger sterkere
vekt péd personvern og enkeltmenneskers omdemme ogsa i forhold til nyhetsmedia, Til
underbygging av dette har prosessfullmektigen blant annet vist til noen nyere avgjerelser av
EMD i saker om artikkel 10, hvor artikkel 8 om retten til respekt for privatliv og familieliv har
veert trukket inn ved avveining av grensene for ytringsfriheten 1 forhold til personvernet og
vern av omdemmet.

EMDs dom 30. mars 2004 i sak Radio France mfl. mot Frankrike ( EMD-2000-53984 ) gjaldt
videreformidling i riksdekkende kringkasting av ikke beviste beskyldninger framsatt 1 1997 i
tidsskriftet Le Point og i tillegg egne beskyldninger om navngitte offentlige fjenestemenns
medvirkning til deportasjon av joder i 1942, De nasjonale domstoler fant beskyldningene
rettsstridige og demte ansvarlig redakter i Radio France og journalisten til hver & betale ca. 3
000 EUR 1 beter og solidarisk ca. 7.600 EUR 1 erstatning til den krenkede. Radioselskapet ble
demt ti] 4 kringkaste en melding om dommen pd 118 ord to ganger i timen i 24 timer. EMD
kom til at dommene var et inngrep 1 ytringsfriheten, men ikke en krenkelse av ytringsfriheten
etter artikkel 10 nr. 2. I forbindelse med konstateringen av at inngrepene fulgte lovlige formal,
understrekte domstolen at vern av omdemmet cr blant de rettigheter som artikkel 8 i
konvensjonen sikrer. Under dreftelsen av inngrepets nodvendighet 1 et demokratisk samfunn er
under henvisning til tidligere avgjerelser vist il pressens viktige rolle, statenes begrensede
skjennsmargin, og at journalistene handler i god tro for & gi riktig og neyaktig informasjon i
samsvar med deres yrkeskodeks.

I sak von Hannover mot Tyskland ( EMD-2000-59320 ) kom EMD i dom 24. juni 2004 til at
artikkel 8 om retten il respekt for privatliv og familieliv var krenket. Saken gjaldt de tyske
blader Bunte, Freizeit Revue og Neue Post bruk av bilder av prinsesse Caroline av Monaco
sammen med sine barn og bekjente i privat sfzere eller under private gjereméal 1 det offentlige
rom. Domstolen konkluderte i premiss 76 med:
« 76. As the Court has stated above, it considers that the decisive factor in

balancing the protection of private life against freedom of expression should lie in the

contribution that the published photos and articles make to a debate of general

interest. It is clear in the instant case that they made no such contribution since the

applicant exercises no official function and the photos and articles related exclusively

to details of her private life. » :

I dom 29. juni 2004 i sak Chauvy mfl. mot Frankrike ( EMD-2001-64915 ) uttalte domstolen i
premiss 70 annet avsnitt at domstolen skal kontrollere at verdier som beskyttes av artikkel 8 og
artikkel 10, avveies pd rimelig vis. Saken gjaldt videreformidling av beskyldninger om
forraederi rettet mot ektefellene Aubrac i boken « Aubrac-Lyon 1943 » som ble utgitti 1997 og
handlet om tyskernes arrestasjon i 1943 av en fransk leder av motstandsbevegelsen. Franske
domstolers idemmelse av bater og erstatning til Aubrac var ikke en krenkelse av artikkel 10,
De idemte reaksjoner var ikke uforholdsmessige.

I storkammeravgjorelse 17, desember 2004 i sak Cumpana og Mazare mot Romania, som jeg
tidligere har omtalt, er det vist til artikkel 8 ved behandlingen av spersmalet om 7 maneders
ubetinget fengsel for @rekrenkende ytringer i en lokal avis, og frademmelse av borgerlige



HR-2005-1949-A - Rt-2005-1677 <noscript>NCI'T: 19:09</noscript> Page 10 of 15

(70)

(71)

(72)

(73)

(74)

rettigheter og retten til 4 uteve yrke som journalist 1 ett ar var et forholdsmessig inngrep i
ytringsfriheten etter artikkel 10 nr. 2, Den idemte straff ble i denne saken ansett som sé
uforholdsmessig at artikkel 10 av denne grunn var krenket.

Jeg kan ikke se at de nevnie avgjerelser inneholder uttalelser som gir holdepunkter for at EMD
1 senere tid har lagt mer vekt pa vern av omdemmet ved bedommelsen av om et inngrep i
ytringsfriheten er nedvendig etter artikkel 10 nr. 2, Dette underbygges av en annen
storkammeravgjorelse 17. desember 2004 1 sak Pedersen og Baadsgaard mot Danmark ( EMD-
1999-49017-1 ), som den ankende parts prosessfullmektig ogsé har vist til. Saken gjaldt to
journalister i et TV-selskap som ble idemt beter hver pd DKK 8.000 og erstatning pd DKK
100.000 for & ha framsatt usanne @rekrenkelser mot en politiinspekter i TV-program om en
tidligere straffesak som senere ble gienopptatt. Et flertall pd 9 dommere fant at artikkel 10 ikke
var krenket. Et mindretall pa 8 dommere mente artikkel 10 var krenket da inngrepet ikke var
nadvendig i et demokratisk samfunn. I denne sak er artikkel 8 ikke nevnt i EMDs begrunnelse.
Under henvisning til sakene Jersild mot Danmark ( EMD-1989-15890 ) fra 1994, Janowski
mot Polen ( EMI>-1994-25716 ) fra 1999, og Nilsen og Johnsen mot Norge ( EMID-1993-
23118 ) fra 1999 gjentas i premiss 71 annet avsnitt at unntakene 1 artikkel 10 nr. 2 ma tolkes
strengt, og at behovet for restriksjoner ma overbevisende dokumenteres. Deretter framheves pé
ny nyhetsmedias spesielle rolle og publikums rett til & fa informasjon og ideer med henvisning
til en rekke andre avgjerelser fra 1990-tallet. Ogsd EMDs dom 16. november 2004 i saken
Selisté mot Finland trekker i retning av at de av den ankende part paberopte avgjorelser ikke
stotter at vurderingstemaet har blitt endret.

Oppreisning kan idemmes etter skadeserstatningloven § 3-6 nér dette er nodvendig i et
demokratisk samfunn for 4 verne andres omdemme eller rettigheter, jf. artikkel 10 nr. 2.1
denne sak er det nyhetsmedias frihet til & meddele og publikums rett til 4 motta nyheter og
informasjon som skal holdes opp mot personvernet og den enkelte persons omdemme som er
vernet 1 EMK artikkel 8 og artikkel 10 nr. 2.

Det folger av EMDs og Hayesteretts avgjerelser at den konkrete avveining av nedvendigheten
av inngrepet ma baseres pa dels mer sammenfallende og dels noksa forskjellige forhold. Om
dette uttales 1 Rt-2003-928 avsnitt 44:

« ... Av disse finner jeg grunn til 4 fremheve graden av allmenn interesse,
beskyldningens karakter, derunder om beskyldningen klassifiseres som « value
judgment » eller « factual statement », om den retter seg mot offentlig person eller
privatperson, samt graden av aktsomhet, derunder om og eventuelt i hvilken
utstrekning media pa publiseringstidspunktet hadde holdepunkter i faktum for at
péstanden var sann. Generelt vil ytringen ha et sterkt vern dersom den gjelder forhold
av allmenn interesse, verdivurderinger, videreformidling, offentlig person, og det
foreligger sterke holdepunkter for at pastanden var sann. Motsatt: Gjelder saken
beskjeden allmenn interesse, faktapastander, egen fremsetielse, privatperson, og det
foreligger svake holdepunkter for at pastanden var sann, har ytringen et mindre sterkt
vern. »

Ved avveiningen etter artikkel 10 nr. 2 er det viktig & skille melfom nyhetsmedias
videreformidiing av andres usanne beskyldninger og egne usanne beskyldninger,
jf.eksempelvis Rt-2003-1190 avsnitt 74. Nar nyhetsmedia gir korrekt referat fra offentlige
dokumenter, skal det svaert meget til for & iverksette inngrep som mortifikasjon og idemmelse
av erstatning og oppreisning, jf. Rt-2000-279 pa side 288 , Rt-2003-928 avsnitt 42 og R1-2003-
1190 avsnitt 74,

Hovedregelen er at usanne arekrenkende uttalelser om faktiske forhold ikke er beskyttet etter
EMK artikkel 10. Det mé foreligge spesielle grunner for a fravike denne hovedregel, jf. Rt-



HR-2005-1949-A - Rt-2005-1677 <noscript>NCIT: 19:09</noscript> Page 11 of 15

(75)

(76)

(77)

(78)

(79)

(80)

(81)

2003-928 avsnittene 41 og 57.

Det er et grunnleggende vilkér at usanne @rekrenkende pastander rettet mot private personer
ma vare av allmenn interesse for & veere beskyttet mot inngrep, jf.eksempelvis Rt-2003-928
avsnitt 45. I tillegg kreves etter EMDs og Hoyesteretts praksis at journalist og eventuelt
redakter har vaert aktsomme ved utformingen av oppslag og ved publiseringen. Ved
bedeommelsen av journalists og redaktars aktsomhet vil spersmélet om et faktautsagn er riktig,
om det er tatt nedvendige forbehold, vurdering av behovet for § identifisere enkeltpersoner og
undersekelser av om beskyldningene er sanne, vare vesentlige.

Det sier seg selv at voldtektene og drapenc i Bancheia fredag 19. mai 2000 hadde en meget
stor allmenn interesse. Nyhetsmedia métte formidle og allmennheten hadde rett til & £
opplysninger om ugjerningen, etterforskningen og {ramdriften av saken, Det faller ogsa klart
innenfor den allmenne interesse at tidligere straffedemte er i politicts sekelys, og at avher og
annet politiarbeid finner sted for 4 sjekke vitner ut av saken eller sikte dem. Nyhetsmedia
hadde 1 denne forbindelse rett til 4 referere {ra tidligere straffedommer sa langt dette matte
veere av interesse for allmennheten. I nermiljpet vil det kunne vaere av allmenn interesse & fa
opplyst at en tidhigere drapsdemt 1 omradet med en aktuell sak om forlengelse av sikring, er
innbrakt av politiet til avher.

Dette mé imidlertid avveies mot hensynet til personvernet og vernet av omdemmet nar
nyhetsmedia sirkler inn og identifiserer en eller noen {4 tidligere straffedemte personer under
etterforskningen. Allmennheten har pd dette {rinn av saken normalt ikke noe berettiget krav pa
a fa detaljerte opplysninger om og identifikasjon av tidligere straffedemte personer, og
herunder beskrivelse av de straffbare forhold vedkommende er demt for. I denne meget
spesielle sak hadde imidlertid beboerne 1 naeromradet en saerlig interesse av a fa kjennskap til
at en person som tidligere var domfelt for drap og voldsforbrytelser og idemt sikring, bodde i
omradet, slik at de kunne vareta egne og barnas interesser.

Beskyldningens karakter og seerlig dens grovhet er et viktig moment i avveiningen av om
hensynet til personvernet hjemler inngrep i1 yiringsfriheten, jf. Rt-2002-764 pé side 774 -775.
Det mi etter EMDs og Hoyesteretts praksis skilles mellom faktautsagn og verdivurderinger, da
sannhetsbevis kan bare fores for faktapastander. Utsagn som kan forstés slik at en person er
eller kan vaere mistenkt for et straffbart forhold, méd normalt anses som et faktauisagn som
krever bevis.

Ankemotpartene ser det slik at utsagnet bare gjelder om den ikke navngitte 42-aringen « er
trolig den mest interessante av flere straffedemte personer som politiet né sjekker bevegelsene
tif ». Etterforskningslederen har 1 ettertid bekreftet at A var den mest interessante personen
som det ble satt ressurser pa i startfasen av etterforskingen. Utsagnet anferes & vaere korrekt,
og publisering er ikke rettsstridig.

Nér man, som jeg, kommer til at avisens reportasjer og oppslag samlet sett etterlot det inntrykk
at A kunne vare mistenkt 1 saken, méa sannhetsbeviset gi pa om han har begatt den straffbare
handling han beskyldes for. Det er ikke tilstrekkelig at avisen ga en riktig beskrivelse av de
faktiske forhold som underbygger at det var grunnlag for mistanke. Fra dette utgangspunkt har
rettspraksis oppstilt unntak for referat av siktelse eller tiltale, hvor sannhetsbeviset anses fort
nér referatet er dekkende for selve siktelsen, jf. Rt-1999-1742 (Landassaken). Noe tilsvarende
unntak gjelder ikke for giengivelse av mistanke.

I den foreliggende sak har Fadrelandsvennen ikke referert andres konstatering av mistanke.
Reportasjene og oppslagene bestar 1 hovedsak av giengivelse fra dommen fra 1988, den
aktuelle sikringssak og uttalelser fra leder av etterforskningen. Det framgér klart at A har veert
avhert som vitne, og at verken han eller andre er under etterforskning som mistenkt. Det mest
direkte utsagn som indikerer mistanke, er avdempet i formen ved at A ifalge avisen er « trolig



HR-2005-1949-A - Rt-2005-1677 <noscript>NCIT: 19:09</noscript> Page 12 of 15

(82)

(83)

(84)

(85)

(86)

(87)

(88)

(89)

(90)

den mest interessante av flere straffedemte personer som politiet na sjekker bevegelsene til ».
Hans uttaleise 1 intervju publisert 24. mai om at han er helt uskyldig, er slatt opp i overskriften
averst pa forste side.

Ved den konkrete avveining har jeg under noen tvil kommet til at det ikke var rettsstridig av
Feedrelandsvennen 24. og 25. mai 2000 & publisere at A var den mest interessante av flere
straffedemte som politiet etterforsket, selv om dette ut fra sammenhengen kan oppfattes slik at
han var eller kunne vare mistenkt. De uhyrlige seksuelle overgrep og etterfelgende drap i
Baneheia hadde meget stor allmenn interesse over hele landet og sarlig i Kristiansand og
Agder-fylkene. Befolkningen i neeromradet rundt Baneheia og i neeromradet hvor A bodde,
hadde en spesiell interesse i a i lopende og konkret informasjon om etterforskingen.

Etter min mening har journalist og redakter ikke veert uaktsomme. Den intense og omfattende
interesse riksdekkende nyhetsmedia hadde vist for A fer Faedrelandsvennens publiseringer,
hans uttalelser 11l media og allmenn interesse forsvarer publiseringen av opplysninger om
arbeidssted og bopel og bruk av anonymiserte fotografier av hans person. Ved bedemmelse av
aktsomheten legger jeg ogsé vekt pa at reportasjene og oppslagene var balanserte, at
hovedinnholdet var formidling av sanne faktaopplysninger, og at politiets understrekning av at
ingen var mistenkt og As syn kom klart og tydelig fram. Jeg tilfoyer at slik denne saken var
tidlig under etterforskningen, hadde avisen ikke foranledning til & underseke nermere om A
kunne vaere gjerningsperson.

Den ankende part anforer at Feedrelandsvennen og redakter Holmer-Hoven har overtridt
straffeloven § 390, men at dette ikke har betydning i saken. Ut fra mitt syn pé spersmélet om
reftsstrid, er det for meg ikke nedvendig & ga inn pé dette,

Den ankende part har for Hoyesterett ogsé gjort gjeldende at bruken av fotografier av ham i
reporfasiene og oppslagene er en overtredelse av dndsverkloven § 45¢. Overtredelsen kan gi
grunnlag for straff etter § 54 forste ledd bokstav b og erstatning og oppreisning etter § 55. 1
tilfelle § 45¢ skulle fd anvendelse, vil idemmelse av straff eller erstatning og oppreisning etter
denne bestemmelse vaere et inngrep i ytringsfriheten etter artikkel 10. De samme avveininger
av om inngrepet er nodvendig i et demokratisk samfunn av hensyn til personvernet, gjer seg da
gjeldende. Bruk av sladdete bilder eller bilder som i liten grad kan medfere identifisering, som
en del av et nyhetsoppslag av allmenn interesse vil normall veere beskyttet av artikkel 10,

Vilkérene for 4 idemme oppreisning etter skadeserstatningsloven § 3-6 er etter dette ikke
oppiylt. Ankemotpartene har ikke krevd saksomkostninger.

Jeg stemmer for denne dom:
Lagmannsrettens dom stadfestes.

Dommer Coward: Jeg er i alt vesentlig enig med mindretallet i lagmannsretten.

Farstvoterende har sluttet seg til lagmannsretiens samstemmige forstielse av de aktuelle
oppslagene 1 Faeedrelandsvennen: De inneholder en beskyldning om at A var under mistanke
som den mest nzrliggende gjerningsmannen blant de personene som pé dette tidspunktet var i
politiets sekelys. Jeg er enig i det, og 1 lagmannsretiens naermere begrunnelse for hvorfor
oppslagene matte oppfattes slik av den vanlige avisleser. Beskyldningen er klart aerekrenkende
- egnet 11l & utsette A for hat eller ringeakt, se straffeloven § 247,

Hovedregelen etter tradisjonell norsk injurielovgivning, og etter EMK artikkel 10 og artikkel
8, er at faktapéstander som ikke er bevist, heller ikke er beskyttet av ytringsfriheten, se Ri-
2003-928 avsnitt 41. Det md - som ferstvoterende peker pé - foreligge spesielle grunner for 4



HR-2005-1949-A - Rt-2005-1677 <noscript>NCIT: 19:09</noscript> Page 13 of 15

o1

(92)

(93)

(94)

95)

fravike denne hovedregelen. Nar det som her er satt frem mistanker, er temaet for
sannhetsbeviset etter tradisjonell norsk rett om vedkommende har begatt den handlingen som
mistanken gjelder; det er ikke tilstrekkelig & pavise at det har foreligget en mistanke eller har
veert grunnlag for mistanken. Det samme ma som utgangspunkt antas a gjelde etter EMK, se
blant annet EMDs dom 29. juni 2004 i Chauvy-saken, premiss 77. Unntak som er utviklet i
rettspraksis for gjengivelser fra siktelser og andre offentlige dokumenter, kan ikke anvendes i
vér sak.

Det er her tale om en usann beskyldning - A var ikke gjerningsmannen. Karakteren av
beskyldningen har likevel betydning ved den avveiningen som mé gjeres metlom hensynet til
ytringsfriheten og hensynet til omdemmet etter EMK artikkel 10 nr. 2, jf. ogsa artikkel 8 - en
avveining der ogsi uskyldspresumsjonen i artikkel 6 nr. 2 har betydning.

I avveiningen inngér 1 forste rekke de elementene som ferstvotlerende har trukket frem ved a
gjengi avsnitt 44 | Rt-2003-928 . Etter avsnitt 45 i dommen er et grunnleggende vilkér for at
usanne beskyidninger skal kunne forsvares ut fra hensynet til ytringsfriheten, at de har allmenn
interesse. Sparsmdlet er da hvilke allmenne interesser som kunne tilsi at A pa dette tidspunktet
1 etterforskningen ble utpekt som den mest naerliggende gjerningsmannen.

Det knyttet seg dpenbart en enorm allmenn interesse til etterforskningen i Bancheia-saken.
Nasjonen var rystet, og det var en oppgave for mediene & informere om forbrytelsene og
politiets arbeid. I lagmannsretten var det enighet om at det métte vaere adgang til 4 formidle en
opplysning om at en tidligere drapsdemt person var i politiets sekelys og hadde sittet i lange
avher - selv om formidlingen ville gjore det mulig 4 forsta hvem det dreide seg om for noen
som hadde saerlig kunnskap eller foretok egne undersekelser. Ogsa jeg er enig i det.
Uenigheten i lagmannsretten gjaldt om den ytterligere identifikasjonen som Faedrelandsvennen
stod for - saerlig ved 4 avslore arbeidssted og bosted - var berettiget.

{ vurderingen av beskyldningens karakter er det et moment at det gjaldt en mistanke, noe som i
grovhet er noe annet enn en beskyldning om & vaere gjerningsmann. Men mistanken gjaldt pa
den annen side spesielt gruoppvekkende forbrytelser. Forbrytelsene vakte sterke folelser av
avsky og hat blant folk, og det er vanskelig a tenke seg annet enn at det méa oppleves som
forferdelig 4 ha blitt utsatt for mistanke om 4 ha begétt dem. Jeg er enig med lagmannsrettens
mindretall nar det uttaler at « {s]terke personvernhensyn taler for & verne om identiteten til
enkeltmennesker som av ulike grunner kommer i politiets sekelys under etterforskningen av
kriminalsaker. Dette hensynet gjor seg ikke minst gjeldende 1 alvorlige straffesaker som det
knytter seg stor allmenn interesse til oppklaringen av ». Qg nettopp en person som A, som med
sin bakgrunn lettere enn andre ville f& mistanken mot seg, hadde et spesielt behov for det
vernet som uskyldspresumsjonen gir.

Jeg kan ikke se at det gjor det bedre at A, slik Faedrelandsvennen anforer, fikk adgang til &
bedyre sin uskyld over flere spalter pé avisens fersteside 24. mai: « Drapsdemt: Jeg er helt
uskyldig ». Det fremgér av reportasjen at ingen av « et ikke ubetydelig antall personer » som
ble sjekket i saken, var mistenkt, men heller ikke dette var egnet til 4 svekke inntrykket av A
som naerliggende gjerningsmann. Jeg er enig med lagmannsretten - alle tre dommerne - nér
den uttaler:

« Ikke minst finner lagmannsretten det samlede omfanget av sakelyset mot A i
reportasjene 24. og 25. mai viktig. Han utgjer bade utgangspunktet og tyngdepunktet
for Fedrelandsvennens dekning av Baneheia-saken disse dagene. Gitt den
tilbakeholdenhet pressen i henhold til presseetiske normer normalt viser med &
identifisere enkeltpersoner i politiets sekelys under etterforskningen, métte dette i
vesentlig grad forsterke den alminnelige lesers inntrykk av A som aktuell
gierningsmann. »



HR-2005-1949-A - Rt-2005-1677 <noscript>NCIT: 19:09</noscript> Page 14 of 15

(96) Jeg kan ikke se at Faedrelandsvennens oppslag samlet sett ber betegnes som balansert, selv om
de faktiske opplysningene hver for seg ikke var uriktige, A ble gitt adgang til 4 bedyre sin
uskyld, og politiets uttalelse om at ingen var mistenkt, ble referert. Nar det gjelder forbrytelser
av et slikt alvor som her, bor etter min mening pressen heller ikke ha adgang til & fremsette
usanne mistanker mot identifiserbare personer, selv om oppslaget for evrig skulle
karakteriseres som balansert.

(97) Jeg tilfayer at A ble forfulgt av pdgdende mediefolk som han hadde vanskelig for & verge seg
mot. At han ikke pd noe tidspunkt samtykket i & bli identifisert, ma veere dpenbart.

(98) Uenigheten mellom flertallet og mindretallet i lagmannsretten knytter seg til betydningen av
andre mediers identifisering av A. Om kvelden 24. mai viste TV2 et innslag der han ble filmet
bakfra og noe fra siden. Den 25. mai opplyste Dagbladet at han arbeidet pa en vernet bedrift i
Kristiansand og bodde 1 brorens hytte pd Y 1 7. Avisen viste ogsa et fotografi av ham bakfra.
Feedrelandsvennen gikk lengst i & bringe identifiserende opplysninger om A - saerlig ved &
avslere arbeidssted og bosted, men vavhengig av det ma oppslagene i denne dominerende
distriktsavisen ha veert egnet til 4 identifisere ham overfor {lere personer enn dem som ser
TV2-nyhetene og leser Dagbladet.

(99) Mindretallet i lagmannsretten peker péd noe vesentlig nir det avslutningsvis fremhever den
enkeltes behov for vern mot et samlet mediepress:

« Mindretallet legger ogsa vekt pa at dekningen av saken 1 Fadrelandsvennen
fremstod som et omfattende og selvstendig bidrag fra avisens side, og at
skadevirkningene for A og belastningen for ham ma anses forarsaket av det samlede
trykket av mediedekningen 1 lepet av et kort og konsentrert tidsrom hvor
Faedrelandsvennens bidrag var vesentlig. Mindretallet viker tilbake for & akseptere at
A var blitt « fritt vilt » som felge av at noen medier hadde identifisert ham. En slik
losning er ikke tilstrekkelig egnet til & beskyite den enkelte mot arekrenkende omtale
i massemedia og er lite forenlig med det selvstendige ansvar hvert enkelt nyhetsorgan
har i situasjoner hvor rettslige og pressectiske normer kan bli utfordret i en
konkurransesituasjon. »

(100) Jeg slutter meg til dette, og konkluderer med at det foreligger - 1 EMDs ordbruk - et tvingende
samfunnsmessig behov for det inngrepet 1 ytringsfriheten som det innebaerer 4 reagere mot
Fadrelandsvennens reportasje.

(101) Vilkérene for oppreisning etter skadeserstatningsloven § 3-6 er etter mitt syn til stede. Siden
jeg etter radslagningen vet at jeg er i mindretall, ser jeg ikke grunn til noen mer inngécnde
droftelse av utmalingsspersmalet. PA bakgrunn av Faxdrelandsvennens prosedyre bemerker jeg
likevel at belastningen ved krenkelsen langt pa vei ber objektiviseres: Ogsa mennesker som er
sosialt utslatt, ma ha et effektivt vern mot serekrenkende beskyldninger. I likhet med
lagmannsrettens mindretall stemmer jeg for at A tilkjennes 150.000 kroner i oppreisning fra
avisen og 25 000 kroner fra redakteren. Journalistens bidrag har veert mer perifert, og hun ber
etter min mening ikke palegges & betale oppreisning.

(102) Dommer Skoghey: Jeg er i det vesentlige og i resultatet enig med ferstvoterende, dommer
Stang Lund.

(103) Dommer Bruzelius; Likesa.

(104) Domimer Lund: Jeg er i det vesentlige og i resultatet enig med annenvoterende, dommer
Coward.



HR-2005-1949-A - Rt-2005-1677 <noscript>NCIT: 19:09</noscript> Page 15 0f 15

(105) Etter stemmegivningen avsa Hayesterett denne
dom:

Lagmarnnsreltens dom stadfestes.

Sist oppdatert 1. april 2009



