LB-2006-152152-2 - RG-2008-783 <noscript>NCIT: 1:01</noscript> Page 1 of 7

LB-2006-152152-2 - RG-2008-783

INSTANS: Borgarting lagmannsrett - Dom

DATO: 2008-03-03

DOKNR/PUBLISERT: LB-2006-152152-2 - RG-2008-783

STIKKORD: Arekrenkelse. Krav om oppreisning. Erstatning i medhold av
skadeserstatningsloven § 3-6 for péstétte &rekrenkende uttalelser i media.

SAMMENDRAG: Redakter ble interjuet i en annen avis og skrev to lederaartikler i sin egen

avis om smering og kurrupsjon i oljebransjen. Oljeselskapet krevde
oppreisningserstatning i medhold av skadeserstatningsloven § 3-6.
Lagmannsretten kom til at utsagnene var egnet til & skade selskapets
omdemme. Lagmannsretten kom imidlertid til at utsagnene ikke var
rettsstridige og de var derved vernet etter grunnloven § 100 og EMK art 10.
Utsagnene ble ansett som verdivurderinger. Saken hadde stor allmenn
interesse og det dreide seg om forhold som en kritisk presse har til oppgave
a belyse. Selskapet ansett som en offentlig person som ikke har like sterkt
vern som privatpersoner.

SAKSGANG: Oslo tingrett TOSLO-2004-13056 - Borgarting lagmannsrett LB-2006-
152152-2 (06-152152ASI-BORG/03). Anke til Hoyesterett nektet fremmet,
HR-2008-1001-U .

PARTER: [ranian Offshore Engineering and Construction Com (Advokat Per
Danielsen) mot Hegnar Media AS (Advokat Kyrre Eggen), redakter Trygve
Hegnar (Advokat Kyrre Eggen).

FORFATTER: Lagdommer Jakob Wahl. Lagdommer Eirik Akerlie. Ekstraordinar
lagdommer Anita H. Lund.

Saken gjelder krav om erstatning for eerekrenkende beskyldninger om smering og korrupsjon.

Iranian Offshore Engineering and Construction Company (i det etterfelgende IOEC ), som er et
storre oljerelatert selskap, er datterselskap av det statlige iranske oljeselskapet NIOC. Selskapet har
hovedkontor i Teheran og et avdelingskontor i London.

Umoe Schat Harding (i det etterfolgende Umoe) er et nederlandskregistrert selskap i
Umoegruppen, hvor Jens Ulltveit-Moe er hovedaksjonaer. Selskapet bygget og solgte ni livbéter fra
sitt verft i England til IOEC. Bétene fikk skader under frakten til Iran, og IOEC holdt tilbake
restkjopesummen pa ca USD 976 000. Et forsek pa a lese problemet ved 4 tilby et prisavslag pa 10
% forte ikke fram. Et konsulentselskap, Daily Trade International AS (i det etterfolgende DTI), som
bisto Umoe, foreslo at halvparten av det tilbudte prisavslaget skulle betales til iranske kontakter for a
blidgjere dem. Umoe forhandsbetalte USD 15 000 til konsulentfirmaet, og belopet ble i folge DTI
videresendt til Iran. Avtalen som konsulentfirmaet hadde fremforhandlet lot seg imidlertid ikke
gjennomfore. Umoe inngikk 6. februar 1997 en avtale direkte med IOECs representanter. Avtalen
gikk ut pa at USD 175 000 skulle overfores til en konto som ble disponert av IOECs kontor i London
mot at IOEC betalte den tilbakeholdte restkjopesummen.

Den 8. oktober 2003 hadde VG et oppslag om saken. Pa forstesiden sto det at « NHO-
presidentens selskap sendte en million til iranske makipersoner. -LUKTER VONDT innrommer
Ulltveit -Moe ». | artikkelen inne i avisen sto det bl.a.: « Et selskap eid av NHO-president Jens
Ulltveit-Moe sendte over en million kroner til konto disponert av mektige menn i den iranske
oljeindustrien. Slik loste Umoe Schat-Harding krangelen om oppgjoret etter salget av ni livbdter til
den iranske oljegiganten IOEC. ....Kilder som kjenner prosessen sier til VG at honoraret i hovedsak
skulle ga til @ smore iranske makthavere ». VG brangte ogsa et interju med Jens Ulltveit-Moe hvor
det framgar at han « innrommer at pengeoverforingen til iranerne lukter vondt ». Korrupsjonsekspert



LB-2006-152152-2 - RG-2008-783 <noscript>NCIT: 1:01</noscript> Page 2 of 7

Jan Borgen uttalte til avisen at « [ s Jlik du referer saken, sa hores ikke dette bra ui ».

VG hadde et nytt oppslag om saken 9. oktober 2003. Her framgdr bl.a. at « Jens Ulltveit-Moes
selskap fikk hielp av samme mann som skal ha hjulpet Statoil - og som var med pd & koste Statoilsjef
Olav Fiell jobben ». Videre het det i artikkelen at « VG kan i dag avslore at sonnen 1il den iranske
ekspresidenien Rafsanani, Mehdi Hasemi, ble involvert for d lose forretningskonflikien som rammet
Umoe Schat- Harding i 1997 ». VG skrev videre at: « { brevet fira konsulenten fikk Jarle Roth,
daveerende toppsjef | Scat-Harding, ogsa oppgitt faksnummeret direkte inn (il Hashemis kontor.
Ekspresident- sannen var da toppsjef i IOEC (Iranian Offshore Engineering and Construction
Company), selskapet som holdl tilbake millionene det norskeide selskapet mente de hadde krav pa ».

VG omtalte saken ogsa i flere oppslag 10. oktober 2003. Denne dagen brakte avisen ogsd et
interju med Trygve Hegnar, hvor han bla. uttalte: « Jeg er sjokkert ulfra det jeg har lest i VG. Det
virker som de har smurt og bestukket for d fi penger tilbake. For meg virker dette som reinspikka
korrupsjon ».

Hegnar skrev en lederartikkel om saken i Iinansavisen 13. oktober 2003. Her skrev han bl.a.: «
Hvis ikke det a gjere et prisavslag (rabait) om til betaling til enkelipersoner er smoring, sa vet ikke
vi, selv om noen kanskje vil forseke seg med & si det er el konsulenthonorar. Umoeledelsen med
NHO-president Jens Ulltveit-Moe i spissen, vil nd granske saken grundig etier VGs stralende
avsloring, men det skal godt gjeres & komme unna atf Umoe har bestukket og smurt hoyisidende
iranere for a fa sine penger. Dyden er borie ».

Hegnar omtaite saken pa nytt 1 en lederartikkel 1 Finansavisen 18. oktober 2003. Her
kommenterte han et utsagn fra Ulltveit-Moe om at det ikke gér an & bruke VG som kilde ndr man
uttaler seg om Umoes angivelige smering av nekkeipersoner i Iran og eller i Irans oljeselskap IOEC.
Han skrev blant annet: « Til dette er a si at Vs dokumentasjon var grundig, bred og overbevisende.
Av dokumenter som VG avslorte, framkom tydelig at en rabatt Umoe Schat Harding vifle gi sin
iranske kunde IOEC fordi en leveranse av livhater hadde feil, skulle deles opp i en rabatidel og et
belop som skulle ga til nakkelpersoner i Iran som hadde maki og myndighet 1il & trykke pd de retie
knapper slik at IOEC giorde opp sin gjeld til Umoe Schai Harding. Det er smaring og korrupsjon ».
I folge artikkelen skal Ulltveit-Moe ha f&tt en bekrefielse fra [OEC om at de omtalte USD 175 000
oikk til selskapet og ikke til enkeltpersoner. Hegnar bemerket dog: « Det vi vel er af pengene fra
Umoe Schat Harding gikk til en privatkonto i London, men det finnes null dokumetasjon pa at alt
gikk til selskapet IOEC i Iran ». Han tilfeyde: « Skulle det vise seg at smoreopplegget, slik det ble
domumentert (eodi dokumentert) i VG, ikke ble giennomfort, sa er det selvfolgelig gledelig og bra
for Umoe, Jens Ulltveit-Moe, NHO og Norge. Forelopig har vi imidlertid ikke annet enn en verdilos
fax fra IOEC som stetter Ulliveit-Moes framstilling ».

P4 grunn av medicomtalen, nedsatte Umoegruppen et utvalg til & granske saken. Utvalget avga
sin rapport 17. november 2003, Den bie omtalt i en artikkel i Finansavisen 19. november 2003.
ingressen til artikkelen het det:« Umoe Schat Harding omstridie Iranavtale dreier seg ikke om
korrupsjon, men et rent prisavsiag, konkluderer utvalget som har gransket saken pd oppdrag fra
Umoe, » Utvalgslederen, advokat Jan-Fredik Wilhelmsen, ble sitert pd en uttalelse han hadde gitt 1l
NTB: « Vi har kunnet konstatere at belopet det er fokusert pa er ef rent prisavslag. Belopet har gait
inn pé en selskapskonto. Det er en konto som ofie har veert 1 bruk i IOEC-sammenheng ».

IOEC anla privat straffesak mot Trygve Hegnar og Hegnar Media AS - utgiver av Finansavisen -
for erekrenkende ytringer. Det ble fremmet krav om mortifikasjon, oppreisning og erstatning.

Oslo tingrett avsa 7. april 2006 dom med slik domsslutning:

1. Trygve Hegnar og Hegnar Media AS frifinnes.

2. TOEC plikter & betale kr 279 872 - tohundreogsyttiniattehundreogsyttito - i saksomkostninger til
Hegnar Media AS og Trygve Hegnar med tillegg av lovens forsinkelsesrente fra 2 - to - uker fra
forkynneise av dommen til betaling skjer.

For neermere detaljer vedrerende saksforholdet vises til tingrettens dom og lagmannsrettens
bemerkninger nedenfor.
Iranian Offshore Engineering and Construction Company paanket dommen til Borgarting



LB-2006-152152-2 - RG-2008-783 <noscript>NCIT: 1:01</noscript> Page 3 of 7

lagmannsrett. Ved lagmannsrettens beslutning av 14. august 2006 ble anken over avgjerelsen av
straffekravet nektet fremmet.

Ankeforhandling ble holdt 13. - 14, februar 2008 i Borgarting lagmannsretts hus. Det var ingen
representant fra ankende part til stede. Trygve Hegnar motte, ogsd i egenskap av styreleder 1 Hegnar
Media AS. Om bevisferingen for evrig vises il rettsboken.

Bortsett fra at kravet til mortifikasjon ikke er til behandling i lagmannsretten, star saken i samme
stilling for lagmannsretten som for tingretten. Tingretten har i sin dom gjort relativt utferlig rede for
partenes anfersler, og lagmannsretien neyer seg derfor med & gjengi hovedirekkene her.

Den ankende part, Iranian Offshore Engineering and Construction Company, har 1
hovedtrekk anfort:

Hegnar har framsatt beskyldninger som er egnet til 4 skade selskapet. Dette gjelder falgende
uttalelser:
- Offentliggjort i VG 10 oktober 2003: «For meg virker dette som reinspikka korrupsjon.
- Offentliggjort i lederartikkel i Finansavisen 13. oktober 2003: « Hvis ikke det & gjore el
prisavslag (rabatt) om til betaling il enkelipersoner er smoring, sd vel ikke vi, selv om noen
kanskje vil forsoke seg med a si at det er konsulenthonorarer ».

- Offentliggjort i lederartikkel i Finansavisen 18. oktober 2003: «4v dokumenter som VG
avslorie, framkom tydelig at en rabatt Umoe Scat Harding ville gi sin iranske kunde IOEC fordr
en leveranse av livbdter hadde feil, skulle deles opp i en rabattdel og el belop som skulle ga 1l
nokkelpersoner i Iran som hadde makt og myndighet til a trykke pa de rette knapper slik at
IOEC gjorde opp sin gjeld til Umoe Scat Harding. Del er smaring og korrupsjon». Og: «Del vi
vet er at pengene fia Umoe Scat Harding gikk til en privatkonto i London, men det finnes null
dokumentasjon pa at alit gikk (il selskapet I0EC i [ran»

Det kreves oppresningserstatning i medhold av skadeserstatningsioven § 3-6. Det gjeres
gieldende at straffeloven § 247 prejudisielt og EMK Artikkel 8 direkte er overtradt. Vilkérene for &
utmale oppreisningserstatning er siledes til stede. Fremsettelsen av de pdklagede utsagn er egnet til &
skade selskapets gode navn og rykte, samt skade selskapets tillit i dets naeringsvirksombhet.

De paklagede utsagn er faktabeskyldninger, og det foreligger ikke « seerlige grunner » for & frita
Hegnar og Hegnar Media AS.

Hegnar Media AS hefler pa objektivt grunnlag for Hegnars handlinger, som eier og utgiver i
henhold til skadeserstatningsloven § 3-6.

Det er nedlagt slik péstand:

1. Hegnar Media AS demumes i medhold av skl. § 3-6 til & betale oppresning ti] IOEC med et
belep fastsatt etter lagmannsrettens skjonn, oppad begrenset til kr 5 000 000.

2. Trygve Hegnar demmes i medhold av skl. § 3-6 til & betale oppresning til IOEC med et belap
{astsatt etter lagmannsrettens skjenn, oppad begrenset til kr 500 000.

3. Hegnar Media AS idemmes solidarisk ansvar for det belep Trygve Hegnar i tilfelle demmes til
a betale.

4. Hegnar Media AS og Trygve Hegnar demmes in solidum til 4 betale IOECs saksomkostninger
for tingretten og lagmannsretien, med tillegg av lovens forsinkelsesrente fra forkynnelsen av
lagmannsrettens dom og til betaling skjer.

Ankemotparten, Trygve Hegnar og Hegnar Media AS, har i hovedtrekk anfert:

Uttalelsene som Trygve Hegnar har fremkommet med til VG og hans lederartikler i
Finansavisen er beskyttet av ytringsfriheten.

Det foreligger ikke noe erstatningsgrunnlag. Uttalelsene som angripes krenker ikke IOECs
omdemme. Hegnars kommentarer og synspunkter rettet kritikk mot Umoe og Jens Ulltveit-Moe og
ikke mot IOEC. Uttalelser om at et selskap - IOEC - kan vaere gjenstand for korrupsjon utgjer ingen
krenkelse av selskapets omdemme, Uttalelsene er meningsyiringer som er beskyttet av



[LB-2006-152152-2 - RG-2008-783 <noscript>NCIT: 1:01</noscript> Page 4 of 7

ytringsfriheten, og det foreld tilfredsstillende faktisk grunnlag for fremsettelse av ytringene pa
ytringstidspunktet. Hegnar har i intervjusituasjonen og i lederartiklene basert sine meningsytringer
pé det faktum VG presenterte i sine artikler, og han klargjer for leserne at han baserer sine meninger
pa det faktum VG har presentert. Saken hadde stor allmenn interesse, og det er tillatt & ytre sin
mening om forhold som et annet medium hevder har funnet sted. Finansavisen har gitt en balansert
lopende dekning av sakens utvikling og denne er beskyttet av ytringsfriheten.

Subsidizert gjeres det gjeldende at det ikke foreligger noe ekonomisk tap, ei heller noe grunnlag
for oppresningserstatning.

Det er nedlagt slik pastand:
1. Tingrettens dom stadfestes.

2. Tranian Offshore Engineering and Construction Company demmes til 4 betale sakens
omkostninger for lagmannsretten, med tillegg av lovens forsinkelsesrente fra forfall til betaling
skjer.

Lagmannsretten bemerker:

Lagmannsretten er kommet til samme resultat som tingretten og kan 1 det vesentligste slutte seg
til dens begrunnelse for avgjerelsen.

Saken for lagmannsretten gjelder kun krav om oppresningserstatning 1 medhold av
skadeserstatningsloven § 3-6. Bestemmelsens forste ledd har slik ordlyd:

Den som har krenket en annens are cller privatlivets fred, skal, séfremt han har vist
uaktsomhet eller vilkdrene for straff er til stede, yte erstatning for den lidte skade og slik
erstatning for tap 1 fremtidig erverv som retten under hensyn til den utviste skyld og forholdene
ellers finner rimelig. Han kan ogsé palegges & betale slik erstatning (oppresning) for skade av
ikke skonomisk art som retten finner rimelig.

Bestemmelsen har veert forstétt slik at krenking av annen @ere foreligger nar
ojerningsbeskrivelsen i straffeloven § 246 eller § 247 er oppfylt. I tillegg kreves at rekrenkelsen er
rettsstridig.

Det framgér av bestemmelsens annet ledd at dersom krenkingen er forevd 1 trykt skrift, s hefter
ogsd eier og utgiver for erstatningen dersom den som er ansvarlig etfer forste ledd har handlet
eierens cller utgiverens tieneste.

Det er interjuet med Trygve Hegnar i VG 10. oktober 2003 og hans to lederartikler i
Finansavisen 13. og 18. oktober samme &r - alle referert ovenfor - som [OEC gjor gjeldende har
krenket selskapets ere.

Lagmannsretten drefter forst om disse yiringene er & anse som arekrenkelser rettet mot IOEC.
Det er i denne sammenheng av betydning 4 klarlegge hvordan Hegnars ytringer oppfattes av en den
alminnelige avisteser, jf avsnitt 54 1 Rt-2003-1190 . Det folger av denne avgjorelsen at de péstatte
arekrenkende utsagn mé ses i sammenheng med hele den reportasje de er en del av, samt at det 1 en
viss utstrekning ogsd ma ses hen til andre reportasjer som presseorganet har om vedkomimende tema.
Lagmannsretien legger dette til grunn.

Lagmannsretten legger videre til grunn at det er hvordan ytringene ble oppfattet pd
yiringstidspunktet som er avgjerende for vurderingen.

Lagmannsretten drefter forst spersmélet om Hegnars omtaie var egnet til 4 skade 10ECs
omdemme.

Det var 1 forste rekke Umoe, dets ledelse og konsernsjef Jens Ulltveit-Moe, herunder hans rolle
som NHO-president, som det var fokusert pd 1 VGs dekning av saken, herunder interjuet med
Hegnar. Det samme gjelder de to lederartikkeler som Hegnar skrev i Finansavisen. Men ogsa IOEC,
som var Umoes forretningsmotpart, ble omtalt direkte, jf sitatene gjengitt ovenfor.

Hegnar/Hegnar Media AS har for lagmannsretten gjort gjeldende at det ikke er rettet
arekrenkende beskyldninger mot IOEC, men at disse i tilfelle er rettet mot personer ansatt i



LB-2006-152152-2 - RG-2008-783 <noscript>NCIT: 1:01</noscript> Page 5 of 7

selskapet, ved at de har latt seg korrumpere og vaert gjenstand for smering. Det er i s fall ikke
[OYECs aere som er krenket.

Som nevnt ovenfor, ma bedemmelsen av utsagnene vurderes ut fra den totale sammenheng de er
en del av. I interjuet med VG 10. oktober 2003 uttalte Hegnar at « [ d Jet virker som de har smurt og
bestukket for i fi penger tilbake. For meg virker detie som reinspikka korrupsjon« . Det framgér av
interjuet at Hegnar er « sjokkert utfra det jeg har lest i V(i ». Hegnars utlalelse trekker
forbindelseslinjer til det VG tidligere hadde skrevet om saken. | VGs oppslag 8. og 9. oktober 2003
var JOEC nevnt flere ganger, og da pé en slik méte at personer tilknyttet selskapet hadde vaert
involvert i pengetransaksjoner som ikke télte dagens lys.

I de angjeldende lederartiklene er IOEC kun uttrykkelig nevnt 18. oktober 2003. Her uttales det
at penger skulle « ga il nokkelpersoner i Iran som hadde makt og myndighet iil & trykke pd de retie
knapper slik at IOEC gjorde opp sin gjeld til Umoe Schar Harding. » 1 artikkelen 13. oktober 2003
er det vist til « VGs strddende avsloring » og at « det skal godt giores & komme unna at Umoe har
bestukket og smurt hayistaende iranere for  fi sine penger. » De hoytsthende iranere som skal ha
blitt bestukket og smurt er blant annet selskapets toppsjef.

Ut fra den samlede dekning av saken 1 VG og Finansavisen, vil det etter lagmannsrettens syn
vare nerliggende for den alminnelige avisleser & foreta en identifikasjon mellom personer ansatt i
selskapet, som skal ha latt seg smore, og selskapet som sddant. Internasjonale oljesclskap er
avhengig av tillit fra forretningsforbindelser og myndighetene i de landene hvor de opererer,
Interjuet med Hegnar og hans lederartikler i Finansavisen etterlater inntrykk av at ledende personer
innenfor IOEC var korrupte og beriket seg pé selskapets vegne. Det ble ogsd dannet et inntrykk av at
selskapet lot seg pavirke av iranske maktpersoner. Hegnars uttalelser var siledes etter
lagmannsrettens syn egnet til & skade IOECs omdemme.

Lagmannsretien gar sa over til 4 drefte spersmalet om Hegnars uttalelser er rettsstridige. I Rt-
2003-928 avsnitt 44 har Hoyesterett gitt anvisning pa den avveining som mé foretas:

« Avgjerelsen i Rt-2002-764 og EMDs praksis viser at det ved den konkrete avveiningen
ma foretas en vurdering etter flere kriterier. Av disse finner jeg grunn til & fremheve graden av
allmenn interesse, beskyldningens karakter, derunder om beskyldningen klassifiseres som «
value judgment » eller « factual statement », om den retter seg mot offentlig person eller
privatperson, samt graden av aktsomhet, derunder om og eventuelt 1 hvilken utstrekning media
pé publiseringstidspunktet hadde holdepunkter i faktum for at pastanden var sann. Generelt vil
yiringen ha et sterkt vern dersom den gielder forhold av allmenn interesse, verdivurderinger,
videreformidling, offentlig person, og det forekommer sterke holdepunkter for at péstanden var
sann. Motsatt: Gjelder saken beskjeden allmenn interesse, faktapastander, egen fremsettelse,
privatperson og det foreligger svake holdepunkter for at pastanden var sann, har ytringen et
mindre sterkt vern. »

Denne rettsoppfatning er senere lagt til grunn av Hoyesterett 1 Rt-2005-1677 .

Ved bedemmelsen av sakens allmenne interesse, legger lagmannsretten vekt pd at Umoe var en
del av Umoegruppen hvor Jens Ulltveit-Moe er konsernsjef. 1 2003 var han president 1 NHO. Statoil
hadde en tid i forveien veart involvert i en korrupsjonssak som ferte til at selskapets davaerende sjef
Olav Fjell métte fratre sin stilling. Statoil hadde benyttet seg av Hashemi - toppsjefen i IOEC - som
radgiver. Ulltveit-Moe hadde forsvart Statoilledelsen hindtering av den saken, og han matte tile
kraftig kritikk for det. IOEC er et selskap som driver virksomhet av offentlig interesse, og ma som
sddan anses som en offentlig person. Det er i offentlighetens interesse at pressen retter et kritisk
sekelys overfor naringslivet og dets forretningstransaksjoner. Samiet sett finner lagmannsretten at
saken hadde stor allmenn interesse.

VGs oppslag om saken, som Hegnar baserte sine uttalelser pé, dreide seg om pédstander om
korrupsion og smering. Det & bli omtalt som et selskap som lar seg korrumpere - & ha en toppsjef
som lar seg smate - er for et selskap som driver internasjonal forretningsvirksomhet en alvorlig
beskyldning. Om et slikt inntrykk festner seg, er det egnet ti] a4 svekket selskapets tillit og omdemme
hos forretningsforbindelser og myndigheter.



£.B-2006-152152-2 - RG-2008-783 <noscript>NCIT: 1:01</noscript> Page 6 of 7

Lagmannsretten finner at VG hadde sterke holdepunkter for sin dekning av saken. VG baserte
seg blant annet pa brev av 16. januar 1997 fra DTI til Umoe med forslag til hvordan konflikten
vedrerende oppgjer av restkjepesummen skulle skje. Opplegget gikk blant annet ut pé at halvparten
av det Umoe i utgangspunktet var villig & gi 1 prisavslag skulle betales til iranske kontakter for &
blidgjere disse. Umoe fikk opplyst faxnummeret direkte til Hashemi - IOECs toppsjef. VG hadde
videre tilgang til et dokument som viste at Umoe sendte en fax til Hashemi der han ble bedt om 4
pavirke selskapets folk 1 London. VG baserte sin omtale av saken ogsé pa et brev fra DTI til Umoe
hvor det ble anmodet om at Umoe betalte et forskudd pd USD 15 000. Det framgér av brevet at « jo
raskere pengene kommer fram (il de retie personene i Iran, desto raskere kan saken bli lost ». Det er
ubestridt at Umoe overforte nevnte belop til DTI, men det er ikke narmere dokumentasjon pa
hvorvidt D11 videresendte pengene til Iran. Opplegeet som D11 hadde foreslatt ble for evrig ikke
giennomfort. Umoe inngikk 6. februar 1997 en avtale med IOECs folk 1 London hvorved
prisavslaget skulle betales i form av en bankgaranti i faver av JOEC. Belgpet ble innbetalt til en
konto 1 Salaris navn. Salari var JOEC representant 1 London.

Selv om lagmannsretten ikke finner 4 kunne legge til grunn at de belep Umoe utbetalte var
smering og korrupsjon, hadde VG sterke holdepunkter for sine oppslag. Avisa satt pa dokumenter
som ga kiare indikasjoner pa at def hadde foregatt kritikkverdige forhold. Saken dreide seg om
forhold som en kritisk presse har som oppgave a belyse.

Lagmannsretten viser (il at Borgarting lagmannsrett 1 dom av 13. september 2007, 1 sak mellom
IOEC og VG/Bernt Qlufsen, kom til at VG « i all hovedsak utviste tilbeorlie aktsomhet i sin omiale
av saken. Avisa satt pa dokumenter som ga kiare indikasjoner om mulige kritikkverdige forhold.
Avisa hadde ogsa gjort et grundig undersokelsesarbeid og ogsa gitt alle involverte parter pa norsk
side rimelig mulighel for imptegaelse. Reportasjene var giennomgdaende basert pa korrekie
fakiaopplysninger, og pdstandene om korrupsjon var formulert i en sporrende og lite bastant form ».
Det ble konkludert med at « reportasjene er vernet etter Grunnloven § 100 og EMK artikkel 10 » og
at det « ikke [ var | grunnlag for mortifikasjon eller oppresning ». Denne lagmannsrett er enig i
dette.

it moment av betydning ved bedemmelsen av om ytringer er beskyttet av ytringsfriheten, er
hvorvidt det dreier seg om verdivurderinger eller faktapastander.

Yirings{rihetskommisjonen - NOU 1999:27 - uttalte pa side 125 1 sin utredning blant annet
folgende om skille mellom fakta og vurderinger:

Etter vart forslag til ny Grl. § 100, 2. ledd vil den ndveerende likebehandling av fakta og
vurderinger ikke kunne videreferes. Et forbud mot subjektive verdidommer (vurderinger) lar
seg vanskelig forene med demokratiargumentet og individets frie meningsdannelse. P4 den ene
siden er det enskelig at det enkelte menneske har en rettslig beskyttelse mot usanne, negative
péstander om faktiske forhold rundt sin person, kastet fram forseltlig og 1 uaktsomhet. Men pa
den andre siden bar den enkelte ikke kunne gis rettslig beskyttelse mot at andre mennesker har
negative oppfatninger. De vurderinger andre gir av min karakter og mine handlinger pé
bakgrunn av tilnermet korrekte kjensgjerningene, mé jeg leve med uten rettslig vern.

Departementet viste 1 St.meld.nr.26, 2003-2004, side 50, til at ytringsfrihetskommisjonens
forslag var basert pé praksis dels fra EMD og dels fra utenlandsk rett. Departementet viste til at

{ 1] EMDs praksis omkring EMK artikkel 10 er det utviklet et injurierettslig skille mellom
yiringer om faktiske forhold, « facts », og yiringer som gir uttrykk for verdinorm eller
vurderinger, « value judgements ».

[IOEC har gjort gjeldende at de paklagede utsagnene er faktapdstander, mens Hegnar/Hegnar
Media AS pé sin side har gjort gjeldende at utsagnene er verdivurderinger.

1 likhet med tingretten, er lagmannsretten av den oppfatning at Hegnars uttalelser 1 intetjuet med
VG 10, oktober 2003 har karakter av & vare verdivurderinger, Han viste til det han hadde lest om
saken 1 VG og karakteriserte dette blant annet « som renskikka korrupsjon ». Han tok dessuten et
torbehold, jI « utfra det jeg har lest i VG », « virker det som ».



[.B-2006-152152-2 - RG-2008-783 <noscript>NCIT: 1:01</noscript> Page 7 of 7

I lederartikkelen 13. oktober 2003 kommenterte Hegnar viktige begivenheter t det offentlige rom
og pa uttrykk for sin mening om det VG hadde skrevet om saken. Etter lagmannsrettens syn rettet
Hegnar hovedfokus mot manglende dydighet i norsk naeringsliv, og han framkom med kritiske
meningsytringer mot Umoe og Jens Ulltveit-Moe. Det framkom ingen nye faktapéstander, og
lederartikkelen ma karakteriseres som verdivurderinger.

Det samme gjelder lederartikkelen 18. oktober 2003. Heller ikke her framkom det pastander om
faktiske forhold, og den bacrer klart preg av vurderinger og bedemmelse av de faktiske forhold som
VG hadde avslort.

Ved bedemmelsen av om utsagnene fra Hegnar er beskyttet av ytringsiriheten, har
lagmannsretien videre lagt vekt pa at sokelyset i forste rekke ble rettet mot Umoe og Jens Ulltveit-
Moe. Selv om utsagnene nok var egnet til & skade JOIZCs omdemme, var krenkelsen overfor
selskapet av beskjeden og indirekte art. Overfor et selskap som eies av den iranske stat, og som
opererer 1 den internasjonale oljebransje, mé det etter lagmannsrettens syn vaere en hoy terskel for
kritiske ytringer. Sefskapet ma anses som en offentlig person som ikke har krav pé et like sterkt vern
som privatpersoner.

Lagmannsretten er etter en samlet vurdering kommet til at de utsagn som Hegnar framkom med
i interjuet med VG og hans to lederartikler i Finansavisen ikke er rettsstridige. De er vernet etter
Grunnlovens § 100 og EMK artikkel 10. Vilkarene for & tilkjenne IOEC erstatning for ikke
pkonomisk skade (oppreisning) etter skadeserstatningsloven § 3-6 er dermed ikke til stede.

Tingrettens dom blir etter dette a stadfeste i sin helhet, idet lagmannsretten ogsa slutter seg til
tingrettens saksomkostningsavgjorelse.

Anken har vert forgjeves, og JOEC demmes til 4 betale ankemotpartenes saksomkostninger for
lagmannsretten, jf tvistemélsloven § 180 ferste ledd. Det foreligger ikke sarlige omstendigheter som
kan tilsi fritak for erstatningsplikien.

Advokat Eggen har fremlagt en omkostningsoppgave pa til sammen 212 775 kroner, hvorav
salaer utgier 209 575 kroner. Den ankende part har reist innsigelser mot sal@erkravets starrelse.
Lagmannsretien finner at kravet klart overstiger det som har veert ngdvendig for & [ saken
betryggende utfert. Advokat Eggen representerte ankemotpartene ogsé ved sakens behandling
tingretten. Det bemerkes videre at lagmannsretten ikke hadde til behandling mortifikasjonskravet.

Lagmannsretten finner at salaret til advokat Eggen passende kan settes til 150 000 kroner,
Saksomkostninger som idemmes blir etter dette 153 200 kroner. Det skal ikke beregnes
merverdiavgift,

Dommen er enstemmig.

Domsslutning:

1. Tingrettens dom stadfestes.

2. Iranian Offshore Engineering and Construction Company dommes (il & betale Trygve Hegnar
og Hegnar Media AS saksomkostninger for lagmannsretten med (il scinmen 153.200 -
efthundreogfemtitretusentohundre - kroner innen 2 - to - uker fra forkynnelsen av denne dom,
med tillegg av forsinkelsesrente etter forsinkelsesrenteloven § 3 fra forfall til betaling skjer.

Sist oppdatert 1. april 2000



