HR-2000-1443 - Rt-2002-764 (162-2002) <noscript>NCIT: 33:13</noscript> Page 1 of 12

HR-2000-1443 - Rt-2002-764 (162-2002)

INSTANS: Hoyesterett - Dom.

DATO: 2002-06-11

DOKNR/PUBLISERT: HR-2000-1443 - Rt-2002-764 (162-2002)
STIKKORD: Strafferett. Arckrenkelse. Mortifikasjon. Oppreisning.

SAMMENDRAG: Etter at en avis hadde trykket en artikkelserie om det skattemessige
forholdet mellom en handballklubb og klubbens trener, gikk treneren til
soksmal med krav om mortifikasjon av og oppreisning for eerekrenkende
utsagn, jf straffeloven § 253 nr 1, jf § 247, jf § 246, jf
skadeserstatningsloven § 3-6. Uttalelsene bar preg av & vere
verdivurderinger, og det ble derfor ikke stilt strenge krav til faktisk belegg.
Etter 4 ha tolket utsagnene i sammenheng med reportasjene som helhet og
vurdert journalistarbeidet opp mot presseetiske prinsipper, fant Hoyesterett
at uttalelsene var vernet av ytringsfriheten etter EMK art 10.

SAKSGANG: Salten herredsrett nr. 98-1426 M - Halogaland lagmannsrett LH-1999-960 -
Hoyesterett HR-2000-1443, privat straffesak, anke og HR-2000-1551 , sivil
sak, anke.

PARTER: Sak nr. 2000/1443: Nordlandsposten AS, @yvind Holthe, Ole Johnny

Restvold, Jo Petter Furuhovde (advokat Ingvald Falch) mot A (advokat Per
Danielsen). Sak nr. 2000/1551: A (advokat Per Danielsen) mot
Nordlandsposten AS, @yvind Holthe, Ole Johnny Restvold, Jo Petter
Furuhovde (advokat Ingvald Falch).

FORFATTER: Rieber-Mohn, Gjelstad, Coward, Zimmer, Schei.

Dommer Rieber-Mohn: Saken gjelder krav om mortifikasjon av og oppreisning for
arekrenkende utsagn i avisen Nordlandsposten.

Bakgrunnen for seksmalet er avisens reportasjer 21., 25. og 26. november 1997 om IK Xs
skattemessige forhold og utbetalinger til handballtreneren A.

Utover i 1990-drene hadde damehéandballaget til X stor sportslig fremgang, og fra og med
hastsesongen 1995 spilte laget i eliteserien. Fremgangen skjedde mens A var en heyt profilert trener
for laget. Han var trener fra hosten 1990 til varen 1997. A ble etter hvert en meget kjent person i
regionen og ble hyppig intervjuet, fortrinnsvis i lokale media.

[ forbindelse med opprykkingen til eliteserien fikk A en ny kontrakt med klubben. Han hadde
etter avtalen krav pa godtgjerelse dels i form av refusjon for dokumenterte utgifter kalt «
godtgjerelse/lonn » og dels i form av lenn. Den 30. mai 1996 ble kontrakten justert, slik at samlet
godtgjerelse for utgifter og lenn ble 19.000 kroner pr. méned.

P4 klubbens drsmete i juni 1996 ble det valgt nytt styre med ny leder. Klubbens ekonomiske
problemer skal ha vaert noe av bakgrunnen for utskiftningene i styret. Allerede i august 1996
meddelte Nordlandsbanken at den ville gjennomfore en akkord i klubben med 50% dividende.
Hesten 1996 innledet fylkesskattekontoret bokettersyn hos X. Ettersynet gjaldt drene 1994 og 1995
og munnet ut i en bokettersynsrapport av 8. september 1997. I rapporten ble det pekt pa en rekke
svakheter ved ekonomiforvaltningen i klubben, og arbeidsgiveravgiftsgrunnlaget for 1994 ble etter
det opplyste foresltt okt med 222.403 kroner og for 1995 med 243.501 kroner. En ikke ubetydelig
andel av disse belop gjaldt godtgjerelse til A som det ikke var trukket skatt av.

Den 21. november 1997 brakte Nordlandsposten de forste artikler med utsagn som av A ble
oppfattet som krenkende. Utsagnene knyttet seg i forste rekke til mistanke om at ansatte i X hadde
unndratt skatt, og at klubben ikke hadde betalt arbeidsgiveravgift av lennsutbetalinger. Det ble ogsé



HR-2000-1443 - Rt-2002-764 (162-2002) <noscript>NCIT: 33:13</noscript> Page 2 of 12

nevnt at klubbens ledelse hadde mistanke om at penger som tilherte klubben, var brukt pa ulovlig
vis,
Side 765

Den 25. november innga styret 1 IK X anmeldelse til politiet i Bode. Det het i denne blant annet;

« Styret 1 IK X har gjennomgatt regnskap og lennsinnberetninger for 1996. Vi finner flere
avvik fra fastsatt prosedyre, kontrakt og regler for lennsinnberetning nér det gjelder tidligere
trener A. »

Den 25. og 26. november presenterte Nordlandsposten artikler om at A mistenkes for «
akonomisk snusk », at han er hovedmann bak « snuskekulturen 1 klubben », at han har levert « falske
og fiktive bilag » osv. Jeg kommer naermere tilbake til de omstridte ytringer.

Ved brev av 5. juli 1999 fra Bode ligningskontor il A ble han meddelt at ligningen for
inntektsarene 1994 og 1995 ikke ville bli tatt opp til endring, « da inntektstilleggene etter Deres
nxermere dokumentasjon og forklaringer vil vaere for ubetydelige til at endringssak overfor
ligningsnemnda reises ». Fylkesskattesjefen mente at inntekistilleggene burde settes hoyere, men
fant etter omstendighetene ikke grunn til & endre ligningskontorets vedtak. Anmeldelsen av A ble
trukket tilbake av styret og deretter henlagt av Bode politidistrikt 9. juli 1998,

Ved stevning av 3. desember 1998 til Salten herredsrett reiste A privat straffesak mot avisen v/
ansvarlig redakter og administrerende direkier Ivar Hammeren og tre journalister med péstand om
mortifikasjon av til sammen atten utsagn i artikler 21., 25. og 26. november 1997. A krevde ogsé
oppreisning oppad begrenset tl 400.000 kroner.,

Herredsretten avsa dom 20. september 1999 med slik domsslutning:

« 1. I medhold av straffeloven § 253 nr 1 kjennes folgende utsagn i Nordlandsposten dade og
makteslase:

Den 21. november 1997
[.1 « Skatte-juks 1 X. »

1.2 « Ansatte 1 X mistenkes for skatteunndragelser. Fylkesskattesjefen har avslart at ca
700.000.- kroner ble unndratt beskatning i perioden 1994 og 1995. »

1.3 « Massiv skatieunndragelse. »

1.4 « Fylkesskattesjefens bokettersyn har avdekket en massiv skatteunndragelse i X. Klubben
ma betale mellom 30. og 40.000.- kroner i arbeidsgiveravgift. Dette indikerer at ansatte i
klubben har unndratt rundt 700.000.- kroner fra skattemyndighetene. »

1.5 « Handballklubbens ledere har mistanke om at store pengesummer fra klubbkassen er brukt
péa ulovlig vis. »

1.6 « Det skal vaere mangelfull dokumentasjon om hva disse pengene er brukt til, og etler det
NP erfarer er det snakk om til dels store belep. »

1.7 « Pettersen vil ikke si noe om hvor store belep de mistenker er misbrukt, men etter det
Nordlandsposten har grunn til & tro, dreier det seg om flere hundre tusen kroner, fordelt
over de sisle arene. »

Den 25 november 1997:
1.8 « A mistenkt for skonomisk snusk. »

1.9 « Styret i X mistenker na tidligere trener A for 4 vaere hovedmannen bak snuskekulturen i
klubben. Eks-treneren kan ha mottatt flere hundre tusen kroner for mangelfullt
dokumenterte utgifier. »

Side 766



HR-2000-1443 - Rt-2002-764 (162-2002) <noscript>NCIT: 33:13</noscript> Page 3 of 12

1.10 « 1 géar fikk Okokrim overlevert bilag og kvitteringer som styret 1 X tror er fiktive og i dag
blir A trolig anmeldt. Samtidig er det kiart at flere av klubbens tillitsvalgte har kjent til
snuskekulturen i en drrekke uten 4 ta affere. »

1.11 « Mistenkt for ekonomisk triksing - alvorlige mistanker mot A, »

1.12 « Styret i X mistenker A for & ha trikset til seg metlom 150.000.- og 2060.000.- de siste
drene. @kokrim-gruppen ved Bode politikammer har fatt overlevert bilag og kvitteringer
som styret 1 hdndballklubben mener er fiktive og falske. »

1.13 « Og det er innenfor denne utgifisposten, 1 1996, at X-styret mener at A har levert falske og
fiktive bilag. »

1.14 « Trolig mistenker styret i X ham for & ha brukt mye av kostnadsdekningen til eget forbruk.
»

1.15 « Nordlandsposten avslerte fredag skattejukset 1 X. Siden da er det blitt avdekket en
skremmende snuskekultur i klubben. »

1.16 « De siste dagene er det klarlagt at det regelmessig - over flere dr - er betalt ut penger pa
forskudd til dekning av « diverse utgifter », uten at det alltid har kommet titbake
kvitteringer som viser at pengene er brukt til det de skulle, »

Den 26. november 1997:

1.17 « Styret mener de sitter pa bevis for at A har begétt grovt underslag fra klubben, dette ved &
ha levert falske og fiktive bilag. »

1.18 « Xs styre mistenker med andre ord en eller flere tillitsvalgte 1 klubben for direkte eller
indirekte & ha bistatt A. »

2. Nordlandsposten v/ sjefredakter/administrerende direkter Iver Hammeren, @ivind Holthe,
Ole Johnny Restvold og Jo Petter Furuhovde demmes til in solidum & betale 1 oppreisning
til A kr 100.000,- -etthundretusen.

3. Nordlandsposten v/ sjefredaktar/administrerende direkter Iver Hammeren, @ivind Holthe,
Ole Johnny Restvold og Jo Petter Furuhovde demmes til & betale kr 360.517.- -
trehundreogsekstitusenfemhundreogsytten- 1 saksomkostninger til A. »

Nordlandsposten og journalistene anket til Halogaland lagmannsrett over herredsrettens
bevisbedemmelse og rettsanvendelse ved bade mortifikasjons- og oppreisningskravet.
Lagmannsretten avsa 11. oktober 2000 dom med slik domsslutning:

« 1. T medhold av straffeloven § 253 kjennes falgende utsagn i Nordlandsposten dede og
makteslase:

Den 23, november 1997
« A er mistenkt for gkonomisk snusk. »
« Styret 1 X mistenker na tidligere trener A for & vaere hovedmannen bak snuskekulturen i
klubben. Eks-treneren kan ha mottatt flere hundre tusen kroner for mangelfullt
dokumenterte utgifter. »
« I gér fikk @kokrim overlevert bilag og kvitteringer som styret 1 X tror er fiktive og i dag
blir A trolig anmeldt. Samtidig er det klart at flere av klubbens tillitsvalgte har kjent til
snuskekulturen i en arrekke uten & ta affaere. »
« Mistenkt for ekonomisk triksing - alvorlige mistanker mot A, »
« Styret 1 X mistenker A for a ha trikset til seg mellom 150.000.- og
Side 767
200.000,- de siste drene. Okokrim-gruppen ved Bode politikammer har fatt overlevert bilag



HR-2000-1443 - Rt-2002-764 (162-2002) <noscript>NCIT: 33:13</noscript> Page 4 of 12

og kvitteringer som styret i handballklubben mener er fiktive og falske. »

« Og det er innenfor denne utgifisposten, 1 1996, at X-styret mener at A har levert falske og
fiktive bilag. »

« Trolig mistenker styret i X ham for 4 ha brukt mye av kostnadsdekningen til eget forbruk.
»

« Nordiandsposten avslerte fredag skattejukset i X. Siden da ar det blitt avdekket en
skremmende snuskekultur i kiubben. »

« De siste dagene er det klarlagt at det regelmessig - over flere r - er betalt ut penger pé
forskudd til dekning av « diverse utgifter », uten at det alltid har kommet tilbake
kvitteringer som viser at pengene er brukt til det de skulle. »

Den 26. november 1997

« Styret mener de sitter pd bevis for at A har begatt grovt underslag fra klubben. dette ved &
ha levert falske og fiktive bilag. »

« Xs styre mistenker med andre ord en eller flere tillitsvalgte i klubben for direkte cller
indirekte 4 ha bistatt A. »

Fo

L}

avrig frifinnes de saksekte for kravet om mortifikasjon.

2. @ivind Holthe, Ole Johnny Raestvold, Jo Petter Furuhovde og Nordlandsposten v/ redaktor
Fver Hammeren frifinnes for kravet om erstatning,

('S

. ©ivind Holthe, Ole Johnny Restvold, Jo Petter Furuhovde og Nordlandsposten v/ redaktor
Iver Hammeren demmes til - in solidum - 4 betale til A saksomkostninger for
lagmannsretten med kr 231.880 kronertohundreogtrettientusenattehundreogatti - innen to
uker fra dommens forkynnelse.

4. @ivind Holthe, Ole Johnny Restvold, Jo Petter Furuhovde og Nordlandsposten v/ redaktor
Iver Hammeren dommes til - in solidum - & betale til A saksomkostninger for herredsretten
med kr 360.517 - kronertrehundreogsekstitusenfremhundreogsytten - innen to uker fra
dommens forkynnelse. »

En samlet lagmannsrett fant at utsagn nr. 1-7, jf. herredsrettens domsslutning, som hovedsakelig
gjaldt beskyldninger om skatteunndragelser i X, var rettmessige og felgelig ikke kunne mortifiseres.
Nar det gjaldt utsagn nr. 8-18, delte lagmannsretten seg i mortifikasjonsspgrsmélet. Flertallet (to
juridiske dommere og to legdommere) viste i store trekk til herredsrettens dom og kom til at disse
utsagn inneholdt rettsstridige beskyldninger som rammes av straffelovens § 246 og § 247, og at
sannhetsbevis ikke var fort. Mortifikasjonskravet ble derfor tatt til folge. Mindretallet
(rettsformannen og to legdommere) fant at fremsettelsen av beskyldningene var rettmessig og 14
innenfor rammen av ytringsfriheten. Mindretallet bedemte bevisene annerledes enn flertallet og
herredsretten, og kom til at beskyldningene 1 det vesentlige var sanne.

Flertallet fant videre at det ikke var rimelig 4 tilkjenne A oppreisning for de beskyldninger som
ble mortifisert. Flertallet la vesentlig vekt pd As eget forhold og viste her til herredsrettens dom og
den kritikk av A og hans handleméte som fremkom i dommen.

Nordlandsposten, (Jivind Holthe, Ole Johnny Restvold og Jo Petter Furuhovde har anket
lagmannsrettens dom til Heyesterett for sa vidt gjelder mortifikasjonssparsmélet. Anken gjelder
saksbehandlingen - mangelfulle domsgrunner - og rettsanvendelsen. A innga selvstendig anke over
lagmannsretiens avgjerelse av oppreisningskravet. Anken
Side 768
gielder rettsanvendelsen. Denne anke var inngitt etter ankefristens utlop med begjeering om
oppreisning for fristoversittelse. Ved kjennelse i Hoyesteretts kjeremalsutvalg 2. februar 2001 ble
begjaringen tatt til folge, og de to sakene er behandlet i sammenheng i Heyesterett. Etter at sakene



HR-2000-1443 - Rt-2002-764 (162-2002) <noscript>=NCIT: 33:13</noscript> Page 5 of 12

er brakt inn for Hoyesterett, har avisen Nordlandsposten fusjonert med Nordlands Fremtid, og
korrekt partsbetegnelse er nd - etter det opplyste - Nordlandsposten AS, i det folgende benevnt
Nordlandsposten.

Nordlandsposten m fI. har | sammenfatning gjort gieldende:

Det grunnleggende synspunkt er at de elleve omstridte ytringene er vernet av ytringsfriheten slik
denne er definert 1 Den europeiske menneskerettighetskonvensjon (EMK) artikkel 10 og i avgierelser
av Den europeiske menneskerettighetsdomstol (EMD). Da artiklene ble skrevet, var EMK allerede
gijort til en del av norsk strafferett, jf. straffelovens § 1 annet ledd. EMDs praksis vedrerende artikkel
10 far direkte betydning for den rettsstridsreservasjon som ma legges inn i straffelovens § 247. Den
vil gjelde tilsvarende ved mortifikasjon ctier § 253 som ved spersmaélet om straff. Ogsa ctter
tradisjonell norsk rett ma § 247 tolkes innskrenkende av hensyn til ytringsfriheten.

Lagmannsrettens flertall har gitt en mangelfull begrunnelse for mortifikasjon. Den er mangelfull
bade i forhold til hva EMD krever nar det gjelder inngrep 1 ytringsfriheten, og hva som direkte falger
av norsk straffeprosess om kravet til domsgrunner. Flertailet har blant annet unnlatt & fortolke de
omstridte utsagn, til tross for at det for lagmannsretten var stor uenighet mellom partene om
forstéelsen av disse, og flertallet har derved ikke angitt bevistema og hva det har funnet bevist. Men
dommen gir tilstrekkelig grunnlag for & konstatere at rettsanvendelsen er uriktig, ved at
lagmannsretten ikke har tatt nok hensyn til ytringsfriheten. Prinsipalt kreves derfor frifinnelse,
subsidizrt opphevelse.

I EMDs praksis opereres med en grunnleggende sondring melfom utsagn som innebarer en
verdivurdering (value judgment), og utsagn som er av faktisk karakter (factual statement). Kravene
til bevis eller faktisk grunnlag for uttalelsene vil variere avhengig av om utsagnet faller i den ene
eller annen gruppe, likesé kravet til aktsomhet hos ytreren,

I denne sak dreier det seg bare om verdivurderinger med et tistrekkelig faktisk grunnlag. Det er
de uspesifiserte beskyldningene A har krevet mortifisert, ikke de faktiske opplysningene som er
referert for eksempel fra bokettersynsrapporten.

Av artikkelen fremgdr ogsé at det er andres mistanker som refereres, og de nedvendige
forbehold er tatt.

Dersom utsagnene skulle bli ansett som beskyldninger om faktiske forhold, har avisen oppfylt

kravet til akisomhet, og den har handlet i samsvar med de presseetiske krav som maé stilles. Dette
aktsomhetskravet finnes det ikke spor av i flertallets begrunnelse.

Flertallet har ogsé stilt for strenge krav til bevis for beskyldningenes sannhet, likesom det uriktig
har lagt vekt pa formen oppslagene fikk. Ogsa formen, for eksempel bruk av krasse formuleringer og
overdrivelser, er beskyttet av EMK artikkel 10. Formen pa de omstridte avisartikler er det for ovrig
ikke grunnlag for 4 kritisere.

Nir det spesielt gjelder utsagn nr. 17, som er grovere enn de andre, er ogsé dette 4 likestille med
en verdivurdering, Mindretallet i lagmannsretten
Side 769
har bedemt dette utsagn riktig. Det fremgar av utsagnet at det refererer styrets meningsytring. Ogsa
dette mé vare vernet av ytringsfriheten.

Nir det gjelder oppreisningskravet, har lagmannsrettens flertall anvendt skadeserstatningslovens
§ 3-6 forste ledd riktig. Ved sparsmalet om oppreisning bor gis, er det relevant 4 legge vekt pa As
egen kritikkverdige opptreden. I rettspraksis finnes flere saker hvor oppreisning er nektet selv om
sakseker vinner frem med mortifikasjon.

Nordlandsposten m {l. har lagt ned slik péastand:

« I sak nr. 2000/1443:
Prinsipalt:
1. Nordlandsposten AS, @ivind Holthe, Ole Johnny Restvold og Jo Petter Furuhovde frifinnes



HR-2000-1443 - Rt-2002-764 (162-2002) <noscript>NCIT: 33:13</noscript> Page 6 of 12

sd langt lagmannsrettens dom er péanket.

2. Nordlandsposten AS, @ivind Holthe, Ole Johnny Restvold og Jo Petter Furuhovde
titkjennes saksomkostninger for alle retter, med tillegg av renter etter
forsinkelsesrenteloven - for tiden 12% - fra forfall til betaling skjer.

Subsidizert:
1. Lagmannsrettens dom med hovedforhandling oppheves sa langt den er pdanket.

2. Nordlandsposten AS, @ivind Holthe, Ole Johnny Restvold og Jo Petter Furuhovde
tilkjennes saksomkostninger for Hoyesterett med tillegg av rente etter
forsinkelsesrenteloven - for tiden 12% - fra forfall til betaling skjer.

[ sak nr. 2000/1551:
1. Lagmannsrettens dom stadfestes sa langt den er paanket.

2. Nordlandsposten AS, @ivind Holthe, Ole Johnny Restvold og Jo Petter Furuhovde
tilkjennes saksomkostninger for Heyesterett med tillegg av renter etter
forsinkelsesrenteloven - for tiden 12% - fra forfall til betaling skjer. »

A har 1 sammenfatning gjort gjeldende:

Nar det gjelder det menneskerettslige rettskildebildet, er det ikke slik at ytringsfriheten er et
grunnprinsipp som det bare unntaksvis kan gjeres inngrep i. £ren er en likeverdig
menneskerettighet, som ma avveies mot ytringsfriheten. Ogséa uskyldspresumsjonen vil ha
betydning. Vér sak er en tradisjonell injuriesak hvor det 1 betydelig grad er opp til de nasjonale
domstoler & foreta avveiningen. Her gjelder derfor den norske hovedregel om at mortifikasjon ikke
er avskéret fordi man refererer andres utsagn.

EMD har en retorikk pa defte omrade som er mer fargerik enn den norske, og man ma ikke la
seg forlede til & trekke slutninger direkte fra generelle prinsipper som at pressens oppgave er 8 veere
« public watchdog » og lignende. Det avgjerende blir den konkrete avveining i den enkelte sak.

Nekkelen til losningen i denne sak ligger i EMDs sondring mellom verdivurderinger og
faktauttalelser. De omstridte utsagn er alle utsagn om fakta som mé bevises.

Ved rettsstridsvurderingen ma utgangspunktet vaere at ingen skal matte tale beskyldninger om
uhederlighet eller straffbare handlinger. Dette gjelder etter norsk rett s& vel som etter EMDs praksis.
I EMDs avgjerelse 20. mai 1999 ( EMD-1993-21980 ) i saken Bladet Tromse og Stensaas mot
Norge, den sdkalte Tromsesaken, der Norge ble domt, gjenga avisen beskyldninger
Side 770
i en offentlig rapport. Bokettersynsrapporten i var sak inneholder ingen bebreidelser mot A. I EMDs
avgjerelse av 25. november 1999 ( EMD-1993-23118 } i saken Nilsen og Johnsen mot Norge, den
sakalte Bratholmsaken, er det viktig & merke seg at Norge ble frifunnet for sa vidt de to
polititillitsvalgte var domfelt for 4 ha beskyidt Bratholm for & fare med « bevisst lagn ». Det er denne
beskyldningen som er sammenlignbar med beskyldningene mot A i var sak, som gjelder straffbare
forhold. Ellers mé Bratholmdommen forstis pa bakgrunn av at utsagnene falt i en opphetet offentlig
debatt som gikk over lang tid.

Det mi ogsé konstateres at det neppe er en annen grense mellom verdivurderinger og
faktauttalelser 1 EMDs praksis enn den som legges til grunn i Norge. Den eneste avgjercise som
reiser noen tvil i s& méite er Bratholmdommen.

Det er 1 samsvar med norsk rett og ikke i strid med EMDs praksis nar lagmannsrettens flertall
anforer at kravet til bevis for beskyldningenes sannhet er strengt. Ved beskyldninger om straffbare
forhold, som i denne sak, er beviskravet like strengt som péatalemyndighetens bevisbyrde i
straffesaker.

Det var klarligvis relevant av lagmannsrettens flertall & legge vekt pd den form beskyldningene



HR-2000-1443 - Rt-2002-764 (162-2002) <noscript>NCIT: 33:13</noscript> Page 7 of 12

ble fremsatt i. Det felger av EMDs praksis og for norsk retts del av straffelovens § 249 nr. 2. Formen
blir et moment i en totalvurdering av rettsstriden. Oppslagene vedrorende A var sterke og unedig
identifiserende.

Nar avisen gjengir andres mistanker, far den et selvstendig strafferettslig ansvar - som
hovedmann - for 4 bringe ut beskyldningene. Ingen EMD-avgjorelse behandler kilde og referent
forskjellig. I dette tilfelie ble det ikke gjengitt fra bokettersynsrapporten, som avisen ikke hadde.
Uansett ville det vaert prinsipielt galt 4 gjengi fra en bokettersynsrapport, som inneholder rent
forelopige vurderinger. Og hvis det er referert fra denne, er referatet galt.

Nér det gjelder aktsomhetskravet, er det ingen uoverensstemmelse mellom det som folger av
norsk rett, jT. straffelovens § 249 nr. 3, og EMDs avgjerelser, som legger vekt pd journalistens «
good faith », og om det er opptradt i samsvar med presseetiske prinsipper. Nordlandspostens
fremgangsmaéte overfor A var under enhver kritikk. Han var ingen offentlig person pd linje med
fremstdende politikere, selv om han lokalt var ganske godt kjent. As eget forhold er ikke relevant for
vurderingen av avisens fremferd. Det var dessuten lite & bebreide A, 1 hoyden noen uneyaktigheter,

A ble riktignok gitt anledning til & uttale seg, men ogsa pa dette punkt er det grunn til & reise
sterk kritikk mot avisen. A skulle ha vaert gitt adgang til & kommentere hvert enkelt punkt i
reportasjene.

En samlet vurdering leder til at Nordlandsposten og journalistene har opptradt rettsstridig, shik at
grunnlaget for mortifikasjon og oppreisning er til stede.

Niér sa er tilfellet, er det klare utgangspunkt i rettspraksis at oppreisning skal gis. Hvis ikke A gis
oppreisning i denne saken, naermer det seg en fornarmelse av ham. A var ikke selv skyld i
oppslagene, som pé massiv mate hengte ham ut for offentligheten.

Domsgrunnene er tilstrekkelige. Lagmannsrettens flertalf viser til herredsrettens dom. Nar
flertallet i det vesentlige slutter seg til herredsretten
Side 771
« m.h.t. rettsstridighet og kravet om mortifikasjon » mé dette ogsa forstas slik at flertallet slutter seg
ti og viser til herredsrettens tolkning av de omstridte utsagn. Tolker man utsagnene 8-18 1
sammenheng, er det beskyldninger om skatteunndragelse, dvs. straffbare handlinger, det hele dreier
seg om.

A har lagt ned shik pastand:

Sak nr, 2000/1443
. Anken forkastes

2. De ankende parter tilpliktes in solidum 4 betale As saksomkostninger for Heyesterett med
tillegg for lovens morarente regnet fra forkynnelsen av Hoyesteretts kjennelse.

Stk nr. 200071551

1. Nordlandsposten AS, @ivind Holthe, Ole Johnny Restvold og Jo Petter Furuhovde demmes
in selidum til & betale oppreisning 11l A med et belep fastsatt etter Hoyesteretts skjonn,
oppad begrenset til kr 200.000,-.

2. Nordlandsposten AS, @ivind Holthe, Ole Johnny Restvold og Jo Petter Furuhovde tilpliktes
in solidum 4 betale As saksomkostninger for Hayesterett med tillegg for lovens morarente
regnet fra forkynnelsen av Heyesteretts dom. »

Jeg er kommet il at anken over avgjerelsen av mortifikasjonskravet ma tas til felge, mens anken
over oppreisningskravet ikke forer frem.

Jeg nevner innledningsvis at mortifikasjonsseksmal falger reglene i straffeprosessloven, og at
Hayesterett er bundet av det faktum flertaliet 1 lagmannsretten har funnet bevist. Anken over
oppreisningsavgjerelsen folger reglene 1 tvistemalsloven, jf. straffeprosesslovens § 435. I denne sak
gielder anken utelukkende reftsanvendelsen, og Heyesterett er derfor ogsa her bundet av



HR-2000-1443 - Rt-2002-764 (162-2002) <noscript>NCIT: 33:13</noscript> Page 8 of 12

bevisbedegmmelsen 1 lagmannsretten.

For jeg gir inn 1 en bedemmelse av om de omstridte utsagn kan mortifiseres, {inner jeg grunn til
& se nazrmere pd hvordan utsagnene bar forstas. In slik tolkning Hgger innenfor rettsanvendelsen, jf.
Rt-1988-109 . Jeg nevner forst at sakens parter er enige om at de elleve utsagn inneholder
beskyldninger som er egnet til 4 skade As gode navn og rykte, og at det sa langt foreligger en
overtredelse av straffefovens § 247, Jeg er enig i dette. Men partene har vidt forskjellige syn pa
tolkningen av utsagnene, i det A mener at samtlige inncholder beskyldninger om straffbare forhold,
fortrinnsvis skatteunndragelse, mens Nordlandsposten m fl. - med en viss reservasjon for utsagn nr.,
17 - ikke oppfatter beskyldningene slik.

Ved tolkningen er det etter min mening nedvendig 4 se utsagnene 1 sammenheng med
reportasjene som helhet, ogsé de syv utsagn som en enstemmig lagmannsrett ikke fant grunnlag for &
mortifisere. Disse utsagn, som ble offentliggiort 21. november 1997, synes i all hovedsak & rette seg
mot skatteunndragelser som skal vaere begétt av ansvarlige personer i X. Det fremgér tydelig av
artiklene at oppslaget bygger pa en bokettersynsrapport fra fylkesskattekontoret. Lederen i klubben
uttaler ogsa til avisen at han godtar fylkesskatiekontorets krav pa arbeidsgiveravgift. Det er i
oppslaget videre referert mistanke om at penger fra « klubbkassa er brukt pa uloviig vis ».

1 oppslaget 25. november er oppmerksomheten rettet mot A, Det
Side 772
refereres at styret mistenker ham for « ekonomisk snusk ». Det nevnes at han skal ha « trikset til seg
mellom 150.000 og 200.000 kroner de siste &rene », 0g at styret mener at A 1 1996 har levert « falske
og fiktive bilag ». Det fremgér ogsd av reportasjen at A er kontaktet for eventuelt 4 kommentere
oppslaget, men at han velger ikke & kommentere dette.

I en kommentarartikkel samme dag skriver en av de journalistene som er part 1 saken, om «
ukulturen » 1 klubben, som skal ha vart noen ar. Han skriver blant annet: « Hvis det er slik at det har
foregatt ulovligheter i mange ar ... ». [ artikkelen begrunnes ogsé hvorfor avisen offentliggjer
mistanke mot A. Det pekes péd at man ikke vil bidra til at mistanke hefter ved andre tilfeldige
personer i X, og As fremtredende posisjon lokalt og sentralt i Norges Handballforbund fremheves.
Artikkelen avsluttes slik: « Derfor mener vi det er var plikt & informere om at han nd mistenkes for
akonomisk slurv. »

Dagen etter - den 26. november - kom beskyldningene i utsagn nr. 17 om at « styret mener de
sitter pa bevis for at A har begatt grovt underslag fra klubben, dette ved 4 ha levert falske og fiktive
bilag ». Likedan refereres en mistanke om at tillitsvalgte i klubben direkte eller indirekte kan ha
bistatt A. Det opplyses at forholdet « rundt lenn og godtgjeringer » var anmeldt til politiet.

I samme artikkel er ogsd referert - for sa vidt gjelder mulig bistand fra revisorkyndige
tillitsvalgte eller hjelpere - at styret i klubben ikke vil trekke konklusjoner, men lar « lovens lange
arm gripe tak i problemet ».

Ndér reportasiene leses 1 sammenheng, er det etter min mening grunn til 4 feste seg ved at det er
uttrykk som « snusk », « ukultur », « triksing », « uregelmessigheter » og « slurv » som dominerer. 1
reportasjen 21. november, som inneholdt de syv utsagn som ikke ble mortifisert, skrives det om
inntekt pa flere hundre tusen kroner som er unndratt beskatning. Men artikkelen knytter seg her ikke
til As navn, og inneholder en reservasjon: « Det er pé ingen mate avklart om det har foregtt noe
ulovlig 1 X. » Jeg viser ogsa til en tilsvarende reservasjon gjengitt 1 kommentarartikkelen av 25.
november. Det er videre grunn til 4 {este seg ved at avisen, 1alifall 1 de utsagn som knytter seg
direkte til As person, begrenser seg til 4 referere mistanker fra styret eller styrets leder. Det eneste
utsagn som etter min mening ligger meget nzer en beskyldning om straffbare forhold, er utsagn nr.
17, Men uttrykkene « grovt underslag » og « falske bilag » kan her ikke leses i juridisk-teknisk
betydning. Uttrykkene mé leses i sammenheng med alle de evrige reportasjer. Da blir
beskyldningens karakter mer tvilsom. Var sak ligger her annerledes an enn saken Constantinescu
mot Romania, jf. EMDs dom av 27. juni 2000 { EMD-~1995-28871 ), der Constantinescu ved den
nasjonale domstol var demt for i pressen 4 ha erekrenket flere navngitte laerere ved reservasjonslost
a kalle dem underslagere og begrunne det med at de var 1 besittelse av en pengesum som tilherte
fagforeningen. [ intervjuet tilfoyde han at disse fagforeningsfiendtlige handlinger var « overlagte”- «



HR-2000-1443 - Rt-2002-764 (162-2002) <noscript>NCIT: 33:13</noscript> Page 9of 12

préméditées » 1 den offisielle franske versjon av EMDs dom. EMD kom til at artikkel 10 ikke var
krenket.

Jeg gér sd over il dreftelsen av om det var rettslig adgang for lagmannsretten til 4 mortifisere de
elleve utsagnene slik de etter min mening fremstar for avisens lesere. Jeg nevner forst at da
beskyldningene ble fremsatt hosten 1997, var EMK og andre folkerettslige forpliktelser
Side 773
gitt en styrket stilling 1 forhold til den norske straffelov, jf. straffelovens § 1 annet ledd som ble
vedtatt 1 juli 1996. Jeg nevner videre at det er ingen tvil om, og for lengst fastslitt av EMD, at
mortifikasjon kan vaere et inngrep 1 ytringsfriheten som strider mot artikkel 10. Etter artikkel 10 nr. 2
krever inngrepet en tungtveiende begrunnelse - det ma vare nedvendig 1 et demokratisk samfunn «
for & verne andres omdemme », som er det aktuelle alternativ her. Og EMD har sett seg berettiget til
& konstatere brudd pé artikkel 10 hvis begrunnelsen for et inngrep 1 ytringsiriheten ikke anses
tilfredsstillende. EMD prover om begrunnelsen er « relevant and sufficient », jf. for eksempel dom
av 29. mars 2001 ( EMD-1997-38432 } i saken Thoma mot Luxembourg avsnitt 49.

Selv om lagmannsrettens flertalls domsgrunner i var sak bade er mangelfulle og noe uklare, gir
etfer min mening domsgrunnenc sammenholdt med de deler av herredsrettens dom som de antas &
vise til, et tilstrekkelig grunnlag for & ta stilling til om mortifikasjonen kan forsvares i forhold til
EMK artikkel 10 og hensynet til ytringsfriheten. Etter tradisjonell norsk rett er problemstiliingen om
beskyldningene er rettsstridige etter straffelovens § 247. Jeg skyter her inn at nar den samlede
lagmannsrett uttaler al menneskerettskonvensjonene bare far virkning som norsk lov og endog over
norsk lov, jf. inkorporeringsloven av 21. mai 1999 § 2 og § 3, dersom « det tolkningsresultat som
folger av EMK fremstér som rimelig klart », og 1 den forbindelse viser til plenumsdommen i Rt~
2000-996 , sa beror dette pd en misforstielse. Jeg finner det tilstrekkelig her 4 vise til det som uttales
i plenumsdommen av 3. mai 2002 i sak nr. 2001/1527 avsnitt 3 side 9 ( HR-2001-1527-b ) om en
tilsvarende misforstaelse.

1 den avveining som mé foretas 1 forhold til artikkel 10, ber utgangspunkt tas i pressens
grunnleggende funksjon i et demokratisk samfunn, bade som sentral utever av yiringsfriheten og
som den viktigste arena for andres bruk av denne frihet. Det inngér i pressens rolle 4 avslare
maktmisbruk, ulovligheter og uhederligheter 1 forste rekke hos representanter for samfunnsmessige
institusjoner og organisasjoner, offentlige si vel som private. Den skal - som det uttrykkes i flere
avgjerelser av EMD - vaere « a public watchdog ». Men denne rolle ma balanseres mot hensynet il
personvernet, derunder enkelimenneskers omdemme, som ogsa er en anerkjent menneskerettighet, jf.
EMK artikkel 10 nr. 2 - vern av omdemmet - og FN-konvensjonen om sivile og politiske rettigheter
artikkel 17 nr. 1. Pressens ytringsfrihet kan ogsé métte avveies mot den sdkalte uskyldspresumsjonen
i EMK artikkel 6 nr. 2 om at enhver som blir siktet for en straftbar handling, skal antas uskyldig
inntil skyld er bevist etter loven.

Ved den konkrete avveining i denne sak vil jeg forst fremheve at de forhold Nordlandsposten
behandlet i sine reportasjer over tre dager i november 1997, var av betydelig offentlig interesse. De
gkonomiske forhold i frivillige organisasjoner, derunder idrettsklubber, er et tema som det generelt
kan veere grunn til 4 rette sakelyset mot. Og nar det spesielt gjelder X, er det ubestridt at den
sportslige suksess klubben hadde midt p4 1990-tallet, og som toppet seg med europacup-deltakelse, i
stor utstrekning var basert pd ekonomiske bidrag fra frivillig innsats - dugnadsarbeid - i X og p#
sponsorstette fra det lokale naeringsliv. @konomiforvaltningen i klubben var sdledes 1 hoy grad et
spersmal som interesserte
Side 774
folk i Bode og regionen for gvrig. Selv om vi ikke befinner oss pa omradet for de utpreget politiske
meningsytringer, men snarere innenfor de klassiske injurier, sd har de spersmél som avisen tok opp,
betydning for et refativt stort lokalsamfunn. Det er ingen tvil om at det var berettiget av avisen 4
undersgke naermere de opplysninger den hadde mottatt om ekonomiske uregelmessigheter i
idrettsklubben, og skrive om disse.

o

Jeg kan heller ikke se at avisen kunne unngd 4 komme inn pé enkeltpersoners, ikke minst
trenerens, ansvar. Som tidligere nevnt var A en sterkt offentlig profilert person i Bodedistriktet, og
hans navn ble naturlig nok knyttet til den sportslige fremgang. Han hadde ogsa styreverv i Norges



HR-2000-1443 - Rt-2002-764 (162-2002) <noscript>NCIT: 33:13</noscript> Page 10 of 12

Handballforbund. Nér avisen satt med opplysninger om at klubbens utbetalinger til A sto sentralt i
kritikken mot ekonomiforvaltningen, hadde avisen god grunn til 4 rette sekelyset mot ham.

Sentralt 1 min bedemmelse sé langt av avisens opptreden, stir ogsa det forhold at grunnlaget for
den undersekende journalistikk var fylkesskattekontorets boketiersynsrapport. Det er omtvistet
mellom partene om Nordlandsposten hadde rapporten tilgiengelig eller kjente denne fullt ut. Men det
avgjerende ma veere at avisen var klar over at rapporten foreld, at den pé flere punkter var kritisk til
klubbens gkonomistyring, og at flere av disse punkter knyttet seg til As godtgjerelse. A har for
Heyesterett anfert at en bokettersynsrapport er rent forelapig og pa ingen méte betyr at en
ligningssak er igangsatt. Det var derfor prinsipielt uriktig & bygge reportasjen pa denne. Jeg kan ikke
vaere enig i dette synspunkt. For avisen har rapporten med rette fremstatt i det minste sony en
autoritativ bekrefielse pa at noe kunne veere alvorlig galt med ekonomiforvaltningen 1 klubben, jf. for
sa vidt betydningen av at Bladet Tromse bygget pé en offentlig seifangstinspekters rapport i EMDs
avgjerelse i saken Tromse mot Norge, se dommens avsnitt 68 { EMD-1993-21980 ).

Ved vurderingen av avisens aktsomhet og presseetiske fremferd, legger jeg ogsa vekt pd at
reportasjene som tidligere nevnt er preget av at det tas nadvendige forbehold om riktigheten av de
mistanker som styrerepresentanter formidler til avisen, og at avisen gir en etter min mening
tilfredsstillende begrunnelse for hvorfor den finner det nedvendig & trekke As navn inn i saken. Jeg
minner om at en enstemmig lagmannsrett la til grunn at A ikke kunne kreve utsagnene nr. 1-7
mortifisert, og at reportasjen 21. november 1997 sénn sett var berettiget. Slik jeg ser det, var den
videre utvikling av saken i reportasjene 25. og 26. november en naturlig oppfelgning fra avisens
side.

Etter mitt syn har Nordlandsposten sa langt opptradt « in good faith in order to provide accurate
and reliable information in accordance with the ethics of jounalism », jf. blant andre EMDs dom av
7. mai 2002 ( EMD-1999-46311 ) i saken McVicar mot United Kingdom avsnitt 73, med videre
henvisning til Tromsesaken avsnitt 65.

Etter EMDs praksis inngér beskyldningens karakter, derunder dens grovhet, som et viktig
moment 1 avveiningen av om hensynet til personvernet tillater inngrep 1 ytringsfriheten. I en rekke
avgjerelser fremgéar det at domstolen baserer seg pa et skille mellom « value judgments » og «
factual statements », jf. for eksempel Bratholmdommen ( EMD-1993-23118 ) avsnitt 49 og 50 og
Tromsedommen avsnitt 66 med videre henvisning til den grunnleggende dom av 8. juli 1986 i saken
Lingens mot @sterrike ( EMD-1982-9815 ), se avsnitt
Side 775
46. Det {plger av denne sondring at verdivurderinger ikke kan vare gjenstand for sannhetsbevis i
motsetning til uttalelser av faktisk karakter. Det er samtidig pa det rene at denne sondring ikke faller
sammen med skillet i norsk rett mellom ubestemte beskyldninger som utelukkende rammes av
straffelovens § 246, og som ikke kan mortifiseres, og beskyldninger som ogsd rammes av § 247 og
derfor kan mortifiseres ndr sannhetsbevis ikke er fart, jf. for eksempel Bratholm og Nordén i Jussens
Venner nr. 4/2001 side 254. Dette folger direkte av EMDs avgjarelse | Bratholmsaken. EMD trakk i
den saken en videre grense for « value judgments » enn Heyesterett. Eksempelvis ble en beskyidning
om at Bratholms politivoldsrapport var « a pure misinformation intended to harm the police », av
EMD - i motsetning til Heyesterett - ansett som en verdivurdering som det ikke kunne fores
sannhetsbevis for.

Etter EMDs praksis er det ikke slik at beskyldninger som klassifiseres som « value judgments »,
ubetinget vernes av ytringsfriheten. Som det heter i for eksempel dommen av 24, februar 1997 i
saken de Haes and Gijsels mot Belgia { EMD-1992-19983 ) avsnitt 47, kan en slik yiring « be
excessive, particular in the absence of any factual basis ». Selv verdivurderinger mé altsa ha en viss
forankring i objektive fakia.

I vir sak er det sterk uenighet mellom partene om de elleve omstridte utsagn er uttrykk for «
value judgments » eller « factual statements ». Nar reportasjene leses i sammenheng, star det for meg
som klart at disse i forste rekke gir uttrykk for at det var en ekonomisk ukultur - en « snuskekultur »
- 1 klubben den gang, og at A sto sentralt i denne. I den grad det er snakk om ulovligheter tas de
nedvendige forbehold, og 1 det alt vesentlige fremgdr at det er styrets mistanker som refereres. Jeg
viser til hva jeg tidligere har uttalt om dette. Utsagn nr. 17 skiller seg ikke fra de andre utsagn p4



HR-2000-1443 - Rt-2002-764 (162-2002) <noscript>NCIT: 33:13</noscript> Page 11 of 12

disse punkter, men forst og fremst ved at det brukes uttrykket « grovt underslag » sammen med «
falske og fiktive bilag ». Men ogsa dette utsagn md leses i sammenheng med de forbehold som er
tatt, ikke minst 1 den kommentarartikkel som avisen brakte dagen for.

Etter min mening inneholder samtlige utsagn klare elementer av verdivurderinger, men ogs
elementer av mer faktisk karakter som for eksempel at A mistenkes for 4 ha benytiet falske og fiktive
bilag, jf. utsagn nr. 13, og at han trolig mistenkes for & ha brukt mye av klubbens kostnadsdekning til
eget forbruk, jf. utsagn nr. 14. Jeg nevner 1 denne forbindelse at A har krevet mortifisert relativt
uspesifiserte og generelle beskyldninger, mens rent konkrete anfarsler i artikkelen av 25. november
vedrarende kjoregodigjerelse, kjop av sportsutstyr, representasjon, hjemmekontor, telefon og aviser,
som alle antyder uloviigheter, ikke kreves mortifisert. Dette bidrar til 4 underbygge preget av
verdivurderinger i de utsagn som kreves mortifisert.

Etter min mening ma kravet til faktisk, bevismessig belegg for krenkende utsagn avhenge -
foruten av grovheten av beskyldningen - av graden av verdivurderinger (value judgments) i disse. Jo
mer konkrete og presise beskyldningene er, jo mer ma kreves av objektivt faktisk belegg.

Spersmélet blir s& hvilken forankring de omstridte beskyldninger hadde i faktiske forhold. Jeg
viser her forst til hva jeg tidligere har fremhevet om at reportasjene bygger pd opplysninger fra
fylkesskattekontorets bokettersynsrapport. Videre er det min oppfatning at A i betydelig
Side 776
grad selv ma bare ansvaret for at sekelyset ble rettet mot hans ekonomiske disposisjoner. Gjennom
henvisning til herredsrettens dom har lagmannsretten lagt til grunn at As trenerkontrakt matte forstds
slik at han hvert kvartal skuile levere dokumentasjon for de utgifter han krevet refusjon for. Denne
plikten til dokumentasjon oppfylte han ikke, men leverte bilag forst ved drets slutt, noe som medforte
at styret 1 september 1995 for en periode stanset utbetfalingene. As unnlatelse av 4 levere kvartalsvis
dokumentasjon fortsatte imidlertid. Lagmannsrettens flertall slutier seg til herredsrettens kritikk av
As handlemate pa dette punkt. Herredsretten uttalte blant annet (dommen side 50): « Nér dette ikke
ble gjort, satte A bade arbeidsgiver og regnskapsforer i en vanskelig situasjon.» Endelig nevner jeg
at A har innremmet « enkelte uregelmessigheter », som det heter i herredsrettens dom. Det er i
dommen referert syv slike innremmelser. Et par av dem er ctter mitt syn ganske alvorlige. Han har
séledes mottatt dobbel diettgodtgjerelse for 21 dager i perioden 1994-1997, fordi han - i falge egen
forklaring - hadde oppdrag for X og Norges Handballforbund samtidig. Han har da i noen tilfeller
sendt regning til begge oppdragsgivere for samme dager, fordi han har « blandet .. sammen enkelte
av dagene ». Videre har han innremmet i 26 tilfeller 4 ha mottatt full kostgodtgjerelse samtidig som
han har fatt dekket representasjonsbespisning.

Jeg ser det slik at As egen opptreden, selv om den ikke i detalj var kjent for avisen da
reportasjene ble til, forklarer at han ble undergitt en kritisk granskning bade internt i klubben og av
skattemyndighetene, og etter hvert av avisen gjennom de artikler som ble offentliggjort. Samlet sett
har Nordlandsposten etter min mening pavist at det - i lys av de krav EMD synes 4 stille - var et
tilstrekkelig faktisk belegg for de utsagn som er krevet mortifisert. Jeg mener ogsé - om enn under
noen tvil - at det faktiske grunnlag som foreld, var tilstrekkelig til & berettige utsagn nr. 17, slik jeg
tidligere har ment at dette ma forstés,

Foranlediget av partenes prosedyre, vil jeg avslutningsvis knytte noen bemerkninger til
betydningen av ytringenes form. I flere avgjorelser understreker EMD at artikkel 10 « protects not
only the substance of the ideas and information expressed, but also the form in which they are
conveyed », jf. for eksempel de Haes and Gijsels mot Belgia ( EMD-1992-19983 ) avsnitt 48. Jeg har
forstatt dette slik at den maten pressen slar opp sine artikler pd, innfallsvinkler og teknikk, er vernet
av ytringsfriheten pa samme méate som innholdet i ytringen. Det samme m4 sies om for eksempel en
aggressiv og polemisk tone i en ytring. Jeg vil likevel anta at det finnes grenser for unedig sarende
og krenkende form, avhengig av omstendighetene i det enkelte tilfellet. Det er derfor ikke irrelevant
a trekke for eksempel formen pa et avisoppslag inn i en draftelse av om artikkel 10 er krenket. EMD
apner for en slik tilnseerming for eksempel i Tromseodommen, ( EMD-1993-21980 ) avsnitt 63. I véar
sak er det imidlertid ingen grunn til & ga inn pd dette spersmal, da Nordlandspostens reportasjer med
de omstridte utsagn etfer min mening ikke har fatt en kritikkverdig form.

Det blir min konklusjon at samtlige elleve utsagn ma anses & ligge innenfor ytringsfriheten, slik



HR-2000-1443 - Rt-2002-764 (162-2002) <noscript>NCIT: 33:13</noscript> Page 12 0of 12

denne er definert 1 EMDs praksis i henhold til EMK artikkel 10. Folgelig skal ingen av utsagnene
mortifiseres. Spgrsmalet om oppreisning har jeg da ikke foranledning til 4 ¢4 inn pa.
Nordlandsposten AS og journalistene ma frifinnes i begge saker.

Side 777

Anken fra Nordlandsposten AS og journalistene har fort frem, mens As anke ikke er gitt
medhold. Saksomkostningsspersmalet skal for begge anker avgjeres etter tvisteméalslovens regler, jf.
straffeprosesslovens § 440 for mortifikasjonskravet og § 435 for oppreisningskravet. A har tapt
mortifikasjonssaken fullstendig og skal etter hovedregelen i tvistemdlslovens § 172 forste ledd, jf.
§ 180 annet ledd, pélegges 4 erstatte Nordlandsposten AS og journalistene sakens omkostninger for
Hoyesterett. As anke 1 oppreisningssaken har vert forgjeves, og han skal her palegges 4 betale
motparten saksomkostninger for Hoyesterett med mindre seerlige omstendigheter tilsier at han bor
fritas for dette. Jeg er kommet til at saksomkostninger for Heyesterett ikke ber tilkjennes i noen av
sakene, jf. tvistemdlstovens § 172 annet ledd, jf. § 180 annet ledd for mortifikasjonssaken, og § 180
forste ledd for oppreisningssaken. Ankene har reist prinsipielle spersmal som var felles for
mortifikasjons- og oppreisningskravet, og som det var grunn til 4 bringe inn for Heyesterett ti
avgjorelse. Jeg peker ogsé pi at det pa dette rettsomradet har vaert en vesentlig rettsutvikling i de
senere ar, og at det derfor md ha veert vanskelig for partene & bedemme sine rettslige posisjoner.

For herredsretten og lagmannsretien ble mortifikasjons- og oppreisningskravet behandlet i én
sak, og her skal omkostningene fastsettes for hver instans ut fra det samlede resultat. Ogsé for
herredsretten og lagmannsretten ber hver part bare sine omkostninger,

Jeg stemmer for denne dom:

I mortifikasjonssaken:

Nordlandsposten AS, @ivind Holthe, Ole Johnny Restvold og Jo Petter Furuhovde frifinnes.
I oppreisningssaken:

Nordlandsposten AS, @ivind Holthe, Ole Johnny Restvold og Jo Petter Furuhovde frifinnes.
I begge saker:

Saksomkostninger titkjennes ikke for noen instans.

Dommer Gjelstad: Jeg er 1 det vesentlige og 1 resultatet enig med forstvoterende.
Dommer Coward: Likesa.

Kst.dommer Zimmer: Likesa.

Dommer Schei: Likesa.

Etter stemmegivningen avsa Heyesterett denne
dom:

I mortifikasjonssaken:
Nordlandsposten AS, @ivind Holthe, Qle Johnny Restvold og Jo Petter Furuhovde frifinnes.

[ oppreisningssaken:
Nordlandsposten AS, Oivind Holthe, Ole Johnny Rostvold og Jo Petter Furuhovde frifinnes.

[ begge saker:

Saksomkostninger tilkjennes ikke for noen instans.

Sist oppdatert 1. april 2009



