HR-2003-233-a - Rt-2003-1190 <noscript>NCIT: 27:13</noscript> Page 1 of 15

HR-2003-233-a - Rt-2003-1190

INSTANS: Heoyesterett - Dom.

DATO: 2003-09-19

DOKNR/PUBLISERT: HR-2003-233-a - Rt-2003-1190
STIKKORD: Strafferett. Arekrenkelser. Oppreisning.

SAMMENDRAG: Saken gjaldt krav om oppreisning etter erekrenkelse, jf

skadeserstatningsloven § 3-6. Hoyesterett fant at reportasjer om en
advokats arbeide i en stiftelse var &rekrenkende, jf straffeloven § 246 og
§ 247. Uttalelsene var likevel vernet av EMK art 10. Saken var av meget
stor offentlig interesse, og journalisten kunne ikke i vesentlig grad
bebreides for sitt arbeid.

SAKSGANG: Oslo byrett Nr 98-02286 A/23 - Borgarting lagmannsrett LB-2000-2981

A/02 og LB-2000-2982 A/02 - Hoyesterett HR-2003-233 , sivil sak, anke.

PARTER: I. TV 2 AS, Arne A. Jensen, Bjarne Berg (advokat Cato Schigtz) mot A

(advokat Per Danielsen). II. A (advokat Per Danielsen) mot TV 2 AS
(advokat Cato Schietz).

FORFATTER: Tjomsland, Flock, Stabel, Skoghey, Schei.

(1

2)
&)

(4)

)

Dommer Tjomsland: Saken gjelder krav om oppreisning etter skadeserstatningsloven § 3-6
fra A mot TV 2 AS. A mener at det i TV 2-nyhetene den 9. desember 1997, i et oppslag pa
tekst-tv samme dag og i et nyhetsinnslag den 10. desember 1997 ble framsatt erekrenkende
beskyldninger mot ham i forbindelse med hans arbeid for minnefondet etter avdode
utenriksminister Johan Jergen Holst.

Sakens bakgrunn kan oppsummeres slik:

Etter tidligere utenriksminister Johan Jergen Holsts ded den 13. januar 1994 ble det fra flere
hold fremsatt enske om a opprette et fond til Johan Jergen Holsts minne, og tanken var at
fondet skulle arbeide til beste for barn og ungdom i Midt-@sten. Bakgrunnen var Holsts bidrag
og engasjement i forbindelse med den sakalte « Oslo-avtalen » mellom Israel og Palestina,
Ukebladet Se og Hor gjorde tanken om et minnefond kjent for offentligheten ved & foresla en
innsamlingsaksjon.

Det ble 1 februar og mars 1994 holdt meter mellom flere av Johan Jergen Holsts barn, hans
enke Marianne Heiberg, hans bror Paal Holst og A, som gjennom en drrekke hadde vert en
nar venn av Johan Jorgen Holst. Det var enighet om at det skulle etableres en stiftelse, og
advokatfirmaet Lyng & Co DA v/ advokat A fikk oppdraget med 4 bist4 med de juridiske og
praktiske spersmal i forbindelse med stiftelsen. Arbeidet med & sette stiftelsen i gang ble i
hovedsak utfert av A. Paal Holst ble valgt til styreformann pé stiftelsesmetet, som forst fant
sted den 11. juli 1994. A ble - sammen med flere av Johan Jergen Holsts barn og ektefelle -
valgt til medlem av styret.

Fra hesten 1994 var det advokat Preben Aas i advokatfirmaet Lyng som utforte
forretningsfererfunksjonene, mens det var to andre partnere i advokatfirmaet som anviste
utbetalingene fra fondet. Det ble ikke holdt styremeter i Minnefondet for i januar 1995. Frem
til da hadde stiftelsen i hovedsak vert ledet av A og Paal Holst.



HR-2003-233-a - Rt-2003-1190 <noscript>NCIT: 27:13</noscript> Page 2 of 15

(6)

(7)

(8)

%)

(10)

(I

A nedla en betydelig arbeidsinnsats for fondet i 1994 blant annet med forberedelse av en
innsamlingsaksjon for utbygging av et fotballstadion i Gaza. Det var planlagt en TV-aksjon i
NRK som skulle gjennomferes under fotball-VM 1 USA. Det var forventet at denne
kampanjen skulle innbringe et meget stort belep. VG og NRK-sporten ble engasjert i
prosjektet. Dette ble imidlertid - pa grunn av forhold som 18 utenfor Minnefondets
herredemme - ikke gjennomfort. Den feilsldtie TV-aksjonen hadde padratt stiftelsen utgifter pa
100.000 kroner til bankgiroblanketter. A forsekte & fi denne regningen dekket av
Fotballforbundet, men dette lyktes ikke. Det var ogsd palept 150.000 kroner i utlegg til
prosjektering av anlegget i Gaza. Det hadde vaert ansett som meget viktig 4 ha et konkret
prosjekt 4 vise til i forbindelse med innsamiingsaksjonen. Meningen hadde vert at disse
omkostningene skulle dekkes av utenforstdende bidragsytere utenfor de innsamlede midler. A
gjorde store anstrengelser for 4 fi detie til, men det lyktes ikke & oppnd annet enn en
kassekreditt for belepet i DnB. Begge disse regninger ble derfor dekket av fondet. En
innringningskonkurranse under fotball-VM i samarbeid med NRK og Telenor ble gjennomfart
og ga ca. 500.000 kroner 1 inntekt til Minnefondet. Det ble 1 1994 samlet inn til sammen ca.
860.000 kroner.

A hadde 1 1994 belastet fondet med honorar og dekning av utgifter, totalt 177.451 kroner,
hvorav 40.000 kroner gjaldt utlegg. Sammen med kravene fra de ovrige advokater i
advokatfirmaet Lyng utgjorde kravet totalt 278.301 kroner. Dette ble behandlet i styremate
den 23, januar 1995, Ctter 4 ha bedt om en naermere redegjorelse, idet belopene var utbetalt
uten formell forutgdende styregodkjennelse, ble kravene igjen behandlet i styremste den 7.
mars 1995. Vedrerende As krav er det protokollert at hans avlenning ikke var tilstrekkelig
klarert innen styret, og at enkelte hadde trodd at hans arbeide var pé frivillig basis.

Den 5. april 1995 hadde advokat Jon Lyng et mete med A, hvoretter A reduserte sitt krav fra
177.431 kroner til 109.062 kroner. A mente seg ikke forpliktet til en slik reduksjon, idet hans
noterte timetall kun utgjorde en liten del av det antall timer han hadde arbeidet for fondet. De
evrige advokater I advokatfirmaet Lyng som hadde arbeidet for fondet, reduserte sitt salar fra
i alt 65.800 kroner til 46.000 kroner. I styremete den 22, mai 1995 ble det korrigerte
regnskapet godkjent og vedtatt oversendt Fylkesmannen i Oslo og Akershus.

Pengebruken i Minnefondet ble den 19. juli 1995 gjenstand for kritisk omtale i en reportasje i
Aftenposten. Her gikk Paal Holst ut med kritikk mot A som denne besvarte. Minnefondet
fremsatte kort tid etter krav om at utlegg og honorar skulle tilbakefores til fondet fra
advokatfirmaet. En av partnerne i advokatfirmaet Lyng ble satt til & gjennomga saken. Hans
konklusjon var at det var fare for et erstatningsseksmal mot advokatfirmaet fra fondet, og at A
hadde utvist dérlig profesjonelt handverk. A innhentet en betenkning fra en ekstern advokat
som konkluderte med at det ikke var grunnlag for et slikt ansvar,

[ et selskapsmote den 29. august 1995 fremla advokatfirmact overfor A et forslag til skriftlig
avtale. [folge denne avtalen skulle A fratre som partner og i stedet fortsette samarbeidet i et
kontorfellesskap. A aksepterte ikke vilkarene for kontorfellesskap og sa opp sitt partnerskap
med gyeblikkelig virkning den 30. august 1995, Samme dag, etter mottakelsen av oppsigelsen,
vedtok sefskapsmetet i advokatfirmaet at A skulle ekskluderes, idet det ble uttalt at « A har
krenket selskapsforholdet vesentlig ved mislighold, og tungtveiende grunner tilsier utelukkelse
».

Jeg innskyter at A den 14. august 1998 gikk til voldgiftssak mot advokatfirmaet Lyng. I den
senere voldgiftsdom av 22. mars 1999 ble eksklusjonsvedtaket funnet uberettiget, og
advokaifirmaet ble demt til & betale A hans tilgodehavende i firmaet, samt saksomkostninger.
Voldgiftsretten mente at de gvrige partneres reaksjon pd As hindtering av Minnefondet var en
overreaksjon pa enkelle kritikkverdige forhold - vesentlig av formell karakter - og « en
overdrevent engstelig vurdering av medicoppslagene og Minnefondets krav ».



HR-2003-233-a - Rt-2003-1190 <noscript>NCIT: 27:13</noscript> Page 3 of 15

(12) I styremeote den 14. september 1995, etter at A hadde trukket seg som styremedlem 1 fondet,
ble det truffet felgende vedtak:

« Styret konstaterte at man fortsatt ikke har mottatt endelige bekreftelser pa de
midier som er lovet refundert fondet fra flere bidragsytere. Styret er videre av den
oppfatning at A har hevet honorarer fra fondet 1 1994 som ikke er klarert med styret.

A gis derfor en frist pa 14 dager fra dags dato til & fremskaffe i alt kr 359.000,-, og
dersom disse midler ikke er kreditert fondet innen denne dato har Paal Holst og Johan
Jorgen Holst jr. 1 fellesskap fullmakt til & utta forliksklage mot A, »

(13) A ble orientert om styrets vedtak, men fondet fulgte ikke opp med & fremsette krav mot ham.
Kravet ble forst forfulgt ved uttak av stevning den 3. september 1998. Saken ble - etter at
voldgiftsdommen foreld - hevet etter inngéatt forlik mellom partene. Forliket gikk ut pa at
fondet frafalt kravet mot A og dekket noen av hans saksomkostininger.

(14) Fylkesmannen i Oslo og Akershus reiste hesten 1995 enkelte spersmal til forretningsfereren,
advokatfirmact Lyng, om Minnefondets regnskap for 1994, Det fremgér av fylkesmannens
mappe for Minnefondet at davaerende fylkesmann Kéare Willoch hadde utarbeidet et internt
notat, der det heter:

« Jeg er redd for at det kan oppstd misforstaelser hvis vi bare skriver at vi ikke
har noe 4 bemerke. Kan det vaere noe avgjerende 1 veien for & skrive at vi synes at
honorarutgiftene virker haye i forhold 11l det som er oppnéadd for fondets formal? Vi
kan vel videre skrive at vi ikke kan se at det foreligger feil ved regnskapet, og at det
derfor blir godkjent.

Egentlig er det jo ille at pengene gér til advokater i stedet for til formalet, men vi
ber kanskje ikke gé forlangt i retning av kritisk revisjon. »

(15) et nyttbrev fra fylkesmannen til advokatfirmaet Lyng den 25. januar 1996 heter det:
« Deres brev av 29.11.95 er tatt til etterretning.

Fondets honorarutgifter virker hoye 1 forhold til det som er oppnadd for fondets
formél.

Fylkesmannen kan ikke se at det foreligger feil i regnskapet og regnskapet for
1994, revidert 11.05.95 blir derfor godkjent. »

(16) Holge regnskapene ble det i arene 1994 tit 1996 innsamlet ca. 1 million kroner. Stenader
utbetalt il stiftelsens formal utgjorde til sammen ca. 68.000 kroner, hvorav ca. 13.000 kroner i
1994 og ca. 55.000 kroner i1 1995. 1 tillegg til de midler som fremgikk av regnskapene, hadde
det 1 forbindelse med Norway Cup bliit samlet inn utstyr som var sendt til Gaza. A har opplyst
at verdien av utstyret var ca. 750.000 kroner. Videre ytet Utenriksdepartementet et direkte
bidrag til fondet med 1 million kroner. Det vesentlige av dette belepet er senere benyttet (il
delfinansiering av en minnepark i Midt-@sten som barer Johan Jergen Holsts navn.

(17) Basert pé et tips i november/desember 1997 igangsatte journalist Geran Skaalmo i TV 2
undersekelser vedrarende Johan Jergen Holsts minnefond. Tipset gikk ifelge Skaalmo ut pé at
« det hadde veaert kontroverser i minnefondet og at mye penger hadde havnet hos A ». Skaalmo
giennomgikk Minnefondets mappe hos Fylkesmannen i Oslo og Akershus, herunder
regnskaper og styreprotokoller. Han fant ogséd Willochs interne notat. Han hadde dessuten
telefonsamtaler med Paal Holst, Jon Lyng og Preben Aas.

(18) Den 9. desember 1997 ble A kontaktet av Skaalmo pa telefonen. Siktemalet var a fa et



HR-2003-233-a - Rt-2003-1190 <noscript>NCIT: 27:13</noscript> Page 4 of 15

(19)

(20)

@1

(22)

(23)

(24)

interviu. A lovet & vurdere om han ville medvirke til dette, men avslo senere pa dagen dette.
Samme dag, ca. klokken 15.50, sendte Skaalmo A en telefaks med en fornyet forespersel om
interviu. Faksen anga de problemstillinger som var tenkt tatt opp 1 intervjuet. Den ble ikke
besvart.

Samme kveld, i nyhetssendingen klokken 21.30 - utsatt pd grunn av en hdndballkamp - og i
midnattsnyhetene sendte TV 2 en reportasje om saken. Innslaget kiokken 21.30 ble annonsert 1
pausen 1 handballkampen som et hovedoppslag. Samme dag ble det ogsa inntatt en kort
melding om saken pé tekst-tv. Reportasjen ble fulgt opp den 10. - eller muligens den 11. -
desember med ct mer generelt innslag om kontrollen med stiftelser hvor fylkesmann Kare
Willoch ble intervjuet. Innslaget 1 TV 2 foranlediget at flere aviser hadde oppslag om saken.
VG hadde den 10. desember en kritisk reportasje. Her svarte for @vrig A pa kritikken fra Paal
Holst.

A reiste den 11, mars 1998 sak ved Oslo byrett mot TV 2 AS, daverende ansvarlige redakier
Arne A. Jensen og nyhetsredaktor Bjarne Berg. Han nedla pastand om oppreisning pa grunn av
arekrenkende uitalelser begrenset oppad til 500.000 kroner fra TV 2 AS og til 50.000 kroner
fra Arne A. Jensen og Bjarne Berg. Oslo byrett avsa den 12. juli 2000 dom med slik
domsslutning:

« 1. TV 2 AS dommes til 4 betale oppreisning til A stor kr 100.000.
2. Ame A. Jensen demmes il & betale oppreisning til A stor kr 10.000.
3. Bjarne Berg demmes (il & betale oppreisning til A stor kr 10.000.
4. TV 2 hefter solidarisk for de oppreisningsbelop Arne A. Jensen og Bjarne Berg
demmes til a4 betale,
5. De saksekte dommes in solidum til 4 betale saksoker saksomkostninger i alt kr

156.245,- med tillegg av lovens morarente fra dommens forkynnelse og til betaling
skjer. »

TV 2 AS, Arne A. Jensen og Bjarne Berg paanket dommen til Borgarting lagmannsrett. Anken
gjaldt bevisvurderingen og lovanvendelsen. A innga motanke mot TV 2 AS for sa vidt gjaldt
utmélingen av oppreisningen.

Borgarting lagmannsrett avsa den 16. desember 2002 dom ( LB-2000-2981) med slik
domsslutning:

« 1. TV2 AS betaler oppreisning til A med 200.000 - tohundretusen - kroner.
2. For ovrig stadfestes byrettens dom, domsslutningens punkter 2, 3, 4 og 5.

3. 1 saksomkostninger for lagmannsretten betaler TV 2 AS, Arne A. Jensen og Bjarne
Berg in solidum til A 185.636 - etthundreogéttifemtusensekshundreogtrettiseks -
kroner.

4. Oppfyllelsesfristen for betaling av alle belep er 2 - to - uker fra denne doms
forkynnelse. »

Dommen ble avsagt under dissens, idet én av dommerne stemte for at de ankende parter skulle
frifinnes.

TV 2 AS, Arne A. Jensen og Bjarne Berg har pdanket lagmannsrettens dom til Heyesterett.
Anken gjelder bevigsvurderingen og lovanvendelsen. A har inngitt aksessorisk motanke i
forhold til TV 2 AS nér det gjelder utmalingen av oppreisningsbelopet. Ankemotparten og
seks vitner har avgitt skriftlige forklaringer til bruk for Heyesterett. Jeg nevner i den
forbindelse at de ankende parter har fremlagt en sakkyndig erklering fra generalsekreteer i



HR-2003-233-a - Rt-2003-1190 <noscript>NCIT: 27:13</noscript> Page 5 of 15

(25)

(26)

(27)

(28)

(29)

(30)

Norsk Redakterforening Nils E. Oy, mens ankemotparten har fremlagt sakkyndige erkleringer
fra tidhigere redakter og lerer 1 journalistikk Elnar Seljevold og professor Sigurd Allern. Saken
star i all hovedsak 1 samme stilling som for lagmannsretten.

De ankende parter - TV 2 AS, Arne A. Jensen og Bjarne Berg - har for Heyesterett 1 hovedsak
gjort gjeldende:

Det bestrides ikke at de aktuelle nyhetsinnslagene den 9. desember 1997 inncholdt
arekrenkende beskyldninger mot ankemotparten. Lagmannsrettens flertall har imidlertid tatt
feil nar det er kommet til at utsagnene ikke er vernet av yiringsfriheten etter EMK artikkel 10.
I en rekke avgjorelser fra EMD og i nyere praksis fra Hoyesterett er det slatt fast at det skal
meget sterke grunner til for & ilegge sanksjoner mot et presseorgan som videreformidler
yiringer som er av betydning for 4 belyse et samfunnsmessig problem. De sentrale momenter
som har betydning 1 denne vurderingen, fremgér av avsnitt 44 1 Hoyesteretts dom av 1. juli
2003 (sak 2002/922) ( HR-2002-922-a-A44 ) - Tonsberg Blad.

Meget sterke alimenne interesser tilsa at TV 2 hadde gode grunner til & ta opp spersmaélet om
pengebruken i Minnefondet. Den beskjedne offentlige kontroll det er med stiftelser, og de
uregelmessigheter som hadde funnet sted 1 andre stifielser, tilsa at problemstillingen var av
stor offentlig interesse. I dette tilfellet var det dessuten tale om en heyprofilert humanitaer
stiftelse som bar navnet til en tidligere utenriksminister. Det fremgikk av regnskapet at bare en
liten brekdel av de midler som var innsamlet til fondet, hadde gétt (il de formal fondet skulle
fremme, og fylkesmannen hadde pa denne bakgrunn reist spersmal om pengebruken. Og det
fremgikk av referatet fra styremetet 1 fondet den 14. september 1995 at det ble vurdert & kreve
et meget betydelig belap refundert av A.

Det er heller ikke tvilsomt at ankemotparten mé anses som en offentlig person i kraft av & veere
styremedlem i fondet og dets ansikt utad. Han var i tillegg en offentlig person bade i egenskap
av profilert advokat og pa bakgrunn av sine tidligere sentrale stillinger og politiske verv, A var
da ogsé vel fortrolig med media, og han var ytterst profesjonell t sin hndtering av disse.

Det er det helhetsinntrykket som de aktuelle TV-innslagene gir, som er avgjerende ved
tolkningen av de utsagn som pastds a vaere erekrenkende. Det foiger av rettspraksis at det ma
vises stor varsomhet med & innfortolke beskyldninger - for eksempel om straffbare forhold -
som ikke direkte er uttalt. Reportasjen den 9. desember mé anses som en - korrekt -
videreformidling av det som fremgikk av styrevedtaket den 14. september 1995 og av
opplatningen til styrets formann. De ankende parter erkjenner - som nevnt - at TV-innslagene
inncholder en arekrenkende beskyldning mot ankemotparten. Denne knytter seg til utsagnet
innledningsvis 1 reportasjen den 9. desember om at A har tatt ut « urettmessige » honorarer fra
stiftelsen. Det er imidlertid ikke grunnlag for & hevde at A her beskyldes for straffbare forhold
1 forbindelse med sin hindtering av fondets midler. Om den beskyldningen som fremsettes i
innslaget den 9. desember, bemerkes at den umiddelbart beerer preg av a gielde « factual
statements », men nar innslaget leses i sammenheng, far den en viss karakter av « value
judgment », jf. dommen Rt-2002-764 . Heller ikke reportasjen den 10. desember kan - slik
lagmannsrettens flertall har gjort - tolkes som en beskyldning om at A har begétt straffbare
forhold.

Det kan etter de ankende parters mening ikke rettes kritikk mot det journalistiske hdndverket -
faktainnsamlingen og kildesjekken - som journalist Skaalmo utferte i forkant av TV-
innslagene. Denne aktsomhetsvurderingen - som skal foretas ut fra forholdene pa
publiseringstidspunktet - mé bygge pa en helhetsvurdering av journalistens forhold, og det er
uriktig & legge ensidig vekt pa enkelte elementer, Det fremheves videre at ikke ethvert brudd
pé pressens etiske regler innebarer at reportasjen ikke er vernet av yiringsfriheten. Skaalmo
hadde 1 sitt arbeid med reportasjen forut for kontakien med ankemotparten samtaler med
fylkesmannen, styret i minnefondet, representanter for advokatfirmaet Lyng og han innhentet



HR-2003-233-a - Rt-2003-1190 <noscript>NCIT: 27:13</noscript> Page 6 of 15

(1)

(32)

(33)

(34)

(35)

(36)

dessuten kredittopplysninger om ankemotparten. Denne delen av hans journalistiske arbeide
var forbilledlig, jf. Nils @ys sakkyndige forklaring, og heller ikke lagmannsretten retter pd
dette punkt kritikk mot Skaalmos arbeide. Han bygde reportasjen pa de mest sentrale kilder
som var tilgjengelig. Det kan riktignok oppfaties som en viss uneyaktighet nér det i
introduksjonen kan gis inntrykk av at hele belepet pd 360.000 kroner var tatt ut som honorar
av A, men det fremgdr senere i innslaget at dette belapet ogsd omfattet andre utgifter. Den
formulering som er benyttet, ligger ogsa tett opp til formuleringen i styrevedtaket.

Det bestrides at ankemotparten ikke ble gitt tilstrekkelig anledning til 4 fremkomme med sitt
syn pd beskyldningene for TV-innslagene ble sendt. | vurderingen av hvilke krav som her skal
stilles, er det av betydning at A er en offentlig person med stor erfaring i 4 handtere media.
Han fikk 1 lopet av den 9. desember flere henvendelser fra Skaalmo om 4 bli intervjuet i
forbindelse med konflikten i Minnefondet. Etter at han hadde avslatt dette i en telefonsamtale,
fikk han over telefaks ytterligere en foresparsel. Her er det angitt hvilke problemstillinger som
ville bli tatt opp i intervjuet. Det er ikke bevismessig grunnlag for 4 legge til grunn at
ankemotparten anmodet om 4 fi et par dagers utsettelse for & gjennomgé saksdokumenter som
var arkivert. Dette er for ovrig en anfarsel som ble fremsatt oppsiktsvekkende sent under
saken. Det var et bevisst og feilaktig strategivalg som gjorde at A ikke ga sin versjon av saken
til TV 2. Skaalmo kan heller ikke bebreides for ikke i storre grad & ha redegjort overfor A for
det materiale han hadde skaffet seg om saken. Lagmannsretten stiller pd dette punkt sterre
krav enn det som med rimelighet kan forventes for en reportasje av denne karakter, og den
stiller ogsa starre krav enn det er gjort i noen sak som har veert behandlet av EMD. Det er
grunn til & fremheve at dette ikke var sikalt « gravereportasje », men en sak hvor TV 2 tok
sikte pa & fremlegge begge parters syn pa den konflikten som var oppstatt i Minnefondet.

Reportasjene og de omstridte utsagn hadde etter de ankende parters mening et godt fakiisk
grunnlag i det materiale som foreld pa publiscringstidspunktet. Det er tale om videreformidling
av den kritiske oppfatning som styret 1 Minnefondet hadde gitt uttrykk for ndr det gjaldt
ankemotpartens disposisjoner. Det var pa dette tidspunkt aktuelt for fondet & g4 til seksmél
mot ankemotparten, noe som ogsé senere ble fulgt opp. Den kritikken som var reist fra
revisors side, og sarlig den kritikk som var fremsatt fra ankemotpartens tidligere kollegaer i
advokatfirmaet Lyng, ga et sterkt grunnlag for at beskyldningen hadde et faktisk grunnlag. Det
bestrides at det i TV-innslagene er benyttet en utilberlig form overfor ankemotparten. Det
fremgér for evrig av EMDs praksis at media har en hey grad av frihet ndr det gjelder valg av
uttrykksform, og at ogsd overdrivelser i en viss utstrekning er vernet av ytringsfriheten.

Subsidizrt gjores det gjeldende at det ikke ber idemmes oppreisning selv om vilkéarene for
dette skulle veare til stede. Under enhver omstendighet er oppreisningsbelapet som
lagmannsretten har fastsatt, for hoyt. Det er eventuelt tale om en marginal overtredelse av
ytringsfriheten og ogsd en « lovlig » reportasje ville ha representert en betydelig belastning for
ankemotparten. Det mé ogsé tas hensyn til den evrige mediedekningen, og det er bare den
merbelastningen som TV 2-innslagene innebar, som 1 tilfelle kan kreves erstattet. Det bestrides
ikke at vilkérene for redakteransvar for Jensen og Berg foreligger.

TV 2 AS, Arne A, Jensen og Bjarne Berg har for Hoyesterett nedlagt slik pastand:
« 1. De ankende parter frifinnes.

2. A betaler sakens omkostninger for Hayesterett, med tillegg av lovens
forsinkelsesrente {ra forfall og til betaling skjer. »
Ankemotparten - A - har for Heyesterett sammenfatningsvis anfort:

Ankemotparten nedla et meget omfattende arbeid for Minnefondet. Dette var et arbeid han
pétok seg péa grunn av silt langvarige vennskap og samarbeid med avdede utenriksminister



HR-2003-233-a - Rt-2003-1190 <noscript>NCIT: 27:13</noscript> Page 7 of 15

(37)

(38)

39)

(40)

(41)

(42)

Johan Jergen Holst. Det honoraret han har {ait for sitt arbeid for fondet, er seerdeles
beskjedent, og dekker ikke engang hans andel av fellesomkostningene til advokatfirmaet.
Ankemotparten kan ikke bebreides at den store innsamlingsaksjonen som Minnefondet skulle
arrangere, ikke ble gjennomfert og at fondet 1 den forbindelse ble péfort utgifter. De
beskyldninger som ble gjengitt og uttalt i innslagene 1 TV 2-nyhetene, er meget urettferdige og
rammer ankemotparten pd en helt urimelig mate. At ankemotparten ikke har veert vesentlig a
bebreide 1 sin hindtering av Minnefondet er klart fastslatt 1 voldgiftsdommen.

Det riktige utgangspunktet 1 erekrenkelsessaker er & starte med a foreta en tolkning av de
aktuelle utsagn. Forst deretter kan man ta stilling til om det foreligger en beskyldning i forhold
til straffeloven § 247 og om denne omfattes av ytringsfrihetsbeskyttelsen 1 EMK artikkel 10.

Som tolkingsprinsipp skal man legge til grunn det inntrykk en alminnelig TV-seer far av
innslaget. Det skal foretas en objektiv fortolkning der ogsé ledsagende omstendigheter, blant
annet billedbruken, kommer inn. Det er ikke grunniag for & hevde at EMD bruker andre
tolkningsprinsipper og tolker beskyldninger mer innskrenkende enn det som er tilfellet etter
intern norsk rett.

Det er etter ankemotpartens mening tre beskyldninger som her er fremsatt. Det gjelder
mtroduksjonen il de to reportasjene den 9. desember, innslaget i tekst-tv og innslaget -
kombinert med billedbruken - den 10. desember. Nér det gjelder tolkningen av de aktuelle
utsagn, kan ankemotparten i hovedsak slutte seg til byrettens vurdering. De ankende parter har
erkjent at reportasjenc den 9. desember og innslaget pa tekst-tv inneholder en @rekrenkende
beskyldning mot ankemotparten. Om beskyldningens innhold er det imidlertid ikke enighet.
Nér en beskyldning om urettmessig uttak av penger rettes mot en advokat, er det vanskelig &
forstd det annerledes enn at den naermest pr. definisjon ma oppfattes som en beskyldning om
underslag. Bruken av uttrykket « forsvant » forsterker detle inntrykket, Meldingen pé tekst-tv
mé vurderes for seg, og for dens vedkommende foreligger det ikke noen senere presisering.
Ankemotparten er enig med lagmannsrettens flertali 1 at reportasjen den 10, desember -
kombinert med billedbruken - vil kunne oppfattes som en beskyldning om at han har begétt et
straffbart forhold. Det er tilstrekkelig - for & rammes av straffeloven § 247 - at det insinueres et
mulig straffansvar.

De tre utsagn er alle egnet til 4 skade ankemotpartens « gode navn og rykte » og til & utsette
ham for « tap av den for hans stilling eller neering fornedne tillit », jf. straffeloven § 247.
Spersmélet blir derfor om disse utsagn omfattes av ytringsfrihetsbeskyttelsen 1 EMK artikkel
10.

Det er da forst grunn til 4 sl fast at det her er tale om « factual statements ». De beskyldninger
som er rettet mot ankemotparten, gjelder faktiske forhold som det kan feres sannhetsbevis for.
Det er dels tale om videreformidling av uttalelser fra Paal Holst og fra styrevedtak, men det er
ogsa - og da szerlig for reportasjen den 10, desember - tale om uttalelser for TV 2s egen
regning. Man er ikke her inne pé et omrade hvor det sakalte referatprivilegium kommer til
anvendelse, og ogsd for videreformidlete beskyldninger ma det derfor - som utgangspunkt -
fores sannhetsbevis, Det er etter ankemotpartens mening ikke grunnlag for & hevde at
formidleren i en sak som den foreliggende - i relasjon til EMDs praksis - star i noen vesentlig
annen stilling enn den orgingre yirer. Under enhver omstendighet er kravet til en korrekt
videreformidling av de orginzere kilder ikke oppfylt. Det er sdledes angitt at honoraret som ble
uttatt, var 360.000 kroner og ikke 69.000 kroner. Reportasjene inneholder ogsé ellers
overdrivelser og fortegninger av de faktiske forhold.

Ankemotparten er enig 1 at allmenne interesser tilsa at det var grunn for TV 2 til 4 interessere
seg for pengebruken 1 Minnefondet. Men det var av mindre offentlig interesse & fokusere
reportasjen som et angrep mot ankemotparten. Selv om ankemotparten - i flere henseender -
m4 anses som en kjent person, bar han i denne sammenheng mer betraktes som en



HR-2003-233-a - R1-2003-1190 <noscript>NCIT: 27:13</noscript> Page 8 of 15

(43)

(44)

(45)

(46)

(47)

(48)

(49)

privatperson enn som en offentlig person. Det fremgér av praksis i EMD at det kreves «
special grounds » for at uriktige faktabeskyldninger mot privatpersoner er vernet av
yiringsfriheten.

Det stilles svaert strenge krav ti] journalisten for at han i tilfeller som det foreliggende skal
vaere vernet av ytringsfriheten 1 EMK artikkel 10. Den aktsomhetsnorm som fremgar av
straffeloven § 249 nr. 3, vil ogsé kunne anvendes her, De strenge krav til aktsomhet som her
gielder, fremgar av en rekke avgjorelser av EMD. T dette tilfellet er kravet til kontradiksjon
ikke oppfylt pd forsvarlig méte. Skaalmo kan kritiseres for at han ikke pa ankemotpartens
anmodning opplyste hvilke kilder han hadde veert 1 kontakt med og hvilket skriftlig materiale
han hadde. Ankemotparten kunne i sd fall ha forberedt seg til intervijuet pa en skikkelig méate.
Det er ogsd urimelig at han ikke - etter anmodning - fikk lengre tid til & forberede seg. 1
spersmalet om ankemotparten ba om ytterligere tid til 4 forberede seg, mad TV 2 ha
bevisbyrden for at sd ikke skjedde. Nar det gjelder vurderingen av den behandling
ankemotparten fikk av journalisten, vises det til lagmannsrettens flertall og til den sakkyndige
erklaeringen fra professor Allern. Samlet sett ma ankemotparten sies & ha vaert utsatt fra et
pagaende og urimelig press fra Skaalmos side.

Skaalmo har heller ikke foretatt en tilstrekkelig grundig og kritisk gjennomgang av kildene.
For det forste har han ikke undersekt i Aftenpostens dataarkiv og dermed ikke funnet
reportasjen fra 1995, Den ville gitt ham klare motforestillinger. Skaalmo har heller ikke pi noe
punkt stilt seg kritisk til de beskyldninger som Paal Holst fremsatte. Han burde pé flere
punkter ha stilt Holst kritiske spersmél om fondets handtering av saken, jf. Allerns erklering.
De samtaler han hadde med advokat Aas i advokatfirmaet Lyng, ga ikke et tilstrekkelig
faktagrunnlag til & konstatere at undersekelsesplikten er oppfylt. Det forhold at det var gt
mer enn to ar siden styrevedtaket uten at noe krav mot ankemotparten var fremsaftt, burde gitt
grunnlag for en skeptisk vurdering av kravet,

Den form de krenkende utsagn har, er et sentralt element i helhetsvurderingen. Det kan ikke
veere tvilsomt at innslagene har vart unedig krenkende for ankemotparten. TV 2 kunne
utmerket godt ha fatt frem det som selskapet hevder var formélet med reportasjene, uten i den
grad & henge ut ankemotparten. Det bestrides at kravet til en balansert reportasje her er
oppfylt. Skadevirkningene for den som omtales pé en slik méte som ankemotparten her er
gjort, vil veere meget store.

I den totalvurderingen som skal foretas etter EMK artikkel 10, mé ogsé forholdet til artikkel 8
som verner privatlivets fied, trekkes inn som et moment. Det vises til artikkel av Bjernar
Borvik 1 TTR-2003-side 246 flg.

TV 2 er pélagt 4 betale et beskjedent oppreisningsbelep, og reaksjonens storrelse reiser ikke
problem 1 forhold tit EMK artikkel 10.

I anledning motanken anferes at oppreisningsbelgpet som TV 2 er idemt, er for lavt. Det er her
tale om utsagn som har rammet ankemotparten meget hardt i hans naeringsvirksombhet, og det
mé - med statie I rettspraksis - utmales et betydelig hoyere belap, som da ogsa vil inkludere
avsavnstap og renter.

Ankemotparten - A - har nedlagt slik pastand:
« 1. Lagmannsrettens dom, slutningens punkter 2, 3 og 4, stadfestes.
2. TV2 AS demmes til 4 betale oppreisning til A med et belap fastsatt etler
Hayesteretts skjenn, begrenset oppad til kr 500.000.

3. TV2 AS, Ame A. Jensen og Bjarne Berg demmes in solidum til & betale As
saksomkostninger for Hayesterett og Hoyesteretts kjeremélsutvalg. »



HR-2003-233-a - Rt-2003-1190 <noscript>NCIT: 27:13</noscript> Page 9 of 15

(30)
(1)

(52)

(54)

(55)

(56)

Jeg er kommet til et annet resultat enn de tidligere instanser.

Vilkédrene for 4 tilkjenne oppreisning etter en péstatt erekrenkelse fremgar av
skadeserstatningsloven § 3-6. Bestemmelsens forste ledd lyder slik:

« Den som har krenket en annens are eller privatlivets fred, skal, safremt han har
vist uaktsomhet eller vilkarene for straff er til stede, yte erstatning for den lidte skade
og slik erstatning for tap i fremtidig erverv som retten under hensyn til den utviste
skyld og forholdene ellers finner rimelig. Han kan ogsa palegges 4 betale slik
erstatning (oppreisning} for skade av ikke gkonomisk art som retten finner rimelig. »

Annet ledd bestemmer blant annet at nér krenkingen er forovd 1 trykt skrift, kan eier eller
utgiver palegges slik oppreisning som retten finner rimelig,

Etter forste ledd kreves at noen « har krenket en annens are ». | dette ligger at
gjerningsbeskrivelsen i straffeloven § 246 eller § 247 objektivt sett mé veere oppfylt. Det er for
lengst fastslatt i rettspraksis at det er et krav at utsagnene er rettsstridige, og dette begrepet har
samme innhold 1 forhold il oppreisning som det har i straffebestemmelsene, jf. Rt-1999-1541 .
Idemmelse av oppreisning anses klart som et inngrep i ytringsfriheten etter EMK artikkel 10,
Dette innebarer at EMDs og Hoyesteretts praksis 1 tilknytning til dette spersmalet er den
primaere rettskilde nér man skal ta stilling til hvilke arekrenkende utsagn som er omfattet av
ytringsfrihetsheskyttelsen i EMK artikkel 10, jf. lov 21. mai 1999 nr. 30 (menneskerettsloven)
§2nr. L.

Jeg ser forst pa hvordan de aktuelle utsagnene skal forstas. Med utgangspunkt i ordlyden -
supplert med billedbruken - ma det tas stilling til hvilke forestillinger utsagnene méa antas
skape hos den alminnelige tv-seer. Det er ikke noen forskjell pd EMDs og Heyesteretts praksis
nér det gjelder angivelse av subjektet for tolkningen, jf. Tensberg Blad-dommen avsnitt 33

{ HR-2002-922-a-A33 ). Man kan ikke ved tolkningen begrense seg til en isolert bedemmelse
av de pastitt eerekrenkende utsagn. Disse mé ses 1 sammenheng med hele den reportasjen de er
en del av. I en viss utstrekning ma det ogsé ses hen til andre reportasjer som presseorganet har
om vedkommende tema, men det er - for denne sakens vedkommende - ikke grunn til pa
generelt grunnlag 4 gd neermere inn pa denne problemstilling. Det har vart anfort at EMD er
mindre tilbeyelig enn norske domstoler til & innfortolke beskyldninger som ikke direkle
fremgér av det som er uttalt. Jeg kan imidlertid - iallfall for sa vidt gjelder nyere norsk praksis,
if. R1-2002-764 og Heyesteretts dom den 27. juni 2003 (sak 2002/801) ( HR-2002-801-a ) i
saken mot Akershus Amtstidende - heller ikke se at det her er noen forskjell av betydning.

For jeg gar neermere inn pa tolkningen av de aktuelle utsagn, finner jeg det hensiktsmessig 4
foreta en samlet redegjorelse for de aktuelle reportasjene. Den 9. desember 1997 ca. ki. 21.00
hadde TV 2 en sdkalt « teaser » som varslet at nyhetssendingen ville komme etter
handballkampen - i tillegg ble det opplyst hva som var fersteoppslaget:

« Nyhetssendingen vér i dag kommer ki 2130 - om ca en halv time - pd grunn av
handballkampen. Der kan du blant annet se at en tidligere arbeiderpartitopp né blir
beskyldt for & ha tatt ut flere hundretusen kroner urettmessig av minnefondet etter
tidligere utenriksminister Johan Jergen Holst. Vi er tilbake umiddelbart etter. . »

Nyhetsoppleseren innleder innslaget i nyhetssendingen slik:

« Den tidligere personlige radgiveren til Gro Harlem Brundtland, advokat A, blir
beskyldt for & ha tatt ut urettmessige honorarer fra Johan Jergen Holsts minnefond.
Styret i fondet krever at A betaler tilbake 360.000 kroner. Dette vil ikke advokaten, og
styret vurderer né a forfolge saken rettslig ».



HR-2003-233-a - Rt-2003-1190 <noscript>NCIT: 27:13</noscript> Page 10 of 15

(37)

(58)

(59)

(60)

(61)

(62)

(63)

(64)

(65)

Deretter fulgte folgende innslag av reporter Geran Skaalmo:

« Allerede det forste aret minnefondet etter avdede Johan Jergen Holst var i drift,
forsvant store deler av kapitalen i fondet. Over 300.000 kroner ble tatt ut i form av
advokathonorarer og andre prosjektkostnader til et stadion i Gaza. Fylkesmann Kére
Willoch har kontroll med stiftelsen, og han pétalte de haye kostnadene overfor fondet,
og 1 et internt notat skrev Willoch at det er ifle at pengene gar til advokater i stedet for
til formalet.

Styret t minnefondet mener at den tidligere AP-toppen, advokat A, har belastet
fondet for honorarer og andre utgifter som ikke var klarert i styret. »

Det var sé et intervju med styreformannen Paal Holst, som uttalte:
« Det bie besluttet pd styremete i fondet at man skulle da sende et brev til advokat
A og be ham tilbakebetale pengene i sin helhet, og det ble ogsa fattet vedtak at
dersom ikke dette ble gjort, sd ville da styret métte utta forliksklage mot A. »

Skaalmo spurte om det var skjedd noen rettslig forfalgning, og Holst svarte:
« Nei. Vi har ikke villet gjore det enda. Vi holder n& pa med et storre prosjekt
nede i Gaza, hvor det skal bygges en park til minne om min bror, og jeg vil liksom ha
ro om dette og ha dette i havn, og s far vi vurdere hva vi skal videre gjore med A. »

Etter & ha blitt spurt om det fortsatt var aktuelt & ga til soksmal, svarte Holst:
« Ja, 54 absolutt. Det er jo en betydelig sum, og disse pengene, det er ikke ment at
de skal betales ut til advokater her 1 Norge. Det er ment at de pengene som ble samlet
inn 1 sin helhet skuile da gis til, og nytes godt av, de palestinske barn og ungdom. »

Til slutt 1 innslaget sa reporier Garan Skaalmo:
« Advokatfirmaet Lyng anmodet A om & betale tilbake penger. Kort tid senere
forlot han sin jobb i firmaet. A sier til TV 2 at han ikke har mottatt noe krav fra fondet
og at han ikke vil kommentere saken fer han far et krav, »

Tilnzrmet samme innslag ble ogsé sendt i nyhetene ved midnatt.

Utsagnet som 14 inne pa tekst-tv, hadde overskriften « Advokatlenn tapper Holstfond » og lad
slik:
« Den tidligere AP-toppen, advokat A, beskyldes for urettmessig 4 ha tatt ut
360.000 kroner 1 honorar {ra Johan Jergen Holsts minnefond. »

Teksten er skrevet av en journalist t selskapet Nyhetssentralen Byrd 2 ANS, som er et heleid
TV 2-selskap. TV 2 har ikke bestridt at selskapet skal anses som ansvarlig utgiver av innslaget
pé tekst-tv.

Reportasjen i TV 2-nyhetene ble fulgt opp med en ny reportasje den 10. desember, der det ble
vinklet mot kontrollen med stiftelser og problemer rundt dette. Hovedinnslaget var her et
intervju med fylkesmann Kére Willoch. Etter en neytral innledning fra nyhetsoppleseren



HR-2003-233-a - Rt-2003-1190 <noscript>NCIT: 27:13</noscript> Page 11 of 15

(66)

(67)

(68)

(69)

(70)

uttalte reporter Geran Skaalmo folgende:

« Styret t Johan Jargen Holsts minnefond vurderer & sakseke den tidligere AP-
toppen, advokat A, for honorarer og kostnader han har krevd av fondet. Det er langt
fra forste gang det er uro rundt stiftelser av denne typen. I lopet av {4 ar har flere
advokater og samfunnstopper blitt pétalt og straffet for sin omgang med penger som
ligger i stiftelser. »

Samtidig ble det i bakgrunnen vist to separate bilder av A.

Det er etter mitt syn ikke tvilsomt - og heller ikke bestridt fra de ankende parters side - at det 1
introduksjonen til innslaget den 9. desember refereres en @erekrenkende beskyldning mot
ankemotparten, nar det uttales at han blir « beskyldt for 4 ha tatt ut urettmessige honorarer fra
Johan Jorgen Holsts minnefond ». Dette mé forstés slik at styret mener at det er tatt ut penger
av fondet 1 en grad som ikke var holdbar, og som A kan klandres for,

Partene er uenige om utsagnet skal forstds slik at det her fremsettes en beskyldning om
straffbart forhold fra As side. Det fremgér av reportasjen at det som styret 1 Minnefondet
bebreidet ham, var at han hadde belastet fondet « for honorarer og andre utgifter som ikke var
klarert i styret ». Det fremgar videre at styret pa denne bakgrunn overveiet et sivilt soksmél
mot A, noe som mé innebare at man mente at han var ansvarlig for belepet overfor fondet.
Det sies ikke noe om at A skal ha begatt underslag eller annet straffbart forhold eller at
forholdet skal anmeldes. Jeg kan heller ikke - ogséd nédr det ses hen til de strenge regler som
gjelder for advokater - se at utsagnet implisitt innebazrer en beskyldning om straffbart forhold
fra As side. Dette er ogsa i samsvar med den forstdelse den samlede lagmannsrett hadde av
dette innslaget. Men det er samtidig klart at utsagnet vil kunne oppfattes som en alvorlig
beskyldning om sterkf kritikkverdig forhold fra en advokats side. Jeg er enig med
ankemotparten i at dette utsagnet bade var egnet til 4 skade hans « gode navn og rykte » og til
a utsette ham for tap av den for hans stilling « forngdne tillit », jf. straffeloven § 247.

Meldingen pé tekst-tv var - som slike meldinger alltid er - meget kortfattet. Utsagnet er det
samme som i1 den innledende setning i introduksjonen til nyhetsinnslaget, men her mangler
man altsd de presiseringer som der kom senere. Jeg kan heller ikke se at det i denne meldingen
fremsettes en beskyldning om straffbart forhold fra As side. Overskriften « Advokatlenn
tapper Holstfond » bringer - slik jeg ser det - i seerlig grad tanken hen pé at fondet har vaert
uforsvarlig ledet. En annen sak er at meldingen pa tekst-tv er - etter mitt syn unedig - upresis,
nar den kan forstds slik at A har tatt ut 360.000 kroner i honorar til seg selv. Jeg kan likevel
ikke se at dette medferer at beskyldningen her far en annen karakter enn den som ble fremsatt i
introduksjonen til nyhetsinnslaget. Jeg tilfoyer at det pa en méte ligger i selve mediets karakter
at meldinger pd tekst-tv vil métte ha et sterkt « tabloidpreg » hvor nyanser ofte ikke vil komme
frem. Dette vil leserne av slike meldinger vaere klar over. For lesere som finner en melding pa
tekst-tv av interesse, vil det vaere naturlig & seke ytterligere informasjon om saken for
eksempel i kanalens ordinere nyhetssendinger. Dette forhold mé etter mitt syn ha betydning
bade ved tolkningen av meldinger pé tekst-tv og ved vurderingen av forholdet tit EMK artikkei
10.

Innslaget den 10, desember 1997 inneholder - dersom man utelukkende ser pa de utsagn som
er fremsatt - ikke noe som kan oppfattes som en serekrenkende beskyldning mot A.
Reportasjen var en generell oppfolging av den som ble sendt dagen for. Lagmannsrettens
flertall er kommet til at den billedbruken som her ble benyttet, innebzerer at reportasjen vil
kunne oppfattes som om A blir beskyldt for et straffbart forhold. Det var etter mitt syn bade
ungdvendig og urimelig & vise bilder av A samtidig som reporteren i generelle ordelag omtalte
tidligere straffbare misligheter 1 stifielser, Jeg mener likevel at den uheldige billedbruken ikke
inneberer at innslaget - samlet vurdert - kan oppfattes som en beskyldning om at det ogsa



HR-2003-233-a - Rt-2003-1190 <noscript>NCIT: 27:13</noscript> Page 12 of 15

(71)

(72)

(73)

(74)

(75)

foreld straffbart forhold fra As side.

Det var ikke grunnlag for den beskyldningen som ble fremsatt i introduksjonen til reportasjen
den 9. desember og i meldingen pa tekst-tv samme dag. Seksmalet fra Minnefondet ble trukket
etter at voldgiftsretten - i saken mellom A og Advokatfirmaet Lyng - prejudisielt kom til at
fondet ikke hadde noe krav mot A. Dette gjaldt bade i forhold til de to fakturaer - pa
henholdsvis 150.000 kroner og 100.000 kroner - som fondet hadde dekket, og i forhold til det
honoraret pa 109.000 kroner, hvorav 40.000 kroner var utlegg, som A hadde fatt utbetalt, Det
fremgar av dommen at voldgiftsretten ikke fant saken tvilsom.

Jeg gar sa over til sparsmalet om det er adgang til 4 palegge oppreisningsansvar for de
arekrenkende utsagn. Det er - som nevnt - pé det rene at oppreisning etter EMDs praksis kan
vaere el inngrep 1 yiringsfriheten som strider mot EMK artikkel 10. Inngrep 1 ytringsiriheten
krever etler artikkel 10 ar. 2 en tungtveiende begrunnelse - det mé veere nadvendig i et
demokratisk samfunn og vere til fordel for interesser som er nevnt i bestemmelsen. Det er
alternativet « for & verne andres omdemme » som er aktuelt i denne saken. Det fremgér bade
av praksis fra EMD og Heyesterett at pressens rolle som « public watchdog » « ma balanseres
mot hensynet til personvernet, derunder enkeltmenneskers omdemme, som ogsa er en
anerkjent menneskerettighet, jf. EMK artikkel 10 nr. 2 - vern av omdemmet - og FN-
konvensjonen om sivile og politiske rettigheter artikkel 17 nr. 1 », jf. Rt-2002-764 pa side
773 .

Nér man skal ta stilling til om en reaksjon mot en ytring er i strid med EMK artikkel 10, ma
det foretas en samumensatt vurdering hvor en rekke - dels sammenvevete og dels noksa
forskjelligartede - forhold blir trukket inn. Om dette heter det 1 avsnitt 44 i Tonsberg Blad-
dommen:
« Avgjarelsen i Rt-2002-764 og EMDs praksis viser at det ved den konkrete
avveiningen ma foretas en vurdering etter flere kriterier. Av disse finner jeg grunn til
a fremheve graden av allmenn interesse, beskyldningens karakter, derunder om
beskyldningen klassifiseres om « value judgment » eller « factual statement », om den
retter seg mot offentlig person eller privatperson, samt graden av aktsomhet, derunder
om og eventuelt 1 hvilken utstrekning media pé publiseringstidspunktet hadde
holdepunkter 1 faktum for at pastanden var sann. Generelt vil ytringen ha et sterkt
vern dersom den gjelder forhold av allmenn interesse, verdivurderinger,
videreformidling, offentlig person, og det foreligger sterke holdepunkter for at
pdstanden var sann. Motsatt: Gjelder saken beskjeden allmenn interesse,
faktapdstander, egen fremsettelse, privatperson, og det foreligger svake holdepunkter
for at pastanden var sann, har ytringen et mindre sterkt vern. »

Det er her et viktig skille mellom pressens videreformidling av andres usanne beskyldninger
og medias egen fremsetielse av ikke beviste erekrenkende pastander. Det er ikke tvilsomt at
yiringsfriheten rekker lenger ved videreformidling, beroende blant annet pd hvem som har
fremsatt den pastand som formidles, jf. avsnitt 42 1 Tensberg Blad-dommen ( HR-2002-922-a-
A42 ). De utsagn - som jeg har funnet &rekrenkende - fremstar som en formidling av det syn
styret i Minnefondet hadde gitt uttrykk for. At reportasjene ogsa inneholder bemerkninger som
sto for TV 2s egen regning, kan ikke ha betydning i denne sammenheng. Hvor stor vekt dette
momentet skal ha i den endelige vurdering, vil - slik jeg ser det - serlig métte ses 1
sammenheng med hvilke holdepunkter journalisten pa publiseringstidspunktet hadde for at
beskyldningen var sann. Dette kommer jeg tilbake til.

Det méa etter mitt syn kunne legges til grunn at den @rekrenkende beskyldning, som her er
videreformidlet, gjelder faktiske forhold - nemlig at A uberettiget hadde tatt penger ut av
fondet. Detle er - som jeg tidligere har vaert inne pa ~ en beskyldning som det etter sin art



HR-2003-233-a - Rt-2003-1190 <noscript>NCIT: 27:13</noscript> Page 13 of 15

(76)

(77)

(73)

(79)

(80)

kunne ha veert fort sannhetsbevis for. Jeg kan ikke se det annerledes enn at dette - i EMDs
terminologi - mé bedemmes som en « factual statement ». At de faktiske forhold
beskyldningen gjelder, ogsé vil kunne gi grunniag for en moralsk kritikk av A, fratar etter mitt
syn ikke beskyldningen denne karakter. I denne henseende mener jeg at saken stir i samme
stilling som den gjorde 1 Tensberg Blad-dommen, jf. dommen avsnitt 40 ( HR-2002-922-a-
A40 ) og - for mindretallets vedkommende - avsnitt 56 ( HR-2002-922-a-A56 ),

At den ytring som inneholder beskyldningene, er av allmenn interesse, er et helt sentralt
moment i vurderingen av om fremsettelsen av usanne aerekrenkende péastander om faktiske
forhold rettet mot privatpersoner skal anses beskyttet av ytringsfriheten. Dette har nettopp
sammenheng med pressens grunnleggende funksjon i et demokratisk samfunn. Det er nér det
gjelder sparsmal av allmenn interesse at pressen har sin oppgave i & avslore maktmisbruk,
ulovligheter og uhederligheter. Det er her pressen har sin rolle som « a public watchdog », slik
det er uttrykt i en rekke avgjerelser av EMD.

Det er etter mitt syn uten videre klart at spersmalet om pengebruken i Minnefondet var av stor
offentlige interesse. Dette er generelt sett et viktig tema bade pa bakgrunn av mislighetene i
andre stiftelser og av hensyn til dem som betaler penger inn til stiftelser. Bakgrunnen for
opprettelsen av Minnefondet og dets formadl og virksomhet gjorde at dette var av saerlig
offentlig interesse. At Minnefondets virksomhet ifelge regnskapene synes 4 ha veert mislykket,
ga en konkret foranledning til & vurdere dets arbeid narmere. Dette forsterkes av
fylkesmannens brev og notat. Det kan etter mitt syn ikke anses tvilsomt at A i denne relasjon
md anses som en offentlig person. 1 ferste rekke skyldes dette hans posisjon som styremediem
og drivende kraft i Minnefondet. Det ma ogsa antas at en advokat som 1 sitt arbeid utforer slike
oppgaver, 1 noe sterre grad enn andre ma tale offentlighetens lys. Jeg tilfoyer at As posisjon i
Minnefondet nettopp hadde sammenheng med det omfatiende kontaktnett og den erfaring han
hadde skaffet seg gjennom tidligere stillinger og verv.

Jeg gar sd over til 4 behandle spersmélet om journalistens aktsomhet ved publiseringen, og vil
se dette 1 sammenheng med hvilke faktiske holdepunkter han pé dette tidspunktet hadde for at
den gjengitte beskyldningen var sann. Skaalmo hadde fra fylkesmannens arkiv innhentet
referatene fra styremetene i fondet, regnskapene og korrespondansen med fylkesmannen og
dennes interne notat. Det fremgikk av referatet fra styremetet den 14, september 1995 at
fondet ville gé til seksmél mot A med krav om refusjon av et belgp pa 359.000 kroner. At
dette fremdeles var aktuelt, hadde han fatt bekreftet i intervjuet med Paal Holst,
Ankemotparten har pekt pa at styret i et tidligere mote hadde godkjent regnskap for 1994 og at
honoraret og utgiftene der fremgikk. Selv om referatene fra de tidligere styremeter ogsé
mneholder uttalelser som viser at honoraret og utgiftsdekningen hadde veert diskutert, er det
klart at godkjennelsen innebarer at det kunne stilles spersmal ved styrevedtaket den 14,
september. Detle vedtaket gir dessuten bare uttrykk for en partsoppfating i en privatrettslig
tvist.

For Skaalmos vedkommende mé det imidlertid ha veert av helt sentral betydning at det
fremgikk bade av styrereferatene og av de samtaler han hadde, at advokatfirmaet Lyng - hvor
A hadde veert partner - hadde anmodet ham om 4 betale det omstridte belopet til fondet. Det
var nzrliggende 4 forstd advokatfirmaet slik at det ogsé mente at fondet hadde rettskrav pa 4 3
belapet refundert av A. Skaalmo var ogsé kjent med at A pa grunn av konflikten om dette
spersméilet hadde tradt ut av advokatfirmaet. Den - etter mitt syn noksé oppsiktsvekkende -
stoitten som fondet hadde fétt av advokatfirmaet Lyng, matte gi Skaalmo grunnlag for & tro at
kravet juridisk sett stod sterkt.

Jeg finner det pd denne bakgrunn vanskelig generelt 4 bebreide Skaalmo for ikke 4 ha foretatt
grundigere undersekelser for reportasjen ble sendt. Det er anfort at han burde ha undersskt i
Aftenpostens dataarkiv, og at han da ville ha funnet artikkelen fra 1995. Det hadde nok vaert en
forde! om han hadde gjort dette, men betydningen av denne artikkel svekkes ved den utvikling



HR-2003-233-a - Rt-2003-1190 <noscript>NCIT: 27:13</noscript> Page 14 of 15

(81)

(82)

(83)

(84)

som var skjedd siden den gang. Det er serlig opplysningene om advokatfirmaet Lyngs
holdning som her er sentral. Det kan nok reises sporsmél om Skaalmo ikke burde ha vaert mer
kritisk i intervijuet med Paal Holst. Det eneste spersmal av betydning som Holst her gir et svar
pé, er hvorfor kravet ikke tidligere er gjort gjeldende. Hensett til de opplysninger han hadde
fitt av advokatfirmaet Lyng, synes imidlertid Skaalmo ikke i seerlig grad 4 kunne bebreides
dette. Skaalmos opplegg var apenbart at A skulle gi sin versjon av saken, og at den enskede
balanse derved skulle oppnés.

Sentralt for vurderingen av Skaalmos aktsomhet blir derfor om rimelige krav til kontradiksjon
her ble oppfylt. Det er pa det rene at henvendelsen fra Skaalmo - pd grunn av tidsforlepet -
kom overraskende pd A. Hans reaksjon p& henvendelsen er gjengitt i ankemotpartens
prosesskrift til Oslo byrett av 29. juni 1998, hvor det blant annet heter:
« Det medforer ikke riktighet av TV2 hadde avtalt noe interviu med saksaker.
Goran Skaalmo var meget pagaende og insisterte pd @ komme ned pd As kontor for &
intervjue ham. A aksepterte ikke dette, bade fordi han hadde en travel dag og fordi
han ensket 4 ha betenkningstid. A skulle derfor ringe Skaalmo tilbake. Ved
tilbakemelding opplyste A at han ikke onsket & la seg intervjue. Skaalmo svarte da at
han alt stod utenfor kontoret med opptaksfolk. A avslo likevel 4 la seg intervjue.
Etterpd sendte Geran Skaalmo riktignok en fax til sakseker. Sakseker valgte
imidlertid ikke & svare pa denne. Hans eneste svar var de to korte setninger som
fremgar av utskriften, jfr stevningens bilag 1. »

Lagmannsretten har - pa grunnlag av umiddelbar bevisfarsel - lagt til grunn at dette gir en
riktig beskrivelse av hendeisesforlepet. Jeg er enig i dette. Jeg kan ikke se at det er
bevismessig grunnlag for at A ba om ytterligere tid til forberedelser.

Skaalmo var 1 de forste henvendelsene til A tilbakeholden med & opplyse om hvilket materiale
han hadde og hvilke problemstillinger som skulle tas opp i intervjuet. Qg detle var - ifplge
Skaalmos forklaring - utslag av en bevisst strategi fra hans side. Denne tilbakeholdenhet
giorde det nok noe vanskelig for A - som ikke var kjent med utvikiingen i saken etter at han
tradte ut av styret - 4 forholde seg til henvendelsene. Etter mitt syn innebar imidlertid den
telefaksen som Skaalmo senere sendte, langt pa vei en tilfredsstillende klargjoring. Telefaksen
ted slik:
« Jeg viser til gjentatte telefonsamtaler 1 dag 9.12.97.
De sporsmal vi onsker svar pa er disse:
I. Hvilket arbeid var det fra din side som berettiget et honorarkrav p4 170.000 kroner
1 19947
2. Har du blitt anmodet av Holsts minnefond v/ adv. Preben Aas eller andre om &
betale tilbake honorarer pa 107.000 kroner, samt kostnader for fondet pa 250.000
kroner?
3. Er pengene betalt titbake?
4. Bestrider du kravets berettigelse?
5. Din kommentar til at fondet vurderer retislige skritt for & inndrive kravet?

Jeg er innforstatt med at du har avvist & la deg intervjue om dette temaet, men
som reporter er det min jobb & forsikre meg om at du har fatt alle muligheter til &
komme til orde 1 var fremstilling. Derfor gjentar jeg tilbudet om et intervju na. Det
bor selvsagt skje 1 rimelig tid for var hovedsending klokken 2130 i dag. »

Her fikk A klargjort hvilke spersmal man ensket hans svar pa. Det var neppe nedvendig med
omfattende forberedelser for & besvare disse. Og dersom han hadde valgt 4 bli intervjuet og



HR-2003-233-a - Rt-2003-1190 <noscript>NCIT: 27:13</noscript> Page 15 of 15

(85)

(86)

(87)

(88)

(89)
(90)
o)
(92)

(93)

gitt et tilsvar til Paal Holsts beskyldninger, ville reportasjen féitt et helt annet balansert preg
enn den fikk nér han ikke medvirket. Jeg tilfoyer at de uttalelser som A hadde bedt om ble
referert 1 innslaget, ogsa ble gjengitt.

Jeg oppsummer mitt syn pa forholdet til EMK artikkel 10 slik: Det var av meget stor offentlig
interesse 4 ta opp den konflikten som var oppstatt i Minnefondet. Med den posisjon som A
hadde i fondet, var det berettiget at sekelyset i seerlig grad ble rettet mot ham. Den
beskyldningen om urettmessige uttak av midler, som ble gjengitt 1 innslaget, hadde - 1 alle fali
langt pa vei - stotte 1 det syn som advokatfirmaet Lyng hadde inntatt. Det kan - med delte som
bakgrunn - ikke rettes vesentlige bebreidelser mot omfanget av de undersekelser som
journalisten gjorde for reportasien ble sendt. A fikk - ndr det ogsa ses hen til telefaksen - en
tilsvarsrett som han kunne og burde ha benyttet. Reportasjene kan hevdes i unedig grad & vaere
vinklet mot A personlig, og de inneholder ogsé enkelte uneyaktigher. Det fremgar imidlertid
av EMDs praksis at ogsé en aggressiv og polemisk tone i reportasjene er vernet av
viringsiriheten. Og ogsé visse overdrivelser og feilskjaer godtas. Det gjelder en grense for hva
som her aksepteres, men jeg kan ikke se at denne grensen i dette tilfellet er overskredet.

Jeg er etter dette kommet il at det ikke er grunnlag for As krav om tilkjennelse av oppreisning,
og de ankende parter ma etter mitt syn derfor bli & frifinne.

Anken har etter dette fort frem. De ankende parter har ikke nedlagt pastand om tilkjennelse av
saksomkostninger for byrett og lagmannsrett. Saken har pa enkelte punkter - seerlig i
forbindelse med aktsomhetsvurderingen - voldt tvil, og de uriktige beskyldningene som bie
fremsatt 1 programmet, har utvilsomt vart en stor belastning for ankemotparten. Jeg er
kommet til at saksomkostninger for Hayesterett ikke ber tilkjennes verken for anken eller
motanken.

Jeg stemmer for denne dom:
I. TV 2 AS, Arne A. Jensen og Bjarne Berg frifinnes.

2. Saksomkostninger for Hayesterett tilkjennes ikke.

Dommer Flock: Jeg er i det vesentlige og 1 resultatet enig med farstvoterende.
Dommer Stabel: Likesa.
Dommer Skoghey: Likesd.
Justitiarius Schei: Likesa.
Etter stemmegivningen avsa Heyesterett denne
dom:

L TV 2 AS, Arne A. Jensen og Bjarne Berg frifinnes.

2. Saksomkostninger for Hoyesterelt tilkjennes ikke.

Sist oppdatert 1. april 2009



