\

LA-2005-166629 - RG-2007-582 <noscript>NCIT: 2:02</noscript> Page 1 of 25

LA-2005-166629 - RG-2007-582

INSTANS: Agder lagmannsrett - Dom.

DATO: 2006-12-08

DOKNR/PUBLISERT: LA-2005-166629 - RG-2007-582

STIKKORD: Erstatningsrett. Arekrenkelse. Oppreisning. Foreldelse.

SAMMENDRAG: Krav om oppreisning fra person som i nyhetssendinger fra TV2 var
fremstilt som mistenkt (mulig gjerningsmann) i Baneheia-saken. Prinsipal
anforsel om foreldelse. Forliksklagen, som var tatt ut innen
foreldelsesfristen, var senere blitt trukket fordi sakseker mente saken kunne
bringes direkte inn for tingretten uten forutgaende forliksradsbehandling.
Spersmalet var om forfelgningen da kunne sies a ha pagatt kontinuerlig
etter at forliksklage ble tatt ut, jf foreldelsesloven § 21.
Foreldelsesinnsigelsen forte ikke frem. Lagmannsretten kom videre til at
vilkarene for oppreisning etter skadeserstatningsloven § 3-6 var til stede, og
tilkjente oppreisning med kr 250.000,-. Uttalelser om rettsstridsvurderingen
etter EMK art. 10 og art. 8 samt forholdet til uskyldspresumpsjonen i art. 6

fif. 2.
SAKSGANG: Kristiansand tingrett TKISA-2003-16394 - Agder lagmannsrett [LA-2005-
166629. Anke til Hoyesterett nektet fremmet, HR-2007-348-U .
PARTER: A (Advokat Per Danielsen) mot TV 2 AS (Advokat Vidar Stremme).
FORFATTER: Lagdommer @istein Langbakk, lagdommer Karl-Einar Knudsen,

ekstraordinaer lagdommer Ommund Vareberg.

Saken gjelder krav om oppreisning for @rekrenkelse etter skadeserstatningsloven § 3-6 fra A
mot TV2 AS ved styrets formann. Bakgrunnen for kravet er at TV2 i forbindelse med «
Baneheiasaken » i Kristiansand hadde innslag i nyhetene 23. og 24. mai 2000 hvor det ble fokusert
pé den ankende part, A, som en person i politiets sokelys. A mener at TV2 gjennom disse innslagene
péa arekrenkende mate insinuerte (« kastet mistanke om ») at han var gjerningsmann i saken.

Sakens faktiske bakgrunn:

Det ytre saksforhold som foreliggende sak springer ut av, er gjennomgatt i flere tidligere
rettsavgjorelser, senest av Hoyesterett ved ankebehandlingen av As forutgéende seksmal med krav
om oppreisning for &rekrenkelser mot avisen Fadrelandsvennen. Det vises til Rt-2005-1677 .
Partene er enige om & legge den gjennomgangen av faktum Heyesterett har foretatt i nevnte dom til
grunn som et utgangspunkt ogsa i foreliggende sak, med de sarskilte endringer og tilfoyelser som
matte fremkomme nedenfor.

Om ettermiddagen fredag 19. mai 2000 ble to atte og ti ar gamle jenter voldtatt og drept i
Baneheia i Kristiansand. To yngre menn ble 13. september samme ar pagrepet og siktet for
forbrytelsene. De er senere demt til fengsel i 21 og 19 ar for voldtekt og forsettelig drap under
serdeles skjerpende omstendigheter.

A, fadt *.*.1957, ble 1 1988 demt til fengsel i 11 ar og sikring i 5 ar for forsettlig drap,
drapsforsek og atte legemsfornarmelser utfort med kniv. De straffbare forhold ble begitt i juni 1987
i Kristiansand.

A ble i mai 1999 loslatt fra Ila sikringsanstalt og undergitt fri sikring. Sikringen ble ved
Kristiansand byretts dom 30. mars 2000 forlenget med ytterligere tre &r regnet fra 20. september
1999. A anket dommen til Agder lagmannsrett, som i dom 19. januar 2001 ikke tok begjeringen om
fortsatt sikring til folge.



LA-2005-166629 - RG-2007-582 <noscript>NCIT: 2:02</noscript> Page 2 of 25

Fra juli 1999 oppholdt A seg i Kristiansand. Han bodde dels i en campinghytte pd Y og dels i
familiens hytte ved Z-clva og arbeidet i attferingsbedriften X AS. A misbrukte rusmidler og hadde
tilknytning til rusmisbrukerne som oppholdt seg pa « Syretoppen » i Baneheia.

Nyhetsdekningen etter voldtektene og drapene i Bancheia 19. mai 2000 var intens og
omfattende. Under den innledende etterforskning ble blant annet A og en del andre tidligere
straffedemte avhert som vitner. Politiets interesse for A vakte betydelig oppmerksomhet og ble
omtalt i TV og avisene. Grunnen var straffedommen fra 1988, og at han fredag 19. mai om
ettermiddagen oppholdt seg i Baneheia i nerheten av stedet de drepte ble funnet.

Tirsdag 23. mai 2000 om ettermiddagen ble A hentet pd arbeidsstedet og brakt til Kristiansand
politikammer. Han ble avhert i 10 timer som vitne, og deretter kjort til bopel. Avheret bie kjent blant
pressefolk og omtalt 1 riksdekkende media 23. og 24. mai 2000 sammen med straffesaken fra 1988
og sikringssaken.

Aftenposten, Verdens Gang og Dagbladet omtalte A uten 4 identifisere ham 23. og 24. mai
2000. I en reportasje i Dagbladet 25. mai, som ogsa inneholdt et intervju med A, ble hans bopel og
arbeidssted opplyst, samtidig som det ble vist et bilde av A sett bakfra. VG hadde ogsé en reportasje
25. mai 2000 hvor det var et bilde som viste A bakfra, med hestehale og hans vanlige ytterjakke med
spesielle merker pa ryggen. Av ingressen fremgikk at til tross for at « den tidligere drapsdemte 42-
aringen » hadde sittet i lange avher, « var han aldri noe hovedspor i barnedrapssaken ».

TV2 hadde innslag om saken i nyhetene 23. mai kl. 18.30, 21.00 og ved midnatt, mens A ble
avhert av politiet fram til klokken 00.30 den 24. mai. I sendingen k1. 18.30 ble innslaget bl.a.
introdusert slik;

« Politiet i Kristiansand har alt retta inn etterforskningen i dobbeltdrapssaka mot nokre 4
personat. Ein drapsdemt 42-dring som var i Baneheia da drapet skjedde, sitikveld i
politiavheyr. Politiet hapar pa ei rask oppklaring, men understrekar at dei enno ikkje har
grunnlag for a sikie nokon ».

Pé skjermen under introduksjonen og innslaget var det bilde av de to jentene med underteksten «
Drapsdemd 1 avheyr ». Av reportasjen fremgikk det videre bl.a.:

« Reporter: Parallelt med at dei tekniske etterforskarane no i kveld gjer seg ferdig pa
astaden, bruker politiet no store ressursar pa 4 sjekke alibiet til el handfull personar. Politiet
bekrefter at gjerningsmannen har flytta pé jentene etter at dei vart drept med eit stikkvépen ...
Politiet trur at gjerningsmannen er lokal og at drapsmannen har begdtt grove voldsforbrytelsar
tidlegare. No skjer ein omfattande alibisjekk,

Politi: Vihar ei liste vi har jobba ut i fra, men eg enskjer ikkje & g& narmare inn p&
antallet, men det er ei ikkje ubetydeleg liste.

Reporter: Jentene gjekk frd fedrenes bustad pd Grim kl. 1830 og vart drept etter at dei
hadde bada i 3. Stampe. Dei to jentene var funnen drept vest for 2, Stampe. Ein drapsdemt 42-
aring frd Kristiansand oppholdt seg bare eit par hundre meter unna ved Kristianiafjorden i det
same tidsrom. Han vart sett av ein politipatrulje kl. 1930. Politiet har ogsé fitt inn fleire tips om
mannen, derfor blir han no grundig sjekka. 1 kveld blir han avhert som vitne. Personane han var
saman med fredag vart avheyrt 1 gor. To unge menn som var il stades d4 jentene bada her ved
3. Stampe er ogsd avheyrt av politict. Etterforskarane har ingen mistanke mot dei. »

Etter dette fulgte innslaget opp med en annen reporter som ga en detaljert gjennomgang av As
bakgrunn med dommen fra 1988 og en beskrivelse av de forhold han da ble domfelt for 4 ha begétt
med kniv. Bilder av knivene som var blitt beslaglagt hos A 1 forbindelse med 1988-saken ble vist pa
skjermen. Det ble referert til at de sakkyndige 1 1988-saken mente A hadde mangelfulit utviklede
sielsevner, og at muligheten for gjentagelse av nye alvorlige forbrytelser var sveart stor. Videre ble
det opplyst at A hadde kommet tilbake til Kristiansand etter 4 ha sonet ferdig i september 1999, og at
« flere kilder 1 narkomiljeet i Kristiansand sier il TV2 at mannen var 1 Baneheia i tidsrommet da



LA-2005-166629 - RG-2007-582 <noscript>NCIT: 2:02</noscript> Page 3 of 25

jentene skulle bade ». Avslutningsvis ble det opplyst at A selv mente 4 ha alibi i det aktuelle
tidsrommet. Deretter fulgte programlederen i studio opp med sporsmal til den farste reporteren i
innslaget:

« Per Asle Rustad, er politiet no i ferd med & snere nettet rundt gjerningsmannen?

Per Asle Rusiad: Nei, politiet sier at de har ingen mistenkte si langt i denne saken, men de
har en liste med en hindfull personer som tidligere er straffedemt og som de né jobber med 4
sjekke alibiet til. Jeg har med meg kriminalsjef Arne Pedersen, denne drapsdemte 42-&ringen
sitter han fortsatt 1 avher né pa politikammeret her?

Kriminalsjef Arne Pedersen: E enskje ikkje & kommentere personar som eventuelt er inne
til avher eller korsen vi handterar desse bitane her no, i etterforskinga sé langt.

Per Asle Rustad: Hvorfor ikke det?

Kriminalsjef Arne Pedersen: Nei, det meiner eg blir helt galt 4 begynne 4 kommentere
enkeltpersona som pressen har fokusert pa.

Per Asle Rusiad: Men er denne personen det beste sporet dere har sé langt?

Kriminalsjef Arne Pedersen: Nei, det kan eg heller ikkje kommentere. Det eg kan si det er
at vi har fatt tips pa en person som stemmer med beskrivelsen og han er selvfslgelig inne i det
bildet som vi driver & sjekker ut.

Per Asle Rustad: Har dere ogsé andre straffedemte personer né i sekelyset?

Kriminalsjef Arne Pedersen. Ja, vi har fatt tips pa en del navngitte personar pluss at vi
selviplgelig har ei liste som vi har utarbeida sjelv ogsa som vi driv og sjekka.

Per Asle Rustad: Vet dere nd noe mer om dette drapet var seksualmotivert eller om det var
en ren impulshandling av en forstyrret person?

Kriminalsjef Arne Pedersen: Det vet vi ikkje for at det vi har fatt konklusjonane i
obduksjonsrapporten, og dem har vi enda ikkje mottatt. »

Innslaget ble avsluttet med sporsmal fra reporteren og svar fra kriminalsjefen knyttet til nér
obduksjonsrapporten ville foreligge og om det var gjort interessante funn pé dstedet.

[ sendingen klokken 21.00 ble saken ogsa introdusert med teksten « Drapsdemd i avheyr »
under bildet av de to drepte barna. Innledningsvis ble opplysningene fra 18.30-nyhetene om avheret
av « den drapsdemte 42-aringen » {ra Kristiansand, hans bakgrunn med drapsdommen fra 1988 og
hans tilstedevarelse i Baneheia fredag 19. mai 2000 gjentatt. P4 spersmaél fra studio om politiet « no
er kommet narare ei oppklaring » svarte reporteren, Per Asle Rustad:

« Nei, det er ikke noe som tyder pa at der det. Politict fastholder né i kveld at det er ingen
mistenkte i denne saken sa langt. Samtidig er det klart at politiet har en liste med en handfull
personer som tidligere er straffedemt og som de né sjekker alibiet til og som de nd avherer. Og
dette er jo de hetleste sporene vi har akkurat na, og kanskje den mest spesielle kandidaten av
disse personene er nettopp denne 42-aringen fordi han har den fortiden han har og fordi han er
sett 1 omrédet der drapet skjedde  det tidsrommet det skjedde. Men s langt s er det altsd ingen
som er mistenkle, og det er jo nettopp det ogsa som nd er litt spennende i denne saken.
Erfaringsmessig tar denne type etterforskning lang tid, men nir man gjor denne typen alibisjekk
sa kan det fort skje nye og spesielle vendinger.

Nils Gunnar Lie. Per Asle, har du nokre opplysningar eller veit du noko om dei andre
personane som ogsa na blir avheyrde?

Per Asle Rustad: Dette skal vaere personer som tidligere er straffedemt for voldssaker, og
det er da ogsé personer som da har begait overgrep og utuktige handlinger. Det er helt
rutinemessig at disse personene sjekkes, men selvfolgelig er det de personene man har
observasjoner pa i dette omradet i det aktueile tidsromme( som er mest interessant og inn i dette
bildet sa kommer da denne 42-4ringen. For evrig kan jeg opplyse at &stedsundersekelsene ble
avsluttet ... »



[LA-2003-166629 - RG-2007-582 <noscript>NCIT: 2:02</noscript> Page 4 of 25

Nyhetssendingen ved midnatt ble ogsé introdusert med « Drapsdemt 1 avher om dobbeltdrapet ».
Innslaget om Bancheiasaken inneholdt i hovedsak det samme som de to foregdende innslag samme
dag.

Dagen etter, den 24. mai 2000, hadde ogsd TV2 innslag om Baneheiasaken i nyhetene kl. 18.30,
21.00 og kl. 24.00. Sendingen kl. 18.30 ble innledet med opplysningene fra obduksjonsrapporten
som viste at de to jentene var blitt utsatt for seksuelle overgrep og at « den drapsdemde 42-dringen
hevdar han er uskuldig ». Av innslaget fremgikk at jentene var blitt drept med en spiss gjenstand,
sannsynligvis en kniv, Videre ble det rapportert at de taktiske etierforskerne né « sirklar seg inn mot
seksualforbryterar som tidlegare har forgrepe seg pa barn », og at politiet ikke kunne utelukke at to
menn kunne ha vart sammen om forbrytelsen. Deretter introduserte studio et innslag som viste at
TV2 hadde snakket med A tidligere pa dagen:

« Nils Gunnar Lie: Takk til deg Per Asle Rustad i Kristiansand. Og ein 42 ar gammal
drapsdemd som var i omradet da jentene ble drepne han hevder at han har alibi for store deler
av fredag kveld. Politiet seier at han berre har status som vitne 1 saka og i ettermiddag mette TV
2 mannen.

Reporter: | to dager har en 42 dr gamme! drapsdemt mann fra Kristiansand blitt fotfulgt av
pressefolk. Mannen ble 1 1988 demt til 11 ars fengsel og S Ars sikring for et knivdrap,
drapsforsek med kniv og atte tilfeller av legemsfornzrmelser med kniv. I ettermiddag matte TV
2 mannen da han var pé vei opp i Baneheia. »

Deretter fulgte et intervju med A mens han ble filmet bakfra og noe fra siden, gdende pa vei opp
til « Syretoppen » i Baneheia. P& sporsmél fra reporteren om han feler seg mistenkt for drapene
svarer A 1 TV-innslaget:

« Nel, & har gjort mitt og politiet har dobbeltsjekka og, men hvis dere kan gjere noe for
familien og denna miljeet og dempe litt og sdnn og ikke bare skrive det rde. »

I 21-nyhetene samme dag ble det uttalt at den 42 ar gamle drapsdemte mannen som hadde sittet i
avher « han ble i gér kveld sett fri ». Videre opplyste TV2 at mannen « nektar for 4 ha hatt noko med
drapet 4 gjere, og at « trass i at mannen har vore | avheyr og er omtalt i alle medier foler han seg
ikkje mistenkt ». Det nevnte intervjuet av A ble sendt pa nytt, bade k1. 21.00 og ved midnatt.

Stavanger Aftenblads nettavisutgave omtalte avhorene av A (« tidligere knivmorder ») kl. 07.55
24. mai 2000. Artikkelen hadde overskriften « Drapsdemt 11 timer i avher ». Av ingressen fremgikk
at « En siktelse i barnedrapssaken i Kristiansand kan komme i lapet av dagen, tror politiet
Kristiansand ». [ et innslag i NRK Serlandet p& formiddagen samme dag ble det opplyst at politict
hadde avhert en 42 &r gammel drapsdemt kristiansander som oppholdt seg i naerheten av drapsstedet
19. mai 2000, og at mannen hadde sonet ferdig en dom fra 1988 pa 11 ars fengsel og 5 érs sikring.

Feedrelandsvennen (« Faevennen »), som den gang kom ut om ettermiddagen, hadde store
oppslag om A 24. mai 2000. Overst pé forste side var overskriften « DRAPSDOMT: JEG ER HELT
UDSKYLDIG », og dette ble fulgt opp med en ingress og en reportasje med intervju av A. 1
reportasjen var det et bilde fatt av A fra skratt hold bakfra mens han var i ferd med & gd om bord pa
en buss. P4 bildet ses ikke As hode, men omtrent halvparten av hans kropp, dvs. hans jakke og
olabukse sees fra siden. Det var ogsé et bilde til av A livor hans hode var sladdet og hvor han ikke
gikk med sin vanlige ytterjakke. Det ble opplyst at det var tale om en 42 &r gammel drapsdemt
kristiansander som hadde sittet 10 timer i avher hos politict, men som mente 4 ha alibi for
drapstidspunktet. Videre ble det gitt en relativt detaljert beskrivelse av As tidligere drapsdom og de
forhold han der var domfelt for. Av reportasjen fremgikk ogsa at politiet ikke hadde noen mistenkt i
saken og at de som hadde veert innkalt til avher hadde « formelt status som vitner ». I ytterligere
reportasjer dagen ctter, 25. mai 2000, opplyste Favennen at nybyggerfeltet i --dalen 1 Z er «
nermeste nabo tit den drapsdemte 42-dringen ». 1 en annen reportasje pd samme side viste avisen et
fotografi av A tatt bakfra pa noe lengre avstand pa vei ned mot Z-¢lven. Det ble opplyst at 42-



LA-2005-166629 - RG-2007-582 <noscript>NCIT: 2:02</noscript> Page 5 of 25

aringen arbeidet ved X og bodde i « huset pa --veien 1 Z ».

Den 22. august 2000 hadde TV2 vtterligere et innslag om Baneheiasaken og « den tidligere
drapsdemte 42-dringen ». Det ble da gjort klart at A « pé det nermeste » var sjekket ut av saken.

Sckens prosessuelle bakgrunn:

Den 14. desember 2000 reiste A sak for Kristiansand tingrett mot Favennen, avisens
sjefredakter og en journalist, med krav om erstatning og oppreisning for @rekrenkelser. Tingretten
frifant de saksekte ved dom 16. april 2003, en frifinnelse som under dissens (2-1) ble opprettholdt av
Agder lagmannsrett ved dom 23, desember 2004, Ved Hoyesteretts dom 14, desember 2005 ( Rt-
2005-1677) ble lagmannsrettens dom stadfestet under dissens (3-2).

Ved forliksklage til Kristiansand forliksrad 23. mai 2003 reiste A v/ advokatfirmaet Per
Danielsen sak mot TV2 AS med krav om oppreisning og erstatning for arekrenkelser grunnet
ovennevnte nyhetsinnslag. TV2 innga tilsvar datert 12. august 2003 til forliksradet og nedla pastand
om frifinnelse og om tilkjennelse av saksomkostninger. Dernest innga A prosesskriv til forliksradet
24. september 2003 hvorfra siteres:

« Det vises til forliksradets innkallelse tl meklingsmete, datert 22.09.2003.

Det folger av innklagedes tilsvar at denne blir bistatt og representert ved advokat. Saken
kan da bringes direkfe inn for tingretten, uten forutgdende forliksradsbehandling, jf.
tvistemalsloven § 274.

Pa bakgrunn av dette ensker klager & trekke saken for forliksradet. »

[ prosesskrivet nedla A ny pastand om at saken skulle heves og hver av partene beare sine egne
saksomkostninger. TVZ ved advokat Jordal uttalte til dette i prosesskriv 2. oktober 2003 blant annet:

« Innklagede har ingen kommentar til klagerens enske om a trekke saken for forliksradet.
Innklagede tar saledes dette til etterretning og vil ikke motsette seg at saken heves, uten at dette
innebeerer at det tas stilling til det som ellers er uttalt 1 klagerens prosesskrifl. »

[ mete 2. oktober 2003 ble begjaringen om heving tatt til felge, og utskrift av protokollen, datert
6. oktober 2003, ble sendt sakens parter/prosessiullmektigene samme dag.

Ved stevning datert 6. oktober 2003 brakte A saken inn for Kristiansand tingrett. TVZ2 tok til
gienmaele ved advokat Vidar Stremme i advokatfirmaet Schjadt. I tilsvaret pastod saksekte prinsipalt
saken avvist med den begrunnelse at forliksmekling ikke var foretatt, subsidizert TV2 AS frifunnet
p.g.a. foreldelse. Senere under saksforberedelsen for tingretten ble det ogsa reist spersmal om
advokat Per Danielsen hadde prosessfullmakt for A.

Etter muntlig forhandling 1 rettsmete under saksforberedelsen avviste tingretten saken ved
kjennelse 27. mai 2004 grunnet manglende lovbestemt forliksmekling, jf. tvistemalsloven § 274 nr.
1. Tingretten tok ikke standpunkt til de gvrige spersméalene som var reist som grunnlag for avvisning
eller spersmaélet om foreldelse. Avvisningen ble pdkjaert av A, og Agder lagmannsrett avsa deretter
kjennelse 14. juli 2004 hvor tingrettens kjennclse ble opphevet og saken hjemvist til fortsatt
behandling i tingretten. TVZ AS pakjeerte lagmannsrettens kjennelse til Heyesteretts
kjeremalsutvalg, som 13. oktober 2004 forkastet kjaeremélet.

Tingretten besluttet etter dette & avholde muntlige forhandlinger om foreldelsesspersmalet, og
rettsmete ble avholdt 1 Kristiansand tingrett 31. august 2005. Den 16. september 2005 avsa tingretien
dom 1 saken med slik slutning:

1. TV2 AS v/ styrets formann frifinnes.

2. A betaler innen 2 - to - uker fra dommens forkynnelse saksomkostninger til TV2 AS v/ styrets
formann med kr 56.571,- - kroner femtisekstusenfemhundreogsyttien - med tillegg av den
alminnelige forsinkelsesrente etter forsinkelsesrenteloven § 3, regnet fra utiepet av
oppfyllelsesfristen 11l betaling skjer.



LA-2005-166629 - RG-2007-582 <noscript>NCIT: 2:02</noscript> Page 6 of 25

A har rettidig anket tingrettens dom til Agder lagmannsrett. TV2 AS har tatt t1l motmeele 1 tilsvar
til anken. Etter anmodning fra begge parter besluttet lagmannsretien a dele opp behandlingen av
ankesaken slik at spersmélet om foreldelse skulle avgjores forst, jf. tvistemalsloven § 98 andre ledd.
Anken gjaldt opprinnelig bade tingrettens saksbehandling, bevisvurdering og rettsanvendelse. Etter
at den ankende part hadde frafalt angrepet mot tingrettens bevisvurdering, besluttet lagmannsretten i
brev til partene 13. desember 2005 4 overfere den delen av saken som gjaldt foreldelse til en skriftlig
behandlingsform, jf. tvistemalsloven § 380. Begge parter innga deretter ett skriftlig innlegg hver.

Lagmannsretten - de tre ankeforhandlingsdommerne - kom i beslutning 3. april 2006 til at As
eventuelle krav mot TV2 ikke er foreldet, og at behandlingen av saken skulle fortsette. Samtidig
besluttet lagmannsretten at avgjerclse om saksomkostninger for denne delen av saken skulle utsta til
endelig avgjerelse av saken.

Ankeforhandling ble holdt i Kristiansand 14. til 16. november 2006. A mette ikke personlig,
men var foruten prosessfullmektigen representert ved sin hjelpeverge, ystein Endresen, som har
seerskilt fullmakt til & opptre for A i rettssakene mot Faxdrelandsvennen og TV2, jf. ogsé Agder
lagmannsretts dom 23. desember 2004 1 sak [.A-2003-18442 . Lagmannsretten la til grunn at A var
lovlig representert, og det ble heller ikke bestridt av motparten under ankeforhandlingene. Det ble for
pvrig avhert 6 vitner og foretatt slik dokumentasjon som fremkommer av rettsboken. De aktuelle
nyhetsinnslag fra TV2 ble avspilt pa video.

Ankende part hadde for ankeforhandlingen frafalt kravet om erstatning for skonomisk tap, og
ankemotpartene samtykket under ankeforhandlingene i at kravet ble frafall uten at kravet ble oppgitt.
Denne del av saken blir derfor & heve ved kjennelse.

Ved ankeforhandlingens innledning refererte rettens formann til den forutgdende skriftlige
behandling av foreldelsesspersmalet, og redegjorde for at konklusjonen som ligger til grunn for
lagmannsrettens beslutning 3. april 2006 ikke er endelig shik at lagmannsretten ved domsavsigelsen
kan komme til et annet resultat. Begge parter var innforstdtt med dette, og fastholdt sine tidligere,
skriftlige anfarsler til denne delen av saken.

Den ankende part, A, har i det vesenilige anfort:
1. Foreldelse

Det gjeres gjeldende at tingretten har lagt feil rettsanvendelse til grunn da den kom til at
foreldelsesvirkningen har inntradt. Det foreligger ogsa saksbehandlingsfeil.

Prinsipalt anferes at foreldelsesfristen ble avbrutt ved forliksklagen 23. mai 2003 og at
forfolgningen deretter har pagatt kontinuerlig slik at foreldelsesvirkninger senere ikke har inntradt,
if. foreldelsesloven § 21 nr. 1. Det vises i denne sammenheng til at den ankende part ikke var gjort
kjent med hevingskjennelsen fra forliksradet da stevningen for tingretten ble tatt ut 6. oktober 2003.
Av tvistemaélsloven § 66 tredje ledd, jf. ferste ledd falger videre at tidspunktet for bortfall av
rettsvirkningene av forliksklagen er det tidspunkt da avvisnings-/hevingskjennelsen blir forkynt for
saksekeren. I dette tilfellet regnes forliksrddets hevingskjennelse som forkynt 13, oktober 2003, dvs.
en uke etter at stevning var tatt ut. For evrig var fremgangsmaten med & trekke saken fra forliksradet
for deretter & inngi stevning avtalt mellom partene og kravet var séledes heller ikke oppgitt, smh.
tvistemalsloven § 67. Ogsa reglene om litispendentsvirkninger av sak anlagt ved forliksklage tilsier
at forfalgningen anses & ha pagatt kontinuerlig i foreliggende tilfelle. Det samme gjelder en
vurdering ut fra formélet med foreldeiseslovens regler: Onsket om a trekke forliksklagen var
utelukkende begrunnet i prosessekonomiske hensyn og hensynet (il en hensikismessig
saksbehandling.

Videre anfores at partene har forhold seg i henhold il foreldelsesloven § 28 slik at foreldelse
uansett ikke kan ha inntradt. Det ble avtalt mellom partene at forliksklagen skulle trekkes og at den
ankende part i stedet skulle ta ut stevning. Bestemmelsen 1 foreldelsesloven § 28 er tolket slik at det
etter gjeldende rett er rommelige rammer for hvilke krav som stilles fer avtale om fristforlengelse
kan anses inngatt. Denne anferselen er ikke dreftet av tingretten noe som anferes & innebaere en
saksbehandlingsfeil.



LA-2005-166629 - RG-2007-582 <noscript>NCIT: 2:02</noscript> Page 7 of 25

Den ankende part gjor videre gjeldende som ytterligere alternativt grunnlag at tilfellet fanges
opp av tvistemalsloven § 66 tredje ledd. Virkningen av forliksklagen etter den borgerlige rett hadde
ikke opphert da stevning ble fremsatt. Dette begrunnes for det forste med at bestemmelsens unntak
for uforsettelige feil kun knytter seg til avvisningstilfeller, jf. bl.a. Skoghay « Tvistemal », Oslo
1998, s. 394. Det vises i denne sammenheng ogsa til forslaget til ny tvistelov § 18-3 med forarbeider.
For det tilfellet at lagmannsretten skulle komme (il at nevnte unntaksbestemmelse likevel kan vere
anvendelig. anferes at hevingen av saken i forliksrddet ikke skyldtes en forsettelig feil fra ankende
part side.

2. Sakens realitet for evrig

A hadde intet & gjore med voldtektene og drapene i Bancheia. Han var imidlertid i naerheten da
det skjedde, og var derfor inne til avher som vitne.

Etterforskningen av saken fikk tett oppfalging av media. A samtykket ikke i mediedekningen, og
den var en stor belastning for ham. Spersmélet er om TV2 har gétt for langt i sin dekning av saken
og helt uberettiget uthengt A som mulig gjerningsmann eller mistenkt.

Den sentrale bestemmelsen i intern lovgivning er skadeserstatningsloven § 3-6 som sier at
domstolen ved ®rekrenkelser og krenking av privatlivets fred kan gi slik oppreisning for ikke
ekonomisk skade som finnes rimelig. En forutsetning er at straffeloven § 246 og/eller § 247 objektivt
sett er overtradt, Begge bestemmelsene er normalt overtradt ndr det som i foreliggende sak er tale om
usanne faktabeskyldninger. « Nokkelen » er § 247 - er denne bestemmelsen overtradt, si er
lasningen grei. Bestemmelsen er et faredelikt, jf. uttrykket « egnet il ». Ogsa insinuasjoner og
mistanke omfattes, ikke bare direkte beskyldninger. Dette refererer seg til tokningen. For ovrig md A
vaere identifisert gjennom innslagene. Ytterligere et tilleggsvilkar for oppreisning er at
tolkningsresultatet, dvs. « beskyldningen », er retisstridig.

Den sentrale problemstillingen som reiser seg ut fra dette i foreliggende sak méa avgjeres ut fra
en interesseavveining med utgangspunkt i ytringsfriheten i EMK art. 10, personvernbestemmelsen i
EMK art. 8 og uskyldspresumpsjonen i EMK art. 6 nr. 2. Avveiningen mé gjeres ut fra alle disse
hensyn og de retningslinjer som domstolene har trukket opp. Det gjores i denne sammenheng
gjeldende at det i nyere praksis ved Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD) er
holdepunkter for at retten til beskyttelse av det gode navn og rykte er « heist » opp pa et
rettskildemessig likestilt nivd med ytringsfriheten. Det er 0gsd et vesentlig nytt element at
omdemmet dpent anerkjennes som en del av privatlivets fred som er vernet av EMK art. 8, jf. bl.a.
Rt-2005-1677 (Faevennen), serlig avsnitt 63. Selv om utgangspunktet og problemstillingen dermed
er blitt retiskildemessig annerledes fordi artikkel 8 né trekkes inn, betyr imidlertid ikke det at
nholdet i selve avveiningen dermed uten videre blir forskjellig. Hayesterett understreker da ogsé i
Rt-2005-1677 at selve « vurderingstemact » er det samme som for. Det er med andre ord de samme
generelle retningslinjer eller momenter i totalvurderingen som fortsatt gjer seg gieldende, selv om
Hoyesterett 1 nevnte dom gir klare anvisninger pa det mer presise innhold av dette.

Nér det gjelder de nazrmere utgangspunkier og prinsipper for tolkningen av de aktuelle
nyhetsinnslag, hvilke krav som ma4 stilles til sannhetsbevis og massemedienes akisomhet, samt
evrige relevante momenter ved rettsstridsvurderingen, vises til advokat Per Danielsens artikkel i
Juristkontakt nr. 6 for 2006 s. 40 flg. Oppsummeringsmessig anfores:

Ved tolkningen skal det tas utgangspunkt i hvorledes den alminnelige TV -seer métte oppfatte de
aktuelle TV-innslagene, jf. Rt-2005-1677 (avsnitt 56; « alminnelige avisleser »). Vurderingen er helt
objektiv. Det skal ikke legges til grunn noe forsiktighetsprinsipp, jf. Rt-2002-1618 (Boot Boys)
sammenholdt med Rt-2005-1677 (Faevennen). EMDs og Heyesteretts praksis oppstiller et klart krav
om fremskaffelse av sannhetsbevis i faktabeskyldningssaker pd publiseringstidspunktet for at pressen
skal slippe unna domfellelse. Beviskravene er strenge. Ved grovere anklager kreves mer enn
alminnelig sannsynlighetsovervekt. Aktsomhetsnormen er streng. Injurianten har bevisbyrden for
egen akisomhet. En seriec med avgjerelser fra EMD mot pressen fra de siste drene viser at det ikke
virker frifinnende med sterk allmenn interesse til stede, heller ikke at mange av sakene gjelder
offentlige personer. Det er heller ikke rom for overdrivelser eller lignende i faktasakene.



LA-2005-166629 - RG-2007-582 <noscript>NCIT: 2:02</noscript> Page 8 of 25

Til den konkrete tolkningen av TV2 sine innslag anfores for det forste at A blir identifisert bade
23. mai og 24. mai 2000. Den 23. mai opplyste TV2 om As alder, at han var fra Kristiansand,
inngdende detaljer om dommen fra 1988, samt at han var kommet tilbake til Kristiansand etter 4 ha
sonet ferdig 1 september 1999. Dette ble fulgt opp den 24. mai, med en enda sterkere identifisering
hvor A blir filmet bakfra og fra siden slik at man ser hans spesielle jakke og hans karakteristiske «
hestehale » samtidig som man far here stemmen hans. Her er man klart over i den rettsstridige
identifikasjon.

For det andre anfores at TV2 med de nevnte innslag 23. og 24. mai 2000 kastet mistanke pd A
om at han kunne vaere gjerningsmannen for forbrytelsene som var begétt i Baneheia 19. mai 2000.
Det vises bl.a. til at TV2 den 23. mai opplyste at etterforskningen var « rettet inn mot » noen fa
personer, herunder A og to unge menn som alle var i Baneheia péd drapstidspunktet. Det presiseres i
innslaget at politiet ikke har noen mistanke mot de to unge mennene, samtidig som fokus
opprettholdes mot A. Hans bakgrunn med knivdrapet fra 1988 gjennomgas i detalj, og det opplyses
at ogsa de to jentene ble drept med et stikkvapen samt at politiet tror at gjerningsmannen er lokal og
har begétt grove voldsforbrytelser tidligere. I sendingen ki. 21,00 blir saken introdusert med teksten
« Drapsdemd 1 avheyr » under bildet av de drepte barna. Reporteren uttaler bl.a. at en handfull
tidligere straffedemte personer er de heteste sporene akkurat na, og « kanskje den mest spesielle
kandidaten av disse personene er nettopp denne 42-aringen » (A). I innslagene den 24. mai er fokuset
enda sterkere pd A: Han lures til & svare pé spersmal om han foeler seg mistenkt. Bare det at dette
sparsmalet stilles bidrar til & forsterke virkningen av den mistanken som allerede er vekket. Vi har
for evrig intet tilsvarende eksempel pa slikt fokus pa et vitne i andre kriminalsaker 1 Norge, og dette
ma klart ha farget seernes inntrykk.

Det anfores at TV2 med nevnte innslag har opptradt pd en mate som var egnet til 4 skade As «
gode navn og rykte », herunder har utsatt ham for « hat » og « ringeakt », jf. straffeloven § 247. Det
er for evrig klart, og heller ikke bestridt fra den annen part, at A ikke hadde noe med drapene i
Baneheia & gjore. Den mistanken og identifiseringen 1V2 formidlet til seerne var ikke en
videreformidling av politiets identifisering av A elfer politiets oppfatning om hans status i saken.
TV2 kan da naturligvis heller ikke fere noe sannhetsbevis for beskyldningen. A var ikke pé noe
tidspunkt & anse som mistenkt av politiet.

Spersmélet blir sd om A likevel mé tale det TV2 gjennom nevnte innsiag utsatte ham for, dvs.
om innslagene var « rettsstridige ». Dette beror som nevnt pa en avveining med utgangspunkt i
ytringsfriheten, personvernet og uskyldspresumpsjonen. Hovedregelen er at slike usanne krenkelser
om faktiske forhold ikke er beskyttet av EMK artikkel 10. Unntak fra dette krever « spesielle
grunner ». Det anferes at ingen slike grunner gjor seg gieldende i foreliggende sak og at det dermed
er grunnlag for oppreisning etter skadeserstatningsloven § 3-6, jf. ogsd EMK art. 10 nr, 2. Av
momenter ved denne vurderingen nevnes saerskilt:

- TV2 har ikke videreformidlet eller referert andres konstatering av mistanke mot A. Det er for
gvrig heller ikke tilstrekkelig at TV2 ga en riktig beskrivelse av de faktiske forhold som
underbygger at det kunne veere grunnlag for mistanke.

- Baneheiasaken var omfattet av betydelig allmenn interesse. I forhold til A er det imidlertid
spersmdal om hvilke allmenne interesser som tilsa at han pa det aktuelle tidspunkt i
etterforskningen ble utpekt som mulig gjerningsmann.

- I Rt-2005-1677 (Fevennen) la Hayesteretts flertall vekt pa hensynet til beboerne i omradet og
deres sikkerhet. | den grad dette er relevant i foreliggende sak, anfores at de samme
informasjonshensyn ikke uten videre gjelder for TV2 som er en nasjonal TV-stasjon. TV2 har
ikke som sarskilt formal a orientere beboerne i et neeromréde slik en lokalavis har. TV2 vinklet
for avrig heller ikke selv innslagene lokalt. Det kan videre stilles spersmédl om det egentlig i det
hele tatt er pressens oppgave eventuelt advare mot tidligere drapsdemte som er leslatt.

- I forhold til saken mot Faedrelandsvennen mé det ogsd bemerkes at TV er et sarlig sterkt
medium 1 motsetning til en lokalavis. Det ma derfor ogsd utvises en starre grad av forsiktighet -
det ma stilles strengere krav til TV enn aviser. Det vises for eksempel til EMDs dom 23.
september 1994 1 saken Jersild v. Denmark.



L.A-2005-166629 - RG-2007-582 <noscript>NCIT: 2:02</noscript> Page 9 of 25

- Flertallet i Rt-2005-1677 (Faevennen) kan ikke ses eksplisitt 4 ha vurdert forholdet til
uskyldspresumpsjonen 1 EMK art. 6 nr. 2, sml. mindretallets votum. Dette momentet skal
imidlertid tillegges vekt, jf. for eksempel EMDs dom 17. desember 2004 1 saken Cumpéni and
Mazire v. Romania, serlig avsnitt 102. Det anfores for ovrig at det er enda sterre grunn til &
vurdere dette i foreliggende sak hvor det er tale om et sterkere medium.

- Til aktsomhetsspersmalet anferes at TV2 opprettholdt og forsterket trykket mot A den 24. mai
2000 til tross for at man da var blitt kjent med resultatene fra obduksjonsrapporten og at det
dreide seg om en seksualforbrytelse. Det var intet i As tidligere forhold som pekte 1 retning av
at han kunne veaere en seksualforbryter. Likevel la ikke TV2 om fokus i kveldssendingene den
24. mai 2000 - redakteren som «sydde sammeny de forskjellige innslagene i sendingen burde
opplagt ha kuttet ut intervjuet med A. At dette ikke ble gjort, var klart uaktsomt - klart grunnlag
for & bebreide. Det er tale om en anonym feil 1 TV2, men som TV-stasjonen hefter for pd
objektivt grunnlag.

- TV2 var ferst ute blant mediene med 4 kaste mistanken og med virkelig & identifisere A. TV2
var « lokomotivet »; 23. mai forst ute med 4 tale om den « mest interessante/spesielle
kandidaten », 24, mai med 4 identifisere gjennom {ilming og intervju.

- Til ankemotpartens anferte forskjeller mellom foreliggende sak og Faeevennensaken bemerkes 1
denne samumenheng: Ogsa TV2 utpekte A som den «mest interessante» eller «mest aktuelle»
mulige gjerningsmann, og dette var ingen videreformidling av andres oppfatning eller
gjengivelse av opplysninger fra politict. Selv om Faevennen i sine reportasjer oppga flere
identifiserende kjennetegn, identifiserte ogsd TV2 A gjennom & vise film- og lydopptak av
ham. Dekningen var relativt likeverdig i omfang i de to medier, men virkningen av levende
bilder og lyd er likevel klart sterkere. TV2 sjekket ikke A ut av saken den 24. mai, tvert imot;
fokuset mot ham ble enda sterkere mot ham denne dagen. Utsjekking ble forst gjort 22. august
2000. Medietypen ~ TV - er som nevnt apenbart ¢t relevant moment, Inntrykkene blir ikke mer
« flyktige » enn for en avisleser, men heller mer dramatiske.

Samlet sett er det denne sides klare oppfatning at det TV2 her har gjort er rettsstridig. A
sanksjonere TV2 sine utsagn med oppreisning er ikke et inngrep 1 yiringsfriheten som strider mot
EMK art. 10, men oppfyller kravene til nadvendighet og forholdsmessighet etter EMDs og
Havesteretts praksis.

Nar det gjelder oppreisningsbelapets sterrelse vises til R1-1994-348 hvor en lege ble tilkjent kr
1.050.000,-. Det er imidlertid rettslig relevant at det i foreliggende sak er tale om oppreisning til en
rusmisbruker slik at denne vil méatte & noe mindre. Det vises for evrig ogsa til utmalingen av
oppreisningsbelap 1 andre land som ligger relativt mye hoyere enn i Norge.

De generalpreventive hensyn er viktige. TV2 ma i fortsettelsen forstd at man ma vurdere
hvordan innslagene vil virke pa TV-seerne. Selv om TV 2 pi sin side virkelig skulle mene at de ikke
har kastet mistanke eller identifisert ma domstolen avklare den misforstaelsen som dermed ligger i at
de mener seg ikke ansvarlige for de assosiasjoner som skapes. Dette er veldig viktig for personvernet
1 Norge.

For A fikk innslagene den konkrete virkning at han ikke turte gé pa jobb og fikk store psykiske
problemer, Han endte opp som uteligger, selv om han na flere &r senere har klart 4 reise seg litt igjen.
A @nsket seg tilbake til samfunnet - og gjor det for sa vidt fortsatt - men er nd blitt uferetrygdet TV2
« mente » kanskje ikke det de gjorde mot ham, men de har vansett et uaktsomhetsansvar. Et noe
formildende moment ved fastsettelsen av oppreisningsbelepet, er at TV2 den 22. august et stykke pa
vet sjekket A ut av saken.

Den ankende part har nedlagt slik pastand:

1. TV2 AS demmes til & betale oppreisning til A med et belop fastsatt etter lagmannsrettens
skjenn, begrenset oppad til kr 1.000.000, med tillegg av lovens morarente fra forfall og til
betaling skjer.

2. TV2 AS demmes il & betale As saksomkostninger for tingretten og lagmannsretten med tillegg



LA-2005-166629 - RG-2007-582 <noscript>NCIT: 2:02</noscript> Page 10 of 25

av lovens rente fra forfall og til betaling skjer.

Ankemoiparten, TV2 AS, har i det vesentlige anfori:

1. Foreldelse

Det kan ikke legges til grunn at det har pagtt noen kontinuerlig forfolgning, if. foreldelsesloven
§ 21 nr. 1. Forliksklagen ble trukket fra As side uten at motparten samtidig samtykket 1 utskytelse av
foreldelsesfristen. Forliksklage og stevning representerer to forskjellige rettsforfelgninger, Rent
faktisk skjedde heller ingen overlapping mellom forliksrédets behandling og tingrettens behandling,
if. skjeeringstidspunktet som fremgér av foreldelsesloven § 22. Ltter foreldelsesloven § 21 og § 22 er
det tidspunktet for hevingskjennelsen som er avgjorende, ikke nér partene blir underrettet om den.

Foreldelsesloven § 22 gir for ovrig ingen tilleggsfrist dersom et saksanlegg faller bort grunnet «
forsettelige » forhold. TV2 anfarer at tilbaketrekkingen av forliksklagen &penbart var « forsettelig »,
noe som ogsa legges til grunn for slike tilfeller av Tvisteméalsutvalget. For ovrig gjelder unntaket for
de forsettelige forhold ogsa nér saksanlegget faller bort ved heving - ikke bare ved avvisning,.

Bestemmelsen 1 tvistemélsloven § 66 tredje ledd kan ikke lede til noe annet resultat enn det
tingretten har kommet til. Bestemmelsen har en gammelmodig sprikdrakt og er dermed noe uklar
med hensyn til hvorvidt de samme virkninger skal inntre ved heving som ved avvisning. Pa dette
punkt mé imidlertid bestemmelsen tolkes i overensstemmelse med det klarere regelverket i
foreldelsesloven § 22, jf. ovenfor. Skeie, Alten, Bratholm og Hov gir her uttrykk for samme
oppfatning som Kristiansand tingrett og TV2. Det fastholdes séledes at det heller ikke har kommet
noen tilleggsfrist etter tvistemélsloven § 66.

For eviig er den kortere fristen etter tvisternalsloven § 66 heller ikke avbrutt. Det har senere vist
seg at vedkommende som sendte inn stevningen ikke hadde advokatbevilling. Stevningen skulle
saledes ha veert tilbakevist etter tvistemalsloven § 44 tredje ledd.

2. Sakens realitet for avrig

TV?2 bestrider at vilkarene for oppreisning er til stede. Det anfores dessuten som en vesentlig
forskjell til Feevennensaken at det i foreliggende sak ikke er formidlet noen mistanke om A som
gierningsmann. For avrig er likhetene sterre enn ulikhetene, og det anfares at forskjellene ber vaere
markerte for at foreliggende sak skal fa et annet utfall enn Faevennensaken.

Det er enighet om at saken mé vurderes ut fra bestemmelsene 1 skadeserstatningsloven § 3-6,
straffeloven § 246 og § 247, sannhetsgrunnsetningen, samt - eventuelt - rettsstridskriteriet. Det er
videre enighet om at det i denne sammenheng mé foretas en avveining mellom hensynet til
ytringsfrihet og behovet for 4 beskytte andres omdemme - en avveining hvor ogsé
uskyldspresumpsjonen er relevant. Denne side er imidlertid ikke enig i ankende parts teoretiske
utgangspunkt om at omdemmet/personvernet i folge EMDs og Heyesteretts senere praksis skal
tillegges like stor vekt som ytringsfriheten. EMK art. 10 angir en hovedregel om ytringsfrihet, og
inngrep i denne kan bare skje i snevre unntakstilfeller. Det vises for evrig om dette til Rt-2005-
1677 , avsnitt 63 - 66 og 70 og til EMDs dom 19. september 2006 i saken White v/ Sweden. Se og
Smiths artikkel om Heyesterett og mediene », inntatt i Loven og Livet, 1996, s. 98 flg, sarlig side
105.

For tolkningens del, er TV 2 enig i at innslagene ma ses i sammenheng. Hensikien er imidlertid
ikke & finne frem til hvilket inntrykk TV-seerne ble sittende igjen med. Det er det spraklige
meningsinnhold som vi ma finne frem til. Det vises til Rt-2002-1618 (Boot Boys): Utgangspunktet
er den alminnelige lesers/seers forstdelse, men man ma vaere forsiktig med utvidende tolkninger av
det som direkte er uttalt.

Baneheiasaken var omfattet av en slik allmenn interesse at mediene nok tidligere enn ellers
refererte fra etterforskningen. Rent faktisk var det ogsa slik at A satt i lange avher. Denne
kombinasjonen, samt As bakgrunn, gjorde at man folte det var nedvendig 4 referere fortlepende,
Dette har betydning bade ved tolkingen og ved rettsstridsvurderingen.



LA-2005-166629 - RG-2007-582 <noscript>NCIT: 2:02</noscript> Page 11 of 25

Ved tolkningen mé det altsd tas utgangspunkt i det som faktisk sies og vises pd TV. TV2 hevder
dette ikke kommer over grensen for arekrenkelser. Det kan heller ikke veaere ®rekrenkende dersom
det som sies er sant. I dette tilfellet er alle enkeltutsagn korrekte. Det gis ingen uriktig fremstilling -
det bildet som formidles, er det samme som det politiet gir inntrykk av. TV2 refererer lepende fra
etterforskningen i en balansert og nektern form. Hele tiden understrekes det at A ikke er mistenkt.
Videre fremgér det at politiet har en liste med personer & jobbe ut fra, ikke bare A og de to serskilt
nevnte unge mennene. Den 24. mai hadde saken dessuten fatt en « dreining », jf. resultatene fra
obduksjonen, og A var da ikke lenger sa interessant. Han fikk derfor uttale seg p& TV. Dette er ingen
uthengning eller uttrykk for noen « lynsjestemning » mot ham.

[ Feevennensaken var hovedbudskapet i avisens reportasjer at A var den mest interessante i
etterforskningen sa langt. Videre ble det vist bilder som ga leseren inntrykk av en arrestasjon, og det
ble gitt opplysninger om en patruljebil som kontrollerte 1 omradet hvor A bodde mv. Alle disse
forskjellige forholdene underbygde en slutning hos leseren om at A var mistenkt: Utforming,
overskrifier, bildebruk osv. Helheten i TV2 sine innslag var av en helt annen karakter, og ligger langt
unna Favennens fremstilling. Her ble det heller ikke lagt noe til ut over det som fremgér av dommen
fra 1988 og opplysningene fra politiet, og innslagene fremstér ikke som spekulasjon fra TV2 sin
side. TV2 meddeler ogsa at etterforskningen kommer til 4 ta tid, og man heller dermed « kaldt vann i
blodet » pé seerne i forhold til spersmalet om lesningen er nart forestiende.

Spersmalet om det ble kastet mistanke og spersmélet om identifisering bor sees under ett. Men
uansett; TV2 anforer at de heller ikke identifiserte A. Gjennomgangen av dommen fra 1988 samt
angivelsen av alder bidrar kun til gjenkjennelse fra de som kjenner den tidligere saken. Men poenget
var jo at A nettopp hadde denne dommen, og dette var en selvstendig grunn til 4 nevne forholdet.
Den 24. mai filmes A bakfra. Da hadde andre medier allerede vist bilder av ham. Filmingen var
derfor neppe egnet til 4 bidra til at flere gjenkjente A. Ogsd intervjuet med ham hadde en god grunn -
A skulle & komme til orde. A md ha forstatt at han bade ble filmet og interviuet, og at dette ville bli
sendt pd TV. Selv om han gjennom dette selvsagt ikke har samtykket i 4 bli identifisert eller krenket
mé det legges (il grunn at det ikke var tale om noen snikidentifisering. Heyesterett var for gvrig ikke
enig 1 at Fazvennen i sine reportasjer ikke identifiserte A ut over det som fremgikk av bl.a. TV2 sin
dekning, jf. Rt-2005-1677 .

Tolkningen av TV2 sine innslag md ogsa foretas i lys av mediebildet for evrig. TV2 anforer at
tolkningsresultatet mé bli at man gjennom innslagene verken har insinuert mistanke mot A eller
identifisert ham. Innslagene beskriver derimot at politiet sjekker flere personer, at en 42 &r gammel
kristiansander som tidligere er demt for drap er en av disse og som ogsé er inne til avher. At det
saledes dreier seg om formidling og ikke fremsettelse av uriktige utsagn, skal i folge rettspraksis i
seg selv fere til frifinnelse.

Videre anfores at verken TV2 eller noen som selskapet svarer for, har utvist uakisomhet. Det er
tale om lapende referering fra politicts arbeid. Det kunne ikke forutsettes at TV2 skulle etterforsket
noe mer enn det politiet selv gjorde. Uaktsomheten md dessuten eventuelt referere seg til noe som er
feil 1 TV2 sine nyhetsinnslag. Slike feil foreligger ikke. TV2 har heller ikke brutt noen (presse-)
ctiske retningslinjer.

Selv om lagmannsretten skulle komme til at TV2 har formidlet en mistanke mot A i strid med
det objektive gjerningsinnhold i straffeloven § 247, anfores at dette ikke er rettsstridig.
Utgangspunktet ved denne vurderingen ma tas i EMK art. 10 som setter forbud mot 4 gripe inn i
yiringsfriheten uten spesielle grunner. Unntakene er hjemlet i art, 10 nr. 2.

Av momenter ved denne vurderingen nevnes serskilt:

- TV2 sine innslag hadde en forsiktig, nektern og balansert form. Det ble ogsé gjennomgaende
tatt reservasjoner mht at politiet ikke betraktet A som mistenkt. A ble heller ikke identifisert i
samme grad som i for eksempel Faevennen. TV2 sine innslag ga bare grunnlag for
gienkjennelse fra de som kjente ham fra fer. TV2 sjekket ogsé A ut av saken, delvis 24. mai og
helt 22. august. Nar Feevennens journalist og redakter ikke ble funnet & ha veert uaktsomme, if.
avsnitt 83 1 Rt-2005-1677 , ma dette gjelde enda mer for TV2. TV2 har heller ikke brutt noen
etiske retningslinjer.



[LA-2005-166629 - RG-2007-582 <noscript>NCIT: 2:02</moscript> Page 12 of 25

- Sakens alvor tilsier at ytringsfriheten utvides. Det er den generelle sakens alvor
{Bancheiasaken) som gjer at media ma referere tidlig, jf. Landassaken Rt-1999-1742 . 1
Landdssaken var det riktignok tale om en siktet person, men i foreliggende tilfelle ( R1-2005-
1677) har Heyesterett uttalt at heller ikke det & omtale en person som mistenkt uten videre er
nok til domfelleise, Sakens alvor ble imidlertid tillagt betydelig vekt.

- Det er her tale om videreformidling av opplysninger. Dette kan man gjore i storre grad enn a
fremsette egne pastander/vurderinger, og adgangen er ikke avgrenset kun (il referering fra
offentlige dokumenter. Det omfatter ogsa videreformidling av muntlige utsagn. I motsetning til
i Fevennesaken, bekrefiet kriminalsjefl Pedersen 1 foreliggende sak at A var «inne 1 det bildet
som vi driver & sjekker uty, jf. intervjuet med ham 23. mai 2000 1 18.30-nyhetene.

- Det kan ikke stilles strengere krav til TV2 enn andre medietyper. Pa noen mater vil TV kunne
ha stor effekt, men pa den annen side vil ogsa det skrevne ord kunne ha storst effekt. 1
foreliggende sak 1a det « sterke » i selve drapet. Uansett; medietypen har ikke noen sterre effekt
hvis man ferst har kastet mistanke og identifisert.

- Det hevdes fra denne side at motparten selv synes & ha oppfattet Faevennens reportasjer som de
asterkesten og mest belastende, jf. stevningen i Fevennensaken. TV2 var for evrig intet
«lokomotiv» blant mediene. Den 23. mai var andre medier forst ute med & omtale 42-aringen
og opplysningene fra 1988-dommen. TV2 var ogsd ctter de andre mht 4 vise bilder den 24. mai
2000.

- Baneheiasaken var omfattet av en slik allmenn interesse at mediene nok tidligere enn ellers
refererte fra etterforskningen. Graden av allmenn interesse ma tillegges vesentlig vekt. Saken
var meget spesiell og alvorhg, og dette tilsier at yuringsfriheten utvides. Det er for gvrig den
generelle sakens alvor som er av betydning i denne sammenheng

- I Feevennensaken la Hoyesterett vekt pa «det lokale argument» ved vurderingen av om
Faevennens identifiserende opplysninger (bopel og arbeidssted) var berettiget, jf. avsnitt 77 og
83 i dommen. Dette er det ikke nedvendig 4 vurdere 1 foreliggende sak siden TV2 ikke
formidlet tilsvarende opplysninger i sine innslag. Men TV2 kunne altsd ha gjort dette uten 4 ha
blitt stilt til ansvar. Det ville ikke vaert noen tilleggsbelastning for A dersom andre enn folk i
lokalmiljeet ogsa hadde fitt slike opplysninger.

Denne side anferer at konklusjonen ma bli at TV2 sine innslag ikke er rettsstridig. TV2 ma ogsa
av den grunn frifinnes.

Nar det (atter subsidizrt) gjelder utmélingen av et eventuelt oppreisningsbelep, vises som
utgangspunkt til NOU 1995:10 Reformer innen injurielovgivningen. Skadeerstatningsloven gir en
fakulativ adgang til 4 idemme oppreisning. Hvor mye beror pa et skjenn. Slik denne saken ligger an,
if. argumentasjonen ovenfor, er det uansett grunn til & setle et eventuell oppreisningsbelapt lavt.
Hvilke folger/konsekvenser saken har hatt for A, vites heller ikke. Det er ikke fremlagt noen
legeerkiaeringer. I forliksklagen ga for eovrig A uttrykk for at omtalen 1 Faevennen hadde veert den
starste belastningen.

TV2 vil ut fra omstendighetene ikke kreve dekket sine saksomkostninger av motparten.

Ankemotparten har nedlagt slik pastand:

« Tingrettens dom stadfestes, dog slik at partene barer sine egne omkostninger for begge
instanser. »

Lagmannsretten bemerker:
1. Spersmalet om foreldelse.

Det prinsipale spersmalet som saken reiser er om forfelgningen kan anses & ha pagatt
kontinuerlig etter at forliksklagen ble tatt wt, jf. foreldelsesloven § 21 nr. 1. Dette forutsetter at
tilbaketrekkingen av forliksklagen og forliksradets pafelgende hevingskjennelse ikke innebar at
forfelgningen ble avbrutt slik tingretten har fagt til grunn. I sa fall felger det motsetningsvis av



LA-2005-166629 - RG-2007-582 <noscript>NCIT: 2:02</noscript> Page 13 of 25

tvistemalsloven § 66 forste ledd og foreldelsesloven § 21 nr. 1 at foreldelsesvirkningen fra samme
tidspunkt ikke lenger var 4 anse som utsatt.

Dersom det mé legges til grunn at forfelgningen ble avbrutt som nevnt, oppstér spersmal om den
ankende part uansett ma innvilges tilleggsfrister i henhold til foreldelsesloven § 22 nr. 1 eller
tvistemdlsloven § 66 tredje ledd. I den forbindelse blir det ogsé spersmél om slike tilieggsfrister
forutsetter at hevingen av saken 1 forliksradet ikke skyldies « forsettelige » forhold 1 lovens forstand
pé den ankende parts side.

Det folger av foreldelsesloven § 21 nr. 1 at nér foreldelse er « avbrutt ved patale etter §§ 15-19»
skjer ingen foreldeise sa lenge forfalgningen pagér. Det er ikke omtvistet at foreldelsesvirkningene i
denne saken ble utsatt ved avsendelsen av forliksklagen 23. mai 2003. Ankemotparten, TVZ2, har
imidlertid anfert at denne virkningen bortfalt da forliksklagen senere ble trukket og saken ble hevet
fra forliksradet samtidig som stevning ble tatt ut og sendt tingretten.

Ordlyden i foreldelsesloven § 21 nr. 1 gir liten eller ingen veiledning ved vurderingen. Et av de
sentrale hensyn bak foreldelsesinstituttet som sddan - innrettelseshensynet - tilsier imidlertid at
tilfeller som det foreliggende i alle fall ikke ligger i kjerneomradet for de tilfeller lovgiveren har
ment 4 ramme. Det vises i denne sammenheng til at selv om forliksklagen formelt ble trukket, mé det
ha veert klart for begge parter og domstolen at saksekeren ikke samtidig mente a frafalle sitt
eventuelle materielle krav, jf. tvistemélsloven § 67, eller & innstille forfelgningen av dette.

Lagmannsretten kan videre ikke slutte seg tit TV2 sin argumentasjon om at det ikke langt pé vei
skjedde en « overlapping » av forliksradsbehandlingen og uttaket av stevning i saken. Saken ble
hevet 1 forliksrddet 2. oktober 2003 1 forstdelse med begge parter. Utskrift av protokollen ble deretter
sendt partene 6. oktober 2003, samme dag som stevningen ble sendt tingretten. A ta ut stevaing
allerede for saken var formelt hevet i forliksradet, ville stride mot reglenc om litispendens, jf.
tvistemalsloven § 64 og § 63 forste og andre ledd. Forholdet til litispendensvirkningene var for evrig
problematisk nok idet stevningen ble tatt ut for saken var rettskraftig hevet i forliksradet. Tingrettens
behandling og avgjorelse er imidlertid ikke angrepet pé dette grunnlag.

Ved vurderingen av om forfelgningen fortsatt pagikk etter at forliksklagen ble trukket, ma det
etter lagmannsrettens syn ogsa veere riktig & legge vekt pa at en fortsatt forliksrddsbehandling av
saken neppe hadde utsikter til annet enn en henvisning videre til tingretten, jf. tvistemalsloven § 285.
Det ma ogsa ses hen til at TV2 langt pa vei ma4 sies 4 ha samtykket til en foregrepet overfering av
saken fra forliksradet til tingretten. Det vises til TV2 sitt prosesskrift til forliksrddet datert 2. oktober
2003 hvor det heller ikke uitrykkelig ble nedlagt eller opprettholdt pastand om titkjennelse av
saksomkostninger. At fremgangsméten samtidig ogsa formelt sett kunne skape noe uklarheter
materiellrettslig i forhold til foreldelse, jf. at forliksklagen var uttatt pa den siste dagen for
foreldelsesfristens lop, md ha fremstatt som narliggende for begge parters prosessfullmektiger.
Heller ikke rimelighetshensyn tilsier da at den ene parten umiddelbart etterpd skal kunne hores med
en innsigelse om at foreldelse likevel har inntradt.

Som det fremgér, ma det imidlertid erkjennes at man her er i et grensetilfelle nir det gjelder den
direkte anvendelsen av foreldelsesloven § 21 nr. 1. Lagmannsretten finner derfor grunn til ogsa 4 se
hen til lesningen som métte folge av bestemmelsene om tilleggsfrister 1 foreldelsestoven § 22 nr. 1
og tvistemalsloven § 66 andre og tredje ledd.

Tvistemalsloven § 66 andre ledd fastslar at de virkninger som « etter den borgerlige rett » folger
av at seksmaél er reist for forliksradet, forst oppherer nar det har gatt ett ar fra forliksrddet henviste
saken til retten. Dette har praktisk betydning sarlig for spersmél om foreldelse. Tvistemalsloven
§ 66 tredje ledd bestemmer videre at de nevnte virkningene av saksanlegget ogsa vedblir selv om
saken « blir avvist paa grund av uforsatlige feil, eller hvis det ellers ender uten dom » forutsatt at
kravet reises pa nytt innen 3 maneder. 1 nyere teori er det lagt til grunn at denne sarregelen ogsd mé
kunne anvendes i hevingstilfeller uten hensyn til om hevingen skyldtes et « forsettelig forhold » fra
partens side, jf. tilsvarende vilkar for tilleggsfrist etter foreldelsesloven § 22 nr. 1. Det vises bl.a. ti}
Schei, Tvistemalsloven med kommentarer, Bind 1, 2. utgave 1998, s. 324. Som Schei {remholder, mi
et vilkér i sa fall veere at « hevingen ikke er foranlediget av at seksmalet trekkes tilbake for & unngé
avvisning pa grunn av en forsettelig feil ». Det vises ogsé til Skoghey, Tvistemal, Oslo, 1998, s. 394,



LA-2005-166629 - RG-2007-582 <noscript>NCIT: 2:02</noscript=> Page 14 of 25

hvorfia siteres:

« Slik foven er formulert, kan det bare vaere 1 tilfeller hvor saken er blitt avvist, at
saksanlegget er uten fristavbrytende virkning, dersom feilen er forsettelig, se § 66 tredje ledd. 1
titfeller hvor drsaken til at saken ender uten realitetsbehandling, er (at) saken er blitt hevet, ma
ny sak kunne anlegges innen tre maneder etter at hevingskjennelsen ble forkynt for saksgkeren,
selv om hevingen beror pa en forsettelig feil fra saksekerens side, for eksempel at saken har
vert stanset, og saksekeren forsettelig har oversittet fristen for & bringe saken i gang igjen. Det
er ikke de samme grunner for 4 avskjere nytt seksmal pga. oversittelse av foreldelses- eller
seksmélfrister, i tilfeller hvor saken er blitt hevet pga forsettelige feil, som i tilfeller hvor den er
blitt avvist. »

Tvistemalsutvalget har 1 NOU 2001:32 s. 875 flg kommentert problemstillingen frivillig
trekking av sak fra forliksradet og forholdet mellom tvistemaélsloven § 66 og foreldelsesloven § 22
slik:

« 1 lovutkastet er det foreslatt at klageren skal ha fri adgang til a trekke saken fra
forliksradet, uten at kravet med det oppgis. Det er ogsa andre regler som gjor at en av partene
kan kreve at behandlingen i forliksradet avsluties uten at det dermed ender i noen
realitetsavgjorelse... Unntaket i foreldelsesloven § 22 om at det er forsetielig at saken ender
uten realitetsavgjorelse, er lite velegnet for denne typen situasjoner. Nar klageren trekker saken
fra behandling i forliksrddet for i stedet & fremme den for tingretten, vil dette som regel matte
karakteriseres som forsettelig. Det vil vaere sdkalt hensikisforsett. Men det virker lite rimelig at
klageren, nar han etter et bevisst valg etter hvert finner ut at han snarere vil ha saken fremmet
for tingretten, ikke skal nyte godt av den samme tilleggsiristen. Det er mulig man ved en
tolkning av forsettskriteriet i foreldelsesloven § 22 kunne funnet frem til akseptable lesninger
her. En bedre lesning er nok 4 la veere 4 knytte tilleggs{risten pd ett ar til noe forsetiskriterium i
disse tilfellene. Tvistemalsutvalget har ikke grunnlag for & foresld en opphevelse av det
generelle forsettsunntaket i foreldelsesloven § 22 nr. 1. Det fremstér da som den beste
lesningen at man beholder en spesialregulering 1 tvisteloven av disse situasjoner, »

Den situasjonen lovutvalget sikter til og vurderer de lege ferenda - frivillig trekking av
forlikskiage med tanke pé & forsette forfelgningen gjennom stevning - vil i dag kunne omfattes av
ordlyden i gjeldende § 66 tredje ledd i tvistemalsloven, dvs. hvor saken « ellers ender uten dom ».
Det vises til de ovenfor refererte uttalelsene av Schei og Skoghay. Tvistemélsloven § 66 tredje ledd
gjelder ved siden av foreldefsesioven § 22 nr. 1, og oppstiller altsd 1 utgangspunktet samme krav til
uforsettelige arsaker til avslutningen av saken i forliksradet. Spesialreguleringen utvalget refererer til
og som enskes beholdt, dvs. unntaket fra forsettskravet, fremkommer direkte av utvalgets forslag til
ny tvistelov § 20-3 andre fedd kombinert med forslaget om opphevelse av gjeldende § 66 andre ledd.
Forslaget til § 20-3 andre ledd (jf. Ot.prp.nr.51 (2004-05 ) § 18-3 andre ledd) lyder:

« Nar foreldelse er avbrutt ved forliksklage, oppherer denne virkningen dersom stevning,
eller eventuelt forliksklage, ikke er sendt retten innen ett ar fra forliksradet innstilte
behandlingen av saken. »

[ utvalgets seermerknader til dette forslaget heter det om forholdet til foreldelsesloven § 22 bl.a
(NOU 2001:32 5. 880 ):

« For & unngd misforstaelser, og at forsettsbegrepet mé legges pa strekk nér klageren
{rekker en sak fra behandling i forliksrddet, bor det vaere en eksplisitt bestemmelse som
regulerer denne siden av saken ved foreldelsesspersmal i tvisteloven ».

Med dette som bakgrunn antar lagmannsretten at Tvistemalsutvalget ikke har ment & gi uttrykk
for et annet syn pé gjeldende rett enn Schei og Skoghey ved spersmalet om krav til forsett som vilkér
for unntak fra tilleggsfiist i hevingstilfeller som nevnt. Videre har Tvistemdlsutvalget ikke foreslatt



LA-2005-166629 - RG-2007-582 <noscript>NCIT: 2:02</noscript> Page 15 of 25

noen realitetsendringer pa dette punkt, men ensker viderefort en bestenumelse som er lex specialis i
forhold til foreldelsesloven § 22. I denne sammenheng er det ogsé grunn til 4 peke pa lovutvalgets
forslag om en viderefering av tvistemalsloven § 66 tredje ledd, men da med vilkar om at saksekeren
ikke er « vesentlig & bebreide » at kravet ble avvist eller endte uten dom i forste omgang, if. forslaget
§ 20-3(3). Om forholdet mellom denne bestemmelsen sarskilt og kravet til forsett i foreldelsesloven
§ 22 heter det bl.a. i NOU 2001:32 s. 880 (andre spalte):

« Men var det forsettelig at saksanlegget endte uten dom, gir ikke § 22 nr. I noen shik
tilleggsfrist. Nér vilkarene 1 § 22 nr. 1 for tilleggsfrist foreligger, vil ikke § 20-3 (3) ha noen
selvstendig betydning for foreldelsesvirkningen. »

[ foreliggende sak er det ingen tvil om at « saken ble reist p& ny » innen de frister som falger av
tvistemélsloven § 66 tredje ledd og foreldelsesloven § 22 nr. 1. Utsettelsen av foreldelsesvirkningen
som 1 utgangspunktet fulgte av forliksklagen, jf. foreldelsesloven § 21 nr. 1 og tvistemélsloven § 66
flrste ledd, ma da uansett anses fortsatt & gjelde i alle fall i henhold til tvistemalsloven § 66 tredje
ledd. Den ankende parts krav er séledes heller ikke pa dette grunnlag foreldet.

Det tilfeyes for avrig i denne sammenheng at det heller ikke synes tvilsomt at hevingskjennelsen
fra forliksradet ble forkynt for ankemotparten etter at stevning var tatt ut, jf. tvistemalsloven § 66
tredje ledd. Dette er i seg selv et moment som underbygger at forfolgningen fortsatt pagikk i henhold
til foreldelsesloven § 21 nr. 1 slik at en beregning av tilleggsfrist etter § 66 tredje ledd eller
foreldelsesloven § 22 nr. 1 strengt tatt ikke er ngdvendig.

Ankemotpartens anfersel om at tilleggsfristen etter tvistemalsloven § 66 tredje ledd vansett ikke
er avbrutt fordi advokaten som sendte inn stevningen til tingretten ikke hadde advokatbevilling er
det, slik saken nd ligger an, ikke grunn til 4 g4 naermere inn pa.

Lagmannsretien har etter dette kommet til at As eventuelle krav ikke er foreldet.

2. Sakens realitet for avrig

Personlig wresfelelse og omdemme er vernet mot krenkelser bade i norsk og internasjonal
lovgivning. Det vises bl.a. til EMK artikkel 8 og 10 nr. 2. Videre vises il skadeserstatningsloven § 3-
6 forste ledd hvoretter den som har krenket en annens @re eller privatlivets fred kan palegges &
betale den krenkede slik erstatning (oppreisning) for skade av ikkegkonomiske art som retten finner
rimelig,

En forutsetning for oppreisning som nevnt er at det er utvist uaktsomhet eller at vilkarene for
straff er til stede. Av § 3-6 andre ledd fremgér videre bl.a. at ndr krenkelsen er forevet i
kringkastingssending, s& kan kringkastingsinstitusjonen pélegges & betale oppreisning.

Vilkéret « krenket en annens @re » innebarer 1 folge langvarig rettspraksis at
gjemningsbeskrivelsen i straffeloven § 246 om krenkelse av eresfolelsen eller § 247 om krenkelse av
omdemmet objektivt sett ma vaere oppfylt. Som i den ankende parts tidligere sak mot avisen
Fedrelandsvennen, jf. Rt-2005-1677 , er det i denne sak tilstrekkelig 4 konsentrere dreftelsen til den
sistnevnte bestemmelsen som lyder (ferste punktum):

« Den som i ord eller handling opptrer pa en méte som er egnet til & skade en annens gode
navn og rykte eller til & utsette ham for hat, ringeakt eller tap av den for hans stilling eller
naring fornodne tillit, eller som medvirker dertil, straffes med boter cller med fengsel inntil 1
ar. »

Bestemmelsen rammer bare pastander om faktiske forhold med et meningsinnhold som er
tilstrekkelig presist til at beskyldningen kan gjeres til gjenstand for sannhetsbevis. Ved sanne
beskyldninger vil krenkeren kunne f1i seg fra straffansvar ved & fore sannhetsbevis, jf. ogsa
straffeloven § 249 nr. 1 til nr. 3. Av rettspraksis folger at utsagnet mé vaere « rettsstridig » - i tilleg
til & inneholde en krenkelse som objektivt sett rammes av straffeloven § 247 - for at oppreisning etter
§ 3-6 skal kunne idemmes. « Rettsstrid » har samme innhold i forhold il oppreisning som det har i



LA-2005-166629 - RG-2007-582 <noscript>NCIT: 2:02</noscript> Page 16 of 25

straffebestemmelsene, jf. Rt-1999-1541 . En sann beskyldning er normalt ikke rettsstridig, selv om
den innholdsmessig kan veere erekrenkende.

Ingen av de aktuelle nyhetsinnsiag i TV2 inneholder noen uttrykkelig formulert beskyldning
eller pastand om at A var & anse som mistenkt for de sardeles grove forbrytelsene i Bancheiasaken.
Nér A likevel gjer gjeldende at innslagene er mrekrenkende, er det fordi han mener de er egnet til &
gi inntrykk av eller insinuerer slik mistanke. TV2 pa sin side har anfort at innslagene objektivt sett
ikke rammes av straffeloven § 247 og at det heller ikke er utvist noen uaktsomhet. Subsidizrt anforer
TV2 at innslagene uansett ikke er rettsstridige.

Ved tolkningen skal det sekes & finne frem ti] hvilke forestillinger de aktuelle TV-innslagene méa
antas & skape hos den alminnelige TV-seer, jf. Rt-2003-1190 (Minnefond). Selv om det ikke ma
legges noe mer 1 innslagene enn det som objektivt vurdert métte fremgé, kan ogsa fremsettelse av
insinuasjoner og mistanker rammes av ansvar etter skadeserstatningsioven § 3-6. Man kan ved
tolkningen ikke begrense seg til en isolert bedemmelse av kun de pdstatt @rekrenkende utsagn, jf,
Rt-20053-1677 (Feevennen, avsnitt 56) og Rt-2003-1190 (Minnefond, avsnitt 54). Disse m4 ses i
sammenheng med hele den reportasjen de er en del av. I nevnte dommer kan det for evrig ikke sees &
vare lagt til grunn et tilsvarende forsiktighetsprinsipp som 1 Rt-2002-1681 {(Boot Boys) ved
tolkningen. Lagmannsretten finner ikke grunn til & gd neermere inn pa dette, men nevner kort at
saken 1 Rt-2002-1681 (Skal vel vaere Rt-2002-1618 , Lovdata anm.) gjaldt spersmél om straffansvar
etter straffeloven § 135a.

Det som konkret skal tolkes, er TV2 sine innslag om Baneheiasaken i nyhetene 23. og 24. mai
2000. Det md legges til grunn, og partene er enige om, at innslagene mé vurderes i sammenheng.
Utsagnene som fremsettes mé videre ses i lys hvorledes innslagene er sammensatt redaksjonelt mht
rekkefolge, bilde- og lydbruk, bruk av eventuelle spesielle effekter, samt den tekst som métte fremga
pa TV-skjermen under innslagene. Lagmannsretten finner det etterfalgende innslaget i TV2-
nyhetene 22. august 2000, der A et stykke pd vei ble « sjekket ut » av saken, & veere av mindre
betydning i denne relasjon da det i liten utstrekning er egnet til & kaste lys over innholdet av
innslagene 23. og 24. mai samme ar. Betydningen av dette innslaget i annen sammenheng kommer
imidlertid lagmannsretten tilbake til.

Etter lagmannsrettens oppfatning er tolkningsresultatet at A av TV2 blir utpekt som mulig
gjerningsmann il drapene pa de to jentene i Baneheia. Oppsummeringsmessig vises til TV2s
fokusering pa A som tidligere knivdrapsmann, hans tilstedevarelse i Baneheia den ettermiddagen
forbrytelsen ble begatt og politiavherene av ham. Det ble tidlig kjent at det var benyttet et stikkvapen
da jentene ble drept, og gjennom reporternes sparsmal og kommentarer i lys av dette kommer det
frem at TV2 for egen del mener A ma vaere mest aktuell som gjerningsmann. Som i saken mot
Feevennen, jf. Rt-2005-1677 , finner lagmannsretten at nevnte opplysninger sammen med
gjengivelsen av deler av straffedommen fra 1988 og sikringssaken, var egnet til 4 skade As gode
navn og rykte og utsette ham for hat og ringeakt. Det presiseres at det er innslagene 23. mai og 24.
mai sett i sammenheng som er egnet til 4 etterlate dette inntrykket. Det samlede inntrykket endres for
avrig ikke av at TV2 i innslagene ogsa opplyser at A av politiet bare er gitt status som vitne eller av
at A selv 24, mai 2000 slipper til for & kommentere mistankespersmalet.

Konkret vises serlig til utsagnene i 18.30-nyhetene 23. mai 2000 hvor saken introduseres med at
politiel « har all retia inn etierforskningen i dobbeltdrapssaka mot nokre fit personar« og at « ein
drapsdamt 42-iring som var [ Baneheia da drapet skjedde, sit i kveld i politiavhoyr« . Deretter blir
det opplyst at jentene ble drept med et stikkvapen, at politiet tror gjerningsmannen er lokal og at han
har begatt grove voldsforbrytelser tidligere. Den drapsdemte 42-4ringen fra Kristiansand (A) blir s&
omtalt igjen, og det opplyses at han oppholdt seg i naerheten av drapsstedet pa drapstidspunktet og at
politiet « har ogsd fatt inn fleire tips om mannen, derfor blir han no grundig sjekka« . Videre
opplyses det at han blir avhert som vitne i kveld. Det tilfayes at to unge menn som ogsa var til stede 1
Baneheia da jentene ble drept ogsé blir avhert, men at etterforskerne « har ingen mistanke mot dei« .
Deretter folges det hele opp med en detaljert gjennomgang av As bakgrunn med knivdrapsdommen
fra 1988, og i det pafelgende intervjuet med kriminalsjef Pedersen sper reporteren om 42-ringen e
« det beste sporet dere har sa langt? » Kriminalsjef Pedersen uttaler da at det kan han ikke
kommentere, men bekrefter samtidig at en person som stemmer med den beskrivelsen TV2 har gitt «



LA-2005-166629 - RG-2007-582 <noscript>NCIT: 2:02</noscript> Page 17 of 25

er inne 1 det bildet som vi driver & sjekker ut ». Reporteren falger da opp med spersmél om politiet «
ogsd har andre straffedomte personer i sokelyset ». 1 sendingen kl. 21.00 samme kveld infroduseres
saken igjen med teksten « Drapsdemd i avheyr » under bildet av de to drepte barna, og
opplysningene om politiets avher av A gjentas sammen med opplysningene om hans lokale
tilknytning, drapsdommen fra 1988 og hans tilstedeveerelse 1 Bancheia fredag 19. mai 2000,
Reporteren uttaler bla. at en handfull tidligere straffedemte personer sjekkes for alibi og avheres, og
at « kanskje den mest spesielle kandidaten av disse er nettopp denne 42-dringen... ». Senere 1 samme
innslag sier reporteren at politiet rutinemessig sjekker en del tidligere straffedemte men at det er de
som var til stede i Baneheia pa drapstidspunktet som er « mest inferessant« og « inn i detie bildet s
kommer da denne 42-dringen ». Dagen etter, den 24. mai 2000, omtaler TV2 forst resultatene fra
obduksjonen og at politiet pa bakgrunn av denne leter etter en eller muligens flere seksualforbrytere.
Likevel sendes « intervjuet » med A uten at TV2 sier noe om at han nd i mindre grad kunne antas 4
veere 1 politiets sokelys som mulig gjerningsmann. Tvert § mot; etier lagmannsrettens oppfatning
opprettholdes mistanken mot A som var insinuert dagen fer, uten at han pa noen mate blir forsekt «
siekket ut » av saken fra TV2s side.

As navn er ikke nevnt i noen av innslagene pd TV2. Omtalen med angivelse av hans alder, hvor
han er fra og drapsdommen f{ra 1988, gir likevel grunnlag for gjenkjennelse fra folk som kjenner ham
fra for, herunder serlig de som kjenner drapssaken fra 1988. I forhold til spersmdl om identifisering
feies imidlertid eventuell tvil til side nar TV2 24, mai 2000 i tillegg viser film av A bakfra og fra
siden mens han gar opp mot Baneheia samtidig som det sendes lyd der han svarer pd spersmél fra
reporteren. Hans karakteristiske hestehale, jakke og pakledning for evrig kommer klart frem. I tillegg
filmes og vises hans ansiktsprofil mens han er i bevegelse. Det gjores intet forsek pa & gjere As
stemme ugjenkjennelig i innslaget. Bortsett fra at As ansikt ikke vises forfra, kan det ikke vaere
tvilsomt at dette - sammen med den evrige omtalen som nevnt - gjor at A kunne gjenkjennes. Dette
gielder ikke bare av spesielt narstaende, men generelt av folk som kjente ham. P4 bakgrunn av
vitneavher legger lagmannsretten tif grunn at A gjennom dette kunne gjenkjennes pé hjemstedet, pé
arbeidsplassen, 1 omgangskretsen og for evrig av andre som kjente til ham fra for. Ogsa personer i
As neromrade som ikke hadde truffet ham tidligere, ville ved patreft sannsynligvis kunne kjenne
ham igjen pa grunnlag av TV2s innslag.

Det er pé det rene at A ikke hadde noe med voldtektene og drapene & gjere, og at han ikke pa
noe tidspunkt under etterforskningen formelt hadde status som annet enn vitne hos politiet. TV2 har
heller ikke forsekt a fere sannhetsbevis i forhold til dette, men anferer likevel at innslagene kun
refererte eller videreformidlet opplysninger fra politiet og andre offentlig tilgjengelige opplysninger,
og at innslagene sdledes ikke inneholder noe mer enn det som kunne utledes av nevite informasjon.
Det er videre anfort at dette i seg selv vil métte fere til frifinnelse. Lagmannsretten oppfatter dette
som en anfersel om at i den utstrekning det er insinuert en mistanke mot A, sa kan det feres
sannhetsbevis for at TV2 kun refererte en slik insinuasjon fremsatt av andre.,

Lagmannsretten legger til grunn at det her er tale om faktautsagn som krever bevis. Det er sikker
rettsoppfatning at temaet for eventuelle sannhetsbevis ved fremsettelse av slike insinuasjoner eller
mistanker, er om vedkommende har begétt den handling beskyldningen gjelder. Det er ikke
tilstrekkelig at avisen eller kringkastingen har gitt en riktig beskrivelse av de faktiske forhold som
underbygget at det var grunnlag for mistanken. Unntak er utviklet gjennom rettspraksis for
giengivelse fra sikielser og andre offentlige dokumenter, men ikke for gjengivelse av mistanke som i
foreliggende sak.

Etter lagmannsrettens oppfatning kan TV2 heller ikke heres med at det 1 nyhetsinnslagene bare
refereres eller gjengis faktiske opplysninger fra politiet om at A var i det « bildet » som ble sjekket
ut, samt offentlig tilgjengelig opplysninger fra drapsdommen i 1988. Lagmannsretien har funnet at
TV2 gjennom sin fremstilling av saken samlet sett har insinuert eller gitt inntrykk av at A var 4 anse
som mistenkt i saken, og dette er en usann beskyldning som ikke refererer seg til politiets
konstatering av det samme. A var ikke formelt siktet eller mistenkt av politiet, og politiet ga heller
ikke pd annen maéte utirykk for at A var 4 betrakte som mistenkt. Det vises bl.a. til at kriminalsjef
Pedersen 1 TV-innslagene 23. mai 2000 pa reporterens direkte sparsmél om « denne drapsdemte 42-
aringen » svarer at han ikke vil kommentere « personar som eventuell er inne tif avher », og videre -



LA-2005-166629 - RG-2007-382 <noscript>NCIT: 2:02</noscript> Page 18 of 25

ndr reporteren ikke gir seg - at han mener det blir « helt galt 4 begynne & kommentere enkeltpersona
som pressen har fokusert pa ». Det vises ogsé til kriminalsjefens etterfalgende erklaering datert 20.
juni 2005 hvor det fremgar at pagangen fra journalistene med speorsmal om hvorfor A var inne til
avher var meget stor, men at det fra etterforskningsledelsen kun ble kommentert pd generelt
grunnlag - uten referanse tif A - at alle som var inne til avher hadde status som vitner. Med de
forestillinger seerne likevel blir sittende igjen med etier TV2 sine nyhetsinnslag, er det klart at TV2
ikke kan sies & ha begrenset seg til et referat, men har gitt en selvstendig fremstilling.

At reporterne som jobbet med dekningen av saken i TV2 ogsé rent faktisk oppfattet A som den
mest interessante personen blant mulige gjerningsmenn, i alle fali frem til opplysningene fra
obduksjonen kom 24, mai 2000, fremgikk med all tydelighet av den ene reporterens vitneforklaring i
lagmannsretten. Det fremgikk ogsé at dette var bygget pad TV2s egne vurderinger av de foreliggende
fakta, og altsd ikke en oppfatning TV2 hadde fitt formidlet fra politiet. Lagmannsretten kommer for
evrig nermere tilbake til den konkrete beskyldningens karakter og grovhet 1 tilknytning til
rettsstridsvurderingen nedenfor.

Lagmannsretten anser etter dette at det foreligger en krenkelse av A som objektivt sett rammes
av straffeloven § 247. Lagmannsretten finner det for avrig hensiktsmessig & komme tilbake til TV2s
anfersel om manglende uaktsomhet i sammenheng med spersmalet om innslagene 1 TV2 er
retisstridige som lagmannsretten né gér over til.

Yiringsfriheten er vernet av lovgivningen pd samme méte som personlig wrestelelse og
omdemme, jf. seerlig Grunnloven § 100, EMK artikkel 10, samt menneskerettsloven 21. mai 1999 nr.
30, Ofte kan ytringsfriheten og kravet pd personlig vern komme 1 konflikt.

Vurderingen av hvor grensen mellom rettmessige og rettsstridige utsagn gér, vil da métte bero
péa en rekke faktorer. Nér det som her seerlig gjelder journalistiske utsagn i media, mé det i samsvar
med EMDs praksis som et utgangspunkt ses hen til medias grunnleggende funksjon 1 et demokratisk
samfunn bade med hensyn (il 4 ta opp spersmal til debatl og til & omtale saker som anses for & ha
offentlig interesse. Det vises bl.a. til den europeiske menneskercttighetsdomstols (EMDs) kjennelse
3. april 2003 (Haralanova - Lettland) og dom 17. desember 2004 (Pedersen and Baadsgaard v.
Denmark, premiss 71).

Idemmelse av oppreisning vil innebaere et inngrep i yiringsfriheten etter EMK artikkel 10 nr. 1
som bare er tillatt ndr det er hjemlet 1 lov, forfelger et lovlig formal og « er ngdvendige 1 et
demokratisk samfunn » for & verne andres omdemme eller rettigheter, jf. EMK art. 10 nr. 2. Dette er
slatt fast i en lang rekke avgjerelser fra EMD, jf. for eksempel dom 17. desember 2004 (Pedersen
and Baadsgaard v. Denmark, premiss 67). Utevelse av yiringsfriheten ma sdledes balanseres mot
hensynet til personvernet, herunder enkeltmenneskers omdomme. Om EMDs forstielse av hva som i
denne sammenheng er « nedvendig i et demokratisk samfunn », uttaler Heyesterett 1 Rt-2005-1677
(avsnitt 63):

« EMD har i lang tid forstétt « nedvendig i et demokratisk samfunn » slik at inngrep i
ytringsfriketen ma begrunnes 1 et tvingende samfunnsmessig behov (« a pressing social need »),
jf.eksempelvis storkammeravgjerelsen 17. desember 2004 i sak Cump@né and Mazére mot
Romania (EMD=KEY00039391) premiss 88. Inngrepet mé vaere relevant, tilstrekkelig og
forholdsmessig, jf. samme avgjerelse premiss 90. Domstolen avveier konkret beskyttelsen av
vtringsfriheten mot vern av omdemmet for den som har fatt en uriktig anklage rettet mot seg.
Innen den private sfaere verner EMK artikkel 8 mot usanne beskyldninger, jf. premiss 91. »

At ogsé uskyldspresumpsjonen i EMK art. 6 nr. 2 kan ha betydning 1 avveiningen som skal
foretas med utgangspunkt i pressens grunnleggende funksjon 1 et demokratisk samfunn, {remgar bl.a.
av Rt-2002-764 hvor Heyesterett uttaler:

« 1 den avveining som ma foretas 1 forhold til artikkel 10, bar utgangspunkt tas 1 pressens
grunnleggende funksjon 1 et demokratisk samfunn, bade som sentral utever av ytringsfriheten
og som den viktigste arena for andres bruk av denne frihet. Det inngér i pressens rolle a avslere
maktmisbruk, ulovligheter og uhederligheter 1 forste rekke hos representanter for
samfunnsmessige institusjoner og organisasjoner, offentlige s vel som private. Den skal - som



LA-2005-166629 - RG-2007-582 <noscript>NCIT: 2:02</noscript> Page 19 of 25

det uttrykkes i flere avgjerelser av EMD - vaere « a public watchdog ». Men denne rolle mé
balanseres mot hensynet til personvernet, derunder enkeltmenneskers omdeamme, som ogsé er
en anerkjent menneskerettighet, jf. EMK artikkel 10 nr. 2 - vern av omdommet - og FN-
konvensjonen om sivile og politiske rettigheter artikkel 17 nr. 1. Pressens ytringsfrihet kan ogsé
métle avveies mot den sékalte uskyldspresumpsjonen i EMK artikkel 6 nr. 2 om at enhver som
blir siktet for en straffbar handling, skal antas uskyldig inntil skyld er bevist etter loven. »

Om hvilke forhold det nzrmere innhold av den konkrete avveining ma baseres pé, refererer
forstvoterende i Rt-2005-1677 til avgjerelsen 1 Rt-2003-928 avsnitt 44 hvor det er uttalt:

« ...Av disse finner jeg grunn til & fremheve graden av allmenn interesse, beskyldningens
karakter, derunder om beskyldningen klassifiseres som « value judgment » eller « factual
statement », om den retter seg mot offentlig person eller privatperson, samt graden av
uaktsomhet, derunder om og eventuelt i hvilken uistrekning media pé publiseringstidspunktet
hadde holdepunkter i faktum for at pdstanden var sann. Generelt vil yiringen ha et sterkt vern
dersom den gjelder forhold av allmenn interesse, verdivarderinger, videreformidling, offentlig
person, og om det foreligger sterke holdepunkter for at pastanden var sann, Motsatt: Gjelder
saken beskjeden allmenn interesse, faklapéastander, egen fremsettelse, privatperson, og det
foreligger svake holdepunkter for at pastanden var sann, har ytringen et mindre sterkt vern. »

[ samme dom ( Rt-2005-1677) har for evrig Heyesterett vurdert en anfersel om at nevnte
vurderingstema har blitt endret ved at EMD i den senere tid « legger sterkere vekt pé personvern og
enkeltmenneskers omdoemme ogsé i forhold til nyhetsmedia ». Etter en gjennomgang av de saerskilt
péiberopte avgjarelser fra EMD uttaler ferstvoterende 1 Hayesterett til dette (avsnitt 70):

« Jeg kan ikke se at de nevnte avgjerelser inneholder uttalelser som gir holdepunkter for at
EMD i senere tid har lagt mer vekt pa vern av omdemmet ved bedemmelsen av om et inngrep 1
yiringsfriheten er nedvendig etter artikkel 10 nr, 2 ».

[Lagmannsretten legger denne rettsoppfatningen til grunn for sin avgjerclse, men tilfoyer at
anerkjennelsen av enkeltmenneskers omdemme som menneskerettighet uansett er tydeliggjort ved at
EMD i enkelte av de nyere avgiorelser som er referert til i R-2005-1677 har fastslatt at omdemmet
er vernet av EMK art. 8 som en del av retten til privatliv,

Hovedregelen bade etter norsk injurielovgivning og etter EMK artikkel 10 er at ikke beviste
arekrenkende faklapastander ikke er beskyttet av ytringsfriheten. Det mé foreligge spesielle grunner
for & fravike denne hovedregelen.

Dommen i Rt-2003-1677 gjelder det samme ytre saksforhold som i foreliggende sak, men
oppreisningskravet fra den ankende part var der rettet mot en annen mediebedrift (Feedrelandsvennen
eller « Faevennen »). Ved retisstridsvurderingen i foreliggende sak finner lagmannsretten det da
riktig & legge til grunn det samme som Heyesterett har lagt til grunn mht sakens allmenne interesse,
herunder behovet for 4 identifisere enkelipersoner som var omfattet av etterforskningen.
Parallelliteten i de to saker, bade refttslig og faktisk, er for avrig si sterk at det ved de videre
vurderinger finnes hensiktsmessig 4 ta utgangspunkt i Hayesteretts konkrete avveininger av rettstrid i
Rt-2005-1677 og se hen til 1 hvilken grad foreliggende sak ligger annerledes an.

Det knyttet seg penbart en veldig allmenn interesse til etterforskningen i Baneheiasaken, noe
Hayesterett ogsé la til grunn i nevnte sak. Hoyesterett pekte ogsa pa at det falt innenfor denne
interessen at tidligere straffedemte var i politiets sekelys og at avher og annet politiarbeid fant sted
for & sjekke ut vitner eller utta siktelser. I forlengelsen av dette bemerket forstvoterende i Rt-2005-
1677 videre (avsnitt 76 1 dommen):

« Nyhetsmedia hadde 1 denne forbindelse rett til 4 referere fra tidligere straffedommer sa
langt dette métie vaere av interesse for allmennheten. 1 neermiljeet vil det kunne veere av
allmenn interesse & {a opplyst at en tidligere drapsdemt 1 omradet med en aktuell sak om
forlengelse av sikring, er innbrakt av politict til avher. »



LA-2005-166629 - RG-2007-582 <noscript>NCIT: 2:02</noscript> Page 20 of 25

Og videre (avsnitt 77)

« Dette mé imidlertid avveies mot hensynet til personvernet og vernet av omdemmet ndr
nyhetsmedia sirkler inn og identifiserer en eller noen {4 tidligere straffedemte personer under
etterforskningen. Allmennheten har pa dette trinn av saken normalt ikke noe berettiget krav pa
a fa detaljerte opplysninger om og identifikasjon av tidligere straffedemie personer, og
herunder beskrivelse av de straffbare forhold vedkommende er demt for. 1 denne meget
spestelle sak hadde imidlertid beboerne 1 neeromridet en seerlig interesse av a fa kjennskap til at
en person som tidligere var domfelt for drap og voldsforbrytelser og idemt sikring, bodde i
omridet, slik at de kunne vareta egne og barnas interesser. »

Med dette som utgangspunkt, og bl.a. hensett til beskyldningens karakter og grovhet, kom
Hayesteretts flertall, etter en samlet vurdering og under tvil, til « at det ikke var rettsstridig av
Fadrelandsvennen 24. og 25. mat 2000 & publisere at A (A - lagmannsrettens tilfeyelse) var den
mest interessante av flere straffedemte som politiet etterforsket, selv om dette ut fra sammenhengen
kan oppfattes slik at han var eller kunne vare mistenkt ». Fra flertallets videre begrunnelse siteres
(avsnitt 82 og 83 1 dommen):

« ... De uhyrlige seksuelle overgrep og etterfelgende drap i Baneheia hadde meget stor
allmenn interesse over hele landet og serlig 1 Kristiansand og Agderfylkene. Befolkningen i
neromradet rundt Baneheia og 1 naeromradet hvor A bodde, hadde en spesiell interesse 1 & fa
lopende og konkret informasjon om etterforskningen.

Etter min mening har journalist og redakter ikke vart uaktsomme. Den intense og
omfatiende interesse riksdekkende nyhetsmedia hadde vist for A fior Fadrelandsvennens
publiseringer, hans uttalelser til media og allmenn interesse forsvarer publiseringen av
opplysninger om arbeidssted og bopel og bruk av anonymiserte fotografier av hans person. Ved
bedemmelsen av aktsomheten legger jeg ogsé vekt pa at reportasjene og oppslagene var
balanserte, at hovedinnholdet var formidling av sanne faktaopplysninger, og at politiets
understrekning av at ingen var mistenkt og As syn kom klart og tydelig fram. Jeg tilfayer at slik
denne saken var tidlig under etterforskningen, hadde avisen ikke foraniedning til & underseke
nxrmere om A kunne vare gierningsperson. »

I foreliggende sak tar lagmannsretten utgangspunkt i den samme sterke allmenne interesse og
neromradets spesielle informasjonsbehov som beskrevet av Heyestercett. Lagmannsretten presiserer i
denne forbindelse at det som ma veere seerlig sentralt i denne sammenheng, er den allmenne interesse
som konkret refererte seg til at A pd det tidlige tidspunktet 1 etterforskningen det er tale om, ble
utpekt som mulig gjerningsmann. Lagmannsretten forstér videre Hayesteretts avgjorelse slik at
denne interessen, og dermed det s@rlige behovet for informasjon om dette, forst og fremst var av
lokal art, dvs. knyttet seg til befolkningen i n&romradet rundt Baneheia og i neeromridet hvor A
bodde. Konkret refererte dette behovet seg til informasjon om at en person som tidligere var domfelt
for drap og alvorlige voldsforbrytelser bodde i omradet, siik at de kunne vareta egne og barnas
interesser.

I tilknytning til den allmenne interesse i saken generelt, mé det sees hen til at A i denne
sammenheng ikke var en offentlig person. Han hadde dessuten ikke péd noe tidspunkt samtykket i 4 la
seg identifisere. Likevel bie han « fotfulgt » av pagdende mediefolk som han apenbart hadde
vanskeligheter med & verge seg mot.

Videre befant media seg her etter lagmannsrettens oppfatning ikke pa kjerneomradet for det som
kan kalles kritisk journalistikk, hvor hensynet til pressens funksjon som « a public watchdog » i
alminnelighet tilsier en serhig vid ramme for ytringsfriheten, Tvert imot; i dette konkrete tilfellet, og
i alvorlige straffesaker av stor allmenn interesse generelt, gjor det seg etter lagmannsrettens
oppfatning gieldende personvernhensyn som med styrke taler for at identiteten til enkeltmennesker
som involveres i etterforskningen vernes. Det vises 1 denne sammenheng ogsa il
uskyldspresumpsjonen i EMK artikkel 6 nr. 2. For A spesielt, med hans bakgrunn som tidligere



LA-2005-166629 - RG-2007-582 <noscript>NCIT: 2:02</noscript> Page 21 of 25

draps- og sikringsdemt, var behovet for stikt vern sterkt.

Lagmannsretten finner ikke at det nevnte « lokale » hensynet gjor seg gjeldende med samme
vekt for TV2 som for Feedrelandsvennen. TV2 er en nasjonal kringkastingsbedrift med starre
rekkevidde og sterkere formidlingseffekt enn en lokal- eller regionavis. TV2 hadde i den konkrete
saken - og har heller ikke generelt - som sarskilt formél & orientere eller « advare » beboerne i
neromradet slik en lokalavis som Fadrelandsvennen kan ha. Det vises i denne sammenheng ogsd til
at TV2 heller ikke forsgkte & anlegge en slik « lokal » profil p4 innslagene om A idet verken hans
bosted eller arbeidssted bie oppgitt. At A likevel ble identifisert gjennom TV2s innslag, er klart, jf.
dreftelsen ovenfor. Det minnes for evrig om at ingen av de ovrige riksdekkende medier kan ses 4 ha
funnet grunn til & omtale den lepende etterforskningen i forhold til A pé tilsvarende méte.

Det ma videre antas at en lokalavis som Faedrelandsvennen 1 alminnelighet ogsa vil veere bedre
egnet enn TV2 tif 4 ivareta det srlige behovet til lokalmiljeet som det her er tale om. Det er saledes
grunn til & tro at opplysningene 1 Fadrelandsvennen i storre grad enn innslagene 1 TV2 nadde frem
til den aktuelle del av befolkningen, Samtidig er det klart at TV2 sin omtale nadde et stort antall
seere som vanskelig kan sies & ha hatt det serskilte behowvet for slik informasjon som nevnt.
Lagmannsretten presiserer at det her er tale om a strekke ytringsfriheten pa bekostning av det
personvernet som 1 alminnelighet ellers mé fi gjennomslag i slike saker, jf. ogsd Hoyesteretts
utgangspunkt i Rt-2005-1677 (avsnitt 77). Dette ma foranledige en grundig redaksjonell vurdering
fra medienes side for identifiserende omtale eventuell publiseres. Det er etter lagmannsrettens
oppfatning lite som tyder pd at TV2 har foretatt en slik vurdering i foreliggende sak, jf. neermere
nedenfor om dette mht aktsomhetsvurderingen.

Ved vurderingen av beskyldningens karakter og grovhet legger lagmannsretten til grunn at det
her er tale om faktautsagn som i utgangspunktet krever bevis for & veere beskyttet av ytringsfriheten.
Det legges videre til grunn at det fra TV2s side ikke var tale om videreformidling eller referering.
Beskyldningene var dessuten usanne - A var ikke gjerningsmannen i Baneheiasaken. Det vises til
lagmannsrettens dreftelse av detie ovenfor.

[ vurderingen pé dette punkt ses ogsd hen til at det er tale om en mistanke, noe som i grovhet er
noe annet enn en beskyldning om 4 vaere gjerningsmann. Som bemerket av Hoyesteretts mindretall 1
Rt-2005-1677 , gjaldt pa den annen side mistanken spesielt gruoppvekkende forbrytelser som vakte
sterke falelser av avsky og hat blant folk, og som « det er vanskelig 4 tenke seg annet enn at det ma
oppleves som forferdelig 4 ha blitt utsatt for mistanke om 4 ha begétt » (avsnitt 94 i dommen).

Ved rettsstridsvurderingen ma ogsa innslagenes form og eventuelle balanse tillegges vesentlig
betydning. I den sammenheng ma det bemerkes at TV2 ikke pé noe tidspunkt oppga As navn, men
dette forseket pd anonymisering lyktes altsd likevel ikke. Videre ma det legges vekt pé at politicts
presiseringer av at alle som var inne til avher kun hadde status som vitner ble videreformidlet til
seerne, og at A den 24. mai 2000 pd spersmal fra TV2s reporter fikk anledning til 8 kommentere
mistanken mot ham. Likevel er det etter lagmannsrettens oppfatning ikke grunnlag for & anse TV2s
innslag som balanserte eller objektive i formen. Hovedinntrykket er som nevnt at det kastes mistanke
mot A om at han kan vere gjerningsmannen bak en av de mest gruoppvekkende forbrytelser i norsk
kriminalhistorie. Omtrent alt av kommentarer og spersmél fra TV2s side gir inntrykk av,
underbygger eller opprettholder denne mistanken. Som lagmannsretten skal komme nzrmere tilbake
til nedenfor, gjelder detle ogsé innslaget 24, mai 2000 der A blir filmet og intervjuet.
Lagmannsretten finner heller ikke 4 kunne slutte seg til TV2 s beskrivelse av innslagene som spesielt
« nekterne ». En slik betegnelse méd normalt forbeholdes omtale eller innslag som for eksempel ikke
benytter seg av spesielle eller dramatiske effekter. Lagmannsretten finner det i denne sammenheng
tilstrekkelig & vise til TV2s innslag 1 21-nyhetene 23. mai 2000 hvor det ble vist bilder av knivene
om politiet hadde beslaglagt hjemme hos A i forbindelse med drapssaken fra 1988, Utgangspunktet
for innslaget var at jentene 1 Baneheia var drept med et stikkvépen og at politiet trodde
gierningsmannen var lokal og en tidligere voldsforbryter,

Det er 1 denne sammenheng ogsd grunn til 4 peke pa den spesielt sterke effekten av en nasjonal
TV-sending sammenlignet med reportasjer og omtale i aviser. Det vises til EMKs dom i saken
Pedersen & Baadsgaard mot Danmark, 17. desember 2004, premiss 79:



LA-2005-166629 - RG-2007-582 <noscript>NCI'T: 2:02</noscript> Page 22 of 25

« Jt is relevant to this assessment that the allegation was made at peak viewing time on a
national TV station in a programme devotet to objektivity and pluralism; that it was therefore
seen by 4 wide audience; and that the audiovisual media often have & much more immediate
and powerful effect than the print media. »

Det kan séledes ikke vaere riktig, slik som TV2 har anfert, at det ikke skal legges vekt pa hva
slags medietype det er tale om « hvis det forst er kastet mistanke og identifisert ». Det méa for avrig
forventes at TV2 som en ansvarlig nasjonal TV-stasjon er seg denne spesielle cffekten av TV-
sendinger bevisst 1 saker som den foreliggende.

Nir straffeloven § 247 objektivt sett er funnet 4 vaere overtradt, inncbacrer dette i foreliggende
tilfelle at TV2 - 1 motsetning til en rekke andre medieaktgrer i samme sak - pd et meget tidlig
tidspunkt i politiets etterforskning uriktig eksponerte en privatperson for mistanke om 4 ha begatt de
grove forbrytelsene i Baneheia. Det kan - slik denne saken ligger an - reises sparsmal om ikke dette
alene er nok til 1 utgangspunktet & konstatere subjektiv skyld ift. skadeserstatningsloven § 3-6, selv
om innholdet og graden av den konkrete uaktsomhet som er utvist vil méatte vurderes nzrmere i
forhold til vilkédret om rettstrid. Dette selv om det legges til grunn at TV2 var berettiget til 4 omtale at
« den drapsdemte 42-dringen » var inne til avher 1 saken siden han hadde vert 1 Baneheia fredag 19.
mai da drapene ble begétt, og selv om TV2 ikke hadde serskilt foranledning til 4 underseke nermere
om A kunne veere gjerningsperson slik saken for evrig 14 an.

Ved aktsomhetsvurderingen knyttet til spersmalet om rettstrid, vil forholdet til presseetiske
normer vare av betydning. 1 denne sammenheng vises til pressens egen « Vear Varsom"- plakat pkt.
4.7 hvor det bl.a. fremgér at man skal vaere varsom med a gi « klare identifikasjonstegn » pé
personer som omtales 1 forbindelse med straffbare forhold, og at det skal utvises seerlig varsomhet
(lagmannsrettens utheving) ved omtale av saker pa tidlig stadium av etterforskning. I en situasjon
som 1 foreliggende sak, hvor en rekke medier « konkurrerer » om 4 fange publikums oppmerksomhet
gjennom & rapportere lopende fra etterforskningen i en alvorlig kriminalsak, er man langt pa vei ved
kjernen 1 nevnte prinsipper og kravene til aktsomheten skjerpes tilsvarende. Lagmannsretten kan
ikke se at TV2s innslag 24. mai 2000 hvor A klarest ble identifisert var innenfor rammen av nevnte
presseetiske bestemmelser.

Etter bevisforselen mé det imidlertid legges til grunn at TV2 mente & kunne utlede av politiets
opplysninger at A var en sentral brikke i etterforskningen i de forste dagene etter drapene. Dette ble
forsekt formidlet til TV-seerne den 23. mai 2000, men etler lagmannsretiens syn pa en slik méte at
TV2 uten faktisk grunnlag insinuerte at A ogsa métte betraktes som mistenkt i saken. I falge TV2 var
innslagene med A 24. mai 2000 ment som et tiltak for & redusere den belastingen han frem til da var
blitt utsatt for 1 det samlede mediabildet. 1 den grad dette var hensikien, legger lagmannsretien til
grunn at virkningen uvansett ble en helt annen: Inntrykket av sendingene 24, mai 2000 er at A fortsatt
ma anses som en aktuell gjerningsmann, dvs. mistanken mot ham som ble insinuert dagen for
opprettholdes, trass i at politiet nd « sirkler seg inn mot seksualforbrytere » og ikke kan utelukke at
to menn har vaert sammen om forbrytelsen. I tillegg identifiseres altsd A sterkere enn 1 innslagene
den foregédende dag.

Det ma for evrig etter bevisforselen legges til grunn at reporteren som stod for « intervjuet » av
A om ettermiddagen 24. mai 2000, pé opptakstidspunktet ikke hadde som utgangspunkt den «
dreiningen » av saken samme dag som var en felge av resultatene fra obduksjonsrapporten hvor det
fremkom at de drepte jentene ogsé var misbrukt seksuelt. Disse opplysningene gjorde i folge
reporterens vitneforklaring « A mindre aktuell som gjerningsmann i mitt hode ». Reporteren uttalte
imidlertid videre i sin vitneforklaring i lagmannsretten at han var usikker p4 om han kjente til disse
nye opplysningene fra obduksjonsrapporten da han oppsekte A denne dagen. Nar redaksjonen i TV2
1 en slik situasjon likevel velger & sende « intervjuet » og filmingen av A senere pd kvelden i en slik
form og i en slik sammenheng at det far den virkning som nevnt, fremstar TV2 sin handleméte etter
lagmannsrettens oppfatning som klart uaktsom. Nar det gjelder « det lokale hensynet », legger
lagmannsretten 1 henhold til dreftelsen over til grunn at dette generelt ikke har samme vekt i forhold
til TV2 som i forhold til en lokalavis som Faedrelandsvennen, og dessuten at dette heller ikke rent
faktisk ble vurdert sarskilt av TV2 for innslagene 24. mai 2000 ble sendt. For TV2 kan det sdiedes



LA-2005-166629 - RG-2007-582 <noscript>NCIT: 2:02</noscript> Page 23 of 25

heller ikke ha fremstatt som nedvendig a identifisere A for 4 tilfredsstille berettigede
informasjonskrav, selv om det var berettiget 4 omtale hans bakgrunn med den tidligere
drapsdommen og avherene av ham som vitne i Bancheiasaken.

Lagmannsretten finner etter dette at TV2 ikke har utvist tilstrekkelig aktsomhet. Den nermere
interne ansvarsfordelingen i TV2 for de aktuelle innslagene er det imidlertid ikke nedvendig &
komme inn pa - skadeserstatningsloven § 3-6 andre ledd er utformet slik at TV2 AS som eier av
tvkanalen vansett ma hefte for krenkingen i dette tilfellet.

I forhold til Faedrelandsvennen er det ogsa grunn til & bemerke saerskilt at TV2 var ferst ute bade
med & insinuere mistanke mot og identifisere A gjennom innslagene i nyhetene 23. og 24. mai 2000,
sml. Faedrelandsvennens reportasjer 24. og 25. mai 2000. For svrig mé det som nevat legges til
grunn - som 1 Rt-2005-1677 - at ingen av de evrige riksdekkende medier omtalte saken pa en slik
mate at A bade ble identifisert og mistanke ble insinuert. 1 denne sammenheng er det derfor lite
tvilsomt at TV2 var forende blant mediene - i alle fall i forhold til Faevennen. Andre mediers omtale
av saken kan heller ikke pa noen méte virke ansvarshefriende for TV2. TV2 sin dekning av saken
fremstod som et vesentlig og selvstendig bidrag i den samlede mediedekningen av saken som
forérsaket skadevirkningene og belastningene for A.

Nar det gjelder spersmélet om sammenlignbare saker og terskelen for « inngrep 1 yiringsfriheten
» generelt, slutter for evrig lagmannsretten seg til falgende uttalelse fra mindretallsvotumet i
lagmannsrettens dom 1 Favennensaken ( LA-2003-18442 ):

« Derimot er det tankevekkende & trekke en parallell til Hoyesteretts fellende avgjarelse i
Tensberg Bladsaken 1 Rt-2003-928 . Mindretallet finner det vanskelig & akseptere at reglene om
mrekrenkelser beskytter en person 1 samfunnets toppsjikt mot en beskyldning om 4 ha overtradt
regler om boplikt i1 forbindelse med konsesjon, men ikke en person pé nederste trinn av
samfunnsstigen mot & bli eksponert som mulig gierningsmann i Baneheiasaken. »

Lagmannsretten har etter dette kommet til at TV2s innslag var rettsstridige, herunder at det ikke
foreligger serlige grunner som gir grunnlag for a gjare unntak fra hovedregelen om at ikke beviste
arekrenkende faktapastander ikke er beskyttet av ytringsfriheten. Det er dermed nedvendig med
inngrep etter EMK art. 10 nr. 2 for 4 verne andres omdemme cller rettigheter. Vitkéarene for
oppreisning etter skadeserstatningsloven § 3-6 er til stede.

Ved utmaling av oppreisningserstatningen star domstolen etter § 3-6 meget fritt. Bade
spersmalet om slik erstatning skal idemmes, og spersmalet om storrelsen pa denne, er overlatt til
domstolens rimelighetsvurdering. 1 lys av EMK art. 10 og EMDs avgjerelser 1 tilsvarende saker, ma
oppreisningen som inngrep 1 ytringsfriheten bade veere nodvendig og ha rimelige proporsjoner i
forhold til det legitime formal som forfelges. 1 samsvar med alminnelige utmalingsprinsipper i norsk
rett mé det videre kunne ses hen til skadevolderens ekonomi, beskyldningenes alvorlighet og den
utviste skyld, de interesser som er krenket, samt den konkrete belastningen for den krenkede. Det ma
ogsé legges vekt pé eventuelle dementier eller lignende, mens prevensjonshensynet vil ha betydning
selv om oppreisningsansvaret skulle bety en moderat ekonomisk belastning for skadevolderen. For
avrig vises til mindretallets bemerkning om utmalingen i Rt-2005-1677 hvor det fremholdes at «
belastningen ved krenkelsen langt pa vei ber objektiviseres: Ogsd mennesker som er sosialt utslatt,
md ha et effektivt vern mot eerekrenkende beskyldninger ».

Ved den konkrete fastsettelsen finner lagmannsretten liten eller ingen veiledning i R1-1994-348
og tilsvarende erstatningsutmalinger i andre land, jf. ankende parts henvisninger. Rt-1994-348
(Revdommen) gjaldt etter lagmannsrettens oppfatning et faktum som er lite sammenlignbart med
foreliggende sak. Nér det gjelder utenlandsk praksis vises bl.a. til NOU 1995:10 Reformer innen
injurielovgivningen s. 48 hvorfra siteres:

« Ltter norsk rett har den fornzrmede ved en vaktsom arekrenkelse ikke et absolutt krav pa
pkonomisk oppreisning. In eventuell tilkjenning av oppreisning er fakulativ. Utmalingen beror
pé et diskresjonaert skjenn fra domstoiens side, og man har 1 Norge tradisjonelt kunnet
opprettholde et lavere erstatningsnivé enn de land som bygger pé angelsaksisk rett. »



LA-2005-166629 - RG-2007-582 <noscript>NCIT: 2:02</noscript> Page 24 of 25

I den tidligere nevnte dom i Rt-2003-928 (Tensberg Blad), ble den @rekrenkede person tilkjent
kr 50.000,- i oppreisning i tillegg til at de erekrenkende uttalelser ble mortifisert. I saken som er
referert 1 Rt-2003-1190 (Minnefondsaken) frifant Hoyesterett i siste instans, men lagmannsretten -
som hadde avsagt en fellende dom - hadde tilkjent den krenkede kr 200.000,- 1 oppreisning. [ Rt-
2005-1677 (Feedrelandsvennen) hvor Heyesterett ogsa frifant under dissens 3-2, stemte mindretaliet
for en oppreisning pé kr 150.000,- fra avisen samt kr 25.000,- fra redakteren.

Det er i foreliggende sak tale om uriktige beskyldninger mot en privatperson uthengt som mulig
gjerningsmann 1 en meget grov kriminalsak som vakie oppsikt og sterke avskyfolelser ogsa ut over
Norges grenser. Beskyldningene fremkom i nyhetssendinger fra en nasjonal TV-stasjon. Omtalen av
A var ogsa hovedoppslaget 1 TV2 nyhetene, 1 alle fall 23. mai 2000, og det utgjorde et vesentlig
bidrag i den masseforfolgelsen han ble utsatt for av det samlede medickorps over et kort tidsrom. Det
sier seg selv at belastningen for A mé ha veert enorm, og han hadde {4 eller ingen muligheter til 4
verge seg mot det voldsomme sekelyset han ble utsatt for. Etter det aktuelle tidsrom, klarte A ikke
lenger & mate pa jobb slik han hadde gjort 1 lengre tid 1 forkant av saken som ledd i sin rehabilitering
og resosialisering etter et lengre fengselsopphold. Han endte en periode som uteligger i skogene
rundt Kristiansand, og rusmisbruket tiltok i omfang. Han er 1 dag uferctrygdet, og etter det opplyste
innlosjert i en kommunal bolig pé hjemstedet.

Som nevnt star man etter lagmannsrettens oppfatning her ovenfor et tilfelle der media méa
forventes & 1a tilberlig hensyn ul enkeltpersoners vern ved utevelsen av den grunnleggende
funksjonen media i alminnelighet har og skal ha i et demokratisk samfunn. Ut over tkke 4 nevne As
navn direkte, kan det ikke ses markante spor av en slik hensynstagen hos TV2, TV2 gikk - i
motsetning til de andre mediene - for langt 1 konkurransen om publikums oppmerksomhet. TV2 var
dessuten 1 fremste rekke blant mediene med hensyn til & rapportere fortlepende fra etterforskningen,
herunder ogsa hensyntatt den tidsmessige fordelen TV har sammenlignet med den trykte presse.
Uaktsomheten er etter lagmannsrettens syn klar - saerlig tatt i betraktning fremstillingen av saken og
identifikasjonen av A 1 TV2 nyhetene kvelden 24. mai 2000 da A i enda mindre grad kunne antas 4
veere potensiell mistenkt hos politiet,

Lagmannsretten finner ut fra dette og ut fra preventive hensyn, grunn til & gé& noe opp 1 belop 1
forhold til det niva som er nevnt av mindretallet i Rt-2005-1677 slik at oppreisningsansvaret for TV2
og andre medier fremstdr og oppfattes som en hevelig markering. Det tas imidlertid ogsd hensyn til
at TV2 i nyhetene 22. august 2000 formidlet opplysninger til TV-seerne om at A da langt pa vei var
sjekket ut av saken.

Lagmannsretten finner etter dette at oppreisningsbelopet passende kan settes til kr 250.000,-.
Morarenter frem til forfallstidspunktet anses inkiudert 1 belepet.

Anken har etter dette fort frem, og for saksomkostningenes del mé ankemotparten anses 4 ha
tapt saken fullstendig bade 1 tingretten og i lagmannsretten. I folge tvistemalsioven § 180 andre ledd,
if. § 172 forste ledd pélegges derfor ankemotparten a erstatte As saksomkostninger i begge instanser.
Lagmannsretten finner ikke grunnlag for 4 gjere unntak fra dette i foreliggende sak, jf. § 172 andre
ledd.

Advokat Danielsen har levert omkostningsoppgave og krevd sin klient tilkjent i alt kr 488.288,
hvorav kr 258.392 refererer seg til tingrettens behandling og kr 229.896 refererer seg til
lagmannsrettens behandling. Av belepet som referer seg til lagmannsrettens behandling, utgjer kr
206.225 saleer inklusiv mva. Salaeret for behandlingen 1 tingretten ligger pé tilsvarende niva. Det er
for evrig giort neermere rede for belopene 1 oppgaven, som er oversendt ankemotparten til
orientering. Det er ikke mottatt innvendinger til omkostningsoppgaven. Lagmannsretten finner
belapene rimelige og nedvendige, og legger oppgaven til grunn. A er etter det opplyste innvilget fii
sakfarsel, og saksomkostningene tilkjennes derfor ogsé det offentlige som alternativ.

Dommen og kjennelsen er enstemmig.

Sluining i kjennelse:



LA-2005-166629 - RG-2007-582 <noscript>NCIT: 2:02</noscript> Page 25 of 25

Saken heves for sa vidt gielder As krav om erstatning for ekonomisk tap.

Domsslutning:

1. TV2 AS demmes il innen 2 - to uker - a betale oppreisning til A med kr 250.000 -
kronertohundreogfemtitusen - med tillegg av den alminnelige forsinkelsesrente etter
forsinkelsesrenteloven § 3 forste ledd forste punkium fra forfall og til betaling skjer.

2. Til dekning av saksomkosminger for tingretien og lagmannsretten demmes TV2 AS til innen 2 -
10 - uker a betale til det offentlige/A kr 488.288 -
krownerfirehundreogattiattetusentohundreogattiatte - med tillege av den alminnelige
forsinkelsesrente efter forsinkelsesrenteloven § 3 forste ledd forste punkium fra forfall og til
betaling skjer.

Sist oppdatert 2. aprit 2009



