LB-2000-2981 <noscript>NCIT: 1:01</noscript> Page 1 of 15

LB-2000-2981

INSTANS: Borgarting lagmannsrett - Dom.

DATO: 2002-12-16

DOKNR/PUBLISERT: LB-2000-2981

STIKKORD: Zrekrenkelse - oppreisning. EMK artikkel 10, skadeserstatningsloven § 3-
6.

SAMMENDRAG: TV-2s reportasjer i desember 1997 om pengebruken i Johan Jorgen Holsts
minnefond ble ansett erekrenkende for A pé en slik mate at domfellelse av
TV 2 og to ansvarlige redakterer ikke ble ansett a vare en krenkelse av
ytringsfriheten, jf EMK artikkel 10. TV-2 ble demt til & betale A 200.000
kroner i oppreisning, mens to redakterer ble demt til & betale 10.000 kroner
hver, jf skadeserstatningsloven § 3-6. Dommen er avsagt under dissens.

SAKSGANG: Oslo byrett Nr 98-02286 A/23 - Borgarting lagmannsrett LB-2000-2981

A/02 og LB-2000-2982 A/02. Anket til Hoyesterett; TV 2 AS, Arne A.
Jensen og Bjarne Berg frifunnet, se dom HR-2003-233-a .

PARTER: Ankende part: 1. TV 2 AS, 2. Arne A. Jensen, 3. Bjarne Berg
(Prosessfullmektig: Advokat Cato Schietz). Motpart: A (Prosessfullmektig:
Advokat Per Danielsen).

FORFATTER: Lagdommer Erik Chr. Stoltz, formann. Lagdommer Eystein F. Husebye.

Kst. lagdommer Merete Smith.

Saken gjelder krav om oppreisning etter &rekrenkelse.

TV 2 AS driver landsdekkende fjernsynssendinger i Norge. Selskapet har hovedsete i Bergen.
De TV-reportasjer som er grunnlaget for oppreisningskravet ble sendt 9. og 10. desember 1997. Arne

A. Jensen var da ansvarlig sjefredakter og administrerende direkter i selskapet. Bjarne Berg var
nyhetsredakter.

Ankemotparten A er advokat og er bosatt i Oslo. Han er 65 ar gammel.

Oppreisningskravet gjelder TV 2s reportasjer om pengebruken i Johan Jergen Holsts
Minnefond, der A ble omtalt pa en mate han fant krenkende.

Bevisforselen i saken har vaert omfattende. Den har ikke bare omfattet As arbeid for
minnefondet, men ogsa hans posisjon som partner i advokatfirmaet X DA. Det finnes derfor
hensiktsmessig med en oppsummering av faktum i saken.

A og avdede utenriksminister Johan Jorgen Holst var venner fra gymnasdagene. Kontakten
fortsatte i studiedagene, gjennom UD's russiskkurs, og da Holst senere ble henholdsvis statssekreteer,
forsvarsminister og til slutt utenriksminister. A har forklart at han i disse arene ogsa ble en personlig
radgiver for Holst. Etter Johan Jergen Holsts ded den 13. januar 1994 bisto A familien pa forskjellig
vis, blant annet i det etterfolgende ekonomiske oppgjeret.

Han ble ogsé bedt om & engasjere seg i opprettelsen av et fond til Johan Jergen Holsts minne, og
det ble holdt et mote mellom familien og A 30. mars 1994. Til stede fra familien var gjenlevende
ektefelle Marianne Heiberg og to barn fra tidligere ekteskap, Halldis og Katherina Holst.
Motereferatet angir bakgrunnen og rammene for minnefondet, og lyder:

BAKGRUNN:

Ukebladet Se og Her tok etter utenriksminister Holsts ded initiativet til en
innsamlingsaksjon for Folkets Fredspris til Johan Jergen Holsts minne. Formalet med
innsamlingen var & gi pengene som kom inn til et formal som var til beste for barn og ungdom i



LB-2000-2981 <noscript>NCIT: 1:01</noscript> Page 2 of 15

Midt-Osten.

Se og Her vendte seg deretter til familien som inntok det standpunkt 4 stille seg positive til
innsamlingen. Familien ba advokatfirma X ved advokat A om utfere det juridiske arbeidet med
a sikre forvaltningen av de innkomne midler til det angitte formal. Inntil dette var gjennomfert,
patok advokatfirmaet seg ansvaret for & disponere den konto pengene kom inn pé.

P4 grunn av OL pa Lilichammer ga Sc og Her uitrykk for at man ville vente til etter OL
med 4 folge opp mer aktivt overfor bedrifter og andre som kunne tenkes 8 veaere villige til &
bidra. Bladet engasjerte @ystein Olsen, som har erfaring {ra innsamlingsarbeid til et slikt
oppfelgingsarbeid.

Olsen vendte seg medio mars til A og ga uttrykk for at han ansé at det ville ha stor positiv
betydning for innsamlingsarbeidet dersom formalet kunne konkretiseres til et prosjekt som kan
synliggjores overfor leserne og andre mulige bidragsytere.

A 1ok dette opp med Marianne Heiberg som ogsa drefiet det med andre i familien.
Samtalene konkluderte med idecn om 4 reise en idrettsplass eller stadion for fotball og andre
idrettsgrener i Gaza. Man har her helt manglet slike muligheter, og det initiativ som Marianne
Heiberg tok for noen ar tilbake om etableringen av Gaza Football Club falt i god jord.

A opplyste at han kjente en entreprener, John Grenlien som hadde arbeidet meget med
Norges Fotballforbund og utvikling av idrettsplasser/haller. Det var derfor enighet om at A
skulle kontakte Gronlien for & lufte ideen og {4 en illustrasjon av hvordan dette evt. kunne
giennomfores,

A 1ok sa kontakt med Grenlien som reagerte positivt pd ideen. Han tilbed seg pa egen
kostnad 4 utarbeide en prosjektskisse som kunne danne grunnlag for videre vurderinger.

John Grenlien presenterte si denne skissen for metedeltagerne. Etter en gjennomgang og
drefielse av skissen samlet man seg om folgende:

KONKILUSJONER:

Det er enskelig at Granlien arbeider videre for 4 fa konkretisert skissen og for & skaffe
grunnlag for en eventuell gjennomfaring. I dette arbeidet skal folgende hensyn sté sentralt:

Prosjektet md gis en lokal forankring i Gaza som sikrer at prosjekiet oppleves som
befolkningens eget anlegg.

Kostnadsdekning i den innledende fase skaffes fra eksterne bidragsytere slik at man ikke
bruker av de innsamlede midler.

Det skal holdes tett og lepende kontakt med familien for informasjon og dreftelser av de
spersmal som oppstar,

Prosjektet sekes utvidet til ogsé & omfatte bistand til organisering og opplering i idrett og
lek; her vil bidrag fra norske og lokale organisasjoner og personer st sentralt.

Norges Fotballforbund og andre interesserte organisasjoner og enkeltpersoner sokes
engasjert 1 prosjektutviklingen.

Det tas kontakt med israclske myndigheter for 4 oppné gratis tomt til prosjektet,

Marianne Heiberg er villig til 4 bli med til Midt-@sten og bidra gjennom sitt kontakinett og
ved deltagelse til den videre prosjektutvikling.

VIDERE FREMDRIFT:

Grenlien ble bedt om 4 arbeide videre med prosjektet og finansieringen av fase 1 og &
holde kontakt med A, Marianne Heiberg og den ovrige familie.

Ved den senere formelle etablering og registrering av minnestifieisen i juli 1994 ble avdedes
bror, Paal Holst valgt til styreformann. Advokatfirmaet X ble valgt til forretningsforer. A ble valgt til
styremedlem sammen med ovrige medlemmer av avdedes familie. Advokatene B og Ci X



LB-2000-2981 <noscript>NCIT: 1:01</noscript> Page 3 of 15

disponerte minnefondets konti.

A nedla en betydelig arbeidsinnsats for fondet 1 1994 ved forberedelsen av en innsamlingsaksjon
for bygging av det omhandlede fotballstadion 1 Gaza. Det var planlagt en tv-aksjon i NRK som
skulle gjennomfores under fotball-VM 1 USA, juni - juli 1994, Avisen VG og NRK-sporten ble
engasjert 1 prosjektet som likevel ikke ble gjennomfert, noe lagmannsretten har fatt opplyst 1a
utenfor minnefondets herredemme. Den feilslatte tv-aksjonen hadde padratt stiftelsen utgifter og
utlegg. Pr 31. desember 1994 gjensto ca 320.000 kroner av de innsamlede midler pa ca 860.000
kroner. Dette fremgér av stiftelsens regnskap, innsendt til Fylkesmannen i Oslo og Akershus.

De pélepte kostnader ble dreftet i fondets styre. Det foreld da en anmerkning fra minnefondets
revisor om at fondets forvaltning av de innsamiede midler ikke var tilfredsstillende, idet det ikke
forela formelle styrevedtak med hensyn til budsjetter og kostnadsrammer. [ styremete 23. januar
1995 ble det bl.a. truffet dette vedtak:

Styret aksepterte at fakturaer til Totalposjekt (restbelep), Stralfors, Johannes Rad, Styren
Translaterbyrd og Carl Jonsson ble dekket og inkludert 1 1994-regnskapet. 1 endelig regnskap
ensker styret at posten honorarer blir spesifisert naermere. Forretningsferer fikk fullmakt til 4
gjere opp fondets kassekreditt 1 Dnl3.

[ nytt styremetet 22. mai 1995 ble et korrigert legatregnskap for 1994 godkjent for oversendelse
til Fylkesmannen 1 Oslo og Akershus. Om dette heter det 1 referatet {ra styremotet:

I brev av 28. april 1995 har advokatfirma X tatt et initiativ til & redusere firmaets faktura
for utferte arbeider 1 1994 med til sammen kr 88.189,- av hensyn til fondets ekonomi. Av dette
belep utgjorde reduksjon av As salaer kr 68.389.- alene. As saleer for 1994 utgjer ctier dette kr
109.062.- hvorav ca. kr 40.000,- opplyses vare refusjon av direkte kostnader.

I tillegg tif stiftelsesmidlene ydet Utenriksdepartementet et direkte bidrag til stiftelsens formal
med en million kroner, og Norges Fotballforbund ga utstyr il en verdi av ca 750.000 kroner.

Pengebruken i minnefondet ble sommeren 1995 gjort til gjenstand for presseomtale. 1 en
reportasje 1 Aftenposten den 19. juli 1995, 1 morgenutgaven pé side 3, heter det blant annet felgende:

Styremedlem og tidligere venn av avdede utenriksminister Johan Jargen Holst, advokat A,
fikk opprinnelig 160.000 kroner i honorarer og kostnadsdekning fra minnefondet i 1994, Resten
av styret godkjente honorarene da de fikk se det forelapige regnskapet 1 begynnelsen av 1995,
men A reduserte honoraret sitt etter anmodning fra styret.

Reagerte

- Jeg kjente ikke til disse utbetalingene og reagerte sterkt da regnskapet ble lagt frem. A lovet
& betale tilbake, men vi har ikke sett noe til pengene, sier styreformann Paal Holst.

- Dette stemmer ikke. Paal Holst kjente tif utbetalingene og to medlemmer av styret har
attestert alle fakturaer. Og 60.000 kroner er blitt tilbakefort slik at nettoen blir 100.000
kroner, sier A.

Advokatfirmaet X ble i Aftenpostens reportasje oppgitt som forretningsferer i minnefondet.
Sommeren 1999 presset minnefondet pa for at utlegg og honorarer skulle tilbakeferes til fondet
fra advokatfirmaet. Dette press var et tema 1 en voldgiftssak som A senere reiste mot advokatfirmaet,

og som vil bli naermere omtalt senere. | voldgiftsdommen av 22. mars 1999 heter det bl annet om
dette press i punktene 4.2 og pkt. 4.3:



LB-2000-2981 <noscript>NCIT: 1:01</noscript> Page 4 of 15

I'slutten av juli 1995 omtalte Aftenposten Minnefondet over flere dager, til dels under «
skandaleoverskrift ». Det bie i omtalen spesielt fokusert pa den svikiende tilgang av midler til
fondet og de beskjedne belop som var benyttet til fondets egentlige formal, spesielt
sammenholdt med det som skulle veere hevet av A som salar. Omtalen refererte bl.a. fra
samtale med Paal Holst, som uttrykte kritikk overfor As opptreden.

Firmaet ble angitt som fondets forretningsforer og det ble henvist til at A var partner i
firmaet.

Omtalen av fondet ble ogsa tatt opp i dagsrevyen fra NRK med intervju med Paal Holst.

Den 9. august 1995 mette Paal Holst og styremedlem Lauritzen fra stiftelsen med D og E. De
hadde med seg advokatene F og G. Holst hadde pé forhdnd nektet & mote A, og det hersket uenighet
mellom D og A om hvorvidt A var varslet om matet eller ikke,

Det foreligger intet referat fra metet, men det er opplyst fra D og E at F fremkom med trusler om
ansvar for si vel A som firmaet dersom man ikke serget for 4 refundere til minnefondet det som var
utbetalt til Strdlfors, til DnB og i saleer til advokatene. F skal ha fremhevet overfor D at det « vil veere
skadelig bade for deg og for Hoyre om det skjarer seg med Holstfondet ». Det er uklart for
voldgifisretten om D oppfattet det som om F opptradie pa vegne av stiftelsen eller Paal Holst.

En av partnerne i X ble satt til 4 giennomg saken. Hans konklusjon var at det var fare for et
erstatningssoksmadl mot advokatfirmaet fra fondet, og at A hadde utvist darlig profesjonelt handverk.
A aksepterte ikke denne kritikken. Han sekte bistand hos advokat Jan Velund som i et brev til
advokatfirmaet av 8. august 1995 konkluderte med at det verken i forhold til advokatfirmaet eller A
foreld grunnlag for kritikk og krav som var fremsatt av stiftelsen. I et selskapsmote 29. august 1995
fremla advokatfirmaet overfor A forslag til en skriftlig avtale. I flg denne skulle A fratre som partner
og i stedet fortsette samarbeidet i et kontorfellesskap. Ordningen forutsatte at A aksepterte felgende
punkter:

BBasert pa den kritikk som er reist, og ut fra en vurdering av det mulige ansvar som kan
gjeres gjeldende, samt ut fra hensynet til firmaets renommé er samtlige partnere enige om
folgende handtering overfor Minnefondet:

1. Minnefondet refunderes et belop pd kr 150,000,- som tilsvarer belastningen i fondet av
kassekreditten i DnB.

2. Avregnet saler for A stort ca. kr 109.000,- tilbakefores fondet.
3. Forretningsforerhonorar for 2. og 3. kvartal 1995 belastes ikke fondet.

4. A erkjenner ansvar for de kritikkverdige forholdene og for oppfyllelse av punktene 1 og 2, samt
for at E kompenseres fullt ut for det tap han lider som folge av tapt forretningsforerhonorar i
hht. pkt. 3 med et belep ca. kr 96.000,-.

A gis frist for fremskaffelse av finansiering med fullgod sikkerhet av pkt. 1)-4) ovenfor til
fredag 1. september 1995 kl. 12.00.

A aksepterte ikke vilkarene for kontorfellesskap og sa opp sitt partnerskap med eyeblikkelig
virkning den 30. august 1995. Samme dag, etter mottagelsen av oppsigelsen, vedtok selskapsmetet i
advokatfirmaet enstemmig at A skulle ckskiuderes idet « A har krenket selskapsforholdet vesentlig
ved mislighold, og tungtveiende grunner tilsier utelukkelse ». Det ble samtidig vedtatt at
advokatfirmaet skulle forhandle med minnefondet om en minnelig ekonomisk ordning, og at As
tilgodehavende i advokatfirmaet skulle bl brukt til motregning.

I styrematet den 14. september 1995, etter at A hadde trukket seg som styremedlem i fondet, ble
det truffet felgende vedtak:



L.B-2000-2981 <noscript>NCIT: 1:01</noscript> Page 5 of 15

Styret konstaterte at man fortsatt ikke har mottatt endelige bekreftelser pa de midler som er
lovet refundert fondet fra flere bidragsytere. Styret er videre av den oppfatning at A har hevet
honorarer fra fondet i 1994 som ikke er klarert med styret. A gis derfor en frist pd 14 dager fra
dags dato til 4 fremskaffe i alt kr 359.000,-, og dersom disse midler ikke er kreditert fondet
innen denne dato har Paal Holst og Johan Jorgen Holst jr. 1 fellesskap fullmakt til & utta
forliksklage mot A.

Fylkesmannen 1 Oslo og Akershus reiste hasten 1995 enkelte sporsmél til forretningsfereren,
advokatfirmaet X om minnefondets regnskap for 1994.

Det fremgéar av Minnefondets mappe hos Fylkesmannen at davaerende fylkesmann Kare Willoch
hadde utarbeidet et internt notat, der det heter:

Jeg er redd for at det kan oppsté misforstaelser hvis vi bare skriver at vi ikke har noe &
bemerke. Kan det vaere noe avgjerende i veien for & skrive at vi synes at honorarutgiftene virker
heye i forhold til det som er oppnadd for fondets formal? Vi kan vel videre skrive at vi ikke kan
se at det foreligger feil ved regnskapet, og at det derfor blir godkjent.

Egentlig cr det jo ille at pengene gar til advokater i stedet for til formalet, men vi bar
kanskje ikke ga forlangt 1 retning av kritisk revisjon.

I et nytt brev fra fylkesmannen til advokatfirmaet 25. januar 1996:

« Deres brev av 29.11.95 er tatt til etterretning,
Fondets honorarutgifter virker hoye i forhold til det som er oppnadd for fondets formal.

Fylkesmannen kan ikke se at det foreligger feil i regnskapet og regnskapet for 1994,
revidert 11.05.95 blir derfor godkjent. »

Basert pa et tips 1 november/desember 1997 igangsatte journalist Geran Skaalmo i TV 2
undersekelser vedrarende Johan Jorgen Holsts minnefond, Tipset gikk i fulge Skaalmo ut pa at « det
hadde vaert kontroverser i minnefondet og at mye penger hadde havnet hos A. » Skaalmo
giennomgikk minnefondets mappe hos Fylkesmannen i Oslo og Akershus, herunder regnskaper og
styreprotokoller. Han fant ogséd Willochs interne notat. Derimot ble han ikke kjent med Aftenpostens
reportasje fra juli 1995, Han hadde dessuten telefonsamtaler med Paal Holst, D og E.

Den 9. desember 1997 kontaktet Skaalmo A pa telefonen mens denne var pa kontoret.
Siktemalet var 4 {4 et interviju. A lovet & vurdere om han ville medvirke til dette, men avslo senere pa
dagen 4 medvirke i et intervju, Samme dag, ca. klokken 15.50, sendte Skaalmo A en fax med denne
ordlyd:

Jeg viser til gjentatte telefonsamtaler 1 dag 9.12.97.
De sporsmél vi ensker svar pé er disse:
1. Hvilket arbeid var det fra din side som berettiget et honorar pa 170.000 kroner i 19947

. Har du blitt anmodet av Holsts minnefond v/ adv. I# eller andre om 4 betale tilbake
honorarer pd 107.000 kroner, samt kostnader for fondet pa 250.000 kroner?

o

. Er pengene betalt tilbake?
. Bestrider du kravets berettigelse?
. Din kommentar til at fondet vurderer rettslige skritt for & inndrive kravet?

W R L2

Jeg er innforstatt med at du har avvist 4 la deg intervjue om dette temaet, men som reporter
er det min jobb & forsikre meg om at du har fatt alle muligheter til 4 komme il ordet i vér
fremstilling. Derfor gjentar jeg tilbudet om et intervju nd. Det ber selvsagt skje 1 rimelig tid for
var hovedsending klokken 2130 1 dag.



L.B-2000-2981 <noscript>NCIT: 1:01</noscript> Page 6 of 15

A besvarte ikke telefaksen. Samme kveld, 1 nyhetssendingen klokken 21.00 (utsatt til klokken
21.30 p.g.a. en hdandbalikamp), og ved midnattsnyhetene sendte TV 2 en reportasje om saken som A
har funnet @&rekrenkende. Innslaget klokken 21.30 ble annonsert under pausen i handballkampen som
et hovedoppslag. Samme dag ble det ogsd inntatt en kort melding om saken pa tekst-tv. Den
pafolgende dag, den 10. desember 1997, brakte TV 2 et nytt innslag om saken. Her er hovedinnslaget
et intervju med fylkesmann Kére Willoch. Partene er enige om at samtlige reportasjer, herunder
meldingen i tekst-tv, skal danne grunnlag for rettens vurdering av oppreisningskravet. Teksten i
reportasjen gjengis nedenfor under retiens bemerkninger.

Dagbladet bragte i mars 1998 en kritisk omtale av pengebruken i minnefondet. Retten finner det
ikke nedvendig & komme naermere inn pd denne omtale.

Minnefondet gikk til seksmal mot A 1 1998. T august samme ar reiste A den omhandlede
voldgiftssaken mot advokatfirmaet X. 1 den senere voldgiftsdom av 22. mars 1999 ble
eksklusjonsvedtaket funnet uberettiget, og advokatfirmaet ble domt tif 4 betale A hans
tilgodehavende 1 firmaet, med tillegg av saksomkostninger. Voldgiftsrettens omkostninger ble fordelt
med et sterre belep pa advokatfirmaet og et mindre belep pa A, idet A (il en viss grad ble ansett & ha
bidratt til sakens omfang. Voldgifisretten la tif grunn for sin avgjerelse at advokatfirmaets krav mot
A ble reist etter press fra minnefondet, og at det ikke var grunnlag for motregning vis a vis ham. Den
fant at de evrige partneres reaksjon pa As handtering av saker minnefondet arbeidet med, var en
overreaksjon pd de kritikkverdige forhold og en overdrevet engstelig vurdering av mediaoppslagene
og minncfondets krav. Minnefondets seksmal mot A ble etter dette trukket.

Den 11. mars 1998 reiste A sak ved Oslo byrett mot TV 2 AS, Ame A. Jensen og Bjarne Berg.
Det ble nedlagt pdstand om oppreisning begrenset oppad til 500.000 kroner fra TV 2 AS og til 50
000 kroner fra Arne A. Jensen og Bjarne Berg. Partene kom ikke til enighet. Oslo byrett avsa dom i
saken den 12. juli 2000 med denne domssiutning:

1. TV 2 AS demmes til & betale oppretsning til A stor kr 100.000.

2. Ame A Jensen demmes til 4 betale oppreisning til A stor kr 10,000,

3. Bjarne Berg demmes til 4 betale oppreisning til A stor kr 10.000.

4, TV 2 hefter solidarisk for de oppreisningsbelep Arne A. Jensen og Bjarne Berg demmes til 4
betale.

3. De saksekte demmes in solidum til 4 betale saksoker saksomkostninger i alt kr 156.245,- med
tillegg av lovens morarente fra dommens forkynnelse og til betaling skjer.

TV 2 AS, Arne A. Jensen og Bjarne Berg har i rett tid paanket dommen til Borgarting
lagmannsrett. Anken gjelder bevisvurderingen og lovanvendelsen. A har inngitt motanke. Motanken
gjelder bare krav mot TV 2 AS. Ankeforhandling ble holdt i Oslo tinghus 1 dagene 7. - 10. oktober
2002. TV 2 AS mette ved selskapsadvokat Jan Holland og ved prosessfullmektigen. A mette med sin
prosessfullmektig, og avga forklaring. Journalist Geran Skaalmo overvar som vitne
ankeforhandlingen 1 medhold av tvistemélsloven § 213 annet ledd. Det ble for ovrig avhert 5 vitner,
hvorav et sakkyndig vitne.

Saken stéar i all hovedsak i samme stilling som for byretten. Det neermere saksforhold fremgér av
byrettens dom og lagmannsrettens bemerkninger i det folgende.

De ankende parter, TV 2 AS, Ame A. Jensen og Bjarne Berg, har i det vesentlige anfort:

Byrettens dom er grundig, men problemstillingen og metode er feil. Foreldede norske rettskilder
er anvendt, og det er ikke tatt hensyn til EMK - rettspraksis og teori. Heyesterett har forlatt den
tidligere rettsstridsvurdering. Det skal tas utgangspunkt i EMXK artikkel 10 nr. 2. Referatprivilegiet er
mangelfullt dreftet av byretten, og spersmalsstillingen vedrorende « value judgement » mangler. Ved
et value judgement-utsagn er det tilstrekkelig at det foreligger en viss forankring 1 fakta. Byretten gir
ogsa en uriktig vurdering av journalistisk undersekelsesplikt og har ikke lagt tilstrekkelig vekt pd en



LB-2000-2981 <noscript>NCIT: 1:01 </noscript> Page 7 of 15

helhetsvurdering av reportasjen. Forholdet mellom sak og person er misforstatt, og det er ikke tatt
tilstrekkelig hensyn til at tv-innslaget 1 alt vesentlig er i overenstemmelse med styrevedtakene i
minnefondet, og at ankemotparten er en offentlig person.

Utgangspunktet for dreflelsen ma veare at pa publiseringstidspunktet i desember 1997 hadde
forholdene rundt Johan Jergen Holsts Minnefond stor offentlig interesse. Tvisten 1 fondet hadde ikke
vart omtalt siden Aftenpostens omtale i juli 1995, Siden da hadde ankemotparten méttet forlate
advokatfirmaet X, og Fylkesmannen 1 Oslo og Akershus hadde kommet med sin anmerkning.
Presseomtalen i TV 2 adskiller seg ikke fra tilsvarende omtaler i Norge, EMK gir sterre apning for at
personer ma tédle slike reportasjer enn tidligere 1 norsk lovgivaing. Pressens oppgave er a presentere
konflikter, og hovedvekten ma legges pa vurderingen av om journalisten har gjort det nedvendige for
a skaffe et sikkert faktagrunnlag, det som i EMD-praksis omtales som « provide ». Etter EMX er det
ikke enkeltutsagn 1 omtalen som skal vurderes, men helheten. Detle er hovedbudskapet 1 Tromsa-
saken ( EMD-1993-21980 ) og Rav-saken { EMD-1995-26132) for EMD.

Det er et faktum at styret i minnefondet i 1994/1995 mente at det foreld kaos og rot og
manglende formalia ved driflen av minnefondet. Denne vurdering ble langt pé vei stottet av de
gvrige partnere i X. Tv-reportasjen presenterte en konflikt, men kritikken var dempet 1 forhold til det
som kunne vart omtalt, blant annet om eksklusjon fra advokatfirmaet. Selv om reportasjen var
krenkende for ankemotparten foreld det tilstrekkelig faktisk belegg for omtalen.

Journalist Skaalmo utforte et forbilledlig journalistisk handverk. Han innhentet dokumenter fra
fylkesmannen som viste at stiftelsen var en fiasko. Dette forhold matte ha betydelig offentlig
interesse. Skaalmo kontaktet ogsd styreformannen Paal Holst og advokatfirmaet X. Han kontakiet
dertil ankemotparten. For Skaalmo fremstod det slik at A avviste & la seg intervjue. A har selv under
den skriftlige forberedelse til byretten bekreftet at Skaalmos fremstilling er korrekt nér det gjelder
kontakten dem imetlom. Det samme fremgar av internnotat i TV 2 til advokat 1 tv-selskapet, Jan
Holland. Ogsa faksen som ble sendt 9. desember 1997 bekrefter at A fikk mulighet til 4 gi sin
versjon, men at han avviste et intervju.

Det sakkyndige vitnet, generalsekretaer Nils E. @y konkluderer med at det journalistiske
héndverket i reportasien er forbilledlig. Det vises ogsd til Kyire Eggen, Yiringsfithet (2002) side
794. Det fremholdes her at EMDs praksis viser at det skal foretas en helhetlig vurdering av ytringen
og om denne gir et balansert bilde av saken ut fra en akisom undersekelse av de faktiske forhold slik
de fortonet seg pa ytringstidspunktet.

Ved tolkningen av utsagnet i tv-innslaget skal det foretas en helhetsvurdering, if. Lio-dommen.
Hovedinntrykket ved en slik tolkning er at ankemotparten har gjort noe kritikkverdig - urettmessig,
og at dette ville bli gjort til gjenstand for et sivilt seksmal fra minnefondet. Kravet fra styret var at
ankemotparten skulle tilbakebetale 360.000 kroner. Interviuet med Kére Willoch dagen etter lpflet
saken opp pé et mer prinsipielt plan.

Fotobruken i reportasjen gir ikke grunnlag for kritikk. Den spissformulering som er anvendt i
ingressen og teaseren er marginal. Det er i tilfelle merskaden ved denne spissformulering som skal
erstattes jf. Rev-dommen. 1 det alt vesentlige stemmer reportasjen med de faktiske forhold.
Ungyaktigheter med hensyn il sterrelsen pd ankemotpartens honorar er marginal. Dagbladets senere
reportasje i 1998 er saledes langt mer ungyaktig. Rene meningsytringer trenger ikke & bygge pé
faktum sa lenge de ikke er klart overdrivende. Ogsa innslaget 1 tekst-tv har tilstrekkelig basis i
faktum og gir uttrykk for en klar verdivurdering (« value judgement »).

Det har skjedd en vesentlig endring av rettstilstanden i den senere tid, slik det er kommet til
uttrykk 1 Lio-dommen.

Subsidiart, nar det gielder spersmélet om oppreisning, anfores det at skadeserstatningsioven
§ 3-6 er en kan-bestemmelse. Rettspraksis har ofte vist at det ikke idemmes oppreisning. Skaden 1
var sak er i tilfelle helt marginal og gjelder den psykiske belastning. Dvrig mediabelastning,
herunder Dagbladets reportasje i 1998, er i tilfelle mer kritikkverdig. Det er bare merskaden som skal
erstattes.

TV 2 AS, Arne A. Jensen og Bjarne Berg har nedlagt slik felles pastand:



LLB-2000-2981 <noscript>NCIT: t:01</noscript> Page 8 of 15

1. De ankende parter frifinnes.

2. A betaler sakens omkostninger for Oslo byrett og Borgarting lagmannsrett,

Ankemotparten, A, har 1 det vesentlige anfort:

Byrettens bevisbedemmelsen er i det vesentlige riktig. Det er ikke grunnlag for de kritiske
bemerkninger motparten har fremfort mot byrettens rettsanvendelse. Det er to grunnleggende
reftigheter som kan stote mot hverandre, hensynet til ytringsfriheten og hensynet til personvernet.
Ikke bare EMK artikkel 10, men ogsa artikkel 17 og 191 FN-konvensjonen om sivile og politiske
rettigheter, mé vurderes slik pipekt i Rt-2000-279 , s@rlig side 285 (kjereleererdommen).

Det riktige utgangspunkt i erekrenkelsessaker er & foreta en tolkning av utsagnet, for deretter &
vurdere om det foreligger en overiredelse og om den i tilfelle er rettsstridig. Som tolkningsprinsipp
skal en legge il grunn hvilket inntrykk den alminnelige tv-seer far ved innslaget. Det skal foretas en
objektiv fortolkning der ogsé ledsagende omstendigheter, for eksempel bildebruk, kommer inn.
Omtalene - innslagene - skal vurderes under etf. Dette omfatter ogsd meldingen i tekst-tv.

Omtalen i TV 2 retter et anslag mot ankemotpartens hederlighet. Det er ikke bare en gjengivelse
av at det er reist kritikk mot ham, men det synes ogsa & foreligge noe ulovlig. Innslaget kan oppfattes
som om det er begétt underslag, og at A har beriket seg.

Det er det faktum vi kjenner 1 dag som skal legges til grunn for rettens vurdering nér det gjelder
sannhetsbeviset. Nér det gjelder journalistens aktsomhet derimot skal denne vurdering bygge pa
bevisene pr. publiseringstidspunktet. Beviskravene er som i straffesaker, jf Rt-1988-1398 .
Aktsomhetsvurderingen etter straffeloven § 249 nr. 3 er i realiteten den samme som kravet etter
EMD til « good faith-ethics of journalism ». Det er ankende part som har bevisbyrden for at
aktsomhetskravet er oppfylt. Denne bevisbyrde kommer til uttrykk s sent som i avgjerelsen av
EMD i sak mellom McVICAR og England av 7. mai 2002 ( EMD-1999-46311 ). Saken vedrerende
bladet Tromse var her et unntak.

Konklusjonen ma bli at det ikke var faktisk grunnlag for omtalen i TV 2. Utbetalingen til
Strélfors skulle apenbart dekkes av minnefondet. Det samme gjaldt oppgjeret for det sdkalte
totalprosjektet. As honorar utgjorde kr 109.000 hvorav kr 40.000 var utlegg. Konklusjonen maétte bli
at han hadde gjort en stor personlig innsats uten serlig betaling. Det vises til Holstad-dommen, Ri-
1996-731 . TV innslagene var utvilsomt en a&rekrenkelse, objektivt vurdert etter straffelovens § 246
og § 247. Partene synes 4 ha veaert enige om dette, men motparten anferer at omtalen bare avslorer
kritikkverdige forhold. Det er &penbart at omtalen var egnet til 4 skade A,

Tv innslagene var ogsé rettsstridige. Der en omtale gar pa hederligheten las og peker mot det
straffbare, foreligger en krenkelse. 1 var sak var det rene faktiske beskyldninger som ble fremsatt.

Rettspraksis fra EMD viser at infamerende omtale, som gdr i retning av straffbart forhold, kan
medfore at ellers lovlige utsagn blir en @rekrenkelse. Det vises eksempelvis til avgjerelse av 27. juni
2000 1 sak Constantinescu mot Romania ( EMD-1995-28871 ). Det vises ogsa til avgjerelse av 25,
juli 2001 i sak mellom Perna mot italia ( EMD-1999-48898 ), pkt. 45 in fine. Her ble utsagn regnet
for 4 overskride grensene for akseptabel kritikk idet utsagnet ikke hadde basis i faktum.

Som advokat og tidligere statssekretar har A et sarlig behov for tillit. Dette burde skjerpe TV
2's aktsomhet, if Mazland: Arekrenkelser 1986 side 123. [ dette tilfellet ble det rekrenkende
inntrykk forsterket av billedbruken, og savnet i det hele faktisk forankring, jf Kyrre Eggen:
Ytringsfrihet bind 1l side 844.

Journalist Skaalmo var ikke tilstrekkelig aktsom. Han burde forstatt sammenhengen ut fra det
materiale han hadde fatt fra fylkesmannen, og han ga ikke A sjansen til & underseke sine dokumenter
for det kunne bli snakk om et intervju. Premissene for et intervju med A ble heller ikke gjort klart for
ham. Reportasjen var et uriktig referat av faktum, og det var ikke balanse i fremstillingen. Sekelyset
ble rettet mot en person, A, og ikke mot minnefondet. Airckrenkelsene er utvilsomt retisstridige.

Reportasjene fremstar som faktiske beskyldninger mot A, og inneholder intet element av « value
judgement ». TV 2 har bevisbyrden for at faktagrunnlaget er tilstede for reportasjen. Slikt grunnlag



LB-2000-2981 <noscript>NCIT: 1.01</noscript> Page 9 of 15

finnes ikke. Pressens oppgave som « public watchdog » medferer tkke rett til 4 aerekrenke en person,
nér krenkelsen ikke har rot 1 virkeligheten,

A har nedlagt slik endelig pdstand:

1. TV2 AS demmes til & betale oppreisning il A med et belop fastsatt etter lagmannsrettens
skjenn, begrenset oppad til kr 500.000.-.

2. De ankende parter demmes in solidum tif & betale A s saksomkostninger for lagmannsretten.
3. Byrettens avgjorelse stadfestes for gvrig.

Lagmannsretten bemerker:

De rettslige vilkar for 4 tilkjenne oppreisning falger av skadeserstatningsloven § 3-6 farste ledd
annet punktum. Etter forste ledd mé det foreligge en krenkelse av en annens @re eller av privatiivets
fred.

Det er enighet om at tidspunktene for innslagene i TV 2 den 9. desember 1997 var
nyhetssendingen som angjeldende kveld kom etter en handballkamp k1, 21.30, samt senere samme
kveld kl. 24.00. I tillegg leste nyhetsoppleseren en sdkalt « teaser » midt i hindballkampen der det
ble varslet at man i nyhetene senere ville fa here om AP-toppen A som ble beskyldt for 4 ha tatt ut
honorar fra Holst-fondet urettmessig.

Innslagene lyder slik:

« Den tidligere personlige radgiveren til Gro Harlem Brundtland, advokat A, blir beskyldt for a
ha tatt ut urettmessige honorarer fra Johan Jorgen Holsts minnefond. »

Dette utsagnet ble lest opp av nyhetsoppleseren. Det er usikkert hvem som har skrevet teksten il
nyhetsoppleseren. Nyhetsoppleseren fortsatte med & informere om at « Styret i fondet krever at A
betaler tilbake 360.000 kroner. Dette vil ikke advokaten, og styret vurderer na a forfolge saken
rettslig. »

Derefter fulgte en reportasie med reporter Geran Skaalmo:

« Allerede det forste dret minnefondet etter avdede Johan Jergen Holst var i drift, forsvant store
deler av kapitalen 1 fondet. Over 300.000 kroner ble tatt ut i form av advokathonorarer og andre
prosjektkosinader il et stadion i Gaza. Fylkesmannen Kare Willoch har kontroll med stiftelsen, og
han pétalte de heye kostnadene overfor fondet, og i et internt notat skrev Willoch at det er ille at
pengene gdr til advokater i stedet for til formaélet.

Styret 1 minnefondet mener at den tidligere AP-toppen, advokat A, har belastet fondet for
honorarer og andre utgifter som ikke var klarert 1 styret. »

Deretter var det et intervju med styreformannen Paal Holst, som uttalte:

« Det ble besluttet pa styremate 1 fondet at man skulle da sende et brev til advokat A og be
han tilbakebetale pengene i sin helhet, og det ble ogsé fattet vedtak at dersom ikke dette ble
gjort, sé ville da styret matte utta forliksklage mot A. »

Skaalmo spurte om det var skjedd noen rettslig forfolgning, og Holst svarte:

« Nei. Vi har ikke villet gjore det enda. Vi holder néd pd med et stenre prosjekt nede i Gaza,
hvor det skal bygges en park til minne om min bror, og jeg vil liksom ha ro om dette og ha detle
1 havn, og sa far vi vurdere hva vi skal videre gjere med A. »

Etter & ha blitt spurt om det fortsatt er aktuelt 4 ga til seksmal, svarte Holst:



L.B-2000-2981 <noscript>NCIT: 1:01</noscript> Page 10 of 15

« Ja, s& absolutt. Det er jo en betydelig sum, og disse pengene, det er ikke ment at de skal
betales ut til advokater her i Norge. Det er ment at de pengene som ble samlet inn i sin helhet
skulle da gis til, og nytes godt av, de palestinske barn og ungdom ».

Til shutt 1 innslaget sa reporter Geran Skaalmo:

« Advokatfirmaet X anmodet A om 4 betale tilbake penger. Kort tid etter forlot han sin
jobb i firmaet. A sier til TV 2 at han ikke har mottatt noe krav fra fondet og at han ikke vil
kommentere saken for han far et krav. »

Tilnazrmet samme innslag ble ogsa sendt 1 nyhetene ved midnatt.

Utsagnet som {& inne pé tekst-tv lod slik:

« Den tidligere AP-toppen, advokat A, beskyldes for uretimessig a ha tatt ut 360.000
kroner i honorar fra Johan Jovgen Holsts minnefond. «

Teksten til innslaget pa tekst-tv er skrevet av en journalist i selskapet Nyhetssentraten Byrd 2
ANS (heretter NYSS). Det legges til grunn at NYSS er et heleiet TV 2-selskap, som bl.a. leverer
nyhetsmeldinger til TV 2's tekst-tv. Det er enighet om at dette selskap 1 denne relasjon ikke skal
anses adskilt fra TV 2

Reportasjen 1 TV 2-nyhetene ble dagen etter, den 10 desember 1997, fulgt opp med en ny
reportasje, der det mer var vinklet mot kontroll med stiftelser og problemer rundt dette, med intervju
med fylkesmann Kare Willoch. Etter en neytral innledning fra nyhetsoppleseren, sa reporter Geran
Skaalmo felgende:

Styret i Johan Jergen Holsts minnefond vurderer & sakseke den tidligere Ap-toppen, advokat A,
for honorarer og kostnader han har krevd av fondet. Det er langt fra forste gang det er uro rundi
stifielser av denne (vpen. I lapet av fa ar har flere advokaier og samfunnstopper blitl patalt og
siraffet for sin omgang med penger som ligger i stiflelser.

Samtidig ble det i bakgrunnen vist to separate bilder av A.

Understrekningene i teksten er gjort av lagmannsretten.

Ved tolkingen av utsagnene vil lagmannsretten se oppslaget 1 tekst-tv og alle tv-innslagene i
sammenheng, det vil si den sikalte teaser og innslagene 9. desember samt sendingene 10. desember
1997.

Innslagene 9. desember er alle av refererende art. TV 2 meddelte at styret i minnefondet vurderte
4 sakswke A med krav om tilbakebetaling av saleer og kostander. Dette var en riktig beskrivelse, en
beskrivelse som ble bekreftet ved intervju med styreformannen i minrefondet, Paal Holst.

Det kan reises spersmdl om hvorfor journalist Skaalmo ikke stilte noen kritiske spersmaél til
Holst under intervjuet. Skaalmo hadde lest dokumentene han hadde fra fylkesmannen, og av disse
fremgikk at styret tidligere hadde godkjent dekning av kostnadene og salaerutbetalingene til A. Med
en slik kunnskap ville det vaere & forvente at Holst hadde blitt spurt om grunnlaget for et seksmél.
Slik som programmet ble sendt er det imidlertid intet som peker hen mot noe straffbart som grunnlag
for kravet.

1 den folgende dreftelse har lagmannsretten delt seg i et flertall og et mindretall.

Flertallet, Stoltz og Husebye, mener at bildet blir et noe annet nér innslaget ses 1 sammenheng
med innslaget den pafelgende dag. 1 dette innslaget blir det minnet om reportasjen dagen for om A
og etterfulgt av interviju med fylkesmann Kére Willoch. Programmet falges videre opp med bilde av
A over hele tv-skjermen ledsaget av det foran nevnte utsagn:

Det er langt fra forste gang det er uro rundt stiftelser av denne typen. I lopet av {4 ar har flere



LLB-2000-2981 <noscript>NCIT: 1:01 </noscript> Page 11 of 15

advokater og samfunnstopper blitt patalt og straffet for sin omgang med penger som ligger i
stiftelser.

Flertallet finner at TV 2 pa denne méaten kiart leder tanken hen pé at grunnlaget for
minnefondets planlagte seksmal er & finne i straffbare forhold.

Det er i saken intet som tilsier at det er begatt noe straffbart fra As side. Det er ikke helt klart for
flertatlet hva grunnlaget for et seksmdi ville veere, men det er for lagmannsretten fremstilt slik at
forutsetningen var at alle 1 styret, ogsd advokaten, skulle arbeide gratis. Grunnlaget for at A ogsé
skulle refundere direkte utlegg er helt uklart, men det er i alle fall ikke begrunnet i noe straffbart.
Paal Holst er et helt sentralt vitne for & avklare disse spersmal. Han mette ikke for byretten, og
byretten vurderte & ilegge rettergangsbot. Han mette heller ikke for lagmannsretten, til tross for
lovlig vitnestevning. Lagmannsretten har enstemmig ilagt rettergangsbot for uteblivelsen 1 separat
kjennelse.

Det sakkyndige vitnet, generalsekretaer Nils E. O1, uttalte i retten at billedbruken i innslaget 10.
desember 1997 kunne ha gitt grunnlag for fellelse 1 Pressens Faglige Utvalg (PFU), men at en
fellelse 1 utvalget bar ligge i god avstand fra en fellelse i retten. Han hadde ikke funnet saker
behandlet av PFU som var sammenlignbare.

Flertallet legger som utgangspunkt (il grunn at pressen har en stor grad av frihet til 4 vinkle sine
reportasjer som den selv finner riktig, jf Lio-dommen av 11. juni 2002. Ferstevoterende 1 Hoyesterett
uttaler her at han forstdr EMD-praksis slik at

... den maten pressen slar opp sine artikler pé, innfallsvinkler og teknikk, er vernet av
yiringsfriheten pd samme méte som innholdet 1 ytringen. Det samme ma sies om for eksempel en
aggressiv og polemisk tone i en ytring. Jeg vil likevel anta at det finnes grenser for ungdig sarende
og krenkende form, avhengig av omstendighetene i det enkelte tilfellet.

Det fantes ikke faktagrunnlag for den uriktig formidling om et straffbart forhold, verken i 1995
eller 1 1997, og enda mindre 1 dag, etter at voldgiftsrettens avgjerelse fra 1999 foreligger. Mangelen
pa faktagrunnlag far dermed samme betydning, enten man bedemmer reportasjen 1 TV-2 som «
factual statements », eller som « value judgements ».

Selv verdivurderinger mé ha en viss forankring 1 objektive fakta, jf Liodommen side 12.

Betydningen av manglene faktagrunniag var tema i to saker 1 EMD som er av interesse for saken
her. I saken Constantinesco v. Romania (27. juni 2000) ( EMD-1995-28871 ) ble beskyldninger om
straffbare forhold begatt av tre laerere, beskyldninger det ikke var dekning for, ansett ikke & veere
beskyttet av bestemmelsen om ytringsfrihet 1 EMK artikkel 10. Det ble uttalt at den kritikk man
ansket & fremfere utmerket godt kunne ha kommet til uttrykk uten beskyldningene. I saken Perna v.
Italia (25. juli 2001 ( EMD-1999-48898 )} ble alvorlige beskyldninger rettet mot en statsadvokat i
Palermo ansett 4 vazre overtramp av grensen for akseptabel kritikk, da beskyldningene ikke hadde rot
i virkeligheten (no factual basis).

De ankende parter har anfert at TV er et flyktig medium, og at de inntrykk som formidles ogsa
blir flyktige. Omtalen av minnefondet og A 1 TV 2 ma derfor ansees fort glemt av seerne. Flertallet
er ikke uten videre enig i dette. En tv-reportasje atskiller seg riktignok fra en avisomtale ved at den,
etter sending, normalt er utilgiengelig for seerne. En avisomtale kan leserne bruke tid pd a studere,
eventuelt ta frem flere ganger. P4 den annen side er det dpenbart at en tv-reportasje med fokus pd
kjente personer, gjerne gjort i en noe tabloidisert form som her, er et sveert kraftig virkemiddel for
pressen i omtalen av aktuelle saker. Virkningen er deretter. Slike reportasjer blir gjerne husket, og de
blir alminnelig samtaleemne blant folk. Det vil ofte komme utfyllende reportasjer etterpa 1 avisene,
hvis saken ansees interessant nok. Dette skjedde her. A har forklart at han umiddelbart etter at den
forste reportasjen var sendt, fikk en telefon fra VG. Han ga sine kommentarer til anklagene fra styret,
og VG trykket dagen etter en reportasje om saken, slik gjengitt foran.

Flertallets konklusjon er at tv-reportasjen om minnefondet og A 1 desember 1997 ikke kan
ansees 4 ha hatt en flyktig karakter, som i tilfelle skulle vaere egnet til & svekke den arekrenkende
kraft i reportasjene. Innslaget innebaerer etter flertallets mening et urettmessig inngrep i As
personlige integritet. Vernet om enkeltmenneskers omdemme er en viktig menneskerettighet, jf



[.B-2000-2981 <noscript>NCIT: 1:01</noscript> Page 12 of 15

artikkel 10 nr. 2 1 EMK, og FN-konvensjonen om sivile og politiske rettigheter artikkel 17 nr. 1,
Gensene for pressens ytringsfrihet finnes  vaere kiart overskredet, og domfellelse av de ankende
parter anses ikke & innebare en krenkelse av EMK artikkel 10.

Et vilkar for a tilkjenne oppreisning etter skadeserstatningsloven § 3-6 forste ledd er at
arekrenkelsene er rettsstridige, jf straffeloven § 247 jf § 246. Det er ikke tvilsomt at
rettsstridsbegrensningen 1 § 246 ogsa skal innfortolkes i § 247.

En @rekrenkende ytring kan anses ikke rettssiridig 1 saker av allmenn interesse.
Rettsstridsvurderingen innebaerer en avveining mellom ytringsiriheten og personvernet. Byrettens
vurdering var at personvernet var tradt for neer, idet reportasjene i TV2 « var erekrenkende overfor
A pé en rettsstridig mate, og at de séledes gir grunnlag for & kreve oppreisning 1 henhold til
skadeserstatningsloven § 3-6 ».

De ankende parter har anfert at byretten i sin rettsstridsvurdering ikke er pa linje med gjeldende
rett slik den né er utviklet ved Den europeiske menneskerettsdomstol i Strasbourg (EMD) og i
Hayesterett. Det anferes ogsa at byrettens uaktsomhetsvurdering er uriktig,

Flertallet tar ikke endelig stilling til om den tradisjonelle rettsstridsvurderingen etter norsk rett
leder til samme resultat som avveiningen mellom ytringsfrihet og personvern etter artikkel 10 1 Den
europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) og artikkel 17 og 19 i FN-konvensjonen om sivile og
politiske rettigheter. Avgjarende for flertallets tilnaerming er at Heyesteret! i senere avgjorelser har
gatt direkte pd en avveining av interessene i forhold til EMK artikkel 10. Flertallet finner dette
retningsgivende for rettsanvendelsen 1 saken her, ogsé i forhold til skadeserstatningsloven § 3-6
forste ledd annet punktum.

Flertallet tar utgangspunkt i at pressen har en viktig funksjon som « public watchdog » i et
demokratisk land. TV2, som landsdekkende tv-stasjon, har en viktig funksjon som utever og arene
for ytringsfriheten. Redaksjonell kontroll og gode arbeidsrutiner kan likevel ikke alltid forhindre at
personvernet blir trddt for neer. Flertallet finner at reportasjen om pengebruken i Johan Jergen Holsts
minnefond er et slikt tilfelle.

Opplysninger om pengebruken i stiftelser generelt, og 1 minnefondet spesielt, var utvilsomt en
sak av betydelig allmenn interesse 1 1995, og derfor noe som pressen hadde grunn til a settes
sekelyset mot. Fylkesmannens notat, der han var kritisk til sterrelsen pa advokathonorarene, er i seg
selv av offentlig interesse. Saken hadde antagelig ogsa allmenn interesse péa publiseringstidspunktet i
desember 1997, men i mindre grad. Flertallet finner videre at A, som politisk og samfunnsmessig
engasjert person og som styremedlem i minnefondel, ma anses a ha veert en offentlig kjent person
bade 11995 og 1 1997, selv om han ikke hadde innehatt politiske verv pé flere ar.

Flertallets hovedinntrykk er at Skaalmo ikke kan kritiseres for sitt journalistiske arbeid nér det
gielder innsamling av faktagrunnlag for de aktuelle tv-reportasjene. Dette ble ogsé fremholdt av det
sakkyndige vitnet, generalsekreteer Nils E. @i1. Hans karakteristikk var at journalist Skaalmo hadde
jobbet « etter boka ». Skaalmo gjennomgikk minnefondets mappe hos fylkesmannen, og fikk derved
tilgang pé styreprotokoller og regnskaper for 1994 og 1995, Han henvendte seg til
forretningsforeren, advokatfirmaet X, og fikk samtaler med advokatene D og . Han hadde en
samtale med styreformannen Paal Holst, og fikk et intervju med ham, Flertallet har karakterisert
dette intervjuet foran. Han henvendte seg videre til A for & fi et intervju. At han ikke ogsé skaffet
seg kjennskap til Aftenpostens reportasje 1 juli 1995, der minnefondets pengebruk ble omtalt, legger
{lertallet mindre vekt pa. Flertallet er ogsa enig med de ankende parter i at saken hadde utviklet seg
siden somumeren 1995, idet minnefondets styre hadde besluttet & kreve A for 359.000 kroner. Videre
hadde advokatfirmaet X ekskludert ham som partner i firmaet,

Henvendelsen fra journalist Skaalmo kom overraskende pd A. Pengebruken i minnefondet hadde
ikke veert gienstand for offentlig omtale pa mer enn to ar. Hans reaksjon pa henvendelsen er gjengitt
i prosesskrift til Oslo byrett av 29. juni 1998 fra A s prosessfullmektig, der det bl annet heter:

Det medferer ikke riktighet av TV2 hadde avtalt noe¢ interviu med saksoker. Goran Skaalmo var
meget pagiende og insisterte pd 4 komme ned pa As kontor for 4 intervjue ham. A aksepterte ikke
dette, bade fordi han hadde en travel dag og fordi han ensket & ha betenkningstid. A skulle derfor
ringe Skaalmo tilbake. Ved tilbakemelding opplyste A at han ikke ensket & la seg intervijue. Skaalmo



LB-2000-2981 <noscript>NCIT: 1:01</noscript> Page 13 0of 15

svarte da at han alt stod utenfor kontoret med opptaksfolk. A avslo likevel & la seg interviue. Etterpa
sendte Goran Skaalmo riktignok en fax til sakseker. Sakseker valgte imidlertid ikke 4 svare pa
denne. Hans eneste svar var de to korte setninger som fremgéar av utskriften, jfr stevningens bilag 1.
Telefaksen som er omtalt 1 prosesskrifiet er gjengitt pa side 8.
Flertallet finner at denne beskrivelse gir et riktig bilde av hendelsesforlapet.

Partene er enige om at A opplyste til Skaalmo at han hadde dokumentene om minnefondet lagret
hjemme i kielleren. 1 sin forklaring for lagmannsretten har han opplyst at han krevde én eller to
dagers betenkningstid fer han tok standpunkt til om han ville medvirke i et tv-intervju. Ankende
parter mener at han samme dag avviste & delta i et tv-interviu, og at dette bekrefles ved ordlyden i
telefaksen. A har videre forklart at han ble forvirret over henvendelsen fra TV2. Skaalmo fortalte
ham ikke hvorfor saken ble tatt opp péa nytt. Han fikk ikke vite at TV 2 hadde gjort et intervju med
Paal Holst, og heller ikke at det var innhentet dokumenter hos fylkesmannen. Skaalmo er sikker pa at
han nevnte for A at han hadde snakket med Paal Holst, men erkjenner at han for evrig ikke ga
opplysninger om innholdet og sine kilder.

Flertallet viser til pressens Var Varsom-plakat punkt 3.3, der det heter at det er god presseskikk
a gjore premissenc klare i intervjusituasjoner og ellers i forhold til kilder og kontakter. Flertallets
vurdering er at journalist Skaalmo neppe kan sies & ha gjort premissene klare for A. Med de alvorlige
anklager som samme dag ble rettet mot A i tv-reportasien, finner flertallet at han burde ha opplyst
hvilket faktagrunnlag sendingen ble bygget pd, nemlig innholdet i fytkesmannens mappe for
minnefondet og sine samtaler med Paal Holst og tidligere advokatkolleger 1 X.

Med disse opplysninger ville A fatt en naturlig foranledning til en argumentasjon til stette for
seg selv, blant annet med den viktige informasjon at enhver utbetaling fra minnefondet gikk gjennom
forretningsfereren ved to advokater hos X. Han ville heyst sannsynlig ha opplyst at han selv ikke
hadde signaturrett til minnefondets konti. Det er videre sannsynlig at han ville ha papekt overfor
Skaalmo, hva denne allerede mé ha kjent til etter gjennomlesning av styreprotokollene, at de
omkostninger som innslaget refererte til, var blitt akseptert i minnefondets styremete i januar 1995,
shik gjengitt foran. Det vises her til at avisen VG, som en folge av tv-reportasjen den 9. desember
1997, hadde en reportasje om saken dagen etter, der A fremholdt dette forhold, og at styret sto
sammen om beslutningene.

Flertallet finner at A, om formiddagen den 9. desember 1997, ble satt under et unedig hardt
press ved at tv-teamet med fotograf satt pa en kafé like ved hans kontor, klar til & gjere opptak til
sendingen samme kveld. Skaalmo har forklart at A ville fatt én eller to dagers utsetielse med &
forklare seg dersom han hadde bedt om det. Til dette bemerker flertallet at den faksen som Skaalmo
sendte samme dag ikke ga apning for det - intervjuet métte i folge faksen « selvsagt » skje i rimelig
tid fer hovedsendingen samme kveld. Det vises ogsi til at det var gatt mer enn 1o ar siden saken
forrige gang var omtalt offentlig. Ogsa for Skaalmo burde det ha vart klart at A trengte mer tid enn
noen timer for 4 hente sine dokumenter, sette seg inn i saken og & stille til et intervju, eventuelt for &
gi en skriftlig kommentar. Det var etter det opplyste ikke omstendigheter rundt lanseringen av saken
som gjorde det pakrevet & sende en reportasje samme kveld.

Slik saken forela for Skaalmo burde han, etter flertallets mening, uten videre ha gitt A en rimelig
tenkepause, en rimelig frist pa noen dager, for & komme tilbake til saken. Den fremgangsméten som
ble brukt kunne gi A inntrykk av at han skulle « henrettes » pa tv samme kveld, slik han selv har
uttrykt det.

De ankende parter har anfert at personer som @nsker 4 unndra seg offentlig omtale ofte bruker
frenering av svar pa pressehenvendelser, som et middel til & unnslippe omtale, Som en erfaring i
pressen kan dette sikkert vaere sant. Flertallets oppfatning her er imidlertid at dersom journalist
Skaalmo hadde forklart A at han ville bygge reportasjen pé innhentede styreprotokoller 1
minnefondet, og pa samtaler med Paal Holst og tidligere advokatkolleger om pengebruken i
minnefondet, ville A hatt en reell mulighet for & kunne ta til motmaele, som han selv har anfort.

Flertallet finner ctter dette at de ankende parter ikke har utvist tilstrekkelig journalistisk
aktsomhet. Det vises til bemerkningene foran om den kritikkverdige behandlingen av A som
potensielt intervjuobjekt. Det ma legges til grunn som sannsynlig at en mer apen holdning til ham



[LB-2000-2981 <noscript>NCIT: 1:01</noscript> Page 14 of 15

ville gitt et mer balansert inntrykk av ham i reportasjen. Det var under enhver omstendighet intet ved
A s eget forhold, slik det innhentede faktagrunniaget foreld for Skaalmo, som tilsa at han, eller andre
i TV2's nyhetsredaksjon skulle ha en oppfatning av at han hadde gjort noe straftbart. Den interne
ansvarsfordeling i redaksjonen for annonseringen av reportasiene, og for sammenstillingen av
tekst/bilde er det ikke nadvendig & komme inn pa. Skadeserstatningsloven § 3-6 annet ledd er
utformet slik at TV 2 som eier av tv-kanalen mé hefte for krenkingen 1 dette tilfelle. Det bemerkes
for avrig at det ikke er opplyst at tipset om saken indikerte at det forela et straffbart forhold, bare at
det hadde vert kontroverser i minnefondet, og at « mye penger var havnet hos A ». Likevel var det
mistanken om straffbare forhold som mest sannsynlig har blitt sittende igjen som et hovedinntrykk
hos seerne.

Flertallet finner at vilkarene for a tilkjenne A oppreisning etter skadeserstatningsloven § 3-6
foreligger, idet skyldkravet etter bestemmelsen er oppfylt. Oppreisning ber tilkjennes. Det finnes
klart at TV 2-reportasjene har veert skadelige for A, og at de har pafert ham betydelige personlige
pékjenninger.

Nar det gjelder utmélingen av oppreisningsbelepet finner flertallet at det er den

uriktig beskyldning om mistanke om straffbare forhold som er den dominerende skadeérsak.
Flertallet finner at det 1 relativt liten grad ber tas hensyn til at A selv medvirket til presseomtale av
minnefondet, ved at han utferte sitt arbeid for dette pd en méte, som i flg voldgiftsdommen ga
grunnlag for en viss kritikk. Néar det gjelder kritikken fra minnefondet og tidligere advokatkolleger
synes det for evrig 4 ha vaert voldgifisrettens vurdering, som flertallet slutter seg til, at minnefondets
gienveerende styre ansket & distansere seg mest mulig fra pengebruken, og at dette i seerlig grad har
rammet A personlig. Flertallet legger til grunn som uimotsagt at han nedla et meget betydelig arbeid
for fondet, og at han brukte flere hundre timer pé arbeid som aldri ble honorert, eller som han krevde
honorar for, hvilket paferte ham en ekonomisk belastning.

Retten star etter skadeserstatningsloven § 3-6 meget {ritt med hensyn til & foreta en rent
skjennsmessig utmdling av oppreisning, jf R1-1994-348 | Flertallet finner at oppreisningsbelepet ber
wkes vesentlig i forhold til byrettens utmaling. Etter en samlet vurdering finnes at
oppreisningsbelopet som skal idemmes TV 2 passende kan settes tif 200.000 kroner. Det er lagt vekt
pé at reportasjene, som gikk over (o dager 1 beste sendetid, apenbait ble sett av mange, og at
formidlingen av minnefondets beskyldninger ble giort pd en svaert krenkende mate for A.

Mindreiallet, Smith, er uenig i flertallets tolkning av utsagnene 10, desember, der journalisten sa
at det ikke er forste gang det var uro rundt stiftelser av denne typen og at flere advokater og
samfunnstopper er blitt patalt og straffet for sin omgang med penger som ligger i stiftelser, samtidig
som to bilder av A ble vist pa skjermen,

Dette utsagnet er det eneste av de omstridte uttalelsene som TV2 selv star bak. Etter
mindretallets oppfatning gis det her ikke uriktige opplysninger. Riktignok kan bildet av A
sammenholdt med teksten feilaktig lede tanken hen pa at han blir saksekt for et straftbart forhold.
Men dette er etier mindretallets oppfatning ikke den naturlige forstdelse av utsagnet med bildet.
Lagmannsrettens mindretall mener derfor at dette utsagnet ikke kan anses som en @rekrenkende
beskyldning etter straffeloven § 247 if. § 246.

Niér det gjelder de beskyldninger som refereres i innslaget 9. desember 1997, sa folger det av
EMDs praksis at det skal « particularly strong reasons » for 4 straffe en journalist for slik
videreformidling, jf. Kyrre Eggen « Yiringsfriheten » side 443 flg. Lagmannsrettens mindretall
mener at det ikke foreligger slike saerlige sterke grunner i denne saken. Ansvarsfrihet forutsetter at
ytringene er formidlet i god tro 1 samsvar med journalistetiske prinsipper. Etter mindretallets syn er
det gjort tilstrekkelig for & sikre As tilsvarsrett. Det er I denne sammenheng av betydning at de
beskyldninger som ble referert 1 reportasjen stammer fra fylkesmannen og styrevedtak i stiftelsen,
som mé anses for dpne og palitelige kilder. Videre vises det til at A faktisk ble gitt mulighet til &
imategd beskyldningene og at han i reportasjen utirykkelig ble referert pa det han ensket & si.

Etter mindretallets syn foreligger derfor ikke grunnlag for a tilkjenne erstatning etter
skadeserstatningsloven. § 3-6.



[.B-2000-2981 <noscript>NCIT: 1:01</noscript> Page 15 of 15

Byrettens dom, domsslutningens punkter 2, 3 og 4 blir etter dette 4 stadfeste, mens

oppreisningsbelapet 1 punkt 1 heves til 200.000 kroner. Domsslutningens punkt 5 stadfestes, idet
lagmannsretten er enig 1 byrettens saksomkostningsavgjarelse.

Domsslutning som er felles for begge ankesaker vil bli utformet.

Hovedanken har ikke fort frem. De ankende parter ber dekke A s saksomkostninger for
lagmannsretten etter hovedregelen 1 tvistemalsloven § 180 forste ledd. Retten har vurdert om det
forelipger saerlige omstendigheter som gjer at de ankende parter bar fritas fra omkostningsplikten,
herunder de rettsspersmdl saken har reist, men har kommet til at dette ikke er tilfellet.

Advokat Per Danielsen har fremlagt omkostningsoppgave med et samlet krav pa 185.636
kroner, inklusiv utlegg og merverdiavgift. Samlet salaer, eksklusiv merverdiavgift, utgjor 147.350
kroner. Lagmannsretien legger omkostningsoppgaven til grunn for avgjerelsen.

Dommen er avsagt under slik dissens som fremgér ovenfor.
Domsslutning:

Sak 00-02981 A/02 og sak 00-02982 A/02.
1. TV2 AS betaler oppreisning til A med 200.000 -tohundretusen- kroner.
2. For ovrig stadfestes byrettens dom, domsslutningens punkter 2, 3, 4 og 5.

3. I saksomkostninger for lagmannsretten betaler TV 2 AS, Arne A. Jensen og Bjarne Berg in
solidum (il A 183.636 -etthundreogdittifemtusensekshundreogireltiseks- kroner.

4. Opppyllelsesfristen for betaling av alle belop er 2 -to- uker fra denne doms forkynnelse.

Sist oppdatert 1. april 2009



