LB-2006-39474 - RG-2008-307 <noscript>NCIT: 2:02</noscript> Page 1 of 8

LB-2006-39474 - RG-2008-307

INSTANS: Borgarting lagmannsrett - Dom

DATO: 2007-11-12

DOKNR/PUBLISERT: LB-2006-39474 - RG-2008-307

STIKKORD: Arekrenkelse. Krav om oppreisning. Ytringsfrihet.

SAMMENDRAG: Saken gjelder krav om oppreisning for &rekrenkende utsagn i avisen
Verdens Gang (VG), jf. skadeserstatningsloven § 3-6. Bakgrunnen var
avisens omtale av en skipskaptein som angivelig skulle ha fort et skip i
alkoholpavirket tilstand mens skipet var lastet med sprengstoff.
Avisoppslaget var videreformidling av et oppslag som hadde sttt i
Svalbardposten ca en uke tidligere. Lagmannsretten mente at avisoppslaget
hadde allmenn interesse. VG kunne kritiseres for ikke & ha ventet med 4
trykke artikkelen inntil saken var undersekt naermere. I avveiningen mellom
hensynet til ytringsfriheten og vernet av en persons omdemme, kom
lagmannsretten til at det ikke forela tilstrekkelig sterke grunner til i denne
saken & gjere inngrep i ytringsfriheten. Lagmannsretten stadfestet derfor
tingsrettens dom som ogsé hadde kommet til at VG matte frifinnes for
kravet om oppreisning. VG ble ikke tilkjent saksomkostninger verken for
tingretten eller lagmannsretten.

SAKSGANG: Oslo tingrett TOSLO-2003-26217 - Borgarting lagmannsrett LB-2006-

39474 (06-039474ASI-BORG/01). Anke til Hoyesterett nektet fremmet,
HR-2008-380-U .

PARTER: A (Advokat Per Danielsen) mot journalist Tom Roger Bakkeli (Advokat
Cato Schietz), Verdens Gang AS (Advokat Cato Schietz), redakter Bernt
Olufsen (Advokat Cato Schietz).

FORFATTER: Lagmann Wilhelm Omsted. Kst. lagdommer Bjern Engstrom.
Ekstraordiner lagdommer Hans Petter Lundgaard.

Saken gjelder krav om oppreisning for arekrenkende utsagn i avisen Verdens Gang (VG).
Kravet bygger pa skadeserstatningsloven § 3-6, jf. straffeloven §§ 246 og 247.

Bakgrunnen for oppreisningskravet er et avisoppslag i VG torsdag den 6. februar 2003 med
omtale av en skipskaptein som skulle ha fort et skip under alkoholpavirkning mens skipet var lastet
med sprengstoff. Skipskapteinen var A som pa den tiden var kaptein pa lasteskipet « X ».
Avisoppslaget var basert pa en artikkel i ukeavisen « Svalbardposten » noen dager tidligere

Frakteskipet « X » ankom Kapp Amsterdam ved Svea pa Svalbard den 9. desember 2002 ca ki
17.00, klart for lossing. Dagen etter ble sysselmannen pa Svalbard varslet om at et sterre antall
dunker med flytende sprengstoff hadde forskjovet seg, og at sprengstoff hadde blandet seg med
batterisyre i lasterommet. Sysselmannen ble varslet via logistikkleder Lasse Stener Hansen i Store
Norske Spitsbergen Grubekompani AS (SNSG) som pé vegne av selskapet sto for lossingen av « X
». Han hadde ankommet skipet om morgenen ca kl 08.00. Stener Hansen merket at kapteinen ikke
var edru og varslet ogsd om dette. Det var teknisk direkter i SNSG som kontaktet sysselmannen.

Da man ikke visste hvordan sprengstoffet og batterisyren ville reagere sammen, ble fartoyet og
kaiomrédet ca. kl. 11.40 samme dag evakuert etter ordre fra sysselmannen. P4 ettermiddagen samme
dag ble det klarlagt at det ikke var noen eksplosjonsfare og lossearbeidet ble gjenopptatt. A ble tatt
med til Longyearbyen for blodprevetaking og klinisk undersgkelse fordi ogsd sysselmannens
representant hadde observert A som synlig beruset om bord. Han erkjente alkoholinntak, men
opplyst at drikkingen hadde skjedd samme dag (den 10. desember 2002) fra ca. kl. 10 da han gikk av
tjeneste. I avher av A 15. mai 2003 har han ogsa erkjent & ha drukket alkohol ca k1. 16.30 samme dag



LB-2006-39474 - RG-2008-307 <noscript>NCIT: 2:02</noscript> Page 2 of §

etter at det ble klarlagt at lossearbeidet kunne fortsette.

Det ble utarbeidet en anmeldelse mot A den 10. desember 2002 av forstebetjent Erlend Folstad
ved sysselmannens kontor. Blodpreven som ble tatt samme dag kI 19.15 viste en promille pa 2,04.

Siktelsen mot A ble formelt utarbeidet den 13. desember 2002 av sysselmannen i form av
beslutning om kroppslig undersekelse (blodprevetaking og klinisk undersgkelse). I siktelsen heter
det at det foreligger skjellig grunn til mistanke om overtredelse av straffeloven § 422 andre ledd for
som ferer av skip...forsettlig eller uaktsomt & ha beruset seg i tjenesten eller nar denne foresto.
Grunnlaget var « tirsdag den 10. desember 2002 pa ettermiddagen ved Kapp Amsterdam i Svea,
Svalbard som kaptein pé fraktebéten « X » beruset han seg under tjenesten ». Sjefartsinspekteren i
Tromsw ble formelt involvert i saken ved oversendelse fra sysselmannen den 28, februar 2003.
Anmeldelsen av A ble henlagt etter bevisets stilling den 15. januar 2004,

Stevning i saken ble tatt ut 25. april 2003 av advokatfullmektig Ole Gramstad Jensen for
advokat Per Danielsen med krav om mortifikasjon, erstatning og oppreisning. I stevningen punkt 1
heter det om avisoppslaget at til « grunn for oppslaget 14 at saksgker A, som er angjeldende kaptein,
var pagrepet, og derved siktet, for promillekjering med skip ». Da dette ifelge stevningen ikke var
korrekt, foreld overtredelse av straffeloven §§ 246 og 247.

Tingretten avsa dom i saken den 30. november 2004 med slik domsslutning:

fowery

. Begjaeringen om mortifikasjon av utsagn 1.4 og 1.5 avvises.

[

. Verdens Gang AS, Bernt Olufsen og Roger Bakkeli frifinnes for kravet om mortifikasjon av
utsagn 1.1, 1.2 og 1.3 og for kravet om oppreisning.

[

. A demmes til 4 betale saksomkostninger til Verdens Gang AS, Bernt Olufsen og Roger Bakkeli
med totalt 119 288 -etthundre ognittentusentohundreogéttiatte - kroner innen 2 - to - uker fra
dommens forkynnelse.

A anket dommen til Borgarting lagmannsrett for sd vidt gjaldt tingrettens domsslutning punkt 2
og 3. A anket ikke domsslutaingen punkt 1,

Borgarting lagmannsrett fant i beslutning av 7. februar 2005 det klart at den straffprosessuelle
anken ikke ville fore frem. Anken ble deretter fremmet og tatt under behandling etter
tvistemalsiovens regler, jf. straffeprosessloven § 435, for s8 vidt gjelder frifinnelsen for krav om
oppreisning og saksomkostninger i domsslutningen punkt 2 og 3.

Ankeforhandling ble holdt i lagmannsrettens hus i Oslo den 17. og 18. oktober 2007. Det ble gitt
partsforklaringer og fart to vitner. Dokumentasjonen fremgar av rettsboken. Saken stér i det
vesentlige samme stilling som for tingretten. De to vitnene ble imidlertid ikke fort for tingretten.

Om saksforholdet for evrig vises til tingrettens dom.

Den ankende part har i det vesentlige anfert:

Saken gjelder faktabeskyldinger, ikke verdivurderinger. Det folger av fast, etablert hovedregel i
faktabeskyldningssaker at media skal demmes dersom ikke « spesielle grunner » foreligger som kan
begrunne frifinnelse. Her foreligger ikke slike s@rlige grunner som det er vist til i rettspraksis,
Tingrettens lovanvendelse er her grunnleggende gal, fordi tingretten overhodet ikke vurderer den
rettsanvendelsesmessige korrekte problemstilling,

Det anfores for evrig at Verdens Gang AS m.fl. har gétt utenfor de rettslige grensene som
gjelder for adgangen til a gjengi siktelser. VG har gjengitt bade siktelsen mot A og avisoppslaget i
Svalbardposten helt galt. VG har feilaktig referert at det angjeldende fartey var til sjos, mens det
vitterlig 14 til kai. Uansett eksisterer etter gjeldende rett kun ansvarsfii adgang til 4 referere siktelser
riktig, selv om disse skulle vise seg & ha et uriktig innhold.

Tingretten har feilaktig lagt til grunn at retten til overdrivelse fir betydning i en sak av denne
karakter. Tilsvarende har tingretten stilt for lave krav til journalistisk aktsomhet, bl.a. begrunnet i at
avisen ikke gjorde nok for 4 undersoke saken for avisartikkelen ble trykket. Tingretten har ogséd
feilbehandlet adgangen til 4 referere ( « videreformidle »). At saken har allmenn interesse er riktig,
men irrelevant. Spersmélet er om det har allmenn interesse 4 identifisere den ankende part og



LB-2006-39474 - RG-2008-307 <noscript>NCIT: 2:02</noscript> Page 3 of 8

beskylde ham for straffbare handlinger. Allmenn interesse er etter gjeldende rett uansett bare en
nedvendig, ikke en tilstrekkelig, betingelse for ansvarsfrihet.

Samlet sett er tingrettens rettsstridsvurdering feil, saerlig fordi retten fjerner seg fra den nevnte
hovedregel det ikke finnes grunnlag for 4 fjerne seg fra. Tingretten har heller ikke tatt tilstrekkelig
hensyn til uskyldspresumpsjonen i Den Europeiske Menneskerettighetskonvensjon (EMK) artikkel
6, som etter rettspraksis dpenbart er relevant ogsa i injuriesaker. VG har opptradt rettsstridig og
uaktsomt.

Ankende part har nedlagt slik pastand:

1. Verdens Gang AS demmes til & betale oppreisning til A fastsatt etter lagmannsrettens skjenn,
oppad begrenset til kr 500 000,-, med tillegg av lovens morarenter regnet fra forfall og til
betaling skjer.

2. Bernt Olufsen demmes til 4 betale oppreisning til A fastsatt etter lagmannsrettens skjonn, oppad
begrenset til kr 100 000,-, med tillegg av lovens morarenter regnet fra forfall og til betaling
skjer.

3. Tom Bakkeli dommes til & betale oppreisning til A fastsatt etter lagmannsrettens skjonn, oppad
begrenset til kr 100 000,-, med tillegg av lovens morarenter regnet fra forfall og il betaling
skjer.

4. Verdens gang AS demmes til & hefte solidarisk for de oppreisningsbelop Bernt Olufsen og Tom
Bakkeli dommes til & betale.

5. Verdens Gang AS, Bernt Olufsen og Tom Bakkeli dommes in solidum il 4 betale As
saksomkostninger for tingrett og lagmannsrett med tillegg av lovens morarenter regnet fra
forfall og il betaling skjer.

Ankemotpartene har 1 det vesentlige anfort:

Tingrettens dom er korrekt. Ankemotpartene skal derfor frifinnes og tilkjennes sakens
omkostninger for lagmannsretten. Ankemotpartene peker serlig pa lagmannsrettens beslutning av 7.
februar 2005. Retten tok da stilling til spersmalet om anken ogsa skulle omfatte den tidligere
nedlagte mortifikasjonspastanden. Lagmannsretten kom til at det var « klart » at anken ikke kunne
fore frem, og fremmet ikke saken for sa vidt gjaldt denne delen. Rettsstridsvurderingen er den
samme nér det gjelder mortifikasjon som for oppreisning. Det er da like « klart » at
oppreisningspastanden ikke kan tas til folge.

Den ankende part tolker den omstridte avisartikkelen uriktig. Man kan ikke lese overskrift og
billedtekst isolert, men mé lese hele artikkelen i sammenheng. Det erkjennes at det er en
uneyaktighet i overskriften, men denne har ingen rettslig betydning. Det minnes om at siktelsen av
13. desember 2002 refererer seg til brudd pé straffelovens § 422 andre ledd, som gjelder forer av
skip som forsettlig eller uaktsomt beruser seg « under tjenesten ». Det springende punkt er at
siktelsen refererte seg til at den ankende part var beruset under tjenesten - det ulovlige og straffbare
alkoholinntaket skjedde imidlertid da béten 1a ved kai, ikke under fart. Dagjeldende strl. § 422 andre
ledd skiller imidlertid ikke mellom disse forholdene sa lenge alkoholinntaket skal ha skjedd « under
fjenesten ».

For at domfellelse av VG skal finne sted, mé kravet til « pressing social need » (tvingende
sosialt behov) vaere oppfylt. Det foreligger en massiv rettspraksis som understreker at dette er et
meget strengt krav, som den ankende part ikke tilfredsstiller.

Saken gjelder ikke en rett til ansvarsfri adgang til 4 referere siktelser. Ankemotpartene paberoper
seg sdledes intet referatprivilegium. Det avgjorende er at den helhetsvurdering som skal foretas ved
utevelsen av det skjenn som « pressing social need » gir anvisning pd, ikke er tilfredsstilt. Det er et
vikiig moment at siktelsen i det vesentlige er korrekt referert 1 VGs artikkel.

Ved avgjerelsen av dette kriteriet er spersmélet om « allmenn interesse » det viktigste.

Kombinasjonen « allmenn interesse » og tilfredsstillelse av « ethics of journalism », mé i denne
saken fore til frifinnelse. I tillegg har naervaerende sak ogsd andre momenter, som klart trekker i
samme retning. Det er tale om videreformidling av en nyhetsreportasje. Avisartikkelen tar forbehold



L.B-2006-39474 - RG-2008-307 <noscript>NCIT: 2:02</noscript> Page 4 of 8

samftidig som artikkelen er mer forsiktig og i mer dempet form enn artikkelen 1 Svalbardposten som
var kilden til avisomtalen 1 VG.

[ forbindelse med lagmannsrettens rettsanvendelse er det viktig & papeke at man etter ar
2000/2001 star overfor en helt ny rettslig situasjon nér det gjelder vurderingen av injurier.
Ytringsiriheten er i dag vesentlig styrket - noe som bl.a. fremgar av motivene og ordlyden til den nye
Grunnloven § 100.

For tingretten henviste den ankende part 1 stor grad (1l hoyesterettspraksis og juridisk teori for
2000 - disse rettskildene har i dag sveert begrenset betydning.

[ tillegg ble det for Oslo tingrett lagt vesenthig vekt pa Hoyesteretts avgjorelse 1 den sékalte
Tensberg Bladsaken, Rt-2003-928 (dissens 4-1). Her ble Tensberg Blad demt for & ha fremsatt en
usann rerenkende beskyldning. Heyesteretts dom ble imidlertid av Strasbourgdomstolen 8. februar
2007 erklaert 4 veere 1 strid med EMK artikkel 10.

Under enhver omstendighet er ikke vilkdrene for oppreisning i henhold til
skadeserstatningslovens § 3-6 til stede. Bestemmelsen er en « kan"-bestemmelse. Etter en konkret
vurdering av de skjennsmessige momenter som denne bestemmelsen gir anvisning pa, er det ikke
grunnlag for oppreisning.

Ankemotparten har nedlagt slik pastand:

1. Oslo tingretts dom stadfestes.

2. Ankemotpartene tilkjennes sakens omkostninger for Borgarting lagmannsrett.

Lagmannsretten bemerker:

Vilkarene for 4 idemme oppreisning for arekrenkelser fremgar av skadeserstatningsloven § 3-6.
Bestemmelsens forste ledd lyder:

« Den som har krenket en annens @re eller privathvets {red, skal, sfremt han har vist
uaktsomhet eller vilkédrene for straff er til stede, yie erstatning for den lidte skade og slik
erstatning for tap 1 fremtidig erverv som retten under hensyn til den utviste skyld og forholdene
ellers finner rimelig. Han kan ogsé palegges 4 betale slik erstatning (oppreisning) for skade av
ikke gkonomisk art som retten finner rimelig. »

Det skal etter rettspraksis legges til grunn at krenking av en annens @re foreligger nar
gierningsbeskrivelsen i straffeloven § 246 eller § 247 er oppfylt. I tillegg kreves at @rekrenkelsen er
rettsstridig, jf. Rt-2005-1677 avsnitt 54 (Fadrelandsvennen).

Nar krenkingen er forevd 1 trykt skrift, folger det av § 3-6 andre ledd at eier eller utgiver kan
palegges & betale slik ytterligere oppreisning som retten finner rimelig.

Avisoppslaget i VG

Saken gjelder avisartikkelen 1 VG torsdag den 6. februar 2003. P4 forstesiden av avisen ble brukt
oppslaget « Kaptein fyllekjorte med dynamittskip » (utsagn 1). Inne i avisen pé side 29 er trykket
overskriften « Kaptein fyliekjorte med dynamitt » (utsagn 2). I ingressen heter det:

« Med flere tonn dynamitt, syre og sprengstoffkomponenter hulter til bulter 1 lasterommet,
skal den norske kapteinen i 50-arene ha fert frakteskipet « X » 1 alkoholrus » (utsagn 3).

I den ene bildeteksten heter det: « Farlig rot. Kapteinen var beruset og den farlige lasten av
dynamitt og syre 14 stradd utover i lasterommet da frakteskipet « X » la til kai. »

1 den andre bildeteksten heter det: « Evakuert. Hele kaianlegget utenfor Svea pd Svalbard métte
evakueres 1 all hast pd grunn av eksplogjonsfaren 1 lasterommet pa « X ».

[ avisartikkelen fremgér det at kaianlegget Kapp Amsterdam péa Svalbard matte evakueres i all
hast pa grunn av fare for eksplosjon. Dette skyldtes at dynamitt og batterisyre var spredt utover i
lasterommet som folge av hardt veer under overfarten til Svea. Videre er det opplyst 1 avisartikkelen
at sysselmannen hadde fattet mistanke om at kapteinen var alkoholpdvirket og at han var tatt med til
Longyearbyen for 4 fa tatt blodpreve. Videre heter det: « Til tross for at blodpreven ble tatt flere



LB-2006-39474 - RG-2008-307 <noscript>NCIT: 2:02</noscript> Page 5 of 8

timer etter at skipet la til kai, avdekket den at kapteinen hadde alkohol i blodet. »

Videre heter det at sysselmannen, i felge Svalbardposten, hadde « siktet kapteinen for
promillekjering, etter han avla den positive blodpraven ».

Det fremgér av avisoppslaget at kapteinen var « mistenkt for & ha brutt reglene », og at
kapteinen var under etterforskning mistenkt for ikke & ha sikret den farlige lasten godt nok. Det heter
at sysselmannen hadde trukket inn Sjefartsinspektoren for & vurdere graden av ulovlighet. Til slutt
heter det 1 avisartikkelen:

« Det var etter en toff seilas langs Vest-Spitsbergen i desember ifjor at sysselmannen fattet
mistanke om at skipskapteinen var beruset.

Kapteinen er avhert, men det var i gér ikke mulig 4 3 bekreftet hvilke patalemessige tiltak
Syssselmannen har fattet i saken. »

Avisoppslaget i Svalbardposten

Avisoppslaget i VG var basert pd en avisartikkel i Svalbardposten den 31. januar 2003. 1
Svalbardposten ble brukt overskriften « Hadde alkohol i blodet », mens det i ingressen het at
kapteinen « mistenkes for & ha fort frakteskipet « X » ~ med flere tonn sprengstof? - i alkoholrus ».
Det heter videre at kapteinen hadde status som siktet og hadde avlagt en positiv blodpreve. Her heter
det videre:

« Testen som ble tatt flere timer etter at « X » hadde klappet tif kai i Svea i desember i fjor,
viste at kapteinen fortsatt hadde alkohol i blodet ».

Avisartikkelen 1 Svalbardposten opplyser videre at kapteinen var mistenkt for ikke 4 ha sikret
den farlige lasten godt nok, og omtaler evakueringen av kaianlegget pa grunn av eksplosjonsfrykt.

Det er lagmannsrettens oppfatning at VGs artikkel stort sett er en korrekt gjengivelse av
hovedtrekkene i oppslaget | Svalbardposten. Sistenevnte avis hadde for avrig ogsa omtalt
evakueringen av skipet og kaia 1 et oppslag den 13, desember 2002, men denne artikkelen var VG
ikke kjent med pa det tidspunkt VG trykket sin artikkel.

En nermere vurdering av artikkelen 1 VG

Den ankende part hevder at de tre gjengitte utsagnene (utsagnene 1-3 ovenfor) er erekrenkende.
og de danner grunnlaget for den ankende parts krav om oppreisning etter skadeserstatningsloven § 3-
6. Lagmannsretten er enig i at de tre utsagnene isolert sett gir et inntrykk av at kapteinen pa « X » har
fort skipet i pavirket tilstand, noe som er positivt uriktig og @rekrenkende for A. Kapteinen er
riktignok ikke avbildet eller omtalt med navn, men det ville ikke vaere vanskelig 4 identifisere ham
ved nermere undersekelser i og med at skipets navn er angitt og det er opplyst at kapteinen var norsk
og 1 50-arene. De som var kjent i miljeet, ville uten tvil forstd hvem det dreide seg om.

Etter rettspraksis er det pa det rene at overskrifter ikke kan leses isolert. Det skal foretas en
helhetsvurdering av avisartikkelen. Det avgjerende er hvordan en alminnelig avisleser vil oppfatte
den, jf. Rt-2004-1483 (Blottersaken) med videre henvisninger. Nar avisartikkelen leses i
sammenheng, far leseren en noe mer nyansert oppfatning av saken enn etter en isolert lesing av
overskriften. Det nevnes at kapteinen var mistenkt for & ha fort skipet i alkoholpavirket tilstand, at
det var tatt blodpreve og at det var tatt ut siktelse mot vedkommende i den forbindelsen. 1 ingressen
heter det at kapteienen « skal ha » fort skipet i alkoholrus. Lest i sammenheng far leseren likevel et
inntrykk av at mistanken og siktelsen gjaldt det forhold at kapteinen hadde fors skipet i pavirket
tilstand (« siktet kapteinen for promillekjoring »). Det nevnes ikke noe sted den muligheten at
kapteinen hadde drukket etter at skipet var lagt til kai. Etter lagmannsrettens vurdering foreligger det
derfor I dette tilfellet uriktige, eerekrenkende utsagn. Utsagnene er i hovedsak utsagn av faktisk
karakter, selv om artikkelen 1 VG sett i sammenheng ogsé inneholder elementer av verdivurderinger
(value judgements). Det & bli beskyldt for & ha fort et skip i beruset tilstand, er etter lagmannsrettens
mening en vesentlig mer alvorlig beskyldning enn 4 bli beskyldt for & ha drukket alkohol etter at
skipet er ved kai, selv om vedkommende skulle veere 1 tjeneste,

Hovedregelen etter norsk injurielovgivning og rettspraksis etter EMK artikkel 8 (respekt for
privatlivy og 10 (ytringsfrihet) er at faktabeskyldninger som ikke er bevist, ikke er beskyttet av



LB-2006-39474 - RG-2008-307 <noscript>NCIT: 2:02</noscript> Page 6 of 8

ytringsfriheten, jf, Rt-2005-1677 (Fazdrelandsvennen) avsnitt 90, bl.a. med henvisning til Rt-2003-
928 (Tensberg Blad). Det ma foreligge spesielle grunner for & fravike denne hovedregelen.

For at usanne faktabeskyldninger (factual statements) rettet mot en privatperson skal nyte vern
under ytringsfriheten, kreves det i forste rekke at reportasjen som utsagnene inngdr i, har allmenn
interesse. Det er ogsd et viktig vilkar at det er utvist tilstrekkelig aktsomhet fra avisen sin side.
Lagmannsretten skal forst se nzermere pa disse hovedvilkérene.

Etter Jagmannsrettens oppfatning hadde oppslaget 1 VG allmenn interesse. Det var tale om en
tilsynelatende dramatisk hendelse, og saker om skipsfart har generelt sett stor interesse | Norge. Her
kunne det vaere tale om at en kaptein hadde fort et fraktefartey med sprengstoff om bord i pavirket
tilstand. Evakuering av et skip og et kaiomréade pga eksplosjonsfare mé sies & vaere en nyhet av
allmenn interesse, ogsé, og kanskje sarlig, nér dette var kombinert med opplysningen om at skipets
kaptein var pavirket da evakueringen fant sted. Dette var forhold som hang sammen med hverandre i
avisartikkelen. At oppslaget hadde stor interesse, illustreres ogsa av det faktum at flere andre aviser
samme dag gjenga VG sin artikkel. Det er fremlagt dokumentasjon for at dette gjaldt Dagsavisen,
avisen Fremover og Moss Dagblad basert pa en pressemelding om saken fra ANB. Denne
pressemeldingen ble ogsa gjengitt 1 Siste.no. Pressemeldingen fra ANB (og de andre medienes
gjengivelse) var for gvrig mindre forbeholden med hensyn til at det var blitt fort skip i pavirket
tilstand enn VG sin artikkel.

Nér det gjelder spersmélet om VG utviste tilstrekkelig aktsomhet, er lagmannsretten i tvil,

Det er pa det rene at journalist Tom Roger Bakkeli i VG sjekket noen av kildene som 14 til grunn
for oppslaget i Svalbardposten fer artikkelen ble trykket. Journalisten arbeidet med artikkelen fra ca.
kl. 16 om ettermiddagen og utover kvelden dagen for artikkelen ble trykket. Han var i kontakt med
Svaldbardposten, Lasse Stener Hansen og sysselmannens kontor. Bakkeli fikk ved sysselmannens
kontor bekreftet pr. telefon at det foreld en siktelse mot kapteinen om beruselse i tjenesten, og at det
ikke var noen feil i gjengivelsen av denne i Svalbardposten, men han fikk ikke oversendt selve
siktelsen. Bakkeli fikk bekreftet viktige opplysninger ved sine samtaler med Stener Hansen, herunder
at kapteinen hadde vert synlig beruset i forbindelse med lossingen av skipet. Svalbardposten
opplyste til Bakkeli at verken rederiet eller kapteinen hadde kontaktet avisen i anledning av
artikkelen som var trykket ca en uke tidligere. Bakkeli fikk ikke opplyst kapteinens navn.
Journalisten fikk ikke kontakt med rederiet (som han fikk opplyst navnet pa) for pa den maten 4
sjekke saken neermere med rederiet eller kapteinen.

VG kan etter lagmannsrettens oppfatning kritiseres for ikke 4 ha ventet med trykkingen slik at
rederiet og/eller kapteinen forst kunne kontaktes og dermed kunne ha kommentert opplysningene i
saken, eventuelt koirigert for feil og misforstdelser. Det forhold at VG ensket & bringe nyheten for
andre aviser/medier, er ikke et tilstrekkelig hensyn for 4 kunne la vaere & kontakte den person som
beskyldningene direkte gjelder. Pa den annen side fikk Bakkeli bekreftet ved et offentlig kontor at
det {oreld en siktelse mot kapteinen og fikk gjennom sine undersekelser ingen indikasjoner pé at det
var noen feil ved siktelsen slik denne var blitt gjengitt i Svaldbardposten. Siktelsen inneholdt intet
om at kapteinen hadde vert alkoholpavirket mens skipet var i fart,

Det mé foretas en helhetsvurdering av om det var rettmessig av VG 4 trykke artikkelen den 6.
februar 2003, [tter unntaksbestemmelsen 1 EMK artikkel 10 nr. 2 mi det foreligge et tvingende
samfunnsmessig behov (pressing social need) for 4 giere inngrep i ytringsfriheten. Det ma veere et
rimelig forhold mellom inngrepets konsekvenser for ytringsfriheten og hensynet til 4 beskytte A. Det
er tale om en avveining eller balansering mellom vernet av ytringsfriheten og den enkeltes interesse i
4 verne sitt omdemme.,

Behovet for inngrepet i ytringsfriheten ma veere overbevisende begrunnet, Det har betydning at
saken gjelder videreformidling av et nyhetsoppslag av allmenn interesse, selv om hendelsene hadde
funnet sted pa et tidligere tidspunki.

Lagmannsretten tar utgangspunkt i saken inntatt i Rt-2005-1677 (Faedrelandsvennen):

« (71) Oppreisning kan idemmes etter skadeserstatningsloven § 3-6 nér dette er nadvendig i et
demokratisk samfunn for & verne andres omdamme eller rettigheter, jr. artikkel 10 nr. 2. 1 denne sak
er det nyhetsmedias frihet til 4 meddele og publikums rett tit & motta nyheter og informasjon som



LB-2006-39474 - RG-2008-307 <noscript>NCIT: 2:02</noscript> Page 7 of 8

skal holdes opp mot personvernet og den enkelte persons omdemme som vernet | EMK artikkel § og
10nr. 2.

(72) Det folger av EMDs og Hoyesterelts avgjorelser at den konkrete avveiningen av
nedvendigheten av inngrepet ma baseres pa dels mer sammenfallende og dels noksa forskjellige
forhold... »

Deretter gis det i dommen en henvisning til uttalelser i Rt-2003-928 avsnitt 44 (Tensberg Blad)
hvor det er fremhevet som viktige momenter bl.a. graden av allmenn interesse, beskyldningens
karakter, om den retter seg mot offentlig person eller privatperson, samt graden av aktsombhet,
derunder om og eventuelt i hvilken utstrekning media pa publiseringstidspunktet hadde holdepunkter
i faktum for at pdstanden var sann. Generelt vil ytringen ha et sterkt vern dersom den gjelder forhold
av allmenn interesse, verdivurderinger, videreformidling, offentlig person, og det foreligger sterke
holdepunkter for at pastanden var sann. Motsatt: Gjelder saken beskjeden allmenn interesse,
faktapdstander, egen fremsettelse, privatperson og det foreligger svake holdepunkier for at p4standen
var sann, har ytringen et mindre sterkt vern.

I Rt-2002-764 (Liodommen/Nordlandsposten) tar Hoyesterett (8. 773) utgangspunkt « i pressens
grunnleggende funksjon i et demokratisk samfunn, bade som sentral utover av yiringsfriheten og
som den viktigste arena for andres bruk av denne frihet ». Hoyesterett pipeker at det inngér i
pressens rolle bl.a. 4 avslere ulovligheter. Samtidig blir det papekt at pressens « rolle ma balanseres
mot hensynet til personvernet, derunder enkeltmenneskets omdemme, som ogsé er en anerkjent
menneskerettighet, jf. EMK artikkel 10 nr, 2 - vern av omdemmet - og FN-konvensjonen om sivile
og politiske rettigheter artikkel 17 nr. 1. Pressens ytringsfrihet kan ogsd métte avveies mot den
sdkalte uskyldspresumsjonen i EMK artikkel 6 nr. 2 om at enhver som blir siktet for en straffbar
handling, skal antas uskyldig inntil skyld er bevist etter loven ».

Ved avveiningen etter artikkel 10 nr. 2 gér et viktig & skille mellom nyhetsmedias
videreformidling av andres usanne beskyldninger og cgne usanne beskyldninger, jf. Rt-2003-1190
avsmitt 74 (Minnefondsaken). I utgangspunktet rekker yiringsfriheten lenger ved videreformidling.
Dersom en avis gir korrek{ referat fra offentlige dokumenter, skal det ogsa mye til for 4 iverksette
inngrep mot ytringsfriheten, f.eks ved idemmelse av oppreisning.

Lagmannsretten legger 1 denne forbindelsen vekt pa at artikkelen i VG var videreformidling av
et oppslag som allerede hadde statt i Svalbardposten. Som nevnt hadde verken rederiet eller A selv
rettet innvendinger mot Svalbardpostens oppslag. Det var bade tale om videreformidling av en nyhet
fra en annen avis og videreformidling av en sikielse utarbeidet av sysselmannen. S4 lenge det er tale
om videreformidling, har det etter Jagmannsrettens syn ikke avgjerende betydning i denne
sammenhengen at VG er en avis som er utbredt og solgt i langt sterre utstrekning enn
Svalbardposten.

[ hovedsak er gjengivelsen fra Svalbardposten korrekt, selv om overskriften er atskillig « spisset
» 1 forhold til overskriften i Svalbardposten. Ingressen 1 Svaldbardposten angir at kapteinen var
mistenkt for 4 ha fert skipet « med flere tonn dynamitt » i alkcholrus. Nar det gjelder « spissing »,
heter det 1 premiss 49 i EMDs dom av 2. mai 2000 (Bergens Tidende m.fl. mot den Den norske stat
») at « journalistisk frihet ogsé omfatter eventuell bruk av en viss grad av overdrivelse eller til og
med provokasjon... ».

Gijengivelsen av siktelsen var som nevnt korrekt med unntak av at det ikke var tale om
pavirkning til sjes. Dagjeldende strl. § 422 andre ledd omhandiet imidlertid generelt beruselse «
under tjenesten » og skilte ikke mellom beruselse til sjes eller 1 land sa lenge det var tale om
beruselse under {jenesten. Etter bevisforingen legger lagmannsretten til grunn at A enten var i
tjeneste ved lossingen eller at han uansatt opptradte slik at de personer som var involvert i og var til
stede 1 forbindelse med lossingen, métte oppfatte det slik at han var i {jeneste. Lagmannsretten legger
til grunn at A var alkoholpdvirket om bord under lossingen av skipet, ogsd da evakueringen av skip
og kaiomréade fant sted.

[ naerveerende sak gjelder det alminnelig nyhetsdekning og videreformidling av opplysninger
som hadde allmenn interesse. Pressens rolle i denne sammenheng er viktig i et demokratisk samfunn.
VG kan kritiseres for ikke 4 ha ventet med publiseringen, men opplysningene om siktelsens riktighet



L.B-2006-39474 - RG-2008-307 <noscript>NCIT: 2:02</noscript> Page 8 of 8

var forankret i en bekreftelse gitt ved sysselmannens kontor. P4 publiseringstidspunktet hadde VG
derfor gode holdepunkter for & legge til grunn at siktelsen var korrekt giengitt. Graden av uaktsomhet
utvist av VG er derfor forholdsvis liten. Det mé legges vekt pa at VG er en utpreget nyhetsavis, og at
det derfor ikke kan stilles for strenge krav til avisens undersokelsesplikt. Sarlig ikke nér det gjelder
videreformidling. Dette er forhold som taler for at det ikke foreligger tilstrekkelig grunnlag for &
gjere inngrep mot ytringsfriheten.

I motsatt retning trekker det forhold at det gjelder usanne faktabeskyldninger av alvorlig
karakter rettet mot en privatperson. Avisoppslagene har i falge A fert til at han har hatt problemer
med 4 skaffe seg jobb i enkelte rederier, P& den annen side var det ikke tale om sensitive
opplysninger. Opplysningene gjaldt As opptreden som kaptein pé et fraktefartoy. A var ikke omtalt
som privatperson om helt private forhold. Slik sett er saken forskjelllig fra avgjerelsen i Rt-2007-687
(Se og Her/Big Brothersaken) hvor oppreisningserstatning ble tilkjent.

En konkret avveining mellom hensynet til vern av ytringsfriheten og hensynet til personvernet,
er etter lagmannsrettens syn ikke uproblematisk. Etter en samlet vurdering er lagmannsretten
kommet til at det i denne saken, omstendighetene tatt i betraktning, deriblant at A selv ikke er uten
skyld i de misforstielser som oppsto, ikke foreligger sterke nok tvingende samfunnsmessige behov
for & gjere inngrep 1 yiringsfriheten. I denne avveiningen er lagmannsretten kommet til samme
resultat som tingretten. Vilkdrene for 4 idemme oppreisning etter skadeserstatningsloven § 3-6 er
dermed ikke oppfvlt.

Anken har ikke fort frem og etter hovedregelen i tvml. § 180 forste ledd skal den ankende part i
utgangspunktet betale motpartens saksomkostninger. Saken har imidlertid veert tvilsom og har
prinsipiell interesse. Det foreligger derfor saerlige omstendigheter som tilsier at den ankende part
fritas fra 4 betale motpartens saksomkostninger for lagmannsretten. Nér det gjelder tingrettens
avgjorelse, hadde den ankende part fyldestgjerende grunn til 4 se rettens avgjorelse. Hver av partene
bor derfor betale egne omkostninger ogsa for tingretten, jf. tvml. § 180 andre ledd, jf. § 172 andre
ledd.

Pommen er enstemmig.

Domssluining:

1. Tingrettens dom stadfestes, dog slik at det i tingrettens domsslutning punkt 3 gjores den
endring al hver av pariene beerer sine egne saksomkostninger,

2. Hver av partene beerer sine egne saksomkosininger for lagmannsrelten.

Sist oppdatert 1. april 2009



