
CONSEIL
DE L’EUROPE

COUNCIL
OF EUROPE

COUR EUROPÉENNE DES DROITS DE L’HOMME

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS  
 

 

 

 

FIRST SECTION 

 

 

 

 

 

CASE OF A. v. NORWAY 

 

(Application no. 28070/06) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

JUDGMENT 

 

 

 

STRASBOURG 

 

9 April 2009 

 

 
This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 of the 

Convention. It may be subject to editorial revision. 





 A. v. NORWAY JUDGMENT 1 

In the case of A. v. Norway, 

The European Court of Human Rights (First Section), sitting as a 

Chamber composed of: 

 Christos Rozakis, President, 

 Nina Vajić, 

 Anatoly Kovler, 

 Elisabeth Steiner, 

 Khanlar Hajiyev, 

 Dean Spielmann, 

 Sverre Erik Jebens, judges, 

and Søren Nielsen, Section Registrar, 

Having deliberated in private on 19 March 2009, 

Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 28070/06) against the 

Kingdom of Norway lodged with the Court under Article 34 of the 

Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 

(“the Convention”) by a Norwegian national, Mr A. (“the applicant”), on 

19 June 2006. The President of the Chamber acceded to the applicant's 

request not to have his name disclosed (Rule 47 § 3 of the Rules of Court). 

2.  The applicant was represented by Mr P. Danielsen, a lawyer 

practising in Oslo. The Norwegian Government (“the Government”) were 

represented by their Agent, Mrs F. Platou Amble, Attorney General's Office 

(Civil Matters). 

3.  The applicant alleged, in particular, that the unfavourable outcome of 

his defamation suit against a newspaper before the Norwegian courts 

constituted a failure to protect his right to the presumption of innocence 

under Article 6 § 2 of the Convention and his right to protection of 

reputation under Article 8. 

4.  On 5 November 2007 the President of the First Section decided to 

give notice of the application to the Government. It was also decided to 

examine the merits of the application at the same time as its admissibility 

(Article 29 § 3). 



2 A. v. NORWAY JUDGMENT 

THE FACTS 

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

5.  The applicant was born in 1957 and lives in Kristiansand. 

A.  Factual background to the defamation proceedings brought by 

the applicant 

6.  On 19 May 2000, two girls of eight and ten years of age were raped 

and stabbed to death in Baneheia, a recreation area in the city of 

Kristiansand. Two young men were later convicted of the crimes and 

sentenced to 21 and 19 years of imprisonment respectively for rape and 

murder committed in particularly aggravating circumstances. The case 

received intense and extensive coverage in the national media. 

7.  In 1988 the applicant had been convicted of murder, attempted 

murder and eight instances of assault, all committed by the use of knife in 

June 1987 in Kristiansand. He had been sentenced to 11 years' 

imprisonment and to five years' security measures (sikring) (which under 

the relevant law at the time, could be imposed where it was established that 

the person concerned was not mentally ill (and thus criminally liable) but 

had an underdeveloped and permanently impaired mental capacity and that, 

because of this condition, there was a clear risk of his or her committing 

further criminal offences). Shortly before the expiry of the security 

measures on 20 September 1999, the public prosecutor had requested a 

prolongation, which a first instance court had granted in March 2000 for a 

period of three years (but which an appellate court refused in January 2001). 

In May 1999 the applicant had been released from security detention (lukket 

sikring) and had been placed under supervision at liberty (fri sikring). 

Thereafter he had lived in Kristiansand, partly in a camping cabin and partly 

in his family's cabin by the river and had been working at a protected 

workplace for persons on rehabilitation scheme. He was a substance abuser 

and was connected to a group which used to gather at the so-called “Acid 

Knoll”, a place in the recreation area where the murders had taken place. 

8.  During the early stages of the murder investigation, the applicant and 

a number of other previously convicted persons were interrogated as 

witnesses. The police's interest in the applicant attracted considerable media 

attention. 

9.  Two days after the murder, the police collected the applicant from his 

workplace and brought him to the police station. The police interrogated 

him for 10 hours until 00.30 am on 24 May 2000, and then brought him to 

his home. The interrogation became known to the press and was presented 

in the national media on 23 and 24 May 2000 together with information 



 A. v. NORWAY JUDGMENT 3 

about his criminal trial in 1988 and the imposition of security measures in 

his case. In their issues published on those dates, three national newspapers, 

Aftenposten, Dagbladet and Verdens Gang, reported on the applicant but 

without stating his identity. 

10.  Also a national television channel, the TV2, gave extensive reports. 

In a news broadcast on 23 May 2000, at 9 pm (while the applicant was 

being interrogated), it stated: 

“Possibly the most special candidate of these persons (former convicted, Court's 

addition) is precisely this 42-year-old because of his past and because he has been 

seen in the area where the murder occurred, at the time when it occurred, but so far 

there are no suspects, and it is precisely that which now is a little exciting in this case. 

Habitually, this type of investigation takes a long time, but when one carries out this 

type of alibi checkups, the case may soon take a new and special turn.” 

11.  In a news broadcast on 24 May 2000, 6.30 pm, TV2 reported that 

members of the press had followed a 42 year old murderer from 

Kristiansand in his footsteps. Then ensued an interview with the applicant, 

during which he was filmed from behind and partly from the side, on his 

way to the so-called “Acid Knoll” in the Baneheia area. 

12.  On 25 May 2000 Dagbladet published information about the 

applicant's place of residence, in a report which also contained an interview 

with him. 

B.  Publication giving rise to the defamation proceedings brought by 

the applicant against Fædrelandsvennen 

13.  On 24 May 2000, the newspaper Fædrelandsvennen, which is 

mainly a subscription newspaper (45,000 subscribers) and the principal 

district newspaper on the southern coast of Norway, published a report on 

the Baneheia case. The front page carried the following headline and 

introduction: 

“Convicted Murderer: I am completely innocent 

AT WORK: At 7.10 this morning, a 42-year-old convicted murderer from 

Kristiansand toddled off to the bus to return to work. Last night, he had been driven 

home by the police, after having been interrogated for approximately 10 hours 

concerning his movements on Friday, the day when C and D were killed. 

ALIBI: - I am completely innocent, said the 42-year-old to Fædrelandsvennen in the 

early hours of today. The man says he has an alibi for Friday night. The 42-year-old, 

who was seen by several witnesses in Baneheia on Friday, is probably the most 

interesting of several criminally convicted persons whose movements are now being 

checked by the police. 

SENTENCE TO SECURITY MEASURES: In 1988, the 42-year-old was sentenced 

to 11 years imprisonment and five years security measures [sikring] for one murder by 

knife, one attempted murder and several other acts of violence, with knife. The term 



4 A. v. NORWAY JUDGMENT 

of security measures [sikringstid] imposed on him expired on 20 September last year, 

but as late as in March this year, he was sentenced to another three years of security 

measures. The judgment has been appealed against.” 

Inside the newspaper at page 4 appeared an article entitled 

“Murder convict returns to work today” 

With the subtitle: 

“I am completely innocent” 

14.  The article contained a brief interview with the applicant, in which 

he stated that he had nothing to do with the matter and that he had 

witnesses. Next to the article appeared a large photograph showing the 

applicant from the side while entering a bus, not showing his head and the 

upper part of his bust inside the bus. A caption stated that the 42 year old 

was on his way to work at 7 am and: “'I am completely innocent`”, says the 

previously murder convicted man who yesterday was interrogated for 

10 hours.” 

15.  Underneath on the same page, the paper reproduced another article 

entitled: 

“Sent home after 10 hours' interrogation” 

The introduction stated: 

“At 2 pm yesterday a 42 year old murder convict was fetched by the police at his 

workplace. 11 hours later he was brought to his home” 

16.  The article was accompanied by a large photograph of “the 42-year-

old”, with his head blurred, accompanied by two police officers. 

17.  The article stated that the police had collected him at his workplace 

in the afternoon of 23 May 2000 for a 10 hour long interrogation. It 

described inter alia the background for the police's interest in the applicant, 

reiterating that he had purportedly been seen by several witnesses in 

Baneheia on Friday night when the two girls had disappeared. Furthermore, 

reference was made to the factual background of his conviction in 1988. 

The following sub-titles were used: “Seen by the police”, “Released for one 

year”, “Berserk with a knife”, and “Victims at random”. 

18.  The article further quoted statements by a Chief Constable, 

Mr A. Pedersen, underlining that there “were still no suspects in the case” 

and that all of the people summoned for questioning had “formal status as 

witnesses in the case.” This point was further elaborated on in an interview 

with the Chief Constable on the same page, entitled “No one imprisoned 

today.” 

19.  In yet another article appearing under the heading “Have got the 

murderer in the papers”, the Chief Constable was quoted to have said to 

Verdens Gang that “the police have received so much information of 



 A. v. NORWAY JUDGMENT 5 

substance that they have the answer in their documents to the question who 

had murdered the two young girls.” 

20.  The Baneheia case was also the main item on the front page of 

Fædrelandsvennen on 25 May 2000, with the heading “DNA traces found at 

murder place”. The article reiterated that according to the preliminary 

autopsy report, both of the girls had been sexually abused, that they had 

been murdered with a pointed and sharp penetrating arm, most probably 

with a knife. Page 6 of the paper contained an interview with some 

neighbours of the 42 year old, entitled “Neighbours fear prejudgment”, 

published together with a photograph of a residential development site. The 

article named a specific residential development area, Q, and its precise 

location, Z, stating that it was the “nearest neighbour to the 42-year-old 

convicted of murder.” 

21.  In a further article on the same page, under the heading “They want 

to know where I am”, the paper mentioned the name of the street where the 

applicant lived (Y), that of his neighbourhood (Z), and that of the company 

where he worked. The article rendered a statement by the applicant 

maintaining his innocence and informing that the police had wanted to 

know his whereabouts but had let him in peace. Next to the article appeared 

a photograph of the applicant seen from behind, at a relatively long distance, 

on his way down towards the Z-river, with the caption: “The 42 year old 

murder convict on his way home yesterday”. 

22.  On the same page appeared an article headed “Searching for a 

locally known murderer”, which quoted Chief Constable Pedersen as stating 

inter alia that the main emphasis of their investigation had been based on 

the belief that the murderer(s) had been locally known but that a wider 

Nordic focus had also been discussed. He had added that it was dangerous 

to concentrate the investigation on a specific milieu. 

23.  At the material time, Fædrelandsvennen was published in the 

afternoon, whereas Dagbladet, Verdens Gang and Aftenposten were 

published in the morning. 

C.  Defamation proceedings brought by the applicant against 

Fædrelandsvennen 

24.  In October 2000, after the arrest of the actual perpetrators in the 

Baneheia case, the applicant, represented by a lawyer, demanded that 

Fædrelandsvennen apologise for its coverage and compensate him for 

pecuniary and non-pecuniary damage he had sustained. As the newspaper 

refused, in December 2000 the applicant's lawyer brought on his behalf 

defamation proceedings before the Kristiansand City Court (tingrett) against 

Fædrelandsvennen, its editor-in-chief, Mr F. Holmer-Hoven and journalist 

B. The applicant claimed compensation for pecuniary and non-pecuniary 

damage. 



6 A. v. NORWAY JUDGMENT 

25.  By a judgment of 16 April 2003 the City Court rejected the 

applicant's action. 

26.  The applicant then appealed to Agder High Court (lagmannsrett). He 

waived his claim for pecuniary damage, which matter was formally 

discontinued (hevet), but maintained his claim for non-pecuniary damage. 

27.  By a judgment of 23 December 2004, the High Court, sitting with 

three judges, found that an ordinary reader could perceive the impugned 

press reports published by the Fædrelandsvennen on 24 and 25 May 2005 

as pointing to the applicant as a possible perpetrator of the murders of the 

two girls in Baneheia. The High Court observed that, although the paper had 

not mentioned the applicant by name, it ought to have been possible for 

those who knew him in advance to recognise him, in particular from the 

photograph taken of him from behind and from the information about his 

residence- and work places contained in the 25 May 2000 issue. It was hard 

to derive anything specific about the strength of the suspicion. Although it 

was true that formally speaking the applicant had only been given witness 

status, seen as a whole the report was capable of giving the ordinary reader 

the impression that the paper regarded the applicant as a person who already 

at an early stage of the investigation had stood out as the most probable 

perpetrator among those who had been in the police's search light. The High 

Court moreover noted a number of other aspects of the publications 

confirming this impression. It concluded that the impugned publications 

were defamatory in the sense of Article 247 of the Penal Code. 

28.  As to the question whether the publications were unlawful 

(rettstridig), the High Court was of the view that it generally should fall 

within the State's margin of appreciation to strike a fair balance between the 

interests in protection of freedom of speech under Article 10 of the 

Convention and the interests in protection of reputation under Article 8, 

bearing in mind also the presumption of innocence under Article 6 § 2. On 

the particular facts of this case, the High Court considered that there was 

undoubtedly a great public interest in the investigation of the murders and in 

the pursuit of the culpable persons. However, with two votes to one, the 

High Court found that, on balance, the interests in allowing the publications 

weighed more heavily than those against and that the impugned news 

coverage had therefore not been unlawful. 

29.  The dissenting member found that the “identification” of the 

applicant and its extensive press coverage by Fædrelandsvennen had been 

unlawful and that he should be awarded compensation under section 3-6 of 

the Damage Compensation Act 1969, namely NOK 150,000 by the 

newspaper and NOK 25,000 each from the editor-in-chief and from the 

journalist. 

The applicant appealed against the High Court's application of the law to 

the Supreme Court, alleging that it entailed a violation of Articles 6 § 2 and 

8 of the Convention. He maintained that in its coverage on 24 and 



 A. v. NORWAY JUDGMENT 7 

25 May 2000 the Fædrelandsvennen had portrayed him as the perpetrator of 

the most aggravated offences seen in modern times in Norway. He had not 

consented to the media coverage which had been a great burden to him. He 

had lost his job and home and suffered from serious psychological 

problems. 

30.  By a judgment of 14 December 2004 the Supreme Court, by three 

votes to two, found in favour of the respondents and rejected the applicant's 

claim. 

31.  Mr Justice Stang Lund, whose reasoning was endorsed in the main 

by the other judges in the majority, inter alia concurred with the High 

Court's finding that, the Fædrelandsvennen's focus on the applicant as a 

previously convicted knife killer, his presence in Baneheia on the day when 

the criminal acts had been committed and the investigation of the applicant, 

for an ordinary reader must have been perceived as if he could be suspected 

of having committed the murders. It had already been publicly known that 

the perpetrators of the murders had used pointed penetrating weapons 

against the girls. This information together with the rendering of parts of the 

judgment by which the applicant had been convicted in 1988 and the 

security measures case, were likely to harm his good name and reputation 

and to expose him to hatred and contempt, thus fulfilling the objective 

constitutive elements in Article 247 of the Penal Code. On these points 

Mr Justice Stang Lund stated: 

“(56) Taking as a starting point the wording, typography, the internal context and 

the use of photographs it must be ascertained how the report and articles were likely 

to be understood by the ordinary reader.... The statements must be considered in the 

context of the whole report they are part of. 

(57) The High Court unanimously found that the factual information had to be 

considered in the context of the other content of the reports and the articles published 

on 24 and 25 May 2000, and concluded: 

'In the High Court's opinion the conclusion of the interpretation is that 

Fædrelandsvennen pointed to [the applicant] as a possible perpetrator of the murders 

of the two girls in Baneheia. His name is not stated, but it was possible for those who 

previously knew [the applicant] to recognize him in particular because of the 

photograph taken of him from behind and because of the information about where he 

lives and the work place in the report dated 25 May. It is difficult to evaluate how 

strong the suspicion created was. Even though it is correctly underlined that the police 

had given [the applicant] only a witness status without formally charging or 

suspecting him, in the High Court's view the report as a whole was capable of giving 

the ordinary viewer the impression that the newspaper considered [the applicant] to be 

a man who already at this early stage in the investigation stood out as the most likely 

perpetrator among the persons who were in the police's search light.' 

(58) The High Court, amongst other aspects, emphasised that in the front page story 

of 24 May it was stated that [the applicant] was 'probably the most interesting of 

several convicted persons whose movements are now being checked by the police', 

that he had been questioned for 10 hours after having been collected by the police at 



8 A. v. NORWAY JUDGMENT 

his work place, and that the report was illustrated with Dagbladet's photograph of [the 

applicant] with his head blanked, being escorted by two police officers. The High 

Court found that the photograph created associations of arrest. This was presented 

together with the information that, after having been brought home, another police car 

with a dog patrol had arrived at the house, had passed by in low speed, had turned and 

had vanished in the dark. In addition to this the newspaper rendered statements by a 

police inspector to Verdens Gang that the police had received much information with 

substance, and that the answer to who had killed the two little girls was to be found in 

the police records. Also the rendering on 25 May that the police were looking for a 

locally known murderer with a greatly deviant personal character, in the High Court's 

opinion supports the view that the applicant may be a person with the special 

character that are a requisite for committing such a heinous crime. The High Court did 

not find that the rendering of [the applicant]'s denial and of the neighbours' warning 

against prejudging were sufficient to weaken the suspicion created by the newspaper 

coverage as a whole. 

(59) I concur with the High Court in that the focus by Fædrelandsvennen on [the 

applicant] as a previously convicted knife killer, his presence in Baneheia that 

afternoon the misdeed was carried out, and the investigation of him, for an ordinary 

reader must have been perceived as if he could be suspected of having committed 

these killings. It was already publicly known that the perpetrator(s) had used knives 

when the girls were killed. This information, together with the description of parts of 

his criminal conviction from 1988 and the security measures [sikring], was likely to 

harm [the applicant]'s good name and reputation and to expose him to hatred and 

contempt. The objective description of the offence in Article 247 is therefore fulfilled. 

(60) The adversary party has stated that the reports in Fædrelandsvennen of 24 and 

25 May did not contribute to identify [the applicant] beyond that occurred in TV2 in 

the evening of 24 May, where he was interviewed and filmed from behind and from 

the side while walking towards Baneheia. My comment to this is that 

Fædrelandsvennen in connection with the reports of 25 May 2000 about [the 

applicant] informed about 'the 42 year old's' work place and place of residence. The 

photograph from the previous day depicting [the applicant] entering a bus, a new 

photograph of 25 May showing [the applicant] with the same jacket and with a plastic 

bag on his way home 'to the house in ....[the applicant]'s road at Z', and the article 

from the newly constructed housing area in Æ at Z, may have led to more people in 

the near environment becaming aware of [the applicant]'s identity.” 

32.  As to the further question whether the allegations were unlawful 

(rettstridige), Mr Justice Stang Lund observed inter alia the following with 

regard to the concrete circumstances of the case: 

“(76) It is self-evident that the rapes and killings in Baneheia on Friday, 19 May 

2000 were of great public interest. The news media had a duty to report, and the 

public had a right to receive, information about the misdeed, the investigation and the 

progress in the case. It is clearly a matter of public interest that previously convicted 

felons are in the police's searchlight, and that interrogations and other police work is 

taking place to check witnesses out of the case or to charge them. In the near 

environment it may be of public interest to be informed about the fact that a 

previously convicted killer in the area in respect of whom a case concerning 

prolongation of security measures was pending, has been brought in by the police for 

questioning. 



 A. v. NORWAY JUDGMENT 9 

(77) This must however be weighed against the interest of privacy and the 

protection of reputation, when the media circles in and identifies one or a few 

previously convicted persons being under investigation. At this stage the public 

normally has no legitimate interest to receive detailed information about previously 

convicted persons and their identity, hereunder descriptions of the criminal offences 

for which they have been convicted. However, in this very special case people living 

in the vicinity had a particular interest in knowing that a person who had previously 

been found guilty of murder and of violent assault and who had been sentenced to 

security detention, was living in the area, so that they could protect their own and their 

children's interests. 

(78) The character of the allegation and, in particular, its seriousness is an important 

factor in the balancing exercise to be carried out when determining whether the 

interests of protection of personal life justify an interference with the freedom of 

expression, see Norwegian case-law reports (Norsk Retstidende (Rt.)) 2002 p. 764 on 

pp 774-775. In accordance with the case-law of the European Court and the 

Norwegian Supreme Court a distinction ought to be made between statements of fact 

and value judgments, because only statements of fact may be susceptible to proof. 

Normally statements which may be understood to mean that a person is or may be 

suspected of a criminal offence must be considered to be statements of facts which 

need to be proven. 

(79) The respondents have argued that the impugned statement only concerns 

whether the unnamed 42 year-old 'is probably the most interesting among several 

previously convicted felons whose movements are now being checked by the police'. 

The leader of the investigation has later confirmed that the applicant was the most 

interesting person on whom efforts were deployed at the beginning of the 

investigation. The statement is alleged to have been correct, and its publication is 

claimed not to be unlawful. 

(80) When one, as I do, has reached the conclusion that the newspaper's reports and 

articles considered as a whole left the impression that [the applicant] could be a 

suspect in the case, the evidence must concern whether he has committed the crime he 

has been accused of. It is not sufficient that the newspaper gave an accurate 

description of the factual circumstances adduced to show that there was a basis for 

suspicion. As an exception to this general rule case law has accepted the publication 

of charges. Here the evidence is acceptable when it is proven that the reporting of the 

charge in itself is correct, see Rt. 1999 p. 1742 (Landåssaken). There is no 

corresponding exception for reporting on suspicion. 

(81) In this case Fædrelandsvennen has not rendered a suspicion stated by others. 

The newspaper coverage and the articles mainly consist of reporting on the judgment 

from 1988, the relevant preventive supervision case [sikringssak] and the statements 

made by leaders of the investigation. It appears clearly that the applicant has been 

interrogated as a witness and that neither he nor anyone else is under investigation as 

a suspect. The most direct statement indicating suspicion is attenuated in its form in 

that [the applicant] according to the newspaper is 'probably the most interesting of 

several criminally convicted persons whose movements are now being checked by the 

police'. His statements in an interview published on 24 May 2000 about his being 

completely innocent, has been published in the head line on top of the front page. 

(82) In balancing the competing interests in the concrete case I have with some 

doubt found that it was not unlawful for Fædrelandsvennen on 24 and 25 May 2000 to 



10 A. v. NORWAY JUDGMENT 

publish that [the applicant] was the most interesting of several convicted persons 

investigated by the police, even though this in the context may be perceived to mean 

that he was or could be a suspect. The monstrous sexual offences and consequent 

killings in Baneheia were of particularly great public interest throughout the country, 

especially in Kristiansand and in the Agder counties. The people in the vicinity around 

Baneheia and in the vicinity where [the applicant] lived, had a particular interest in 

receiving continuous and concrete information about the investigation. 

(83) In my opinion the journalist and the editor have not been negligent. The intense 

and extensive interest shown by the national news media directed against [the 

applicant] before Fædrelandsvennen's own publishing, his own statements to the 

media and the public interest justified the publication of the information about [his] 

workplace and place of residence and the use of anonymous photos of his person. 

When considering the question of negligence, I also emphasize that the coverage and 

articles were balanced, that their main content consisted of reporting true factual 

information, and that the police underlined that no one was under suspicion and that 

the [applicant]'s view was presented clearly. I add that since this case presented itself 

at the early stage of the investigation, the newspaper had no cause to investigate 

further if [the applicant] could be the perpetrator....” 

33.  Mrs Justice Coward, whose opinion was endorsed in the main by the 

other judge of the minority, stated, amongst other: 

“(93) There was obviously public interest attached to the investigation in the 

Baneheia case. The nation was shocked, and it was a task for the media to inform of 

the crimes and the work of the police. In the High Court it was agreed that it must be 

allowed to impart an information that a previously convicted felon was in the police's 

search light and had been subjected to a long interrogation - even though the reporting 

would make it possible to understand who this was for those who had special 

knowledge or for those who carried out investigations on their own. I too agree with 

that. The disagreement in the High Court concerned whether the further identification 

provided by Fædrelandsvennen - in particular by revealing the workplace and 

residence was justified. 

(94) In assessing the character of the allegation it is a point that this constituted an 

affirmation of suspicion, which when considering the seriousness is different from an 

accusation of being the perpetrator. But, on the other hand, the suspicion was related 

to particularly heinous crimes. The crimes aroused strong feelings of abhorrence and 

hatred in the population, and it is difficult not to think that it must have been awful to 

have been exposed to suspicion for having committed them. I agree with the High 

Court minority when it states that 'strong reasons for protecting the privacy militate 

for protecting the identity of an individual who for different reasons has come in the 

search light of the police in the investigation of criminal cases. This consideration is, 

not the least, important in serious criminal cases where great public interests are 

attached to clearing up the case'. And precisely a person like [the applicant], who with 

his background more easily than others would be suspected, had a special need for the 

protection offered by the presumption of innocence. 

(95) I cannot see that it betters things, as stated by Fædrelandsvennen, that [the 

applicant] was given the opportunity to declare his innocence on the front page of the 

newspaper's issue of 24 May 2000: 'Convicted murderer: I am completely innocent'. It 

emerges from this report that none of 'a not insignificant number of people' being 

checked in the case were under suspicion. However, neither this was likely to weaken 



 A. v. NORWAY JUDGMENT 11 

the suspicion towards [the applicant] as the likely perpetrator. I agree with the High 

Court - all three justices - when it states: 

'Not in the least the High Court finds that the total search light directed against [the 

applicant] is important. He represents both the starting point and most of the reporting 

done by Fædrelandsvennen covering the Baneheia-case those days. Given the 

reluctance the press in accordance with the ethics of journalism usually show by not 

identifying individuals being in the police's search light, this to a large extent must 

strengthen the ordinary reader's impression of [the applicant] as being the most 

possible perpetrator.' 

(96) I cannot see that the total reporting by Fædrelandsvennen should be considered 

balanced, even though the factual information taken apart had not been incorrect, [the 

applicant] had been given the opportunity to claiming his innocence and the police's 

statement that no one was to be suspected had been referred to. When it comes to 

heinous crimes of such gravity as here, in my opinion the press should not be allowed 

to publish untrue suspicions against identifiable individuals, even though the coverage 

should otherwise be characterized as being balanced. 

(97) I add that [the applicant] was persecuted by assertive media people against 

whom he found it difficult to protect himself. That he at no point accepted to be 

identified, must be obvious. 

(98) The difference of opinion between the majority and the minority of the High 

Court was related to the significance of other media identifying [the applicant]. In the 

evening of 24 May 2000 TV2 showed a report where he was filmed from behind and 

somewhat from the side. On 25 May 2000 Dagbladet informed that he worked in a 

protected workplace in Kristiansand and lived in his brother's cabin in Y at Z. The 

newspaper also showed a photo of him taken from behind. Fædrelandsvennen went 

the furthest in publishing identifying information about [the applicant] - in particular 

by revealing his workplace and residence, but besides this the articles in this most 

important district newspaper must have made it possible for more people to identify 

him than those who watch TV2 or read Dagbladet. 

(99) The High Court minority point to an important consideration in emphasising at 

the end stating the need for the individual to be protected from collective media 

pressure: 

'The minority also attaches considerable weight to the fact that the coverage in 

Faedrelandsvennen appeared as an extensive and independent contribution from the 

newspaper and that the damaging effect for [the applicant] and the problems caused 

for him must have been caused by the total pressure from the media coverage during a 

short and concentrated period of time where Fædrelandsvennen's contribution was of 

particular significance. The minority is inclined to accept that [the applicant] had 

become 'free game' as a result of the fact that some media had identified him. Such a 

solution is not adequate for protecting each individual against libellous reporting in 

mass media and does not coincide with the independent responsibility each newspaper 

has in circumstances where judicial and ethical press norms may be under challenge 

due to a situation of competitiveness .' 

(100) I concur with this, and conclude - in accordance with the vocabulary used by 

European Court - that a pressing need existed for interfering with the freedom of 

expression in the way of a reaction to the coverage by Fædrelandsvennen. 



12 A. v. NORWAY JUDGMENT 

(101) The conditions for compensation in accordance with section 3-6 of the 

Damage Compensation Act have been fulfilled. Since I am aware that I represent a 

minority, I see no reason to go into detail with regard to the amount of compensation. 

However, in view of Fædrelandsvennen's pleadings I point to the fact the harm caused 

by the offence to a large extent must be objectified: Also people who are socially 

marginalised must enjoy effective protection against libellous allegations. Like the 

minority in the High Court, I vote for compensating [the applicant] with NOK 

150,000 from the newspaper and NOK 25,000 from the editor. The contribution from 

the journalist was more peripheral, and she should not be ordered to pay 

compensation. ...” 

D.  Defamation proceedings brought by the applicant against TV2 

34.  In October 2003 the applicant brought defamation proceedings 

against TV2 AS (Ltd.) before the Kristiansand City Court claiming 

compensation with regard to TV2's news coverage on 23 and 24 May 2000 

of the Baneheia case. The City Court found for TV2 and rejected the 

applicant's claims. On an appeal by the applicant, on 8 December 2006 the 

Agder High Court upheld the applicant's claim that the news coverage 

constituted unlawful defamation and ordered the defendants to pay him 

NOK 250,000 in compensation for non-pecuniary damage and discontinued 

the case with regard to his claim for pecuniary damage. As regards the 

contents of the disputed broadcasts and their defamatory effect, the Agder 

High Court made similar findings in the TV2 case as made by the appellate 

courts in the present case. In finding the defamation unlawful it had regard 

to several factors, notably TV2's national as opposed to local media role, 

unlike that of Fædrelandsvennen, the potency of the televised medium, the 

rule of caution applicable to the press with regard to identification of person 

regarding coverage of early stages of criminal investigations and the fact 

that, although aware of an autopsy report made available on 24 May 2000 

revealing that the murders had involved rape, TV2 had in the evening news 

of that date continued to focus on the applicant notwithstanding the fact that 

his 1988 criminal conviction had not concerned sexual offences. TV2 had 

also been the first medium to insinuate suspicion against the applicant and 

to identify him in its broadcasts and had taken the lead in this regard. On 

19 February 2007 the Appeals Leave Committee of the Supreme Court 

refused TV2 leave to appeal. 

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW AND PRACTICE 

35.  Conditions for holding a defendant liable for defamation are set out 

in Chapter 23 of the Penal Code, Article 247 of which provides: 

“Any person who, by word or deed, behaves in a manner that is likely to harm 

another person's good name and reputation or to expose him to hatred, contempt, or 

loss of the confidence necessary for his position or business, or who is accessory 



 A. v. NORWAY JUDGMENT 13 

thereto, shall be liable to fines or imprisonment for a term not exceeding one year. If 

the defamation is committed in print or in broadcasting or otherwise under especially 

aggravating circumstances, imprisonment for a term not exceeding two years may be 

imposed.” 

A limitation to the applicability of Article 247 follows from the 

requirement that the expression must be “unlawful” (“rettsstridig”). While 

this is expressly stated in Article 246, Article 247 has been interpreted by 

the Supreme Court to include such a requirement. 

36.  For further specific information on the relevant national law, 

reference is made to paragraphs 41 to 45 and 47 of Tønsbergs Blad A.S. and 

Haukom v. Norway, no. 510/04, ECHR 2007-... 

III.  RECOMMENDATION BY THE COMMITTEE OF MINISTERS OF 

THE COUNCIL OF EUROPE 

37.  The Appendix to the Recommendation Rec(2003)13 of the 

Committee of Ministers to member states on the provision of information 

through the media in relation to criminal proceedings (Adopted by the 

Committee of Ministers on 10 July 2003 at the 848th meeting of the 

Ministers' Deputies) contains the following principle of particular interest to 

the present case: 

“Principle 8 - Protection of privacy in the context of on-going criminal 

proceedings 

The provision of information about suspects, accused or convicted persons or other 

parties to criminal proceedings should respect their right to protection of privacy in 

accordance with Article 8 of the Convention. Particular protection should be given to 

parties who are minors or other vulnerable persons, as well as to victims, to witnesses 

and to the families of suspects, accused and convicted. In all cases, particular 

consideration should be given to the harmful effect which the disclosure of 

information enabling their identification may have on the persons referred to in this 

Principle.” 

THE LAW 

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 6 OF THE CONVENTION 

38.  The applicant complained that the unfavourable outcome before the 

Norwegian courts of his defamation suit against Fædrelandsvennen 

constituted a failure by the national authorities to protect his right to the 

presumption of innocence under Article 6 of the Convention, which as far as 

relevant reads: 



14 A. v. NORWAY JUDGMENT 

“2. Everyone charged with a criminal offence shall be presumed innocent until 

proved guilty according to law.” 

A.  The parties' submissions 

(1)  The applicant 

39.  The applicant emphasised that, despite the utmost importance of not 

prejudging him, as even pointed out by some of the neighbours in the 

disputed press coverage, the newspaper had exposed him as the most likely 

perpetrator of the crime and had thereby subjected him to prejudgment that 

was particularly damaging to his reputation. 

40.  He argued that in criminal cases it was for the police, not for the 

press, to identify possible perpetrators. Only when a person had been 

formally charged was it permissible for the press to divulge information 

about suspicion, provided that the information about the charge had been 

presented correctly. 

41.  The police had had the situation well under control. They had 

interviewed the applicant as a matter of routine and had considered him only 

as a witness. Had the police found a need to warn people in the 

neighbourhood, they would have done so. In any event, the newspaper was 

aware of the police's presence in the area. 

42.  The applicant stressed that publishing suspicion of serious crime 

might influence a trial court negatively and cause prejudice to judicial 

independence and the course of justice. As correctly pointed out by the 

minority of the Supreme Court, it should not be permissible for the press to 

publicise unfounded suspicion of aggravated crime, like here, against 

identifiable individuals. 

(2)  The Government 

43.  The Government disputed the applicant's complaint under Article 6 § 

2 of the Convention. They submitted that the outcome of the defamation 

proceedings before the Norwegian courts did not attract the application of 

Article 6 § 2 of its own and invited the Court to declare the complaint 

inadmissible as being manifestly ill-founded under Article 35 §§ 3 and 4 of 

the Convention. 

44.  In this regard, the Government argued that the right to the 

presumption of innocence embodied in Article 6 § 2 was a vertical provision 

protecting a person charged with a criminal offence vis-à-vis the national 

authorities. Between private parties, an accusation of criminal guilt could 

raise a legal issue of defamation but not a legal issue under Article 6 § 2. As 

the Court had stated in Allenet de Ribemont v. France (10 February 1995, 

§ 36, Series A no. 308), the presumption of innocence guarantee was 



 A. v. NORWAY JUDGMENT 15 

reserved for accusation of criminal guilt stemming from “public 

authorities”. The Government found no basis for the existence of a positive 

obligation under Article 6 § 2 engaging the responsibility of public 

authorities for the newspaper's activities. 

45.  Moreover, as was clear from the newspaper articles, the police did 

not at the time consider the applicant to be a suspect, but merely a witness. 

The police had not yet taken any such steps against him during the 

investigation phase or otherwise made any such indications of incriminating 

evidence against him as would suffice to consider the applicant as 

“charged” with a criminal offence within the meaning of Article 6 § 2 (see, 

inter alia, Serves v. France, 20 October 1997, § 42, Reports of Judgments 

and Decisions 1997-VI). 

B.  The Court's assessment 

46.  The Court observes that no public authority had “charged [the 

applicant] with a criminal offence”, in the Banehia case, within the meaning 

of Article 6 § 2 of the Convention (cf. Allenet de Ribemont, cited above, 

§§ 34-37; Kyriakides v. Cyprus, no. 39058/05, § 35, 16 October 2008). 

While the information concerning the applicant in relation to the 

investigation in the Baneheia case had in part been provided by the police, it 

was the coverage by Fædrelandsvennen on 24 and 25 May 2000, not the 

statements by the police, which was at the heart of the matter before the 

national courts. In any event, the disputed newspaper publications did not 

amount to an affirmation that he was guilty of the crimes in question. In the 

Court's view, Article 6 § 2 was inapplicable to the matters complained of. 

Accordingly, this part of the application must be declared inadmissible as 

being incompatible ratione materiae under Article 35 §§ 3 and 4 with the 

provisions of the Convention. 

47.  However, the conclusion above does not prevent the Court from 

taking into account the interests sought to be protected by Article 6 § 2 in 

the balancing exercise carried out below (see Bladet Tromsø and Stensaas 

v. Norway [GC], no. 21980/93, § 65). 

II.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 8 OF THE CONVENTION 

48.  With reference to the same facts as his complaint under Article 6 § 2 

of the Convention, the applicant complained of a violation of his right to 

protection of reputation under Article 8 of the Convention. This article 

reads: 

“1.  Everyone has the right to respect for his private and family life, his home and 

his correspondence. 



16 A. v. NORWAY JUDGMENT 

2.  There shall be no interference by a public authority with the exercise of this right 

except such as is in accordance with the law and is necessary in a democratic society 

in the interests of national security, public safety or the economic well-being of the 

country, for the prevention of disorder or crime, for the protection of health or morals, 

or for the protection of the rights and freedoms of others.” 

49.  The Government disputed the applicant's complaint and requested 

the Court to declare it inadmissible as being manifestly ill-founded under 

Article 35 §§ 3 and 4 of the Convention. 

A.  Admissibility 

50.  The Court finds that this complaint is not manifestly ill-founded 

within the meaning of Article 35 § 3 of the Convention. It further considers 

that it is not inadmissible on any other grounds. It must therefore be 

declared admissible. 

B.  Merits 

1.  The parties' submissions 

(a)  The applicant 

51.  The applicant stressed that, according to established case-law, the 

safeguard afforded by Article 10 to journalists was subject to the proviso 

that they were acting in good faith in order to provide accurate and reliable 

information in accordance with the ethics of journalism (see Cumpǎnǎ and 

Mazǎre v. Romania [GC], no. 33348/96, § 102, ECHR 2004-XI). Special 

grounds were required in order to free the media from their general 

obligation in this respect. Whilst no such grounds existed in the present 

instance, the newspaper had offered no evidence suggesting that the 

applicant was guilty and had made no efforts to investigate the matter of its 

own. The newspaper had erred grossly: A was innocent. Thus the majority 

of the Supreme Court had failed to apply the correct test. 

52.  Moreover, the Supreme Court majority had deemed it acceptable that 

the newspaper invade the applicant's privacy by publicising information 

about such details as the name of his work place, by publishing a 

photograph of him, taken from the side, while entering a bus on his way to 

work and another photo, taken from behind, depicting him walking home at 

a location close to his home. 

53.  For the applicant, the consequences of the newspaper report had 

been enormous. He could not continue in his job and had to move and live 

in a tent elsewhere, isolated and scared away from society. Whilst there 

obviously was a pressing social need to protect the applicant's interests the 

Supreme Court failed to provide such protection and had failed to strike a 



 A. v. NORWAY JUDGMENT 17 

proper balance between his right to protection of reputation under Article 8 

of the Convention and Fædrelandsvennen's freedom of speech under Article 

10. 

54.  The newspaper should obviously have handled the applicant more 

carefully in its news reporting, considering that he in any event could most 

probably not have been the perpetrator. The Supreme Court's majority had 

wrongly applied the Article 10 safeguard in favour of the newspaper in this 

case. 

55.  The Government's submission with reference to paragraphs 76, 81 

and 83 (quoted at paragraph 32 above) of the Supreme Court's judgment 

that the latter had relied on the public interest in the publication as a “special 

grounds” was shallow. It in reality meant that a person who was trampled 

down or who was most in need of protection by the rule of presumption of 

innocence should enjoy no effective protection. As pointed out above; when 

the police had no reason for issuing a warning against the applicant and 

simply treated him as a witness, it was certainly not for the press to play the 

role of police. 

56.  More importantly, the Supreme Court should have considered that 

the newspaper did not handle adequately the information in the autopsy 

report which pointed away from the applicant. Whilst having referred to 

“monstrous sexual offences” in paragraph 82 of its judgment (quoted at 

paragraph 32 above), the Supreme Court had failed to consider that the 

applicant had never been involved in such crimes. The newspaper had 

clearly been negligent. The newspaper's actions and the assessment made 

thereof by the Supreme Court thereof could not be regarded as complying 

with journalistic ethical standards laid down in the European Court's case-

law. 

57.  It was incorrect as stated by the Supreme Court in paragraph 83 of 

its judgment that the newspaper articles had been “balanced”. While it was 

true that the 24 May 2000 issue had quoted the applicant on top of the front 

page saying “I am completely innocent”, by publishing this peculiar 

interview, covering almost the upper half of the front page, the newspaper 

had actually made things worse. It had contributed to arise more suspicion 

against the applicant, not less. By describing him in the ensuing text on the 

front page as the “most interesting” person interviewed by the police, the 

newspaper in reality did not create a “balance” but rather imbalance to the 

applicant's detriment. Also, on this point he shared the view held by the 

Supreme Court minority (in paragraph 95 of the judgment quoted at 

paragraph 33 above) that the so-called balancing had not improved matters, 

agreeing with the High Court's findings that the coverage had made the 

suspicion against him stronger, not weaker. 



18 A. v. NORWAY JUDGMENT 

(b)  The Government 

58.  The Government did not dispute that Article 8 was applicable in the 

present case but maintained that it had not been violated. In their view, the 

Supreme Court had struck a fair balance when protecting the two values 

guaranteed by the Convention which could come into conflict with each 

other in this type of cases, namely, on the one hand, freedom of expression 

protected by Article 10 and, on the other, the right to protection of 

reputation under Article 8. The Government thus concurred with the 

Supreme Court's finding that the articles in Fædrelandsvennen had not been 

unlawful for the purposes of Articles 246 and 247 of the Criminal Code and 

that the applicant's claim for non-pecuniary damages under section 3-6 of 

the Damage Compensation Act had accordingly been unfounded. 

59.  The Government further pointed out that in its reasoning dealing 

with the issue under the Convention, the Supreme Court had rejected the 

applicant's argument that a shift had taken place in recent Strasbourg case-

law, suggesting that the Court had attached greater importance to the 

protection of reputation in the assessment of whether an interference with 

freedom of speech was necessary for the purposes of Article 10 § 2 of the 

Convention. In the Government's opinion, nothing to this effect was to be 

found in recent jurisprudence. For example, in Pfeifer v. Austria 

(no. 12556/03, § 37, ECHR 2007-... ), the Court had emphasised that in 

striking a fair balance between the competing interests, the national 

authorities enjoyed a certain margin of appreciation. 

60.  In its application of the principles in the Court's case-law to the 

concrete circumstances of the case, the Supreme Court held that the 

impugned newspaper articles had concerned untrue, defamatory statements 

of fact, as they had left the ordinary reader with the impression that the 

applicant could be suspected of having committed the murders. On the facts, 

the Supreme Court noted the great public interest in the investigation of the 

rapes and murders of the two young girls and that it was clearly a matter of 

public interest for the readers of a local newspaper such as 

Fædrelandsvennen that a previously convicted killer, who had been the 

subject of security measures and who lived in the area, had been summoned 

by the police for questioning. The Supreme Court, having regard to the 

various factors stated in paragraphs 81 to 83 of its judgment, was satisfied 

that the impugned coverage had been presented in good faith with the 

requisite care and precautionary qualifications and was protected by 

Article 10 of the Convention. 

61.  Moreover, the Government, drawing attention to the outcome of a 

parallel case brought by the applicant against TV2 in respect of its television 

coverage of the same matter, clearly illustrated that possible suspects in 

criminal cases with heavy media coverage were not “free game”, but that 

they - according to circumstances - could attract the protection of Article 8 

even in cases of great public interest, where the general public may have a 



 A. v. NORWAY JUDGMENT 19 

legitimate need for information. The distinction made by the national courts 

had been based on a thorough and careful review of the facts of each case. 

62.  In the Government's view, the difference of opinion between the 

majority and the minority of the Supreme Court in the present instance was 

one that clearly fell within the national margin of appreciation. 

2.  Assessment by the Court 

(a)  General principles 

63.  The case raises essentially an issue of protection of honour and 

reputation as part of the right to respect for private life under Article 8 of the 

Convention. This provision, unlike Article 12 of the 1948 Universal 

Declaration of Human Rights and Article 17 of the 1966 International 

Covenant on Civil and Political Rights of the United Nations, does not 

expressly provide for a right to protection against attacks on a person's 

“honour and reputation”. However, as the Court has stated on previous 

occasions, the concept of “private life” is a broad term not susceptible to 

exhaustive definition. It covers the physical and psychological or moral 

integrity of a person (see X and Y v. the Netherlands, judgment of 26 March 

1985, Series A no. 91, p. 11, § 22; Raninen v. Finland, judgment of 

16 December 1997, Reports of judgments and Decisions 1997-VIII, § 63) 

and can sometimes embrace aspects of an individual's physical and social 

identity (see Mikulić v. Croatia, no. 53176/99, § 53, ECHR 2002-I; for a 

more detailed summary of the case-law, see Pretty v. the United Kingdom, 

no. 2346/02, ECHR 2002-III, § 61). 

64.  In more recent cases decided under Article 8 of the Convention, the 

Court has recognised reputation (see White v. Sweden, no. 42435/02, § 26, 

19 September 2006; and Pfeifer v. Austria, no. 12556/03, § 35, ECHR 

2007-...) and also honour (see Sanchez Cardenas v. Norway, no. 12148/03, 

§ 38, 4 October 2007) as part of the right to respect for private life. In 

Pfeifer (cited above, § 35), the Court held that a person's reputation, even if 

that person was criticised in the context of a public debate, formed part of 

his or her personal identity and psychological integrity and therefore also 

fell within the scope of his or her “private life”. The same considerations 

must also apply to personal honour. In order for Article 8 to come into play, 

the attack on personal honour and reputation must attain a certain level of 

gravity and in a manner causing prejudice to personal enjoyment of the right 

to respect for private life (see Sidabras and Džiautas v. Lithuania, 

nos. 55480/00 and 59330/00, § 49, ECHR 2004-VIII). 

65.  The question is whether the State has achieved a fair balance 

between the applicant's “right to respect for his private life” under Article 8 

and the newspaper's right to freedom of expression guaranteed by Article 10 

of the Convention (see Pfeifer, cited above, § 44; see also Von Hannover v. 

Germany, no. 59320/00, § 57, ECHR 2004-VI, with further references). In 



20 A. v. NORWAY JUDGMENT 

examining this question, the Court will have regard to the State's positive 

obligations under Article 8 of the Convention to protect the privacy of 

persons targeted in ongoing criminal proceedings (see Principle 8 in the 

Appendix to Recommendation Rec(2003)13 of the Committee of Ministers 

to member States on the provision of information trough media in relation 

to criminal proceedings, quoted at paragraph 37 above). It will also have 

regard to the principles established in its case-law concerning the freedom 

of the press to impart information on a matter of public concern, including 

on ongoing criminal proceedings, and the right of the public to receive such 

information (see, amongst other authorities, Pedersen and Baadsgaard 

v. Denmark [GC], no. 49017/99, §§ 68-71, ECHR 2004-XI). 

66.  Against this background, bearing in mind the particular nature of the 

conflicting interests and the importance of the interests at stake, the Court 

considers that the competent authorities in the respondent State should be 

accorded a wide margin of appreciation in assessing the need to protect the 

applicant's private life under Article 8 as opposed to that of safeguarding the 

newspaper's freedom of expression under Article 10. 

(b) Application of these principles 

67.  From the outset it is to be noted that the applicability of Article 8 to 

the case was undisputed and the Court sees no reason to hold otherwise. The 

issue is whether the respondent State had failed to fulfil its positive 

obligation under this provision to protect the applicant's honour and 

reputation as part of the right to respect for private life. 

68.  The Court observes that the disputed articles published by 

Fædrelandsvennen on 24 and 25 May 2000 were devoted to providing 

information about the preliminary police investigation into the murders, and 

in the latter article, also rape, of two young girls aged eight and ten 

respectively. In the news coverage under consideration, Fædrelandsvennen 

had stated that the applicant was “probably the most interesting of several 

convicted persons whose movements the police were now checking”. For 

the respondent newspaper, journalist and editor neither this statement nor 

any other elements in the news coverage contained an affirmation of 

suspicion against the applicant. However, the Supreme Court, agreeing with 

the High Court, found that the focusing on the applicant as a previously 

convicted knife killer, his presence in Baneheia when the criminal acts had 

been committed and the investigation of the applicant, must for an ordinary 

reader have been perceived as if he could be suspected of having committed 

the murders in question. 

69.  The Court sees no reason to disagree with the national courts' finding 

that, for an ordinary reader, this must have been perceived as if the applicant 

could be a suspect in the case and their finding that the coverage was 

defamatory of him. In this connection the Court has taken note of the fact 

that inside the 24 May 2000 issue, a Chief Constable had been quoted as 



 A. v. NORWAY JUDGMENT 21 

saying that there had been no suspects in the case and that all of the persons 

who had been summoned for questioning had had formal status as 

witnesses. Also, both on the front page and inside, it had rendered the 

applicant's claim of innocence stated in an interview with the newspaper. 

70.  Although the applicant had not been mentioned by name, the 

photographs and details of his places of work and residence had made it 

possible for persons who already knew him to identify him as a possible 

suspect of aggravated crimes of a particularly reprehensible and also 

sensitive (cf. White, cited above) character. While the news report consisted 

of imparting factual information about the investigation that was largely 

true, the way it was presented wrongly conveyed the impression that there 

was a factual basis justifying the view that the applicant could be considered 

a possible suspect. 

71.  It is obvious that the crimes in question because of their particular 

nature and gravity were a matter of utmost concern to the national public 

generally and to the local public especially, as observed by the national 

courts (see paragraphs 82 of the Supreme Court's judgment quoted at 

paragraph 32 above). Not only did the press have the task of imparting such 

information but the public also had a right to receive it. However, the Court 

does not consider that the serious public interest in the subject matter could 

constitute such a special ground as to justify the defamatory allegation 

against the applicant with the consequent harm done to him. 

72.  The disputed media coverage was conducted in a manner which 

directly affected the applicant's enjoyment of his right to respect for private 

live. As observed by the dissenting member of the Supreme Court, the 

applicant was persecuted by journalists against whom he found it difficult to 

protect himself. It appears that, in order to obtain his photographs and 

comments, the journalists followed the applicant in his footsteps inter alia 

on his way to his home and to his work place. The publications at issue 

occurred while the applicant, in a phase of rehabilitation and social 

reintegration after having finished serving a prison sentence and security 

measures for other and unrelated crimes committed in 1987, had a fixed 

abode and pursued gainful employment. After the publications he found 

himself unable to pursue his job and he had to leave his home and was 

driven into social exclusion. 

73.  There can be little doubt that the disputed publication entailed a 

particularly grievous prejudice to the applicant's honour and reputation that 

was especially harmful to his moral and psychological integrity and to his 

private life (see Principle 8 in the Appendix to Recommendation 

Rec(2003)13 of the Committee of Ministers to member States on the 

provision of information trough media on relation to criminal proceedings 

quoted at paragraph 37 above). 

74.  The Court is mindful of the careful and thorough review carried out 

by the national courts of the various factors that are relevant under the 



22 A. v. NORWAY JUDGMENT 

Convention. However, there was not in the Court's view a reasonable 

relationship of proportionality between the interests relied on by the 

domestic courts in safeguarding Fædrelandsvennen' freedom of expression 

and those of the applicant in having his honour, reputation and privacy 

protected. The Court is therefore not satisfied that the national courts struck 

a fair balance between the newspaper's freedom of expression under 

Article 10 and the applicant's right to respect for his private life under 

Article 8, notwithstanding the wide margin of appreciation available to the 

national authorities. 

75.  Accordingly, there has been a violation of Article 8 of the 

Convention. 

III.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION 

76.  Article 41 of the Convention provides: 

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 

partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 

the injured party.” 

 A.  Damage 

77.  The applicant claimed 100,000 euros (EUR) in respect of non-

pecuniary damage, on account of the hardship he had suffered following the 

news coverage by Fædrelandsvennen. It had delayed his reintegration into 

society and he had still not fully recuperated. He requested the Court to take 

into account that as a result of the media stir he had lost his job and had 

started to live in a tent, being scared away from society. Whilst he had not 

provided documentary evidence for his monetary losses, he requested that 

such losses have a bearing on the assessment of the size of the award for 

non-pecuniary damage. 

78.  The Government were of the opinion that the amount claimed was 

excessive. 

79.  The Court, assisted by the size of the award proposed by the 

dissenting members of the Supreme Court (see paragraph 101 of the 

dissenting opinion, quoted at paragraph 33 above) and making an 

assessment on an equitable basis, awards the applicant EUR 19,000 in 

respect of non-pecuniary damage. 

B.  Costs and expenses 

80.  The applicant also claimed (a) NOK 388,471.61 (NOK 1,180,630.12 

less the NOK 792,158.51 granted in free legal aid by the national legal aid 



 A. v. NORWAY JUDGMENT 23 

authority) for the costs and expenses incurred before the domestic courts. 

(b) Moreover, he claimed NOK 150,000 (approximately EUR 16,000) 

(inclusive of value added tax) for legal costs incurred in the Strasbourg 

proceedings. 

81.  As to item (a), the Government were of the view that awarding any 

sums beyond that granted in national legal aid was not warranted in the 

circumstances. Item (b) appeared excessive in the absence of any further 

specification. 

82.  According to the Court's case-law, an applicant is entitled to the 

reimbursement of costs and expenses only in so far as it has been shown 

that these have been actually and necessarily incurred and were reasonable 

as to quantum. In the present case, regard being had to the information in its 

possession and the above criteria, the Court rejects the claim for costs and 

expenses in the domestic proceedings and considers it reasonable to award 

the sum of EUR 12,500 for the proceedings before the Court. 

C.  Default interest 

83.  The Court considers it appropriate that the default interest should be 

based on the marginal lending rate of the European Central Bank, to which 

should be added three percentage points. 

FOR THESE REASONS, THE COURT UNANIMOUSLY 

1.  Declares the complaint concerning Article 8 of the Convention 

admissible and the remainder of the application inadmissible; 

 

2.  Holds that there has been a violation of Article 8 of the Convention; 

 

3.  Holds 

(a)  that the respondent State is to pay the applicant, within three months 

from the date on which the judgment becomes final in accordance with 

Article 44 § 2 of the Convention, the following amounts: 

(i)  EUR 19,000 (nineteen thousand euros) in respect of non-

pecuniary damage; 

(ii)  EUR 12,500 (twelve thousand five hundred euros) in respect of 

costs and expenses; 

(iii)  any tax that may be chargeable on the above amounts; 

(b)  that these sums are to be converted into the national currency of the 

respondent State at the rate applicable at the date of settlement; 

(c)  that from the expiry of the above-mentioned three months until 

settlement simple interest shall be payable on the above amounts at a 



24 A. v. NORWAY JUDGMENT 

rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank 

during the default period plus three percentage points; 

 

4.  Dismisses the remainder of the applicant's claim for just satisfaction. 

Done in English, and notified in writing on 9 April 2009, pursuant to 

Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court. 

 Søren Nielsen Christos Rozakis 

 Registrar President 

 


